Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihteistoöljyn lisäys, 80 2.0e B4 -93?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihteistoöljyn lisäys, 80 2.0e B4 -93?

    Ostamani Audin vaihteistosta näyttäisi vuotavan jonkin verran öljyä. Öljy näyttäsi tulevan jostain vaihdelaatikon takaosasta tai päältä, hajusta päätellen myös pakoputken/katalysaattorin päälle. Ehdotuksia mahdollisesta vuotokohdasta?

    Mistähän reiästä öljyä voisi lisätä ennen tarkempia tutkimuksia ja korjausta?

  • #2
    Vaihteensiirtäjän stefan vuotaessa öljy ainakin tippuu juuri katalysaattorin päälle.

    Comment


      #3
      Vasemmalla puolella vetoakselin vieressä on täyttöaukko. M17-kuusiokoloavain. Auto tasaan ja aukon reunaan asti öljyä. Castrol TAF-X, Mobil VS200 jne.

      Comment


      • #4
        Meneekös toho Audi 100 2.8E -91 manuaali lootaan samat öljyt mitä tossa aikasemmassa viestissä.
        Mulla oli toi täyttöaukko kylläkin oikealla puolella ja pienempi kuusiokolo mitä M17.

        Comment


        • #5
          Löytyhän se öljyn tyyppi tuolta ohjekirjastakin eli G50 75W-90.

          Tarkottiko toi G50 nyt samaa kuin VW 501,50?

          Comment


            #6
            Kyllä sinne ne samat öljyt voi laittaa. Ainakin casrolin TAF-X purkin kyljestä löytyy toi vw 501,50 leima. Ja mulla on kuusiokolo koko 10mm.

            Comment


            • #7
              Joo, ei ollut m17 avain oikean kokoinen, pitää vielä kokeilla eri kokoja.

              Comment


              • #8
                Oikeanlainen avain on suurehko torx, jossa kolo keskellä. Löytyy ainakin suuremmilta korjaamoilta.

                Comment


                • #9
                  Up.

                  Aiheeseen liittyen: saako vaihteensiirtäjän stefan vaihdettua ulkokautta, siis

                  omaan autoon pitäisi tuo stefa vaihtaa b4 Tdi 1z -93

                  Comment


                  • #10
                    Saa vaihdettua. Poraa vaikka pienen reiän tiivisteeseen ja ruuvin reikään ja vetää pihdeillä tiivisteen pois. Voi tietty olla senverta jumissa että vanhan tiivisteen joutuu ensin murjomaan myttyyn ennenkuin sen saa pois paikoiltaan. Ja tilaahan tuolla paikassa ei ole turhan paljoa.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihdatin eräällä pajalla tuon stefan ja huomasin heti seuraavana päivänä, että se
                      vuotaa edelleen. Kävin reklamoimassa työtä ja työnjohtaja oli ihmeissään, sanoi, että
                      asentaja on ehkä rikkonut uuden stefan, tai sitten voi olla jotain muuta pielessä.

                      Olisko mitään muuta selitystä, kuin asennusvirhe?

                      Comment


                      • #12
                        Nyt vaihdettu stefa jo toiseen kertaan ja asentaja ilmoitti siirtäjän akselin olevan hiukan väljä.

                        Voisiko tuo aiheuttaa stefan pitämättömyyden, vai mikä tossa nyt mättää, kun stefa ei

                        meinaa pitää?

                        Comment


                          #13
                          Paljos tonne B4:n lootaan menee öljyä? Samaa litkua varmaan ku tuos yllä mainittiin.

                          Comment


                            #14
                            Samat öljyt käy ja tilavuus n.2,8 litraa.

                            Comment


                              #15
                              mikä tossa nyt mättää, kun stefa ei meinaa pitää?
                              Akselin välykset, liikaa öljyä, väärä öljylaatu ?

                              M17-kuusiokoloavain
                              Saattaa olla välimerkin viilausta mutta tuo kuulostaa aika isolta, luultavasti tarkoitit 17 mm kuusiokoloa jonka saa tehtyä vaikkapa M10 pultista. Uudemmissa (tai uusituissa tulpissa) sitten tähtikanta jossa tappi keskellä.

                              Comment


                                #16
                                No eikös M19-kiintolenkkikin tarkoita sitä avaimen kokoa, eikä pultin kierteen halkaisijaa. Pultista puhuttaessa eri juttu.

                                Comment


                                  #17
                                  En tiedä miten teilläpäin mutten ole ennen tuohon merkitsemistapaan törmännyt. Ei tuntenut googlekaan yhtään tapausta jossa M-merkitää käytettäisiin avaimen/kannan koosta puhuttaessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pyysin huoltosetiä vaihtamaan stefan vaihdon yhteydessä uudet öljyt laatikkoon, niin olivat
                                    haluttomia tuota VS200 :a laittamaan.

                                    Väittivät automaattilaatikon öljyksi. Nyt en tiedä mitä siellä on, jotain Mobilia kuitenkin, kun
                                    näkyi se merkkinä heillä olevan. Täytyy kuitista vielä tarkistaa.

                                    Voiko akseli väljääntyä laatikon puolelta niin paljon että akseli heiluu stefassa liikaa, vai
                                    onko vaihdekepiltä päin mitään tehtävissä ko. ongelmaan?

                                    Akselin välykset, liikaa öljyä, väärä öljylaatu ?
                                    Voiko siirtäjän stefa olla niin herkkä, että vääristä öljyistä pullauttaa heti pihalle?

                                    Itse en ole duunien takia joutanut koko hommaa sen enempää tutkimaan, vaan
                                    nyt oli pakko turvautua pajaan.

                                    Prkl. 'Kaikki pitäs ite tehdä' ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuo VS 200 ei todellakaan ole mikään automaattilaatikon öljy. Tarkoitettu nimenomaan VAG manuaalilaatikoihin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, sitähän minäkin yritin tolkuttaa siellä pajalla, mutta eivät vaan millään halunneet sitä
                                        laittaa. Täytyy ottaa komento takas noitten öljyjen osalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaihteensiirtäjän stefan vuotaessa öljy ainakin tippuu juuri katalysaattorin päälle.
                                          Juu, samaa sanoivat minulle, kun hajusta huoltoon valitin... Tarttee varmaan käydä korjauttamassa ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siirtäjän stefa tosiaan vaihdettu jo kahteen otteeseen ja ei pidä. Soitin huoltomiehelle, joka

                                            teki vaihtotyön ja sanoi jonkun helan olevan irti, joten stefaa ei saa pitäväksi.

                                            Todennäköisesti joudun ottamaan laatikon pöydälle.

                                            Nyt olisi tietysti hyvä, jos joku olisi paininut saman ongelman kanssa, niin vois vähän

                                            kartoittaa millainen työ tuossa loppujen lopuksi on ja saako ko. vialle tehtyä yleensä mitään?

                                            Comment


                                              #23
                                              No en kyllä äkkiseltään keksi, että mikä siinä voisi olla, ettei pidä. Laatikossa on stefan kuoppa ja siirtäjän akseli menee läpi. Ei muuta.

                                              Itsekin viime lootarempassa vaihdoin kaikki stefat ja näyttäähän tuo siirtäjän stefa olevan märkä. Joten kai se on ominaisuus, ellei sitä nyt älyttömiä vuoda.

                                              Vai voisiko akselin "laakerointi" olla niin väljä, että akseli pääsee heilumaan ja sen vuoksi vuotaa? Vai olisiko akselissa asennusjälkiä jotka hajottavat stefan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei sieltä solkenaan öljyä vuoda, mutta tallin lattiaan jää kuitenkin joka kerta pieni

                                                lätäkkö ja laatikon pohja on märkä. Akseli kuulemma on sileä, että siitä se ei johtuisi.

                                                Tarkoititko Pasi akselin "laakeroinnilla" vivuston väljyyttä, jolloin akseli pääsisi vääntymään

                                                liikeradaltaan vinoon ja samalla venyttää stefan huulta auki, vai laatikon sisäpuoleista

                                                laakerointia tms?

                                                Olis toi hyvä tiiviiksi saada, niin ei tarvis repiä ressiä, että onkohan siellä lootassa öljyä taas

                                                tarpeeksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tarkoitin sitä, että laatikossa on luultavasti joku holkki, jossa siirtäjän akseli liukuu. Sen holkin väljyys voisi tuota stefaa syödä. Itse vaihdevivustojen väljyys ei kyllä vaikuta tuon stefan kulumiseen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eli laatikko pöydälle. No, samallahan tulee laitettua uusi kytkin, kun tuntuu olevan jo

                                                    vaihdon tarpeessa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      En taida osata perhealbumia oikein lukea, kun en tunne rakennetta riittävästi...

                                                      Osaako joku kertoa, onko kyseinen tiiviste 5v manuaaliin kenties 012 301 457 C "oil seal 16x24x6"? (-92 b4, kone ABK)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Millä helvetillä se stefa pitäisi sinne saada laitettua? Koittanut nakuttaa vasaralla putken pätkää apuna käytten, mutta ei mene ei. Stefa melkein rikki jo..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikös osa numero tuolle tiivisteelle ole 012 301 457C? Tämän ainakin tilasin, mutta miksei se mene paikalleen kuitenkaan? Piikillä rapsuteltu kolo puhtaaksi, joten ei pitäisi siitä olla kiinni... Ei nyt kovin montaa viitsi enää tuhota kun tulee kalliiksi.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X