Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkinpoljin jää lähes pohjaan. Vika löytyi!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kytkinpoljin jää lähes pohjaan. Vika löytyi!

    Söörtsillä en ihan suoraa vastausta löytänyt niin kyselläämpä sitten.

    Eli tuo kytkinpoljin jää nyt jatkuvasti LÄHES pohjaan, tämä tapahtuu varsinkin luistattaessa ja kun pidetään kytkintä pidempään pohjassa. Ongelmaa ei ole normaalissa vaihtamisessa. Työsylinteri vaiko mikäkö? Kytkin asetelma on n. vuoden vanha...
    Viimeksi muokannut VilleP; 13.3.2007, 14:58.

  • #2
    Mikä on vikana kun kytkinpoljin jumittuu pohjaan, kun autolla ei ole ajettu päivään. Jos on jokapäiväisessä ajossa niin toimii suht hyvin. Poljin ei siis "nouse" omin avuin vaan sitä joutuu oikealla jalalla nostamaan reunasta.

    Entinen omistaja kertoi että kun ruiskuttaa vauhtipyörän ajoituksen reiästä CRC:tä kytkinakselille päin niin toimii. Tätäkin on kokeiltu mutta vaikutus ei ole pitkäaikainen.

    Comment


      #3
      Vaikuttaisi sille, että joko työsylinteri tai pääsylinteri on tiensä päässä ja jumittelee. Porkkiksella oli työsylinteri lopussa ja se teki välillä sitä, että poljin tuli melkein ylös ja pompsahti sitten vähän ajan päästä täysin ylös. Lopulta poljin jäi sitten pohjaan ja nesteet tuli työsylinteristä pihalle :).

      Jos pääsylinterille on tarvetta, niin sellainen löytyy varaosa-autosta...

      Comment


        #4
        Veikkaanpa että a) autossa on vaijerikytkin ja koska a niin b) ainoa vaihtoehto oikeastaan on, että kytkinakselin boorit on rutikuivat tai huomattavan huonossa kunnossa, joten kytkinlevy tarkertelee siinä.
        Tuskin vaijeri on niin huono etteikö asetelma jaksaisi sitä vetää.
        Edit: Paitsi että kun asiaa hetken funtsii niin tuskin levyn jumittelu vaikuttaa polkimeen mitenkään eli vika löytynee painelaakeri/siirtohaarukka/vaijeri-linjalta.

        Comment


        • #5
          Motonetistä saa uusia melko edullisesti. Käytettyyn joutuisi ainakain kumiosat vaihtamaan, jos meinaa saada toimintavarmuutta.

          Suosittelen uutta, sen verran rasittava on alasjäävä kytkinpoljin. Kahdesta lötköstä kokemusta moisesta, nykyisessä ei ole jäänyt. Jotain asian kanssa tekemistä lienee automaattilootalla;-)

          Comment


          • #6
            Mun mielestä tuossa on nestekytkin, koska vaijereita ei mene kytkimelle päin vaan sinne menee letku. Entisellä omistajalla oli mennyt (työ?)sylinterin ja polkimen välissä oleva tanko poikki, jonka hän on hitsannut uudelleen. Minusta tuntuu että hitsaus on pidentänyt tankoa. Liekö se sitten kuluttanut jotain, joka nyt jumii.

            Kumpi on muuten työ- ja kumpi pääsylinteri? Se joka on vaihdelaatikon tietämillä vai se joka on polkimen päässä.

            Pakolliset ajot on jotenkin onnistuneet, kun olen ajanut "lipposet" jalassa:) Poljin on pohjan ja jalan välissä vetämässä kytkintä ylös.

            Comment


            • #7
              Polkimen yhteydessä pääsylinteri. Laatikon yhteydessä työsylinteri.

              Comment


                #8
                No siinä tapauksessa, jos on siis nestekytkin, olen samoilla linjoilla Pasin kanssa.

                Comment


                • #9
                  Pitääpä käydä ensi viikolla autokorjaamolla tarkistuttamassa kumpi on viallinen. Tämän viikon ovat lomalla.

                  Comment


                  • #10
                    Tyhmänä ihmettelen: Jos jompikumpi sylinteri jumittaa, niin eikö jossain(kytkimessä, polkimessa) ole palautusjousi, joka palauttaa polkimen yläasentoonsa takaisin? Vai tekeekö saman asian jarruneste( edellisessä audissani -87-44) oli jarrunestesäiliössä muistaakseni haara kytkimelle? Voiko kytkinpoljin jumittua pohjaan ilman, että jarruneste häipyy?

                    Comment


                      #11
                      Palautusjousi polkimessa palauttaa kyllä itse polkimen, mutta hapettunutta /"tahmeaa" sylinteriä se ei tietysti kykene vetämään takaisin ylös.

                      Kytkinneste "välittää" palauttaa pääsylinteriä kun jalan painetta kevennetään polkimelta, samaan tyyliin kuin vaijerikykimessäkin. ( Jos työsynteri liikkuu herkästi )

                      Toimivassa sylinterissä oma jousi palauttaa männän hienosti.

                      Muutama tapaus on tuossa ollut sellainen että järjestelmä pitää kyllä nesteen, mutta poljin on hiukan jäykkä painaa ... eikä palaudu kunnolla.

                      Kytkimen palautusviat ovat monesti monen pienen vian summa. Yleisimpänä vois mainita ... nuo jo mainitutkin työ /pääsylinterin huono liikkuvuus, painelaakerin liikkuvuus akselilla, vivusto /akselimekanismi jne ... tietysti myös vaijeri. (jos on)

                      Pitkään vaihtamatta ollut neste kerää vettä ja nopeuttaa sylinterien ruostumista.
                      Tietysti myös suojakumien alle päässyt vesi ja lika.

                      Comment


                      • #12
                        Auto pitäisi saada perjantaiksi kuntoon ja ensimmäiset korjaamoajat oli syyskuussa.

                        Voiko tästä tehdä päätelmiä, että pääsylinteri ois rikki?

                        -Kun kytkimen painaa pohjaan niin se menee "tarraamalla" pohjaan ja samalla kuuluu napsauksia, jotka tunnustelemalla tuntuvat pääsylinterissä.

                        - Kun työsylinterille menevää kytkinletkua kokeilee niin tuntee napsahtelun tahdissa menevää painetta letkussa.

                        Kytkin toimii välillä kohtuudella kun on aluksi painellut kytkintä monta minuuttia ees taas.'

                        Jos Raahen lähimaastossa on homman osaavia Audisteja, joilla ois aikaa korjata rahaa vastaan niin laittakaa privaa.

                        Comment


                          #13
                          Eiköhän napse viittaa painelaakeriin.

                          Comment


                          • #14
                            Kytkin tekee välillä sitä että kun polkee ees taas niin ei irroita. Irroittaa vasta kun painaa kunnolla ja kytkin käy aivan pohjassa. Ennen se on kuitenkin "ottanut" normaalisti. Ei lopussa, eikä alkuvaiheessa.

                            Pitää vielä huomenna soittaa maakuntien korjaamoihin jos niillä ois aikoja:(

                            PS. Painelaakeri ei ulise.

                            Comment


                            • #15
                              2.4D satasessa oli levyn yksi kierrejousi katkennut ja pätkä mennyt jonnekin asetelman väliin. Kytkin ei irrottanut ollenkaan, vaikka poljin tuntui normaalilta. > Uusi kytkinpaketti paikalleen ja nyt toimii taas.

                              Yllättävää oli, että kampuran stefa ei vuotanut pisaraakaan, vaan kytkin on hiukan kuin ruosteessa, mikä saattaa olla yksi syy jousen katkeamiseen. Pieni vuoto pitää korroosion loitolla...

                              Comment


                              • #16
                                Otin pääsylinterin irti. Liikkui helposti, eikä jumittanut kun käsin kokeilin. Näytti kuin uudelta, joten varmaan uusittu vasta.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo "napsuminen" kuuluu sulla ilmeisesti jostakin poljinvivustosta tai polkimen tuennasta.
                                  Toimiva sylinteri ei saa vuotaa nestettä ulospäin ... sylinterin ja männän välistä. (suojakumin sisälle)

                                  Jos "irrallaan" olevassa sylinterissä mäntä pääse palautumaan liian ulos, on vuoto tietysti mahdollinen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Otin nesteet pois ja kokeilin niin ei jumittanut, joten vika lienee työsylinterissä tai kytkinasetelmassa. Työsylinteri on jo ostettu ja huomenna pitäs asentaa. Onko asennus niin helppoa että se sokka pois ja entinen työsylinteri vedetään taaksepäin pois ja uusi tilalle.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuota Audi 90 typ81 kiinnitystä en jaksa ulkoa muistaa, mutta pääperiaatteeltaan paineputki ja kiinnitys irti ja vanha sylinteri pois. ( katsot tietysti purkaessa miten osat paikallaan )

                                      Uusi sylinteri paikalleen ( tarkista että "välitanko" menee oikein sylinteriin ja kytkinkäpälään )...
                                      Paineputki paikalleen, säiliö ylämerkkiin nestettä ja sitten vaan ilmaamaan ...

                                      Sylinterien puolesta kaikki tunnustas olevan kunnossa ... jos tuon työsylinterin vaihto ei tuota tulosta, kannattaa valmistautua jossakin vaiheessa tutkimaan itse kytkin ja painelaakerin liikkuvuus.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oon tässä sunnuntaista asti ajanut autolla noin 50km päivässä ja kytkin ei takerru ollenkaan. Jo sunnuntaina 70km ajon jälkeen alkoi toimimaan hyvin. Koko kesän ajelin noin 10km työmatkoja ja takertumisongelmia oli. Kaipa siellä on joku tosi kuiva osa kytkimessä joka kovalla ajolla alkaa toimimaan. Vaseliinipitoista spraytä on tullut myös aika paljon suihkuteltua.

                                        Comment


                                        • #21
                                          kytkin pohjaan

                                          Minulle kävi -93 Audi 1.6td autossa pamahti kytkin pohjaan painettaessa.Vika oli painelaakerissa ;haulit karkasi laakerin kehältä ja remontti piti tehdä.Siinä oli tarvike kytkin harakiri liikkeestä .Kesti ajaa noin vuoden.Laitoin sitten orkkisosat ja ajoin vielä 2v ja auto ok.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vai että painelaakeri. No ei kai siinä sitten sen kummempia. Osia vaan ostelemaan.

                                            Tosin kytkinpolkimen painamisella ei ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään (yhteys itse kytkimeen kokonaan poissa) nyt ja tuossa on muutenkin härvätty muutakin, eli täytyy vielä tarkistaa, ettei poljin ole irti jostain liitoksesta tms.

                                            Comment


                                            • #23
                                              kytkin painuu pohjaan

                                              joo ei ollut todellakaan mitään yhteyttä kytkineen>laakeri sökö>kopan pohjalla romut,haulit ym..Katso myös onko sulla vaijerikytkin,jos on niin tarkista vaijeri ettei ole poikki.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eikös noissa ole hydraulikytkin? Ettei olisi työsylinteri ottanut nokkiinsa ja haukannut ilmaa.

                                                Muistelen, että typ43:n diisselin kytkimen kanssa joskus tapeltiin kauan remontin jälkeen. Ei saatu ilmattua sitä jostain syystä, mutta jonkun aikaa kun ajettiin, se ilmas itsensä. Toimi alkuksi jokseenkin noin, ettei ollut mitään vastusta polkimessa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Asiaa tutkittu: työsylinterissä jokin toimintahäiriö.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Käytännössä varmaan vuotaa tai sitten välitappi on poikki. Vuoto lienee se todennäköisin.

                                                    Vinkkinä vaihtoon ja ilmaukseen että käytä vempelettä jolla voi paineistaa jarrunestesäiliön. Aloita homma paineistamalla ja "ilmaa" kytkinpiiri tyhjäksi. Paljon mukavampi rempata kun ei jarruneste sotke joka paikkaa. Niin ja ilmaus samalla vekottimella on melko kivuton. Polkemalla ei :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mulla samaa ongelmaa. Kytkinpaketti uusittiin hiljan. Ei poistunu ongelma. Eräs veikkas pääsylinteriö ja toinen asentaja sano, et laita pieni jousi sinne polkimeen, et nestekytkin ei vaan jaksa nostaa "raskasta" poljinta ylös. Itse en siihen usko. Onhan se uutenakin noussu sieltä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Työsylintereitä on hajonnut enemmänkin. Vika on juurikin tuollainen.

                                                        Haulla löytyy vanhoja juttuja, mutta nyt laiskottaa enkä jaksa etsiä. :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Työsylinteriä vähän epäilinkin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mulla on sellasia ongelmia, et vaihdettaessa ei nouse ihan loppuun asti vaan jää vajaaksi. Joskus jää ihan pohjaan jos esim. peruuttaessa joutuu luistattamaan niin jää pohjaan. Kytkinpaketti ja työsylinteri uusia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X