Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkinpoljin jää lähes pohjaan. Vika löytyi!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Jos jarrunestettä katoaa -> työsylinteri, jos ei katoa -> luultavammin pääsylinteri "vuotaa ohi".

    Comment


      #32
      Ei häviä jarrunestettä. Selitäppäs porkkis vähän tarkemmin. En tunne noitten sylinterien toimintaa kovin hyvin.

      Comment


        #33
        En osaa :)

        Kuvittele mäntä ja sylinteri ja kun painat pedaalia, mäntä liikkuu sylinterissä. Mäntä ei kuitenkaan ole tiivis vaan neste, jota yritetään männällä painaa, vuotaa sen ohi paineettomalle puolelle.

        Comment


          #34
          Mastercylinder = pääsylinteri?
          Slavecylinder = työsylinteri?

          Näkeeköhän niistä päällisin puolin jos niissä vikaa/vuotoa on?

          Comment


            #35
            Juuri näin. Pohjasta näkee laatikon/koneen saumasta jos puskee sieltä työsylkystä. Tietysti säiliö vajuu myös :)

            Comment


            • #36
              Samantyyppisiä ongelmia mun toisessa 44:a, eli kun polkee kytkintä niin yli puolet tyhjää ja viimeiset ~5cm toimii. Tähän asti toiminut noin (n. pari viikkoa) ennen sitä huomasin jossain vaiheessa että jää pikkasen vajaaks, eli ei palaudu ihan ylös asti. Tuli ongelmia vakionopeuden säätimen kanssa.
              Nestehukkaa en ole huomannut, jos katoaa niin todella vähän. Ajattelin tänään ilmata ja katsoa että toimiiko edes vähän aikaa mutta pääsylinterin tiivisteitä epäilen. Jos se on kaputt niin Motonetistä saa sekä tiivistesarjaa (en osta!) että sylinteriä melko edullisesti.
              Täytynee irrottaa toi työsylinteri kuitenkin ja todeta että se on ehjä, vähän helpompi vaihtaa jos syyllinen.

              Comment


              • #37
                Väliraportti: kytkin ilmattu ja toimii!! (toistaseks...) Kovalla paineella sai työntää nestettä vaikka ilmausruuvi oli auki, ei tullut kovin pahannäköstä litkua ollenkaan. Enkä osaa sanoa tuliko ilmaa paljon vai vähän. Kysymys kuuluu mistä se on sinne tullut? Mikä on heikoin lenkki?
                Joku ihmeellinen vaimea 'krunts' kuuluu kun painaa pohjaan asti, ihan kun pääsylinteri kävis 'kuivana'... Voihan se olla toi kevennysjousi, siinä on hankausjälkiä.
                Noh, kovaa ajoa vaan ja kyllä sen sitten huomaa kauanko se tällä ensiavulla toimii.

                Comment


                  #38
                  Kytkinpolkimen alasjäänti voi johtua myös pääsylinterin sisässä olevan palautusjousen katkeamisesta. Kyseisessä tapauksessa tiivistesarjan ja jousen vaihdolla pääsylinteristä saa uutta vastaavan osien puolesta pikkurahalla. Kaveri joskus noita korjaili, en vaan nyt muista mikä jousi sinne meni, mutta joku yleinen markan osa se oli.

                  Näppärä kaveri sorvaa samalla uuden tangon polkimen ja pääsylinterin männän välille parimilliä paksummasta tavarasta ja pääsee samalla eroon ainakin S2:sia vaivaavasta kyseisen tangon taipumisesta ja katkeamisesta kun kytkintä on tarpeeksi monta kertaa poljettu.

                  Comment


                    #39
                    Voisitko Miku antaa pika ohjeen miten tuo ilmaus tehdään?

                    Comment


                    • #40
                      Jep! Tein suurinpiirtein niinkuin joku neuvoi jossain linkissä aikaisemmin, eli jarrunestettä sen verran pois että (melkein) meni tuon kytkimen imuletkun liitännän alle. Imuletku irti, rautalangalla ylöspäin ettei sieltä pääsis nestettä valumaan.
                      Jaa, ennen sitä olin irrottanut työsylinterin hyvin kiinnivedetyn (!!) ilmausruuvin ja vedin varovasti kiinni. Läpinäkyvä letku siihen kiinni ja toinen pää peltipurkkiin joka oli hydraulipumpun päällä. Sitten kokeilin ensin muovisella muutaman senttilitran ruiskulla painaa imuletkusta nestettä kunnes irtosi ja hain rättejä ja vaihdoin paitaa. Ensin kiroilin hieman...
                      Otin sitten Bilteman ns. öljynvaihtopumppu, metallinen, kunnon letkuliitin päässä, ja jo alkoi homma luistamaan. Siis ilmausruuvi vähän auki, nestettä paineella imuletkuun (sain kyllä avata melkolailla ja painaa kunnolla ennenkuin sieltä tuli mitään, ihmetyttää?) ja sitten kun läpinäkyvästä letkusta tulee puhdasta nestettä ilman kuplia niin ilmausruuvi kiinni. Sitten vaan imuletku takaisin purkkiin kiinni ja nestettä max-merkkiin asti. En siis jaksanut tyhjentää ihan kokonaan vaan mulla oli proppu siinä, se toimi ihan hyvin. Muista kokeilla että ilmausruuvi on kiinni.
                      Tein kaikki yläkautta je melko mukavasti ylettyi joka paikkaan.

                      Comment


                        #41
                        itselläni kans pääsylkky vaihdon edessä, tällä hetkellä ajetaan tekohengityksellä eli ainaku poljin jää pohjaan otetaan kurssi kotio(onnistuu vaihtaminen ilman vaihdetta ku opettelee) ja siellä paineilma vehkeet esille. Pelti auki ja poljin jalalla ylös. sitten sylkylle vievä letku irti säiliöstä ja ilmapistooli klemmarilla kiinni letkuun, painettaku antaa niin kuuluu klonks ja taas on jokunen sata kilsaa ajo matkaa...pitää tuo osa kyl vaihtaa enne ku hermot menee ;) Hyvää kesää 2 pv lomaan.

                        Comment


                          #42
                          Vilkuilin tänään auton alle ja huomasin että jotain nestettä/öljyä oli valunut vaihdelaatikon ylälaidasta. En vain kunnolla nähnyt mistä se oli tullut, mutta sitä oli aikalailla. Liittyykö asiaan mitenkään?

                          Comment


                            #43
                            Veikkaisin hammastangon vuotoa.

                            Comment


                              #44
                              Hammastanko?

                              Comment


                                #45
                                Ohjausvaihde.

                                Comment


                                  #46
                                  Niin siis kyllä sen hokasin, mutta en oikein hiffaa että miten hammastanko on kytköksissä kytkimeen. Hydraaliikka öljyt eivät ainakaan juuri ole vajunneet. Paitsi että toissa talvena sitä hävis aika lailla, mutta ei sen jälkeen ole tarvinnut lisätä.

                                  Comment


                                    #47
                                    No niin vika paikallistettu ja korjattu. Eli eräs laakkosen entinen asentaja antoi vinkin että pitää vaihtaa jarrunesteet vag-alkuperäisnesteisiin, niissä on kuulemma jotain liukastetta/voiteluainetta. Sylinteri jumii kiinni tavallisilla nesteillä kun niissä ei ole sitä voiteluainetta. Peri aatteessa ei vissiin olisi tarvinnut tätä vag-nestettä kun tuossa coupessa ei ole vielä muovi-sylinteriä, mutta rupesipa ainakin toimimaan. Eli voin suositella kaikille kytkin ongelmista kärsiville nesteiden vaihtoa alkuperäisiin vag-litkuihin. Saman hintaista oli.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Jos vielä ongelmia niin kannattaa vilaista sitä sylinterin ja polkimen välistä karaa joka painaa mäntää. Itsellä jumi polkimen pohjaan. Syyksi selvisi juuri tämä kara joka oli vääntynyt ja sitten katkennut. Syynä karan katkeamiselle on ilmeisesti juurikin liian ohut kara ja sylinterin prikassa (josta kara menee läpi) oleva ura. Ohut kara + ura yhdessä tekee sen että kara pääsee sellaiseen kulmaan jossa se vääntyy. Itse tein uuteen sylinteriin (jonka kara, myös, katkesi edellä olevasta syystä) uuden karan sopivan mittaisesta 8mm pultista, josta muotoilin pään sopivan muotoiseksi keilaksi.

                                      Comment


                                        #49
                                        pitää vaihtaa jarrunesteet vag-alkuperäisnesteisiin, niissä on kuulemma jotain liukastetta/voiteluainetta.
                                        Onko tälle jotain faktapohjaakin, vai onko pitkälti mutua. "Koska nää on Audi-logoaineet, niin nää on ainoat oikeat aineet ja tietenkin parhaat." Eli ettei johdu nyt siitä, että lähtökohtaisesti olettaa alkuperäisten aineiden parantavan ongelmia, jolloin ne myös tuntuvat parantuvan, vaikka näin ei oikeasti tapahtuisikaan ja kaiken lisäksi olisi saatu sama lopputulos millä muulla tahansa tuoreella aineella verrattuna vanhoihin.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kun kysyin tältä entiseltä vag-asentajalta että mikä on kun poljin jää pohjaan. Vastaus tuli kuin liukuhihnalta, väärät nesteet. Tosin hän oletti että tuossa coupessa on muovinen sylinteri, jota siinä ei kuitenkaan ole. Hänen mukaansa tuossa vag-aineessa on jokin ylimääräinen aine mikä voitelee sylinteriä ja näin ehkäisee sen jumiutumista. Samaa sanoivat marmoritiskillä. Uudenpiin muovisylinterisiin laitetaan tuota vag-tavaraa "seiskasataseks" kutsuivat sitä. Tuolla tuo rupesi soimaan että kait pitää sit paikkansa että siinä on joku voiteluaine. Jäi tota yks purkki jäljelle. Pitää katsoa onko siinä mitään mainintaa asiasta.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Jarrunesteetkin pitäisi vaihtaa aika usein, kertyy kosteutta ja paikat alkavat takkuilla. Vähän samaa ilmiötä kuin voimansiirron öljyissä että ei vaihdeta kun ei ole välttämätöntä ja voitelukyky ym. ominaisuudet katoavat. Saattaa helposti tuntua siltä että kun vaihtaa toisen merkkisiin nesteisiin alkaa homma toimia paremmin, toimisi se todennäköisesti millä tahansa jarrunesteellä kunhan on puhdasta. Ne jotka ovat noviiseja radalla huomaavat ekojen kierrosten jälkeen että olisi ne jarrunesteet kannattanut sittenkin vaihtaa kun kiehuu ja puskee ulos. Kytkinpuolella ongelma on vielä suurempi, usein käy niin että lasketaan nesteet ulos vain jarrusatuloista mutta kytkimeen jäävät orkkisnesteet, tästä syystä vanhemmissa alkavat sylinterit jumittaa.
                                            Viimeksi muokannut sami; 16.3.2007, 01:08.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Pääsylinteriä painava tappi poikki-> poljin pohjaan-> ei nouse ilmaamalla

                                              Tuossa parsittiin kytkinpolkimelta liikkeen pääsylinterille siirtävää tappia kasaan: päähän hitsattiin mutteri ja katkaistiin sopiva pultti tapiksi. Ja tätä ennenhän kytkin valahti Bilteman pihassa pohjaan ja työkaverin neuvoilla löytyi katkennut tappi. NO, tappi saatiin kasaan ja sylinteri kovalla työllä takaisin paikoilleen. Sitten alkoi ilmaus, ja vieläkin pumpaittaisiin jos ei sauna olisi kutsunut... Eli miten hirveästi tuolta työsylinteriltä täytyy ilmaa pumpata, että saa kytkimelle vastapainetta? Pari tuntia pumpattiin aika hitaalla tahdilla ja ilmaa tuli jonkun verran, mutta poljin on edelleen kuollut. Jarruissa on ihan normi tuntuma. Sylinteriä käsissä pumppaamalla antoi kyllä ihan nestettä pihalle ja kyllä tuolla saatiin jo neste kiertämään, mutta poljin on kuollut. Ei kai vain yhtä aikaa olisi työsylinteri antautunut tapin kanssa?

                                              E. kaverilla oli 316 bemarissa samanlainen ongelma, neljä päivää sai odotella että kytkin ilmaantui...

                                              Comment


                                              • #53
                                                Siinä kaikenkarvaisia temppuja ilmausyrityksiin:
                                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=ilmau%2A

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Fixed

                                                  Yritettiin painetta antaa kompuralla (1,5-2bar) nestesäiliön täyttöreiän kautta, sen jälkeen pieni tunto polkimessa. Mutta heti häviää tunto kun ilmausruuvin aukaisee ja yrittää ilmata. Ilmausta kokeiltu useammalla eri tavalla ja ei vaan palaa tunto: viimeisin keino oli tuo 3/4 polkimen paino, ruuvi auki ja kiinni, pumppaus alas ja ylös jne. Tuntuu, että säiliöstä häviäisi yhdellä polkaisulla aika vähän nestettä, mutta kuitenkin neste kiertää.
                                                  Tuo uusi tappisysteemi on ehkä vähän lyhempi alkuperäiseen verrattuna (n.2mm-3mm) ja säätösysteemi tottakai hävisi, onko merkitystä? Vähentääkö sylinterin liikettä merkittävästi? Liike tuntuisi normaalilta.

                                                  Ja kytkinhän toimi aivan normaalisti siihen asti kun kytkinpolkimen ja sylkyn välissä oleva tappi katkesi... hätä saada kuntoon :(

                                                  E. Vika selvisi: pääsylinteriä ei pystynyt ilmaamaan työsylinterin ilmausruuvin kautta, koska pääsylkky oli ihan täynnä ilmaa. Pääsylky piti ilmata auton sisällä, siten että sormella estettiin työsylinterille menevän linjan imemästä ilmaa, jolloin imu tulee säiliöstä. Pumppaus tapahtuu pääsylinterin tapista, koska se ei ole tässä vaiheessa kytketty polkimeen. Nyt kytkee vaihteet päälle ja pääsee jo liikkumaan. Vielä varmaan on reilusti ilmaa järjestelmässä kun poljin tuntuma ei ole aivan normaali ja palautus kangertaa. Pääsylinterin tappia jatkettiin myös parilla rikalla, jotta poljin liikerata olisi pidempi. Tällä ei luultavasti ollut vaikutusta.
                                                  Aikaahan tämä homma ei ottanut yhtään...vain jonkun 13h, kun ei ollut ennen roplannut tuota... :P
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 12.7.2008, 14:43.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Lötkön kytkin jäi "irrotuksiin" eikä ota enään kiinni ollenkaan. Poljin liikkuu ylös alas, mutta mitään ei tapahdu. Käytettiin työsylinterin ilmausproppu auki, että josko se sitten ottais taas kiinni mutta mitään ei tapahtunut, ei edes nestettä tullut sylinteristä ollenkaan vaikka polkimella pumpattiin.

                                                    Mikähän ihme siihen tuli?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Jarruneste pitää sitten olla piripintaan täytetty, jotta kytkimen sylintereille tulisi korvaavaa nestettä. Tosin, tyhjäksi sylinterit pääsevät vain vuodon kautta.

                                                      Jos nestepinta on ok eikä polkimen ja sylinterinkään välillä ole mitään irronnut, sylinterit sökönä.

                                                      Onnistunut ilmaus sitten yleensä vaatii paineistuksen tai muun ilmauskikan.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Joo kyllä sielä oli työsylinterillä tullut tunnit täyteen.
                                                        Kytkin ei vielä ole aivan paras mahdollinen, koska ilmaa tuntuu olevan, mutta pitää ilmailla sitä jossain vaiheessa.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Pääsylinteri(kö?)

                                                          Mökkimatka katkesi ja olen arvellut, että mitähän hajosi.

                                                          Tilanne: tarkoitus vaihtaa pykälää pienemmälle ja kytkin jysähti pohjaan ja jäi sinne -> ei irrota.

                                                          Diagnoosia:
                                                          - nesteitä ei ole hävinnyt
                                                          - pykälät menee paikallaan päälle autoa heiluteltaessa
                                                          - ykkönen päällä ja startilla käyntiin, auto lähtee liikkeelle ja on "ajettavissa".
                                                          - kolinoita tai muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu

                                                          A4 B5 on potilaana. Epälyksenä kytkimen pääsylinteri? Vai eihän tuolla mitään vaijeria ole?

                                                          Korjaustoimenpiteiksi suositellaa:

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Katsoit tämän varmastikin jo mutta tarkistaisin ensimmäiseksi ihan polkimen pääsylinterin välisen mekaanisen yhteyden, ettei mikään yhdystanko ole poikki.
                                                            Reilusti vanhemmissa tuppaa katkeamaan yleensä säätömutterin juuresta, ja silloin se avitusjousi imee polkimen lattiaan.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ei ole vaijerilla, eli ihan hydraalinen kuten epäilit.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X