Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 2.0 TDI pieni värinä liikkeelle lähdettäessä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 2.0 TDI pieni värinä liikkeelle lähdettäessä.

    Tuli viikko sitten ostettua vuosimallin 2012 Audi A4 2.0 TDI manuaalilaatikolla. Koeajossa en huomannut mitään omituisuuksia (keli oli tällöin hieman yli +10). Mutta kaksi päivää tämän jälkeen, kun kesärenkaat oli vaihdettu alle alkoi aina paikaltaan liikkelle lähtiessä pieni tärinä juuri ennen kuin kytkimen päästää kokonaan ylös. Kokeilin jo talvirenkaita takaisin josko vika olisi kesärenkaissa/vanteissa, mutta nyt sama tapahtuu myös talvirenkailla. Siitä asti, kun tämä alkoi on keli ollut 0 tienoilla, jos tällä nyt mitään merkitystä on.

    Tärinä ei ole iso vaan kestää ehkä sekunnin ja se tuntuu eturenkaissa. Tärinää ei tapahdu peruuttaessa, tyhjäkäynnillä liikkelle lähtiessä tai esimerkiksi kakkosella liikkeelle lähtiessä. Eikä myöskään jos lähdet esimerkiksi irtosoralta pienellä ruopimisella liikkelle. Ainostaan, kun lähdet asfaltilla, niin sanotusti normaalisti liikkelle. Eihän tuo nyt maailmaa kaada, mutta on se hieman ärsyttävää ja nyt, kun myyjäliikkeelläkin vielä joku vastuu on, olisi tuo hyvä korjata mikäli se jostain viasta johtuu. Tästä jo hieman kyselin ja sain vastaukseksi, että se on pitkittäismoottorilla varustetuissa etuvedoissa niin sanotusti ominaisuus. Onko asia tosiaan näin?

    Kytkin ei siis luista ollenkaan eikä mitään ja pieni tärinä tapahtuu vasta juuri ennen kuin kytkimen irroittaa kokonaan. Sama tapahtuu niin kylmällä kuin lämmenneelläkin autolla.

    Yritin haulla etsiä ja vastaavia tapauksia löytyi jonkin verran, mutta aikalailla joka casessa oli oireet hieman erilaiset.

    Kiitos avusta jo etukäteen!

  • #2
    - - - - -
    Viimeksi muokannut J.Phoenix; 8.12.2024, 16:25.

    Comment


    • #3
      Kuulostaa omiin kokemuksiin perustuen kaksoimassavauhtipyöräongelmaan sopivalta kuvaukselta. Itse kävisin myyjäliikkeen kanssa keskustelua aloittaen sähköpostilla, jossa asia on mahdollisimman hyvin kuvattu. Kysy mitä asialle voisi tehdä... silloin sulle jää jälki, että siitä on raportoitu ajoissa. Jos se porsii lopullisesti vaikka kahden vuoden päästä, niin on helpompi osoittaa että vika oli jo ostaessa.
      Viimeksi muokannut Killeri; 18.4.2017, 22:47. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

      Comment


      • #4
        - - - - - -
        Viimeksi muokannut J.Phoenix; 10.11.2024, 15:30.

        Comment


        • #5
          Joo kyllähän toi voi hyvinkin tuosta vauhtipyörästä johtua. Olisihan se vähän ihme, mikäli tän hintaluokan autossa tuollainen olisi "ominaisuus".

          Otin tänään myyjään yhteyttä ja ensi maanantaina vien Kamuxin yhteistyökumppanille Vianoriin auton näytille. Saapa nähdä mitä sieltä sanotaan ja millainen vääntö kuluista tulee. Kyllä myyjä heti mainitsi viestissä, että katsotaan mitä on rikki ja miten on mennyt ja päätetään sitten kulujen jaosta. Selväähän tuo on, että mikäli sieltä jotain on rikki, niin se on ollut jo autoa ostaessa. Omasta mielestä kulujen kuuluisi mennä sillon myyjän suuntaan kokonaisuudessaan, mutta vaikea sanoa, mitä kuluttajansuoja olisi tällaisesta mieltä.

          Comment


          • #6
            Joskus oli sama vika 320d e91ssä. Ei se kyllä mikään ominaisuus ole. Alkoi pikkuhiljaa ja lopulta tekee jatkuvasti. Lumella ei niinkään huomaa. Leveät kesärenkaat alla pahimmillaan. Kytkin vauhtipyörä osastolla siis sanomista. Itse en maksaisi kuluista mitään. Paljon muuten ajettu?

            Comment


            • #7
              Omassa B8:ssa (2.0TDI 100kw -10) huomasin aikanaan vastaavanlaista tärinää / ravistusta liikkeelle lähdettäessä, kuin topicin aloittaja tuossa kuvaili. Varsinkin silloin, kun kytkintä joutui hieman enemmän luistattamaan. Tuolloin esiintyi muutakin oiretta (mm. pientä kolinaa / räminää tyhjäkäynnillä), ja silloin vaihtui kytkinpaketti ja kaksoismassa. Kolinat ja ravistukset jäivät sille tielle. Nyt noin 40tkm remontin jälkeen, on muutaman kerran esiintynyt tuota samanlaista ravistusta liikkeelle lähdettäessä. Varsinkin silloin, kun kytkintä joutuu hieman enemmän luistattamaan. Oireet ovat olleet kyllä melko lieviä. Vallitsevia keliolosuhteita en tarkalleen muista kun tärinä nyt viimetteeksi ilmeni, mutta sanoisin että lämpötila oli nollan tietämillä ja sateli vettä. Eli kylmänkostea ilma oli tuolloin. Tuota en ole nyt sen enempää tutkinut mistä tärinä voisi johtua. Näin mutuna sanoisin että tuo tärinä (omassa autossa) voisi liittyä kytkimeen / kytkinlevyyn, (esim. lasittunut levyn pinta / kytkinpöly / kosteus)?

              Comment


              • #8
                - - - - - -
                Viimeksi muokannut J.Phoenix; 8.12.2024, 16:24.

                Comment


                • #9
                  Mä jouduin irrottamaan koneen emännän kattilasta vaihdelaatikon laakereiden pettämisen vuoksi ja tuli siinä kohtaa huomattua, että 50tkm aiemmin vaihdetussa kaksoismassavauhtipyörässä oli jo klappia 15mm. Edellistä vaihtaessa klappia oli n. 20mm eli hylkyrajalla. Varmaan se klappi kasvaa alussa ensin nopeasti ja sitten hidastuu, mutta pikkasen harmitti kiireessä laittaa nippuun, kun ei ollut kovaa vauhtipyörää laittaa tilalle. Kyseessä oli Luk-valmistajan tekele.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksista!

                    Kilometrejä on nyt 144tkm. Näinhän se varmastikin on ja juu kyllä mahdolliset korjauskulut pitäisi mennä Kamuxin piikkiin.

                    Tänään huomasin sellaisen asian, että kun auto on seissyt hieman pidemään (seisoi nyt noin vuorokauden ensimmäistä kertaa oston jälkeen), niin tuo vaiva ilmeni vasta kun kone hieman lämpesi. Eli varmaan tästä syystä myöskään koeajossa tuota vaivaa ei ollut. Luultavasti auto on kuitenkin hetken seissyt ennen koeajoani.

                    Comment


                    • #11
                      Ilmoita kuinka käy, mitä vastaavat liikkeestä.

                      Comment


                      • #12
                        Siinähän kävi sitten niin, että loppuviikosta tuo ravistus tuli vain aina välillä ja eilen sitä ei esiintynyt enää ollenkaan. Vein nyt kuitenkin auton sovitusti tänään Vianorille, mutta myöskään heidän koeajossa ei vikaa ilmennyt. Eipä sitä esiintynyt myöskään äskön, kun kotiin ajelin. Sovittiin Vianorilla, että ajelen siihen heti näyttämään autoa, mikäli vika palaa. Onpa siitä nyt ainakin mustaa valkoisella, että tällainen vika on ollut jo auton ostaessa, jos se vielä tulee takaisin myöhemmin.

                        Tuli mieleen, että olisiko tuo voinut johtua jostain korroosiosta kytkimen kitkapinnoissa? Tuli jostain luettua, että se aiheuttaisi myös kyseistä vaivaa.

                        Seuraillaan oliko vika tosiaan siinä vai alkaako uudestaan.

                        Comment


                        • #13
                          En olisi asiasta kovin huolissaan. Itsellä esiintynyt samaa vaivaa silloin tällöin.
                          Vähän jo epäilin kytkimen toimintaa, mutta eilen kävin hakemassa moottorinohjaukseen pientä päivitystä ja noin 100Nm kasvaneet väännötkään eivät aiheuta ajossa mitään epätavallista.
                          Ei luista isolla vaihteella kiihdyttäessä tai kolahtele. Ainoastaan pientä ravistusta joskus liikkelle lähtiessä. Aikoinaan mulla oli mersussa samaa vikaa, kun tuli aina lähdettyä liikkelle nostamalla vain kytkin tyhjäkäynnillä ylös. Kytkinlevy ilmeisesti lasittuu kun ei tule luistatettua.

                          Comment


                          • #14
                            Muutamassa vanhassa autossa olen huomannut sellaista, että kosteassa pari päivää tai pidempään seisotettuna kytkin ravistaa ensimmäisissä lähdöissä. Kokeeksi olen myös testannut sitä niin, että luistatan kytkintä ensin hetken ja sen jälkeen ravistusta ei ole ollut. Olen tullut siihen tulokseen, että levy on kostea ja siksi ravistaa ennen kuivumista.

                            Ei päde välttämättä kaksoismassakytkimiin mutta kerroin kuitenkin kokemuksia.

                            Comment


                              #15
                              Ihan samanlaisia kokemuksia. Kostealla ja huolimattomalla käytöllä jää ravistamaan, mutta muutaman normaalipäivän jälkeen häviää tuo ravistus.

                              Comment


                              • #16
                                Joo kyllä tuo varmasti tuosta johtui. Tuota ravistusta ei ole enään tapahtunut kertaakaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Olis varmaan pitänyt koputtaa puuta eilisen kirjoituksen jälkeen. Tänään tuo ravistus sitten alkoi taas ja nyt tekee taas sitä joka kerta, kun liikkeelle lähtee.

                                  Tarvii varmaan huomenna sitten ajella töistä tuonne Vianorille näyttämään autoa. Katsotaan mitä sanovat, mutta kyllä siellä kytkimessä nyt selkeesti joku vika on. Hieman ihmeellistä vaan, kun pariin viikkoon vika ei ilmennyt kertaakaan ja nyt taas joka kerta, kun liikkeelle lähtee.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X