Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 vaihdelaatikkoremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 vaihdelaatikkoremontti

    Näinhän se menee, vaikka luulee jo kaiken laittaneensa niin meno jatkuu. Nyt hieman enemmän ajelleena olen tullut tulokseen, että vaihteisto pitää ottaa alas ja auki. Kakkosen synkat ovat ilmeisen kuolleet. Enemmän kun laatikko lämpenee pidemmän ajon päälle niin "tuuttaa varattua" jatkuvasti jos kierroksia on vähänkään yli 2k tai vauhtia yli 30. Ei hyvä.

    Kertokaahan vinkkejä tuon laatikon irroitukseen/asennukseen/purkamiseen. Ahdasta puuhaahan se taitaa olla joka tapauksessa. Pääpiirteissään kai homma menee näin: putkisto pois, putkiston lämpösuojat pois, kardaani pois, etuvetarit pois, sähköt ja kytkimen letkut pois, siirtotanko irti, vaihteisto irti koneesta. Kuulostaapa helpolta näin kirjottaen, mutta uskoisin että muutama asennussana vielä ehtii tulla...
    Pitääkö downpipe irroittaa?

    Oletteko itse availleet noita laatikoita? Rakenne on ilmeisen modulaarinen eli "jakolaatikon" ja etutasauspyörästön saa helposti irti ja jäljelle jää enää varsinainen vaihteisto-osa?
    Mitä muuta kannattaa vaihtaa siinä sivussa ennakkohuoltona, jos tuosta saa vielä itse tekemällä kalun? Kytkimen työsylinteri, stefoja jne?

    #2
    En ota kantaa varsinaiseen kysymykseesi kun en itse vielä ole samaan hommaan joutunut. Milloin olet viimeksi askiin öljyt vaihtanut ja kun (toivottavasti) olet niin mitä soppaa sinne kaadoit?

    Muistan lötkön aikanaan myöskin hylkineen ajoittain kakkosta mutta ko. ongelmasta on sittemmin päästy kun askiin vaihdettiin Castrolin TAF-X:ää sisälle.

    Vaikkei tuo soppa halpaa olekaan niin pääsisi kuitenkin vähemmällä jos pelkkä öljynvaihto riittää. Vastaavasti jos ei riitä niin eiköhän tuoreeltaan vaihdetut öljyt voi kierrättää tarvittaessa remontin jälkeen takaisinkin. (Piilevä nihilisti iskee...)

    Comment


      #3
      Taidan tosiaan kokeilla tuota ensin.

      Autohan on projektiksi ostettu keväällä ja nyt se on ~katsastuskunnossa ja tullattu. En siis ole ajanut sillä kuin noin 300km. Ihan hyvin voi olla vm 91 öljyt vielä laatikossa tai se voi olla vähissä.

      Comment


      • #4
        Lienee tosiaan syytä kokeilla ensin uusilla öljyillä, laatikkohomma ei ole ihan pikkujuttu. Olen kerran ottanut typ44tq:sta koko laatikkohässäkän kytkinkoppineen alakautta irti ja laittanut toisen takaisin. Sen verran kiroilin ahtautta että ensi kerralla lähtee keulapelti pois ja laatikko tulee koneen kanssa etukautta.

        Comment


          #5
          Omituisinta tässä on se, että kaikki muut vaihteet pelaa a-ok. Ainoastaan tuo kakkonen temppuilee. Se taas on perinteisesti suurimmalla rasituksella.

          Kakkonenkin toimii kohtuullisen hyvin, kunnes laatikko kunnolla lämpenee. Voisin tästä itse päätellä että kankea öljy auttaa synkronoinnin toimintaa ja lämmetessään huono synkkarengas ei enää saa vauhtia öljyltä.

          Mikäs se moneen kertaan vatvottu öljytilavuus nyt sitten on? Simulan threadissa se ei oikein tullut esille. 2.6 litraa olen kuullut joskus.

          Comment


            #6
            AKTEn mukaan 5-vaihteisen täyttömäärä on 2.75 l.

            Comment


              #7
              Ja mistäs kohtaan sinä tuon tilavuuden sieltä löysit?

              Comment


              • #8
                Kakkosen synkkahan se on yleisimmin muita kuluneempi, yhdessä autossani ollut jo kymmenen vuotta tuollainen mutta toimii edelleen kunhan muistaa varoa. Kakkoselle vaihdetaan useimmin ainakin taajama-ajossa, se saa myös sapiskaa herkimmin silloin kun on tunteet lämpimänä.

                Comment


                  #9
                  Ja mistäs kohtaan sinä tuon tilavuuden sieltä löysit?

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa laittaa vielä 2dl mittarinvaijerin reiästä niin toimii paremmin. Kuulemma vitosvaihde menee jos ei ole tuota 2 desiä. Koneena 2.0E -86. VAG asentajan puheita ja olen huomannut että auttaa! Uudemmista en tiedä.

                    Comment


                      #11
                      Olettaen että näin on ja laitan 2dl liikaa öljyä - mitä haittaa siitä on jos öljypinta on 10mm korkeammalla? Huohottaa ulos?

                      Kysymys ei ole kompa, vaan ihan oikea kysymys.

                      Comment


                      • #12
                        Huomasin että kun korjausoppaassa lukee että 2,75 litraa niin en saanut siitä täyttöaukosta kuin noin 2,5 litraa sisään, joten se tukee tuota VAGin suositusta.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo ylimääräinen öljyhän lisätään ymmärtääkseni vain VW Golfin tietyn tyyppisiin laatikoihin, joissa on jälkeenpäin suunniteltu viides vaihde. Näissä laatikoissa on viitosen rattaat ylempänä kuin alunperin nelosessa, joten jotta rattaat ja laakerit saavat riittävää voitelua, niin öljypinta täytyy täyttää keinotekoisesti tarkistusreiän yläpuolelle. En muista että Audin laatikoissa ylimääräinen täyttö olisi tarpeen, eikä se yleensä ole mahdollistakaan. (sähköinen mittarianturi)

                          Mitä olen omiin Audeihin vaihtanut uusia vaihteistoöljyjä, niin olen joka kerta ollut huomaavinani jonkinlaista paranemista vaihteiston toiminnassa. Kannattaa samalla myös vaihtaa vetolaippojen tiivisteet jos ne vuotavat vähänkin. Helpompi tehdä samalla kun laatikon valuttaa tyhjäksi.

                          Muuta kokemusta ei ole ylimääräisestä öljystä vaihteistossa kuin traktorien osalta. Niissä ainakin ylimääräinen öljy saattaa aiheuttaa peräöljyn kuumenemistä jopa siinä määrin, että öljynlämpötilan hälyytys saattaa tapahtua. Tällöin tosin öljyä on jo n. 20% yli maksimin.

                          Comment


                            #14
                            Jotta uuden öljyn saa hieman nopeammin askin sisälle kannattaa sitä esilämmittää. Muuten kestää torsenin sekaan valuminen turhan pitkään. LMS:ltä joskus neuvoivat täyttämään ensin niin paljon kuin menee, käymään syömässä ja sitten laittamaan loput.

                            Comment


                              #15
                              Raportoinpa vähän kuinka tässä kävi. Kiitos sedille jarruttelusta, sillä uusi öljy kyllä tuntuu pelastavan päiväni. TAF-X oli myyty loppuun, joten ostin VS200:aa. Vanha öljy oli ihan hirvittävän näköistä ja sitä tuli ulos karkeasti arvioiden alle 2,5 litraa. Uutta öljyä meni noin 2.8 litraa, kunnes alkoi valumaan ulos täyttöaukosta. Auto oli vesivaa'alla helmasta katsottuna kutakuinkin suorassa.

                              Tulos n. 100km lenkin jälkeen on se, että normaaliajossa pelaa täydellisesti. Isommasta nopeudesta eli noin 80km/h alaspäin vaihtaen kakkoselle ei mene päälle vaan "tuuttaa varattua". Ylöspäin tuntuu menevän kauniisti. Sisäänajossa olevaa moottoria vaan en viitsi vielä kovin kierrättää, joten hieman mysteeriksi jäi vielä.

                              Voin siis hyvillä mielin alkaa pulskistamaan säästöpossua vaihtolaatikon varalle ja vaihtaa sitten, kun on sen aika.

                              Mitä mieltä olette, kannattaisiko vaihtaa öljyt muutaman tuhannen kilometrin jälkeen vielä uudestaan? Tunnetusti aika paljon törkyä vielä laatikkoon jää ja uusi öljy oletettavasti hieman "pesee" sitä pois (itseensä).

                              Vaihdekeppi myös hieman tutisee kakkosen ollessa silmässä. Pitäisikö asiasta huolestua? Onko jotain säätöjä mitä siirtomekanismi voisi kaivata?

                              Comment


                              • #16
                                No niin, tuota vähän ajattelinkin. Maksaa se öljynvaihto Saksassakin joten ovat ajatelleet että mitä suotta vaihtamaan kun kerran toimii.

                                Itse kyllä vaihtaisin jonkin ajan kuluttua uudestaan, huomaat kyllä kuinka paljon lokeroihin on vielä jäänyt sitä töhnää. Eihän tuo ole iso homma kun itse tekee ja oljyäkin menee vajaat kolme purkkia.

                                Olen aina käyttänyt VS200 öljyä, onko tuo TAF-X ollut jotenkin toimivampaa? Pitääpäs kokeilla jos saisi vaihteiston vielä herkemmäksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Itse olen ollut erittäin tyytyväinen TAF-X:ään. Tosin vertailukohdetta VS200-öljyttyyn lootaan ei varmuudella ole. Vanhat öljyt kyllä saattoivat olla VS200:sta, mutta sitähän ei tiedä. Mutu-fiilis öljynvaihdon jälkeen oli, että laatikko herkistyi hieman. Vanhat öljyt olivat kuitenkin jo parhaat päivänsä nähneet, joten herkistyminen saattoi olla ihan siitä kiinni.

                                  Varsinkin TAF-X:n pakkasominaisuuksista olen tykännyt, tai siis vielä ei ole kokemuksia kunnon pakkasista, mutta -10C ei vielä aiheuttanut mitään jäykkyyttä/ryömismistaipumusta voimansiirrolle kylmää konetta startatessa.

                                  TAF-X on aavistuksen kalliimpaa, kuin VS200. Hessumobiili myi sitä ~17e/litra, kun VS200 oli jotain 16e/litra. Kallista tavaraa siis, mutta on öljyn luokituksetkin aika korkeat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mistäs päin nuo öljyt vaihdetaan?
                                    Teboil ei ainakaan siinä onnistunut ja laakkonen kiskoo 70egee hommasta,joten kai se on ite ryömittävä niitä vaihteleen.Mutta saako ne vaihdettua purkamatta koko autoo ja missäpäin roput sijaitsee?
                                    (6 vaihteinen manuaali,laakkosella sano määräksi 2.75 litraa?)

                                    Comment


                                    • #19
                                      TAF-X on parempaa kuin muut kissanrasvat. Aikanaan tein empiirisen vertailun GTE:n askissa ja ero oli hämmästyttävän suuri. En minä ainakaan laita enää mitään muuta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ikivanhaa topiccia vähän ylöspäin: Kohde siis tuo kärry profiilissa, vaihteisto 5v manuaali (olikohan huoltokirjassa koodi ATH). Autolla ajettu kohta 200tkm eikä ole tietoa onko edellinen omistaja vaihteistoöljyjä vaihtanut. Öljyksi hyvä on siis Castrol TAF-X lukemani mukaan, mutta onkohan täyttömäärä tuo sama ylempää bongaamani 2,75l? Ei viitsisi kallista litkua ylimääräistä ostaa:)

                                        edit: vajaaveto siis kyseessä

                                        Comment


                                        • #21
                                          mutta onkohan täyttömäärä tuo sama ylempää bongaamani 2,75l?
                                          2,35 litraa etuvetoon ja Quattro 2,85 litraa. Auto Audi Coupe 1.8 DZ 1989-1991. (Näin virallisten dokumenttien mukaan).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Uppista tällekin. Tänään oli suuri päivä, kun tuo harraste 200:n sai vähän kyytiä. Vedättää kyllä kivsti, mutta olisikohan öljyistä kiinni vai onko jo vaihteisto ehtoopuolella, kun vitosvaihteella tasaisesti ajellessa kuuluu vaihteistosta kevyehköä ääntä. Vedätettäessä ei äännä, eikä moottorijarrutuksessa.

                                            Kyseessä on siis 3b tekniikkaa omaava tekniikanvaihdos ja vaihteisto 5-vaihteinen.

                                            Öljyjen vaihdosta laatikkoon oli joku merkintä, mutta se, että onko niitä ikinä vaihdettu tai onko sinne laitettu riittävästi oikeaa öljyä on arvailujen varassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              N.450km testirupeaman aikana tuosta profiilin tulokkaasta eli ässästä paikallistin laakerivikaan viittaavan äänen laatikosta. 3b S2 ja 5-vaihteinen. AAN vauhtipyörä ja AAN racing-jäykkäkytkin, ajettu 5tkm.

                                              Vedossa kun äänen sai alkamaan esim. vitosella 80-90km/h mäkinousua niin se kuului myös moottorijarrulla ja myöhemmin tasaisella n.110km/h nopeudella. Välillä ääni hävisi kokonaan. Toisinaan sen sai esiin myös pienemmillä vaihteilla alhaisemmissa nopeuksissa. Ajaessa laatikon suunnalta kantautuva ulina kuului myös kytkin pohjassa kierrosalueella 2000-3000rpm.
                                              Eli tietyllä pääakselin pyörintänopeudella kuuluu. Pinionlaakeri? Ja laatikon purku jotta saa vaihdettua, poskilaakerit samalla? Toki varmaan jäykällä laatikkoöljyllä ja kylmällä kelillä (yli -20 kokoajan) on osuutta ulinoihin, mutta ääni on selvä laakerin ulina.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X