Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAR-koneen käyntihäiriöt kostealla säällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AAR-koneen käyntihäiriöt kostealla säällä

    Audi 100 2.3E:n (AAR) käyntihäiriöt kostealla kelillä alkavat jo vaivata mielenrauhaa. Oireet tarkemmin: auto käynnistyy hyvin mutta sen jälkeen kierrokset laskevat todella alas ja pyttyjä ikäänkuin putoaa pelistä pois, tyhjäkäynti on erittäin epätasaista ja kone ei reagoi kaasupolkimeen ollenkaan. Tai mikäli reagoi, niin tukehtumalla ja sammumalla. Kierroksia ei saa nousemaan. Kun tätä käynnistys-sammutus- käynnistys leikkiä aikansa jatkaa, niin yht´äkkiä kaikki kynttilät syttyvät ja kone toimii kutakuinkin normaalisti. Auto toimiii kohtuullisesti kuivalla säällä, mutta jo pienikin kosteus saa tyhjäkäynnin sekoamaan. Jopa pikainen auton ulkopuolinen pesu/huuhtelu pienellä vesimäärällä riittää oireiden esiintuloon, pidemmästä sateessa seisomisesta puhumattakaan. Joskus kostealla säällä pystyy kylmäkäynnistyksen jälkeen ajamaan n. kilometrin, kun hyytyminen alkaa, kierrokset laskevat ja kone ei ota enää kierroksia. Merkillepantavaa on se, että siinä vaiheessa kun kone alkaa taas toimia normaalisti, vikaa ei saa provosoitua esille, vaikka vettä roiskisi sumupullosta käyvän koneen sähkölaitteisiin miten paljon hyvänsä.

    Selvästihän tuo sähkövialta vaikuttaa, vaan vikakohtaa en pysty omin avuin paikallistamaan. Sytytyspuolelta on viimeisen kolmen kuukauden aikana uusittu: puola, tulpat, sytytysjohtimet (Bremit), virranjakajan kansi ja pyörijä. Myös moottorin lämpöanturit (mittaristolle ja eculle tietojaan jakavat) on uusittu, jälkimmäinen tänään, samoin nakutusanturi on vaihdettu. Myös lambda-anturi (tarvikeosa) on uusittu, samoin ilmanputsari ja polttoainesuodatin - wunderbaumikin on tuore ;-). Imuilmavuotoja olen menestyksettä jäljittänyt starttipilotilla ja ISV:n olen putsannut, samoin tarkistanut/putsaillut alipaine- ja huohotusletkut/-putket ja käynyt läpi antureiden sähköliitokset crc:llä sekä puhdistanut maajohtojen liitokset.

    En tiedä liittyykö moottorin varsin vaatimaton suorituskyky edelliseen, mutta kone on hengetön alakierroksilla ja polttoaineenkulutus on mielestäni korkeahko: kevyessä matka-ajossa menee 9 litraa sadalla, ja muutama kaupunkikilometri nostaa kulutuksen kymppiin.

    Etsin jo searchilla kaikki mahdolliset käyntihäiriöongelmat (näyttävät olevan muuten aika yleisiä..) ja niiden ratkaisut tältä foorumilta, mutta ihan samanlaiseen ongelmaan en törmännyt.

    Toivottavasti joku keksisi ratkaisun....

  • #2
    Oleko kokeillut lukea/luetuttaa vikakoodeja sen jälkeen kun käyntihäiriöitä on ollut? AAR:n moottorinohjaus ei pidä vikakoodeja muistissa vaan ne häviää kun avaimesta käännetään virrat pois eli koodien luku olisi tehtävä heti kun oireita ilmenee.

    Comment


      #3
      Hyvä vinkki tuo että vikakoodit tässä konetyypissä häviävät virtojen alasajolla! Vikakoodin lukuun minulla ei ole laitteita. Joskus alkuvuodesta kun auton hankin, käytin sitä Bosch-huollossa (tuolloin oli kuiva pakkaskeli), jossa ainoat vilkkukoodit mitä kone näytti olivat tuntematon koodisarja sekä koodi, joka kertoi ettei vikoja ole havaittu ;).

      Eilisen jälkeen olen varsin toiveikas siitä että audin kosteusmurheet on nyt vihdoin voitettu. Irrotin illalla ISV:n ja annoin sen liota bräkleenissä yön yli. Aamulla jatkoin puhdistelua ja kuivaamisen ja kevyen voitelun jälkeen huomasin sen sisällä oleva "venttiilin" liikkuvan selvästi herkemmin kuin edellisen pintapuolisemman puhdistusoperaation jälkeen. Takaisinasennuksen jälkeen auton tyhjäkäynti tasoittui huomattavasti, ja vaikka täällä Pohjois-Karjalassa on satanut koko päivän, ei kylmäkäynnistyksissä ole ilmennyt minkäänlaista ongelmaa. En kyllä vielä uskalla riemuita kuin puoliteholla - monesti aiemminkin olen jo luullut ratkaisseeni ongelman.

      Jos vaiva nyt korjaantui, voisiko joku kertoa miten kosteus vaikuttaa jumittavan ISV:n kautta koneen käyntiin noin voimakkaasti?

      Comment


        #4
        Maalaisjärjellä ajateltuna ei sen kyllä pitäisi vaikuttaa mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin. Sehän ei kuitenkaan ole kuin kaasuläpän ohittava venttiili.

        Eikös tuossa ole kampiakselilla moottorin pyörimisnopeustunnistin ja hall-anturi? Potentiaalisia vikakohteita.

        Comment

        Working...
        X