Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A7 ja pakkanen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A7 ja pakkanen

    Terve - laitoin tämä vitutus-osioon myös, oli alkuun niin vahva tunne.

    Äsken starttasin 2 vrk seisonutta A7:aa. Pakkasta -17,5.
    Webasto oli päällä sen 20 min. Remuc näytti latauksen olevan lähes tapissa, akkulaturi ollut yöllä kiinni.

    Auto käynnistyi, mutta sammui hyyteen pari sekuntia myöhemmin. Antoi infotauluun lähes kaikki mahdolliset häiriöt, mm. vaihdelaatikosta (rajoitettu käyttö), kaukovaloassistentista, jne. Kaikki nämä toimineet moitteettomasti ennen tätä käynnistystä.

    Annoin odottaa pari minuuttia ja starttasin uudelleen. Käynnistyi normaalisti, mitään näitä virheilmoituksia ei enää tullut. Ainoastaan keltainen moottorivalo palaa vielä mittaristossa. En lähtenyt ajamaan vaan jätin vaimon auton parkkiin.

    Mitäs tästä tulisi ajatella? Kuka ystävällinen pystyisi tänään Tampereella lukemaan vähän koodia? A6 starttasi kuin palmun alta, mutta sillä ajettiin eilen 600 km.

    #2
    Käynnistät ja ajat. Ei se siihen merkkivaloon hajoa.

    Comment


    • #3
      Ok, kiitos rauhoittamisesta. Mutta se tuikku ärsyttää ihan pirusti, pakko se on nollata. Onko kenelläkään näkemystä mistä tämä johtui?
      Viimeksi muokannut OoPee83; 6.1.2017, 14:25. Perustelu: Typo

      Comment


      • #4
        Matala akkujännite startissa todennäköisesti.

        Comment


          #5
          Akun varaus käynyt alhaalla, ainakin starttausvaiheessa. Tästä syystä herjaa yleensä kaikkea mahdollista.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja OoPee83 Näytä viesti
            Se tuikku ärsyttää ihan pirusti, pakko se on nollata.
            ACF-jäsenenä pääset katsomaan kenellä on aito VCDS Tampereella.

            Comment


            • #7
              "vaan jätin vaimon auton parkkiin"... Hae muija autosi parkista ja, jos se valo ei vilku aja menemään (vilkkuva tarkoittaa, että vika voimassa ja voi aiheuttaa vauriota). Ja jos vika ei uusiudu, mielestäni häviää tietyn viattoman starttimäärän jälkeen (olikohan 10 ajokertaa tms.). Koodit jäävät kuitenkin muistiin. Jos jännite käynyt alhaalla, niin saattaa olla aika monessakin ohjainyksikössä koodit.

              Comment


              • #8
                Kiitos Poikarukka - kävin testaamassa. Ei vilkkunut vaan paloi tasaisena. Ajoin lenkin ja auto toimi moitteetta. Ajotietokoneesta ei myöskään muistista löytynyt näitä ensimmäisiä "hälyjä" mm. kaukovaloassistentista ja jarruista jne. Minä odotan muutaman ajon joskopa nollautuisi itsestäänkin.

                On mahtava tämä asiantuntemuksen määrä ja halu auttaa. Itse olen tekniikan suhteen melko täysi umpelo, ja osaan arvostaa tätä tietotaitoa. Ollut myös onnekas, kun laitteet ovat keskimäärin aina toimineet niin kuin pitää.

                Comment


                • #9
                  Käy heittämässä kunnon lenkki, niin että auto lämpenee kunnolla (30min - 60min, normaaliin lämmöt) ja ehtii vähän ladata akkua. Akusta paukut loppuneet startin jälkeen ja sekoittanut kaikki sähkövehkeet. Yleensä suojaavat itseään ja sammuvat alijännitteessä tai sitten sekoavat ja heittävät jonkun epämääräisen koodin.

                  Comment


                    #10
                    Ja jos kerta akkulaturi ollut yön kiinni mutta silti akku mennyt polvilleen startissa saattaa akkukin olla vaihtokunnossa...

                    Comment


                    • #11
                      Aamulla hain auton hallista ja starttasin - käynnistyi aivan normaalisti ja keltainen moottorin höiriövalokin oli nollautunut pois. Erään ystävällisen foorumilaisen avustuksella katsottiin vielä koodit - nyt kaikki on kunnossa.

                      Hyvä vinkki tämä akun tarkistus, alkuperäinen akku sisällä. Laturi oli tunnin verran ollut päällä (pirun ajastin).

                      Seuraan tilannetta ja toivon kevyempiä pakkasia. Kiitos kaikille vinkeistä.

                      Comment


                        #12
                        Ei kylmään akkuun mene tunnissa yhtään mitään. Edellinen kehonsiirrin oli monta peräkkäistä päivää aina sen 11h latauksessa työkalun tallissa "lämpimässä" (ruostumassa) ja ei se neljänkään vuoron jälkeen ollut sitä mieltä, et olis saanu akun täyteen. Eli kylmää akkua on aika turha yrittää saada ottamaan virtaa. Tuossa Saabissa oli vielä suunnittelun kukkanen akun suhteen. Keulalta tuli putki akkukotelon sisään "jäähdyttämään" akkua, tämän hyödyllisyydestä voi olla todella montaa mieltä ;)

                        Kesällä sitten taasen oli yhden yön, noin 12h laturissa kesämökin pihalla, ja näytti kyllä täyttä.

                        Comment


                          #13
                          Mulla tuollanen perus 10a laturi latasi pihalla kyllä akun omasta mielestä täyteen muutamassa tunnissa, kun webastoa yritin pitkillä poltoilla saada vähän puhtaammaksi.
                          Defan 3A laturia tuossa analysoin, että se tuuppaa vain jotain 13.2v mikä ei ilmeisesti riitä minkään akun kunnolliseen lataukseen.

                          Comment


                            #14
                            Älylaturit lataa ensiksi vakiovirralla, jolloin jännite nousee. Sen jälkeen vakiojänniteellä, jolloin virta laskee.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Oma akkulaturi on sellainen Defan oma, joka laitetaan auton nokasta pistokkeeseen ja seinään - siihen loppuu oma osaaminen. Eli mustien ja punaisten akkujohtojen kanssa ei tarvitse leikkiä.

                              Comment


                                #16
                                Tietysti jos akku on viisi vuotta vanhan, niin se voi hyvinkin alkaa olla vaihtokunnossa muutenkin.
                                Pitää vaihtaa/vaihdattaa paikassa, joka osaa koodata uuden akun auton kompuutterille. Sinänsä koodaus helppo homma, mutta vaatii oikean kaapelin tai sitten marmoritiskin kautta. Akku maksaa joka tapauksessa sen pari sataa.

                                Comment


                                • #17
                                  5 vuotta taisi olla audin suositus vaihtaa akku uuteen. Tämän vuoden pakkaset alkaa olla taas nähty. Aja menemään vaan jos ei outoja juttuja vilku taulussa. Ei se akku välttämättä rikki ole, jos käytetty "väärin". Ensi talvena jos oireilee niin uutta tilalle. Kyllä akku liikkeetkin niitä koodaa (leipä kun on kiinni niin ihmiset oppii aika nopeasti tekemään juttuja). Kyselee ostaessa onnistuuko koodaus. Toki jos ajalet tiettömille teille jonnekin kairaan niin en itse ainakaan ottaisi riskiä jäädä porojen syötäväksi....

                                  Comment


                                    #18
                                    Defan 3A laturia tuossa analysoin, että se tuuppaa vain jotain 13.2v mikä ei ilmeisesti riitä minkään akun kunnolliseen lataukseen.
                                    Riittää hyvin. Normaalisti latausjännite nostetaan 14.4 V:iin (AGM 14.7-14.8 V) ja kun virta laskee riittävän alas, tiputetaan ylläpitolataukseen, joka on päälle 13 V. Periaatteessa tuota yli 14 voltin jännitettä ei tarvita kuin siihen, että akku latautuu vähän nopeammin loppuvaiheessa. Mutta jos jännite on 13.2 V ja virtaa ei mene, on akku täysi.

                                    Miulla on Benton BX-5 -älylaturi, jossa lataus on tehty näin:

                                    25 A -> 12.8 V
                                    12.7 A -> 13.8 V
                                    10 A -> 14 V
                                    5 A -> 14.2 V

                                    Tai jotain sinnepäin. Tuolla ajetaan takaa sitä, että pienemmät akut eivät täyttyessään ota niin paljon virtaa. Mutta aiheuttaa myös sen, että akun latautuminen täyteen on hidasta, kun aivan loppuvaiheessa vasta käytetään 14.4 V:n jännitettä. Silloin virtakin on aika pieni. Ctek 25 A lataa taas 25 A:lla 14.4 V:iin asti.
                                    Viimeksi muokannut pasi_; 14.1.2017, 19:17.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X