Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 savuttaa! Huohotinongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 savuttaa! Huohotinongelma?

    Tänään oli tarkoitus lähteä kauppaan ja raappailtiin pihalla autoa puhtaaksi. Poitsu totesi että kylläpäs savuttaa paljon, ja niinpä tosiaan teki. Mittaristossa kaikki näytti olevan ok, joten lähdin ajamaan. Ajattelin josko se kosteus vaan putkistossa höyrystyy tai jotain... Autoa ei oltu käytetty pariin vuorokauteen.

    Mutta ajaessa autoa seurasi kunnon valkean-sinertävä savuvana, siis suorastaan sellainen näkökentän peittävä tuprutus, joten parin kilometrin jälkeen pysähdyin tien poskeen ja katsoin pellin alle. Öljyä oli, väri ihan normaali. Hiukan savua nousi ilmaputsarin puolelta pakosarjan suunnalta siis vaikkei auto ollut edes käynnissä. Olisiko sinne valunut öljyä tai jotain? Vai olisiko pakoputkistoon jäänyttä savua? Auto kävi pari viikkoa sitten korjaamolla, vaihdettiin lambda ym pikkuhommia. Olisiko joku paikka jäänyt löysälle? Toisaalta toiminut ihan hyvin sen jälkeen (mitä nyt ongelma ilmeisesti ECU-puolella, mutta ei liittyne siihen).

    Vai voisiko ongelma olla ihan klassisesti huohottimen puolella? Jäässä? Pakkasta tosin on vain pari astetta. Auto on ollut minulla 8 vuotta, eikä ole kertaakaan huohotin jäätynyt mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

    Profiilin autosta (A6 BiT -00) siis kyse.
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.1.2017, 15:49. Perustelu: Profiilin auto tarkennettu.

  • #2
    Aika vahvasti vaikuttaisi että huohotusletku olisi jäässä. Siellä menee huohotusletku siihen y-putkeen jota kautta se savu olisi voinut tulla.
    Parasta olisi irroittaa kaikki huohotusletkut ja puhdistaa ne.

    Comment


    • #3
      Lieneekö miten hankalassa paikassa, kun pitäisi taivasalla lumihangessa ja pakkasessa alkaa tuota ropaamaan...? Toinen vaihtoehto on odottaa seuraavaa suojasäätä ja toivoa että sulaa. Tai sitten siirtyä polkupyörään ja odottaa kevättä... :/

      Comment


      • #4
        Ei se muuten ole hankala irroittaa, paitsi lohkolta tuleva putki. Se on vähän piilossa. Joissain malleissa menee myös yksi huohotusputki imusarjan alta kaasuläpälle, mutta automaatissa ei.

        Comment


        • #5
          Nosta vähän öljytikkua, nopein ensiapu.

          Comment


          • #6
            Onko tuo öljytikkujuttu ihan oikea vinkki vai samaa sarjaa erilaisten tietokoneisiin liittyvien käytännönpilojen kanssa (esim jutut alt+F4:n käytöstä milloin minkäkin IT-ongelma ratkaisussa)? :) Enkö siis löydä konehuonetta öljyroiskeiden peitosta tuon toimenpiteen jälkeen?

            Kuinka nopeasti näen auttaako? Siis tuskin savutus loppuu kuin veitsellä leikaten kuitenkaan, vai? Jos savutus ei lopu, niin sekö on sitten turbovika?

            Edelleen ihmettelen koko tapahtumaa. Kun siis tuon ilmetessä auto oli paikoillaan, minuutin-pari käynnissä olleena ja pakkasta vaivaiset pari astetta. Vaikka tuo huohotinongelmalta vaikuttaa niin voiko se oikeasti ilmetä tuollaisissa olosuhteissa? Toki mahdollista että on tukkeutunut kun aika vähän ajoa on tullut viimeisen parin vuoden aikana ja sellaista lyhyttä kaupunkiajoa pääasiassa.

            Niin siis en ole ehtinyt vieläkään tutkia koko asiaa, kun töissä on mennyt iltamyöhään saakka koko viikon. Nyt viikonloppuna ajattelin päivänvalossa katsoa tilannetta. En kuitenkaan taida uskaltaa alkaa purkamaan huohotinta tuossa pihalla (ellei ole jotain tosi hyviä ja havainnollisia kuvia aiheesta), koska ei ole kovinkaan hyviä työkaluja käytössä, ja jos homma jää jostain syystä kesken, joku letku rikkoutuu lopullisesti tms. niin sitten auto ainakin seisoo. Nyt se on sentään ajettavissa lyhyen matkan korjaamolle jos polkupyörällä suhaaminen alkaa ärsyttää. :)

            Comment


            • #7
              Jos siellä on putket ja coolerit täynnä öljyä, niin kyllä sillä saa ajaa aika pitkään että kaikki savutus häviää.

              Tuskinpa se enää jäässä on, eihän Suomessa ole nyt ollut kunnon pakkasia. Kokeile ajaa ja tarkkaile savutuksen määrää. Ja jos savuttaa paljon, niin katso myös moottorin öljymäärä.

              Comment


              • #8
                Sepä tuossa ihmetyttää että miten se olisi alunperin mennyt jäähän (jos siitä ylipäätään on kyse?) kun silloin oli pari astetta pakkasta, ja kovemmista pakkasista oli aikaa jo monta päivää (eikä silloinkaan ollut muistaakseni kuin jotain vähän yli 10 astetta). Mutta pitänee käydä testaamassa. Se on nyt viikon seisonut tuossa pihassa.

                Comment


                • #9
                  Tuskinpa se sitten jäässä on alunperinkään ollut.

                  Comment


                  • #10
                    Niinpä, ja sehän siinä pelottaakin :/

                    Mutta jospa huohotin olisi vain, ei jäässä, vaan tukossa? Jospa ei olisikaan se pahin mahdollisuus, eli turbo...
                    Viimeksi muokannut Ishtor; 28.1.2017, 17:07. Perustelu: lisäys

                    Comment


                    • #11
                      Tilannepäivitys: Auto on ajokelpoinen taas! Eli oli huohotin jäässä kuten veikkailtiin, vaikkei pakkasta ollut kuin pari astetta kun tuo ilmeni, eikä edes ajon aikana, jolloin ajoviima olisi voinut tuon selittää. Erikoista mutta totta!

                      Kävin pidemmällä ajolenkillä ja vaikutti suht normaalilta jo. Normaalia enemmän tuprutteli vielä, mutta kun on joka paikka täynnä öljyä (siis nekin paikat missä sitä ei normaalisti pitäisi olla) niin lienee ihan normaalia vähän aikaa. Erityisesti liikennevaloissa pistin merkille kun auton ympärille alkoi vähitellen kertyä savuverho, jonka suojassa pääsin sitten kiihdyttelemään horisonttiin. :P Ajaessa auton perässä ei kuitenkaan ollut sellaista siniharmaata savuvanaa kuin viikko sitten. Täytyy nyt tarkkailla tilannetta, että kuluttaako öljyä tms.

                      Mutta tässä vaiheessa näyttää ihan hyvältä. Audi on hyvä auto! 17 vuotta ikää, 263 000 km mittarissa ja edelleen alkuperäiset turbot ehjinä! [koputtaa puuta]

                      No, onhan tuossa se tonnin remppa edessä kun ilmeisesti ECU temppuillee (ei ota kierroksia yli kolmeatonnia), ja jakopääremppakin olisi kohta (maksaa bi-turboon muistaakseni 1300€). Eli kyllä tuo rahaa syö, siitä ei pääse mihinkään. Jossain vaiheessa pitänee oikeasti harkita kannattaako vanhusta enää retusoida, vai vaihtaisiko nuorempaan. Nuoremmat tulee vaan tosi kalliiksi, vanhemmat on vähempään tyytyväisiä. Niin siis autoista puhun.

                      Comment


                      • #12
                        Ei se jakopääremppa maksa noin paljoa. Osat noin 200€, työt vähän enemmän. Tietty marmorilla se voikin maksaa 1300€.

                        Tuskin siinä on ECU rikki, ennemmin veikkaisin jotain muuta vikaa. Vikakoodit kannattaa lukea. Itsellä oli huono bensapumppu, ja auto ei kiertänyt helposti kuin 3500 kierrokseen asti, sen jälkeen houkuttelemalla ylemmäs, jos halusi.

                        Comment


                        • #13
                          menee offtopiciksi, mutta vikaa tutkittiin hiljattain eikä löydetty. Vikamuistissa oli vain lambda-anturi joka vaihettiin. Lisäksi pakolämpöanturit näyttivät vikaa, mutta se tuskin tuohon vaikuttaa. Kokeiltiin vaihtaa myös ilmamassamittari jonka signaali viittasi jonkinlaiseen vajaatoimintaan, mutta ei auttanut, joten vaihdettiin vanha takaisin. Vika esiintyy vain ajossa, eli paikoillaan ottaa kiekkaa ihan normaalisti, eli ei pääse testerissä näkemään.

                          Itse olen miettinyt puolavikaa, ECUa, ja jopa vaihdelaatikkoa. Se kun on jonkin aikaa vaihtanut välillä hiukan väkivaltaisen oloisesti (ja jättää välillä kylmällä vaihtamatta ylöspäin jne). Että jos turbiinilukko tekee jotain omaa showtaan mikä aiheuttaa tuon mielikuvan nykimisestä. Kaukaa haettua mutta persdynossa kumpikin ilmiö tuntuu vähän samalta. Bensapumppua en ole tullut ajatelleeksi.

                          Vika kylläkin esiintyy aika nopeasti, siis kiihtyy ihan normaalisti ja kun saavuttaa sen ongelmakohdan niin ihan kuin menisi rajoittajalle, ja jää röpeltämään siihen 3-tonnin nurkille. Joskus menee siitä yli ja röpeltää vasta 4500-5000:ssa. Ihan alkujaan ehkä pari vuotta sitten ongelma oli sellainen että täyskaasukiihdytyksissä (joskus harvoin!) kone jäi röpeltämään siihen vähän ennen vaihtohetkeä (5500?) pariksi sekunniksi ja tämä tuntui tapahtuvan aina tietyllä vaihteella (olisko ollut 3). Mutta fiilis oli sama, kuin olisi rajoittajalla oltu. Siitä tuo on nyt pikkuhiljaa pahentunut ja nyt ollaan tässä. Kaikki toimii ok kun pysyy alle 3000 kiekan.

                          Comment


                          • #14
                            Eri auto (saab) mutta vika vaikuttaa hyvin pitkälle samalle:

                            https://www.youtube.com/watch?v=VCEf9EQXeus

                            Kampiakselin asentoanturi auttoi tuohon. Aluksi tuokin röpelsi silloin tällöin ja vain lämpimänä. Lopuksi ei päässyt yli 2500rpm lämpimänä.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Ishtor Näytä viesti
                              Sepä tuossa ihmetyttää että miten se olisi alunperin mennyt jäähän (jos siitä ylipäätään on kyse?) kun silloin oli pari astetta pakkasta, ja kovemmista pakkasista oli aikaa jo monta päivää (eikä silloinkaan ollut muistaakseni kuin jotain vähän yli 10 astetta). Mutta pitänee käydä testaamassa. Se on nyt viikon seisonut tuossa pihassa.
                              Näinhän ne putketkin monesti jäätyy, nimenomaan ilmojen lauhtuessa. Kovilla pakkasilla kerää jäätä ja lämmetessä jää laajenee. Kerran on itselläni huohotin jäätynyt ja tapahtui juuri kun lauhtui -15 -> -2 asteeseen, vaikka kovilla pakkasilla ei mitään ongelmaa ollut.

                              Comment

                              Working...
                              X