Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmamäärämittari/Ilmansuodatin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmamäärämittari/Ilmansuodatin?

    Tällainen asia on hieman jäänyt askarruttamaan kun ei ole tullut vielä omaa autoa niin paljon purettua että onkos tuollaisessa 2.8 V6:sessa sellainen kuumalanka-ilmamäärämittari mikä ei välttämättä tykkää noista kevyesti öljytyistä suodattimista?

    #2
    Kyllä siinä on. Se on muuten kuumafilmimittari, tietääkseni kuumalankamittari ei ole moksiskaan vv-filttereistä.

    Comment


    • #3
      Kuumafilmimittari??? En ole kyllä koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Onko tuollainen sitten kranttu tuollaiselle kevyesti öljytylle suodattimelle? Tuosta kuumalankamittarista ja sen suhteesta noihin suodattimiin on kirjoitettu melko paljon ja juuri niiden mahdollisesta vaurioitumisesta öljyttyjen suodattimien kanssa.

      Comment


        #4
        No nyt kuulit ;) Kuumalankamittari on siis se vanhanaikainen, eikä niin herkkä öljylle kuin tuo uudempityyppinen. Tässä on kuva kuumafilmityyppisestä, sellainenkin on joskus tullut rikottua...



        Mutta nyt kun mietin tarkemmin tuota Audin mittaria, niin se on kyllä erinäköinen, ja saattaa ehkä ollakin kuumalankatyyppinen. Joku oikeasti asiasta tietävä voisi nyt valaista tyhmää ;)

        Tuolla on hyvää infoa MAFfista: http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf ja täällä myös filmi ja kuumalangasta: http://www.kemparts.com/TechTalk/tt06.asp

        Comment


          #5
          Kyllä Mikko oikeassa olet. Olet hajottanut kuuma-filmi anturin :) Muutos kuumalangasta kuumafilmiin on alkanut joskus -96-97 suuremmissa määrin.

          Periaatehan noissa on sama, mutta johtuen tuosta filmin rakenteesta mm. öljy tarttuu siihen pinnalle ja muuttaa sen jäähtymisominaisuuksia (ilman jäähdyttävää vaikutusta tuossa tutkitaan->ilmamäärä).
          Filmisensori ei lämpene kuin 160-180 asteiseksi ja siinä ei ole "polttosykliä" kuten kuumalankamittareissa jolla paska poltetaan langasta pois. Peruslämpötilakin mittauksen aikana on reilusti suurempi eli jotain 250 asteen hujakoilla.

          Eli öljy+pöly tekee "eristeen" ja jossain vaiheessa elektroniikka menee sekaisin vääristä arvoista tai ylikuumenee. Veikkauksia on ollut myös ollut öljyn "tuhoavasta" vaikutuksesta filmille.

          Comment


          • #6
            Kuitenkin melko moni käyttää näissä vekottimissa näitä öljyttyjä suodattimia K&N, JR, GREEN, BMC ym. ym. En tiedä sitten että onko 1.8T:ssä ja 2.8 V6:sissa samantyyppiset ilmamäärämittarit mutta jotenkin alkaa tuntua että ei viitsis lähteä "kokeilemaan" että kestääkö. Saattaa säästää hermojaan ja lompakkoaan jos käyttää vaan öljyämätöntä.

            Comment


              #7
              Minulla on ässässä öljyttävä K&N, ja kyllä siinä on MAF kestänyt ainakin sen aikaa mitä olen ehtinyt ajamaan. Tietysti siinä öljyämisessä pitää olla järki kädessä, ja ei varmasti haittaa jos sen MAF anturin putsaa kunnolla aika ajoin. Mutta paras se varmaan olisi olla kuiva vv-filtteri.

              K&N sanoo kyllä sivuillaan ettei ne tiedä yhtään tapausta jossa niiden öljytty filtteri olisi särkenyt MAFfin.

              Tuo mun rikkoma anturi meni tärinästä rikki edellisessä autossa kun asensin Twisterin. Se oli aika ahdas paikka, ja imusarjaan tuli jäykkä letku joka ilmeisesti päästi moottorin värinät suoraan MAFfille asti. Jonkin aikaa se kesti mutta sitten siitä murtui ensin tuo pienin sakara, ja sitten loputkin. Eli kyllä se vv- filtteri todistettavasti niitä särkee ;)

              Comment


              • #8
                Voihan sen MAFfin myös puhdistaa säännöllisin väliajoin elektroniikkaspraylla (vai miksi tuota kutsuisi). Persdynokin tykkää hyvää kun sitä välillä putsailee.

                Comment

                Working...
                X