Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-99 A6 4.2 käy vajaalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -99 A6 4.2 käy vajaalla

    Eli -99 vuotinen a6 rupesi lämpimänä tyhjäkäynnillä käymään vajaalla, ja putkesta tuli todella voimakas bensan käry! Sain paikallistettua senverran että pimeä sylinteri on kuskinpuolella toisiksi lähinpänä tulipeltiä, tai jopa 2 sylinteriä lähimpänä tulipeltiä. Ja mikä oudointa, vian ilmettyä kun koitin käynnistää autoa uudelleen jumahti moottori heti starttauksen alettua. Mutta tämän jälkeen käynnistyi taas "normaalisti" vajaalla.

    Puolien vaihto kyseisiin pyttyihin ei vaikuta mihinkään, vaan ne samat 2 pysyy pimeänä. Vikakoodeja ei tuommoinen pikkuinen obd-lukija antanut juurikaan mitään, ainoastaan koodit:

    16534, 02 sensor circuit - malfunction(bank2 sensor1)
    17538
    17539
    17546

    Joista nuo kolme alinta viittaavat polttoainepuoleen jotenkin?

    Oireileeko näissä nokka-akselien asentotunnistimet miten? Joskus lämpimänä teetti pidemmäk startin jo pitkään ennen ongelmaa, mutta ei mitenkään huomattavasti. Ja aina lähti kumminkin kerralla käymään kaikilla.

  • #2
    Kaiva noille koodeille selväkieliset selitykset, ja laita tänne. Kaikki ei varmasti muista niitä ulkoa eikä jaksa alkaa googlettamaan.

    Comment


    • #3
      17538/P1130 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult): System too Lean

      17539/P1131/004401 - Oxygen/Lambda Sensor Bank 2 Sensor 1: Internal Resistance too High

      17546/P1138 - Fuel Trim: Bank 2 (Add): System too Lean

      En tiedä onko nää nyt selkokielellä, ilmeisesti seurausta siitä kun ei käy kaikilla ja koittaa korjata käyntiä kohdalleen. Kuuklettelin että näissä jotkut kipinänvahvistimet, menen kokeilemaan niitä päikseen jos vika siirtyisi puolelta toiselle.

      Comment


      • #4
        Miten jäljitit pimeät pytyt?
        Noissa V8:ssa lambdan rikkoontuminen voi aiheuttaa niin huonon käynnin, että vaikuttaa pimeältä pytyltä. Tuo "internal resistance too high" viittaa suoraan rikkinäiseen lambdaan.

        Comment


        • #5
          Irroittelin puolilta johtoja, niin noiden kahden irroittaminen ei vaikuttanut käyntiin. Ja tulppa ainakin toisessa näistä oli aivan bensassa. Mutta tuntuu että koko Bank 2 olisi jotenkin pimeänä/käy heikommin, koska muusta toimivasta senpuolen puolasta kun nyppää johdon irti niin tuntuu että ei vaikuta käyntiin samalla tavalla kuin bank1 puolella.

          Nämä 2 oletettavasti pimeänä ollutta puolaa olivat myös huomattavasti viielämmät kuin muut puolat ajon jälkeen.

          Missäpäin tuossa ko. masiinassa ovat nämä ignition control modulet? Ei löydy millään, muihin malleihin kyllä löytyy kuvia niiden sijainnista.

          Edit. Ja voi toki olla siis lambdavikakin, auto kuulostaa nyt lähinnä subarun bokserilta, joten käy kyllä tosiaan vajaalla.
          Viimeksi muokannut Killeri; 8.1.2017, 14:59. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • #6
            Siis lambdahan siinä on jokatapauksessa rikki, kun tuli tuo koodi. Siitä ainakin itse aloittaisin. Lambda on kulutustavaraa.

            Aikamoinen hyrskytys on ollut niissä vastaantulleissa tapauksissa, kun on ollut toisen puolen lambda rikki.

            Comment


            • #7
              Ei ARS koneessa ole sytkävahvistimia.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                Siis lambdahan siinä on jokatapauksessa rikki, kun tuli tuo koodi. Siitä ainakin itse aloittaisin. Lambda on kulutustavaraa.

                Aikamoinen hyrskytys on ollut niissä vastaantulleissa tapauksissa, kun on ollut toisen puolen lambda rikki.
                Jees, kiitos tästä :) Aloitan siis tästä mitä ilmeisimmästä, ja joo täristi kyllä kovasti kun konetta kuormitti ja selittäisi myös tuon pienen epäselvyyden että mikä sylinteri on pimeänä.

                Vieläkin vähän mysteeri tuo että miksi ei jaksanut konetta pyörittää startatessa vian ilmettyä? Mutta ei ole oireillut enää sen koommin.

                Ja hopsikselle kiitoksia, ei ihmekkään etten niitä siis löytänyt :D Etsiessä toki löysin pari rikkonaista alipaineletkua jotka liittyvät jotenkin secondary airpumppiin, eli ei hätiä.

                Näköjään tarjoaa ainakin kahta lambdaa ko. autoon, onko kellään tiedossa oikeaa osanumeroa lambdalle? Ilmeisesti samanlaiset osat kumminkin ennen ja jälkeen katalysaattorin.

                http://www.autonvaraosat24.fi/audi/a...brand%5B%5D=30
                Viimeksi muokannut okkim; 9.1.2017, 06:19. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                • #9
                  Osta orginaalilla liittimellä.

                  Nuo universalit on tommosia rakennussarjoja, turhaa sähellystä, varsinkin tottumattoman käsissä voi aiheuttaa lisää ongelmia.

                  Comment


                  • #10
                    Joo käyn tilaas ihan paikallisesta liikkeestä :) Saa nopeiten ja varmasti oikean, kun sitä varmaa osanumeroa en löytänyt.

                    Edit. Osanumero: 3A0 973 334
                    Viimeksi muokannut Jumbo; 8.1.2017, 18:07.

                    Comment


                    • #11
                      Jos on mitään yhteneväisyyttä A8:n koneeseen niin molemmissa downpipeissä on omat lambda. Toisen pimeneminen sekoittaa sen puolen pytyt ja alkaa käymään vajailla ainakin A8:ssa.
                      Ei tule edes koodia välttämättä.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään vaihdoin autoon uudet alipaineletkut vanhojen irronneiden tilalle kansien takapäädyissä oleviin alipainekelloihin? Tms.(harmaat pyöreät), ja ajoin auton autosähköliikkeeseen. Niin putkesta tuleva bensankäry vaihtui aivan törkeään öljynhajuun, toisinsanoen savuttaa sinistä ja öljyä palaa.

                        Olisino nuo nyt toimivat alipainesysteemit voineet aiheuttaa tämän? Vai onko siellä sitten kuitenkin iso mekaaninen vika :/

                        Edit. Autosta siis poistettu secondary air pump, ja moottorille menevä putki tulpattu. Ihmetyttää tuo yhtäkkinen öljynkäry, voisiko siis johtua noista alipainemuutoksista.
                        Viimeksi muokannut Jumbo; 9.1.2017, 11:13.

                        Comment


                        • #13
                          omassa ARS:issa aikoinaan ei ollut kuin 2kpl lambdoja, ja nämä siellä downpipen puolella kuten Puuhapetekin tuossa mainisti jo..Ja tekee juurikin tuollaista täristystä ja vajaakäyntiä kun esim toinen pimeänä.

                          Comment


                          • #14
                            Okei, hyvä tietää :) Nyt vaan tuon tod. Näk. lambdahomman lisäksi tuli tuo järjetön savutus ja öljynkäry(autolla ei siis ajettu tässä välissä, käynnistettiin vain pari kertaa), kokeilen vielä illalla käyttää autoa ilman noita uusimiani alipaineletkuja että olisivatko ne voineet aiheuttaa savutuksen.

                            Comment


                            • #15
                              Täytyy heittää ihan hatusta, mutta voisko aiheuttaa tuota, jos huohotuspuoli on nyt tukossa. Tai menikö letkut oikein?

                              Comment


                              • #16
                                Joo letkut on varmasti oikein, 3-haaraisesta liittimestä imusarjan päältä molempien kansien takaosassa oleviin alipainekelloihin tms. Olivat vanhuuttaan vain haurastuneet irti.

                                Ja joo joku mystinen tuossa öljyhommassa nyt on, voi toki olla mahdollista että huohotin on tukossa tai separaattori rikki.


                                Edit. Öljy ei tule putkista ulos, eli tässä on varmaan myös huohotinongelma nyt yhdessä tämän mahdollisen lambdan kanssa. Varmaan pakosarjoille työntää venakoppien välistä koska sieltä nousee käryä.
                                Viimeksi muokannut Jumbo; 9.1.2017, 20:15.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei puristuksia yhessä sylinterissä, eli varmaan männässä vikaa ku sitä öljyä käryttää kanssa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toivottavasti on männässä eikä pytyssä. Voihan siellä olla venttiileissäkin vikaa, jos ei ole yhtään puristuksia.
                                    Tai mittaajalla käynyt joku kämmi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo toivottavasti ois sylinterit ehjät, ja uskon kyllä et mittaus onnistunu. 6bar oli näyttäny painetta 6-sylinteriin. Ni eivät muista sit edes mittailleet enää.

                                      Kovana mutuiluna vois venttiilivikaa veikata(ainakin jonkunlaista), kun sen koneen veti jumiin startatessa vian ilmettyä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        40V koneistahan menee kaikista kansipahvit jossain vaiheessa. Olis ne ehkä kannattanut viereisetkin mitata.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Se kansi otetaan irti jokatapauksessa, ni kyllä se selviää sitten. Lähinnä miulle riitti tuolla autosähköpajassa että saivat selville että missä se vika on, ja hiljakseni itekseen toivoin että ois ollu sähköpuolella vika.

                                          Kannentiiviste oli mielessä jo itselläkin, mutta nuo muut oireet ei oikein tue sitä.
                                          - kone jumitti startatessa.
                                          - öljyä työntää nyt kuitenkin sinne palotilaan.

                                          Edit. Nesteet ei mene sekaisin ja jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt, pari kertaa joutunut lisäämään 20tkm aikana. Ja sekin taitaa mehiä ihan pikkusen syylärin päädystä tai muualta sieltä suunnalta.
                                          Viimeksi muokannut Jumbo; 12.1.2017, 14:30. Perustelu: Lisäyksiä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laitetaan tähän kysymyksiä jo valmiiksi tulevaa varten:

                                            - Mistä näihin kannattaa ostaa koneenosia, venttiilit, kk-laakerit ym.? Ebaystä saa kyllä tiivisteita ja hihnasarjoja ym.
                                            - Onko kaikissa c5 a6 4.2 sama ARS Moottori? Onko samaa moottoria muissa malleissa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole kaikissa sama eikä ole ihan samana käytetty missään muussa. Erot A6 4.2 kasien kesken ovat tosin hyvin marginaalisia, en ole koskaan A6 koneiden eroja jaksanut selvittää mutta esmes C5 S6 puolella erona vanhemman AQJ:n ja uudemman ANK kesken on polttoainesuuttimien suihkun kuviossa ja happianturien määrässä ja sitä myöten vähäisiä eroja softassa, käytännössä eri EURO-saastetason saavuttamiseksi tehty jotain pieniä muutoksia. Kuljettajalle ei mitään merkittävää eroa.

                                              Venttiilit, laakerit sun muut koneen sisuskalut saa vaikka koneistamolta tai varaosanumeroilla penkoen itsekin tilaamalla. Ässän venttiileitä aikanaan tilasin ite jostain nettikaupasta jenkeistä kun maksoivat vain ~4x vähemmän kuin täällä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jepulis, kiitoksia. Miltä sivulta pääsee katsomaan noita osien varaosanumeroita? Bmw:llä vastaavat ovat realoem ja bmwfans, ne ovat tuttuja kyllä mutta audiin ei ole tarvinnut osia etsiä.

                                                Edit. Ja siis vaikka kone ei olisi mallimerkinnältään sama ARS, mutta osat käyvät suurella todennäköisyydellä keskenään moottorien välillä.
                                                Viimeksi muokannut Jumbo; 13.1.2017, 12:18.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oemepc.com toimii ainakin

                                                  http://www.oemepc.com/audi

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuolta löytyikin hyvin ja selkeästi varaosanumerot! Nyt vaan "mielenkiinnolla" katsomaan että mitä kaikkea tarvitsee :/

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Autosta purettiin keula ja oltiin jo käymässä avaamaan kantta, kun mitattiin vielä puristuspaineet näistä kuskinpuolen sylintereistä. Niin 6-sylinterin tulppa ja männänlaki olivat niin kirkkaaksi peseytyneet että ovat uineet ihan huolella bensassa. Ilmeisesti bensa on jotenkin voidellut/liukastanut sylinterin ja männänrenkaat jolloin painemittaus on antanut normaalia pienempiä tuloksia.
                                                      Bensat kun sai pois sylinteristä niin painemittaus antoi aivan normaalit tulokset, näin myös sylintereissä 5,7 ja 8.
                                                      Eli tähän mennessä syylliseksi on paljastunut todennäköisesti viallinen suutin, joka laskee tolkuttomasti bensaa läpi. Tämä selittäisi todella voimakkaan polttoaineen käryämisen, ja myös sen että koneesta ei tosiaan missään vaiheessa kuulunut mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vika oli ainoastaan suuttimessa, samalla nyt sitten tulee nuo muutkin pikkujutut kuntoon. Mm. Venakoppien tiivisteet, tulpat, jakopää hiluineen, kampiakselin tiiviste, imusarjan säätötangon herkistys(oli jumissa), öljyt + suodatin ym.
                                                        Jos noilla nyt seuraavaan huoltoon saakka sitten pärjäis:D

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X