Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 etupää roklattaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 etupää roklattaa

    Todellakin...1.8T A4 oikea etukulma pitää vedättäessä roklattavaa ääntä. Ääni kuuluu kohtuullisen lujassa vedossa ykkös-, kakkos -vaihteilla monesti jopa kolmosellakin, nelosella ei vissiin enää "jaksa" kolista. Ykkösellä ja kakkosella kun vetää kunnolla tuppi nurin niin silloin ei kolise....ja mielestäni kolisee vähemmän kun on painoa kyydissä, esim. vänkärinä iso mies. Ääni on kuitenkin likimain samanlainen kuin olisi vetonivel rikki, raklattaa/korisee epäsäännöllisesti. Ei täristä rattia eikä missään näy jälkiä että mikään ottaisi mihinkään kiinni. Ongelma on ollut nyt pari vuotta, kokoajan pahentunut ja nyt alkaa ottamaan oikeasti pattiin.

    Ongelmaa selvittäessä on vaihdettu oikealle puolen sisempi ja ulompi vetonivel, molemmin puolin molemmat alatukivarret, vaihdelaatikin kannatinkumi, koiranluut, iskarit ja jouset...mutta kun ei niin ei. Myös kaikki puslat ja nivelet on väännelty, ei silminnähtäviä vaurioitua/välystä. Myös kaikki alustan kiinnityspultit on käyty läpi ja kiristetty...alkaa olemaan hyvät neuvot kalliit.

    Kohta ei tule muuta mieleen kuin että askissa on jotain mätää...kertokaa oi viisaat jos on edes aavistuksia mikä piru siellä ääntää.

  • #2
    Mulla oli '01 A4 Tq:ssa samanlaista vikaa. Kuulosti ihan kuin etupäässä olis rallattanut, mutta erityisesti vika ilmeni moottorijarrutuksessa, jolloin kaasun noston jälkeen kuului selkeä rohina. Moni veikkailikin vetarin nöyrtymistä äänen lähteeksi. Mikään ei täristänyt eikä muutenkaan häirinnyt kuin korvaa, mutta myynnin yhteydessä päätin korjauttaa sen itse, etten myisi "paskaa" eteenpäin. VV-Auton eka veikkaus oli vaihteensiirtohaarukan hankaus lootan kylkeen. Ei ollut. Sitten purkivat laatikon. Ei auttanut. Sitkeästi sanoivat, ettei siinä mitään vikaa ole. Lopulta kuitenkin löysivät sieltä vian, jota mulle ei ikinä kerrottu ja vaihtoivat tehdasuuden laatikon siihen. Kallista oli, mutta kuntoon tuli sitten kerrasta. Toivottavasti sulla ei oo samaa.

    Comment


    • #3
      mulla sama vika, mutta kuuluu kuskin puolelta, huomasin sen tuossa muutama ilta töistä tullessa. kääntää rattia vasemmalle veto päälle ja alkaa rolisemaan, loppuu kun ratti suorassa. Liekköhän murros tahi vastaava menossa. Tukivarret menee tässä kohtapuoliin vaihtoon jokatapauksessa joten korjaapahan sit kaiken kerralla.

      Comment


        #4
        Hmh, liekö oikea topikki. Ehkä tarpeeksi lähelle. :)

        Elikkäs joo tossa tuli jouluna käytyä leikkimässä lumihangessa, niin alkoi yhtäkkiä kuskin
        puolelta etupyörän kohdilta kuulumaan kauhia rahina. Vähän vois verrata renkaan osumiseen
        johonkin kaariin tai vastaavaan. Se on vaan, että kumi ei ole missään asennossa niin lähellä
        mitään osia, että ottais kiinni. Toki ajon aikana ei pysty seuraa tilannetta. Tapahtuu
        kääntäessä ja kumpaankin suuntaan. Mitä tosta puolien yms välistä vähän pääs kurkkimaan,
        niin ei välittömästi silmään osunnu mitään rikkinäistä.

        Tuntuu et jotain olis nyt rikki. :|

        Comment


          #5
          Entä suoraan ajaessa? Itse kans tamilastin umpihangessa ja voi juha mieto kun ne lumet jääty vanteisiin ja tunteroisen päästä lähin ajelee nii kauhee rouske ja rohina. Ensin kuulu suoraanki ajaessa, sitten ääni hävisi, sitten kuului kun veti luisua ja lopulta ääni hävisi kun jäät ilmeisesti kulu pois :) Aika pitkään tuo kylläkin rohisi..

          E: eli ei vissiinkää kuuluu suoraan ajaessa :)

          Comment


            #6
            Joo, no vetonivel siel luultavasti paukahti, sen verran tuli kaverin kans tarkistettua oireita.
            Suoraan ajaessa ei ole tosiaan mitään oireita, vaan kääntyessä oireilee.

            Comment


            • #7
              Myös löysällä olevat pyöränpultit tekee saman äänen kun vetarin oireilu. Meinasin itse jo mennä vetonivelkauppaan mutta onneks tuli tarkistettuu pulttien kireys ensin.

              Comment


                #8
                Tjaha no täytyypi kurkata tuokin varmuudeks :)

                Comment


                • #9
                  Pieni kivi vaihteiston kannattimessa resonoi aika lujaa.

                  Comment


                  • #10
                    Martin, selvisikö tämä (muinainen...) vika koskaan?

                    Omaa kulkinetta on alkanut vaivata samanlainen auton nopeuden mukaan muuttuva rohina, muistuttaa tosiaan hyvin paljon siltä, että rengas ottaisi johonkin kiinni, mutta ei ota. Ainoa eroa on se, että tässä ääni kuuluu kaiken aikaa, oli auto suorassa tai ei. Silmännähden kaikki näyttäisi olevan kunnossa, eikä etupään pyöränlaakereissa tunne olevan välystä. Sen huomasin, että ääni loppuu kuin seinään, kun keulaa kevenee töyssyissä kovaa ajettaessa.

                    Pyöränlaakereiden vaihdosta ajattelin nyt kuitenkin aloittaa, ellei tule parempia ideoita?

                    Comment


                      #11
                      Joo mulla selvis se silloin. Ulompi vetonivelhan siel oli vähä ottanu itseensä leikkiessä. :)

                      Comment


                      • #12
                        Ai ai, sitä se leikkiminen teettää :)

                        Kiitos tiedosta, täytyykin varmaan tästä valaistuneena vaihtaa ulommainen vetari, ennen kuin koskee pyöränlaakereihin. Olenkin koko ajan vähän epäillyt, että näinköhän vika on pyöränlaakerissa, kun tuo ääni on minusta vähän erilainen kuin viallisesta laakerista tuleva. No, katsotaan miten käy.

                        Comment


                        • #13
                          Tuohon minun ensimmäisen postauksen ongelmaankin löytyi selitys...itse asiassa vasta viime talvena, eli monta vuotta kärsin kolkatuksesta :D Jakopään rempan yhteydessä päätin vaihtaa myös moottorin sivukannakekumit, niin eikös oikealta puolen ollut kannatinkumin peltikupin pohja hapertunut irti. Eli toisin apurungossa oli kyllä pultti ihan ok kiinni, mutta jatkona ollut kumi oli irti ja tuo pultti sitten sopivissa paikoissa pääsi kolkattamaan tuohon kumin peltirunkoon...tuota ei nähnyt sen paremmin ylhäältä kuin alhaaltakaan :)

                          Comment


                            #14
                            Lainataan nyt tätä vanhaa topikkia:

                            Omassa audissa ruvennu kuulumaan omituista natinaa kun kääntää rattia oikealle. Se kuulostaisi tulevan kuskinpuolelta mutta sitten taas tuntuu että se tulisi ohjaustangosta tai sisältä ratista?!?

                            Auto madallettiin viime syksynä ja eteen meni aika paljon uutta orkkis niveltä ja osaa.

                            Voihan se olla että jousikin ruvennut natisemaan.

                            Lähinnä tiedustelisin että ilmeneekö ohjaustangon vika millä tavalla muuten...?

                            Ääni ei kuulosta miltään vetariltakaan mielestäni.

                            En osannu kai oikeilla sanamuodoilla hakua käyttää kun ei osunu silmään mitään samantyylistä...

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa olla nivelet kuivana? Itelläki piettää pientä natinaa oma auto mutta välissä ääni katoaa.

                              Comment


                              • #16
                                Onko sinne laitettu mitään uretaanipuslaa (tai mitään uretaaniosaa) madallettaessa? Ne joskus natisee melkoisesti.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei ole mitään sellasia laitettu. Täytyy varmaan loppuviikosta ihmetellä josko natina paikantuisi.

                                  Voiko se iskarin yläpään laakeri ruveta natisemaan? Jos se laakeri on antautumassa...

                                  Comment


                                    #18
                                    Itellä rupesi nivelet pitään kauheeta kitinää kun jäätiin vesikelillä hankeen jumiin, ja sai pallot vähän kosteutta.
                                    Lääkeruiskuun pieni neula ja jotain voiteluöljyä kumin läpi nivel täyteen, ittellä ainakin tommonen kikka auttoi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt natisee ja paukkuu jo pahasti... Enpä oikein tiedä mikä on. Kai se on vietävä viisaammille ihmeteltäväksi :/

                                      Comment


                                        #20
                                        No laakeri oli ainakin vasemmalta sökö ja alhaalta taaempi tukitanko rikki.

                                        Kummallekin puolelle vaihdettu laakerit.

                                        Natina helpotti mutta ei vaan hävinnyt :/

                                        En ole tuota nivelien rasvaamista kokeillut. Omasta mielestä kuulostaa niin omituiselta että ne pitäisi ääntä?!?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Sabotaasi Näytä viesti
                                          Natina helpotti mutta ei vaan hävinnyt :/

                                          En ole tuota nivelien rasvaamista kokeillut. Omasta mielestä kuulostaa niin omituiselta että ne pitäisi ääntä?!?
                                          Oisko tukivarret mitkä siellä natisee, puslat ja/tai pallonivelet.

                                          Comment


                                            #22
                                            Saattahan se olla. Tänään jotenkin kuulosti niin kun se tulis ohjainpylväästä. Rattikin natisee käännettäessä.
                                            En tiedä. Täytyy ihmetellä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nyt on vahva tunne että jousi pitää meteliä. Tänään olis aikomus ajaa nosturille ja tutkia asiaa.

                                              Rupee vituttamaan kohta ja rankasti. On sen verran ärsyttävä natina ja nitinä...!

                                              Comment


                                                #24
                                                Pakko se on kai uskoa että natina ja pauke tulee ylempien tukivarsien puslista. Se on oma näkemys asiaan. Vajaan vuoden vanhat ja VAG varaosia...

                                                Voiko ne porsia noin nopeesti vai onko vaan tyydyttävä siihen että se on ominaisuus?!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tukivarren pultit kiristetty väärässä asennossa? Eli pyörät riipuksissa?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    En osaa sanoa, en vaihtanut itse.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Olen tässä miettinyt tuota Japin kysymystä tuosta tukivarsien kiristämisestä...

                                                      Ehkä tyhmä kysymys mutta miten ne tukivarret voi muka kiristää edes muuten kuin auto ilmassa?!?

                                                      Ja tuskin kenelläkään on pyörä paikallaan sitä tehdessä?

                                                      Vai enkö mä ymmärrä tuota kysymystä?

                                                      Omassa tuolla ilman lämpötilalla on ihan selkeä vaikutus natinaan. Lämpimällä natisee, kylmällä ei...
                                                      Vaihtoon ne menee kuitenkin vaikka säät kylmeneekin. Ei kestä hermo sitä ääntä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ehkä tyhmä kysymys mutta miten ne tukivarret voi muka kiristää edes muuten kuin auto ilmassa?!?
                                                        Esim. mittaamalla matka navasta kaareen ennen remppaa, ja sitten lopuksi tunkataan napaa em. mittaan asti jonka jälkeen tukivarsien kiristys.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Niinpä joo. No alusta madaltui samassa rytäkässä mutta nyt hiffasin pointin.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X