Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2006 1.6 75kw BSE nakuttaa pahasti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2006 1.6 75kw BSE nakuttaa pahasti

    Moro,

    Eli A3 2006 1.6 aj. 72tkm aut. 75kw BSE koneella nakuttaa aika pahasti. Aluksi nakutteli vaan kylmänä mutta nyt on alkanut jo aikalailla jatkuvaksi tuo ääni. Vaihdoin tänään öljyt ja suodattimen eikä vaikuttanut mitenkään paitsi että ehkä jopa koveni entisestään.

    Videosta kuulee :
    https://youtu.be/4OWfetU_rQ8

    Epäilyjä esim. nostimet, suuttimien vuotaminen, mahdollisesti myös huohotus?
    Näissä koneissa on ilmeisesti ilmeentynyt kaikkia edellämainituista vioista.

    Löytyiskö täältä tietämystä?

    #2
    Minun korviin kuulostaa venttiilinostimilta mutta tuo kilometrilukema ihmetyttää. Yleensä tuollainen ääni tulee vasta +300tkm ajetuissa.Toisaalta jos 11v aikana tullut mittariin 72tkm niin ehkä se on vaan seissyt liian kauan jossain vaiheessa ja nostimet jumittaa sen takia.Kunnon moottorinhuuhtelukäsittely ehkä vois auttaa ?

    Comment


    • #3
      Aikanaan tuli vastaan Golf BSE-koneella, noin 90 tkm ajettuna, ja männistä puuttui kappaleita ylärenkaan yläpuolelta.

      Endoskoopilla tarkastukseen...

      Comment


      • #4
        joo taisin lukea jostain noista mäntä/mängänrengas rikoista. Ymmärsin että niitä ilmenee juurikin esim vuotavan suuttimen takia jonka ansiosta sylinteri käy rikkaalla. Eli vois olla suutinongelma ja jos edennyt pitkälle niin rikkonut jo mäntää/rengasta. Nostimiakaan ei voi ruksata listalta.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
          Minun korviin kuulostaa venttiilinostimilta mutta tuo kilometrilukema ihmetyttää. Yleensä tuollainen ääni tulee vasta +300tkm ajetuissa.Toisaalta jos 11v aikana tullut mittariin 72tkm niin ehkä se on vaan seissyt liian kauan jossain vaiheessa ja nostimet jumittaa sen takia.Kunnon moottorinhuuhtelukäsittely ehkä vois auttaa ?
          No nyt meillä olisi juuri tuollainen 303 tkm ajettu (A3 1.6i BSE-koneella), jossa ajo moottoritiellä päättyi kovaan naputtavaan ääneen, onneksi oli ramppi liki ja poika ajoi sinne, hinattiin sieltä kotiin.
          Nyt olisi tarkoitus alkaa purkaa venakoppaa, ja luultavasti kantta myös, jotta vian sijainti selviää. Sen jo kurkkasin että viime vuonna vaihdettu nokkahihna on yhä merkeissä, eli jako on kunnossa.

          Mutta jos tuolta nyt olisi männästä pala irti tms. niin äkkiä alkaa tulla kulua rempalle (kunnossa tän auton arvo on enää n. 2 tonnia, joten rempan kipuraja max tonnissa).
          Olisi kuitenkin edullisesti koko kone tähän tiedossa, saako näistä normaalisti vielä moottorinosturilla tän motin pois yläkautta, siten että laatikko jää autoon? Onko kokemuksia tai hyviä videoita?

          Tietty voishan siitä vaihtokoneesta myös vaihtaa paikoillaan ehjän kannen, ja vaikka yhden männänkin tarvittaessa. Vähempi sitä jumppaa(?)

          Comment


          • #6
            Jaaha, koneen vaihdosta taisi tulla juuri entistä todennäköisempi vaihtoehto: Jouduin laittamaan tän käymään jotta sain siirrettyä lämpimään talliin jonne on vähän ylämäkeä....
            No, alkuun se edelleen "naputti" mutta sitten lakkas naputus ja alkoi käymään (huonosti) kolmella - taisin siten tahtomattani viimeistellä tuhon ainakin yhden pytyn suhteen :-/
            Sain kuitenkin talliin ja alan nyt purkaa.

            Comment


            • #7
              No nyt löytyi BGU/BSE-moottorin repair manuaali (vaikkakin 2003- Touranille), ja sen mukaan kone + vaihdelaatikko lasketaan pois alakautta.
              Tekemätön paikka siis kotioloissa ilman nosturia :-/

              Homma etenee nyt niin että puretaan kunnes näkee meneekö kansirempalla, vai onko tuolla myös mäntiä särkynyt.
              Pitääpä lukea opusta myös onnistuuko edes teoriassa paikoillaan vaihtaa yhtä mäntää(?) Monesti tuon pystyy tekemään öljypohjan poistamalla, mutta onko tässä sitten eri juttu sekin...

              Ref. manuaali "VW Technical Site":
              https://vwts.ru/engine/engine-bgu-bs...manual-eng.pdf

              Comment


                #8
                Tehtaan ohje ei välttämättä ole ollenkaan ainoa tapa tehdä asioita. En tiiä mahtuuko vaihdelaatikon kanssa pilkkimään yläkautta pois mutta kaipa siitäkin autosta keulapala irtoaa jonka jälkeen on tilaa tehdä mitä vaan ja vetää kone ja vaihteisto pakettina ulos. Alakautta on varmasti nopeampi ja vähemmän työläs joka on se ensimmäinen syy miksi repair manual sen niin neuvoo tekemään. Sitten kun on tällainen kotipihamekaanikko ilman kunnon tiloja ja työkaluja niin välillä tarvii soveltaa.

                Comment


                • #9
                  Totta kyllä, tämä kommentti antaa ymmärtää että kyllä se nostamallakin (hoist = nosturi?) pois tulisi...
                  https://www.vwaudiforum.co.uk/forum/...de-Wanted-Tips

                  Kun nyt sais niin pitkälle purettua että näkee mäntien yläpäät ja sylinterien seinät, niin tietäisi riittääkö tähän esim. kannen kunnostus / vaihto.
                  Tietty jos hakis endoskoopin joka mahtuu tulpanreiästä, voisi tästä selvitä lisää vielä äkemmin.

                  Comment


                  • #10
                    Eilen päästelin jäähydysnesteet pois ja irroittelin nuokin letkut, sitten piti alkaa sylinterinkantta irroittaman niin eihän ne torxit olleetkaan torxeja... eikä edes XZN:iä...
                    Vaan (täällä palstallakin on aiheesta väitelty) ne ovat polydrive -tyyppisiä. Ei siis myöskään ribe cv.

                    Korjaamokäsikirja antaa VAG työkalun numeroksi 3452 (tai V3452) ja ainakin jossain siihen viitataan tyypillä 'T100070':
                    https://vw.snapon.com/SpecialToolsDe...itemId=8430184

                    Koitin tätä kovasti etsiä Tampereen seudulta googlaamalla, ainakaan Motonet, Fixus, KL-Varaosat eivät tuottaneet osumia.
                    Mistä olette voi hylsyn hankkineet? Onko tilaaminen Tool Outletistä ainoa vaihtoehto? https://www.tooloutlet.fi/product/42...52-168mm--9386

                    -Hassua kyllä tuokin sanoo "polydrive" otsikossa, mutta kuvauksessa Ribe(?):

                    BGS 9386 Hylsy VAG:n Polydrive sylinterikannenpultille T52 1/2" 168mm T10070 4026947093864
                    • Avainkoko Ribe 10,3
                    • Pituus 168 mm
                    • Vääntiö 1/2"
                    • Käyttö kuten T10070 -työkalulla



                    Comment


                      #11
                      Minä olen ostanut Tooloutletista (ja muualtakin mutta en enää muista mistä). Tuo ainakin sopii. Tuo Polydrive / Ribe sekoilu on kyllä yleistä :)

                      Comment


                        #12
                        Jos on kiire niin tästä 50km päästä saa hakea lainaan. Muuten menee varmaan tilaushommiksi, taisin ihan ebaysta tilata aikanaan joskus 10 vuotta sitten kun ekan kerran tarvin.

                        Comment


                        • #13
                          Itse hain T10070 hylsyn marmoritiskiltä noin 5 v sitten ja se maksoi luokkaa 10 €. Kun oli kiire, niin myivät asentajan pakista sen suoraan ja tilasivat itselleen uuden.

                          Comment


                          • #14
                            Hyviä vaihtoehtoja kaikki, laitoin tuolta Tool Outletistä tilaukseen perjantaina, josko se tulisi ma-ti akselilla...
                            Alan tehdä myös osatilausta "etukenossa", pääsee jatkamaan sitten kun saa tuon kannen veks (toivottavasti).

                            Comment


                            • #15
                              Osa/työkalu tuli nopeasti: tilaus pe ennen puolta päivää, perillä ma illan suussa noutopisteessä.
                              Nyt alettiin jatkamaan kannen purkua.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt on kansi irrallaan... Viimeinen taistelu oli pakoputken laipan 6 mutteria, mutta kyllä nekin (alakautta) irtosivat kun irrotusöljyllä liotteli...

                                Mutta täytyy sanoa että "positiivinen hämmästys" on tämä: Äkkiä katsoen niin mäntien yläpäät kuin myös venttiilien alapinnat ovat aivan ehjiä ?
                                Joutuuko nyt tosiaan vielä öljypohjan avaamaan, jos tästä onkin alakerta huonossa hapessa... eli kiertokangen laakeri sökö... mikä muukaan voisi moisen kovan naputuksen tehdä?

                                EDIT: "original" video ladattu ja linkki siihen tässä: https://youtu.be/uDpq1Q7E2E4?si=ZoL-Ad5inH2sPTpA
                                Naputus tosiaan lakkasi talliin ajaessa, ja alkoi silloin käymään kolmella...
                                Viimeksi muokannut Zac73; 18.1.2025, 16:54.

                                Comment


                                • #17
                                  Laske ainakin ensin öljyt pois ja jos siinä on metallista laakerihilettä, mitä tuon äänen perusteella varmasti on, niin sitten ö-pohjaa irti ja ehkäpä katselemaan vaihtokonetta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pyöritä konetta niin että mäntä nousee yläkuolokohtaan, ja käännä vähän takaisinpäin. Tai no samahan se on pyörittää eteenpäinkin. Jos mäntä ei liiku heti alaspäin niin veivin alapäässä on väljää (yläpäässä tuskin on). Voit myös tehdä niin että kun olet kääntänyt konetta yläkuolokohdasta poispäin, paina mäntää alaspäin. Jos se liikkuu, niin sama vika.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 19.1.2025, 11:13.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos vinkeistä, teen näin kun tänään pääsen hommaa jatkamaan ...
                                      Eilen kokeilin paikoillaan painaa ruuvarin kahvapäällä mäntiä, mutten saanut niihin liikettä aikaan, mutta jos ongelmallinen mäntä on "työntövaiheessa" altapäin, niin eihän sitä oikein voikaan tuntua.

                                      Yläkerta kunnossa, katsotaan nyt sitten vielä tuo alakerta ja tehdään siitä sitten päätelmiä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, alakerta ei todellakaan ole kunnossa:
                                        Pyöritin konetta kampiakselin päästä: 2. pytyn mäntä jäi kokonaan alas..

                                        Taitaa olla kiertokanki *naps* poikki. Se tietenkin aika pian sen jälkeen voi mennä kun laakeri ensin porsii...
                                        Öljyssä ei ollut kovin paljon metallia, 1 noin sentti x sentti pala mikä olisi voinut olla laakerista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Öljypohjasta kaikki pultit nyt irti mutta ei hievahdakaan, näyttäisi olevan tehtaan liimoissa (Loctite 5910 tai vastaava?)
                                          Auttaako irroitusta jos sen liiman koittaa viiltää "irti" ensin esim. mattopuukolla? Vai uskaltaako tuota koputella lattameisselin kanssa...(?)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä sitä voi koputella, jos työnnät mattopuukkoa väliin niin siitä saattaa tulla naarmuja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No niin, eihän se niin tiukassa ollutkaan, kunhan huomasin että siellä vaihdelaatikon päässä oli vielä muutama pultti n. 10cm syvissä kapeissa ja vinoissa poteroissaan...
                                              Onneksi niiden kannoissa oli paitsi 5mm kuusikolo niin myös hampaat 10mm normaalille hylsylle, niin aukesivat ok. Sen jälkeen öljypohja lähtikin helposti.

                                              Kyllä sieltä kiertokanki oli ihan irti poikki, nähtävästi aika lailla juuresta / alapäästä. Sieltä löytyi aika selkeät palaset, vähempi kuitenkaan mitään "silppua".
                                              Tänään täytyy vielä pukata mäntä sieltä ylös/ulos niin näkee kaikkineen tilanteen.

                                              Murheellista kyllä, kampiakselin laakeripinnassa on vähän skraaduja myös. Olen nyt katsellut noita "DIY" videoita kiertokangen omatoimisesta kiillotuksesta.
                                              Sillä ajatuksella että kiillotellaan, lyödään nipuun ja katsotaan miten toimii... ;-) Eihän tälläinen 20v.+ auto nyt muutenkaan ikuisuuslaite ole.

                                              Mutta se mikä näyttää olla kiven alla ovat nuo kiertokanget? Mikä mahtaa olla tälläisen (2004 8P1) 1.6i BGU-moottorin kangen orggis OEM-numero? Auttaisi hakemisessa...

                                              Comment


                                                #24
                                                Vastaus väärään kysymykseen, kampiakseli on:

                                                06A 105 021 D, joka korvattu 06A 105 021 BK:lla
                                                Viimeksi muokannut leoporsti; 21.1.2025, 14:52.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitos. Aika heikosti osumia sittenkään, lähimmät taitaa olla purkuosia Balttiasta, mutta niissäkään ei näy osanumerot:

                                                  https://ovoko.fi/haku?ecc_s=1500&ecc...=3,4,21;&prs=1

                                                  Mitkä mahtaa olla BGU ja BSE koneitten erot, näiltä osin(?)
                                                  Viimeksi muokannut Zac73; 21.1.2025, 15:09.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Männissä on ilmeisesti BGU:ssa alun perin ollut jollain tavalla erilainen ylin männänrengas.

                                                    Täysin samat männät BGU ja BSE koneissa, kuten myös kiertokanget.

                                                    Viimeisimpää ovat:
                                                    kiertokankisarja 06B198401B
                                                    mäntä 06A107065BJ

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Miten olisi koko moottori?

                                                      https://www.ebay.co.uk/itm/294514671204

                                                      Kai nuo osa jopa lähettää kun pääsee jutuille.


                                                      Täältäkin olen onnistuneesti ostanut osia:
                                                      https://allegro.pl/listing?string=audi%20bgu
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 21.1.2025, 18:42. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Se alkaa olla ainut vaihtoehto enää.... Jatkoin nimittäin äsken lohkon tutkintaa ja olihan se pahus kiertokanki napannut lohkon sisäkylkeen hajotessaan peukalon mentävän reiän :-(
                                                        Eli tuo lohko ja sitä kautta pitkälti tämä moottorikin on entinen.

                                                        Mä jo aiemmin kyselin yhtä BGU moottoria kotimaisesta purkamosta, ei olisi kuin 250 eur + satkun rahti. Auto on mennyt lunariin kylkikolarin takia, eli luultavasti ihan toimiva kone.

                                                        Eihän tuossa muu mietitytä kuin että saako sen koneen päältä päin ylös ja pitääkö mitä jumpata vaihdelaatikon suhteen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu, luin vielä korjaamomanuskasta, että miten se kone+laatikko otetaan 'virallisesti' alakautta pois... Onhan siinä, saa purkaa akkua, sähköjä, kytkimen, vaihteensiirtimen, vetarit, ym. Ei ihme että korjaamo antoi aiemmin tuolle työarvion 14 - 16 tuntia (ei siis kannata tähän teettää, koska hinta olisi jo about auton hinta...)

                                                          Vihellämme tässä kohtaa pelin poikki, auto menee myyntiin (osiksi tai kunnostettavaksi nosturin omistavalle), jollei eroon pääse niin harkitaan keväämmällä koneen vaihtoa itse.
                                                          Kiitos kaikille vinkeistä ja tuesta! ;-)
                                                          Viimeksi muokannut Zac73; 22.1.2025, 20:57.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X