Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q5 humisee.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Q5 humisee.

    Eli autona manuaaliaskilla oleva Q5.
    Kävi kytkinremontissa alkuvuonna.
    Pyöränlaakerit käyty läpi useampaan otteseen niin humina ei tuu niistä.
    Auton alla löyty kuvanmukainen ongelma.
    Eli kysymys kuuluu mistä humina vois tulla? Mikä laakeri on menossa kovaa vaihtia.
    Attached Files

  • #2
    Onnea uudelle kardaanille...

    Comment


      #3
      Viitaatko tukilaakerii kommentillasi?

      Comment


      • #4
        Rasvat lähteny kardaanin vakionopeusnivelestä. Audi ei varmaan myy pelkkää niveltä/kumia, eli ilmeisesti tästä syystä on onniteltu uudesta kardaanista.

        A8 D2:seen on saatavissa kumi tuohon, niin voishan tuohonkin yrittää löytää...

        Comment


          #5
          Tuottaako tuo nivel sitten sen huminan?
          Kun kuvian perusteella sielä on joku tiiviste tms niin sinne vois tunkee uudet rasvat sinne.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Kardaaneita on ääntämisen vuoksi uusittu takuuaikanakin, 8 vuotta on jo aika hyvin.

            Jos meinaat autoa pitää, laita kardaani uusiksi. Vaihtoon menevään autoon, no jaa...

            Comment


            • #7
              https://www.ecstuning.com/b-genuine-...et/8k0521142a/

              Noita tiivisteitä näyttäs saavan. Voishan tuota kokeilla rasvata/putsata ja rasvata ja kuunnella jos ääni häviää.

              Comment


                #8
                Lainataanpa ketjua.

                2011 vuosimallin Q5 on oireillut satunnaisesti viime kuukausien aikana. Noin satasen vauhdissa veto päällä tuli pariin otteeseen voimakas tutina, joka hävisi välittömästi kun nosti jalan kaasulta.

                Renkaiden vaihdon jälkeen tuo paheni niin, että työmatkalla muutamaan kertaan tuntui alustasta naputusta hitaammassakin vauhdissa. Tänään sitten jotain petti lopullisesti ja naputuksesta tuli jatkuvaa. Äänen lisäksi vauhdin noustessa ratti tutisee selvästi. Muutaman kilometrin ajon jälkeen kävelyvauhdissa ääni oli enemmänkin rahinaa, joka kuuluu tasaisesti renkaan pyörähdysten tahdissa.

                Tuo ääni/tutina on täysin riippuvainen nopeudesta. Vaikutusta ei ole renkaiden kääntämisellä tai kaasun asennolla, myös vapaalla rullatessa oireet on samat. Mahdollisesti ääni loppuu kun jarrua polkee kohtuullisesti. Pysähdyksen jälkeen ääni jatkuu, mutta oireiden/äänen voimakkuus vaihtelee.

                Otin pikaisen videon aiheesta:
                https://youtu.be/0fadv1n1OXU

                Olisiko tarjolla valistuneita arvauksia? Laakeri? Jarrupalat? Vetoakseli? Joku muu, mikä?

                (Ja vääräleuoille tiedoksi, että vilkun naputus on jo entuudestaan tuttu ääni :))

                Comment


                • #9
                  No auto nosturille ja tutkimaan.

                  Comment


                    #10
                    Nosturille ei ihan heti pääse, viime viikonloppuna käytin keulaa ilmassa muttei mitään erikoista löytynyt. Pitää toistaa operaatio ensi viikonloppuna kun tuo nyt paheni.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 2.5.2017, 22:07. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                    Comment


                      #11
                      Omaan ongelmaan löyty ratkaisu.

                      Kardaani rasvattu, ei vaikutusta ääneen, tukilaakeri kunnossa.
                      Auto pukille 6 silmään ja tyhjäkäynilla 40km/h pyöri renkaat, pitkä ruuvimeisseli suoraan renkaan laakereitten viereen yhdestä lakerista kulu pieni humina.
                      Kauppaan hommaa laakari, vaihdoin humina loppu.
                      Laakeri oli kulunu yläpuolelta niin sentakia ei varmaan tuntunu jousessa tärinää tms.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Q5 2009 pitäisi pyöränlaakeri vaihtaa taakse. Netistä löytyy ohjeita vain etulaakerin vaihtoon, joten miten tuo takalaakeri pitäisi oikeaoppisesti vaihtaa? Jenkkifoorumilla joku oli kirjoittanut irrottaneensa jousen ja tukivarret, ja oikeastaan koko olkavarsi-asetelman irti autosta että sai kaksi alempaa laakerin pulttia auki. Tuossa on joku ihmeellinen tukivarsihässäkkä juuri alempien pulttien tiellä.

                        Joku on ilmeisesti onnistunut avaamaan lyhyellä bitsillä ja lenkkiavaimella nuo alemmat pultit. Onko muita vinkkejä miten tuo kannattaa tehdä?

                        Comment


                          #13
                          Itse otin rälläkän käteen. Rälläkällä pois noi ruosteiset pultin päät mitkä näkyy navan puolella. Ei tarvii ruosteisii pultteja yrittää vääntää läpi. Sitten vaan ne 2 alinta tais olla että sopiva lenkki ja napautus ja irti.

                          Comment


                          • #14
                            "napautus ja irti", heh. Väänsin jo yhden räikkälenkin paskaksi ja toisen kiintoavaimen solmuun. Alakautta tosiaan mahtuu lyhyellä irto bitsillä ja 10mm lenkkiavaimella yrittämään noita pultteja. Mutta pitäisi olla täysin suora silmukka-avain pitkällä varrella että olisi jotain toivoa saada noita auki. Ei vaan meinaa mistään löytyä nyt heti, jotain tämän tyylistä:

                            https://www.virtasenkauppa.fi/silmuk...tka-boxo-29861

                            Comment


                            • #15
                              Laikalla viilto siihen laakerin laippaan ni ei oo enää tiukassa.

                              Comment


                              • #16
                                Mihin momenttiin laakerin 4 pulttia kiristetään?

                                Edit. Netistä löydettyä:
                                Laakerin pultit: 80 Nm + 90 astetta
                                Vetoakselin pultti: 200 Nm + 180 astetta
                                Jarrusatulan kannakkeen pultit: 196 Nm

                                Korjatkaa jos joku on eri mieltä.
                                Viimeksi muokannut ilyx; 21.12.2019, 14:58.

                                Comment


                                • #17
                                  Tulipahan vaihdettua laakeri ja todettua että väärä nurkka. Edelleen jurisee.

                                  Mutta seuraavalle vaihtajalle suosittelen että ottaa suosiolla koko nilkan pöydälle niin ei tarvitse nysvätä mistään pienestä kolosta. Purku on melko suoraviivaista, iskari, jarruhilut, jousi. Magneettiventtiililläkin varustettu iskari mahtuu tulemaan pois purkamatta mitään muuta kun hetken aikaa sitä pyörittelee kolossaan. Q5 on varmaan siinä mielessä tilavampi kuin vastaava A4, että tähän mahtuu myös ihan normi jousipuristimet paikalleen.

                                  Ylätukivarsien irrotuksen jälkeen mahtuu vetonivel pois ja sitten onkin jo melko hyvä pääsy laakerin pultteihin. Mutta koko nilkan irrotus on enää sen pitkän pultin varassa joten samalla senkin sitten aukoo niin pääsee pöydällä vaihtamaan laakeria.

                                  Samalla vaihtui iskarin pölysuojat ja pohjaanlyöntikumit uusiin. Vanhat oli näköjään leivottu jostain punaisesta jauhosta, päätellen siitä mitä niistä oli jäljellä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X