Olen nyt ajellut Audi A5 2.0 TFSI -11 pelillä puolitoista vuotta ja sinä aikan on tapahtunut kolme kertaa vauhdin hyytyminen kiihdytettäessä. Mutkaisesta rampista kun on polkaissut kaasun nopsaan, niin tehot ovat hävinneet ja on pakko höllätä kaasua jotta saa vauhtia. yksi kerroista tapahtui kesäkelissä, toiset talviliukkailla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kiihdytys hyytyy
Collapse
X
-
Itsellä käynyt pari kertaa vähän samalla tavalla valoista lähtiessä ja kuivalla kelillä. Auto hyytyy/leikkaa tehoa kesken kiihdytyksen, olisiko ollut kakkoselta kolmoselle vaihdon jälkeen, jos en väärin muista. Piti höllätä kaasua, että veto palasi.
Huollossakin on käynyt tuon jälkeen eikä vikakoodeista ole ollut puhetta. Auto on A4 2.0TFSIq S-tronic -13.
Comment
-
Tänään tapahtui hyytymisen neljäs kerta. Tavallinen oikealle kääntyvä risteys ja aivan kävelyvauhdissa. En painanut kaasua edes mitenkään nopeasti ja kulku melkein pysähtyi. Kaasun hölläys ja uudelleen paino, niin lähti jälleen normaalisti. Liukkautta tiessä ei ollut.
Vikakoodeissa ei näy mitään. Ongelmaan tavitaan näköjään jyrkkä käännös oikealle ja kaasun painaminen. Vasempaan käännyttäessä ei ongelmaa ole ilmennyt.
Osaisiko joku kertoa ratkaisun?
Comment
-
Ainoa vikakoodi on aiemmin tammikuulla tapahtunut ja luultavasti ei liity tähän. Tänään ei ole uusia vikakoodeja tullut tapahtuman yhteydessä.
1 Fault Found:
03041 - Energy Management Active
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 4
Reset counter: 193
Mileage: 84231 km
Time Indication: 0
Date: 2017.01.05
Time: 10:16:22
Freeze Frame:
Bin. Bits: 10000
Voltage: 12.20 V
Count: 15
Comment
-
Seuraavan kerran kun nykäisee pidä talla pohjassa ja seuraa luistoneston valoa. Se ei aina vilauta heti sitä, mutta kun pitää pohjassa niin yleensä sitten lähtee kierrokset nousemaan, voimaa ei ole ja valo vilkkuu. Muutama tuollainen nykäisy tullut, kun vähän nopeammin lähtenyt. Kyllä se melko varmasti luistonesto on mikä puuttuu peliin ja talvirenkaat on kuivallakin aika lipsut. kääntäessä varsinkin saattaa sisämutkan rengas vedossa sutasta. Ja taas toisinpäin, jos tiedät varman tavan saada esiin sen niin ajat sen ilman luistonestoa katsot tuleeko nykäisyä.
Comment
-
Ei ole kyse luistonestosta. Ongelma ilmeni taas, painoin kaasun pohjaan ja luistonestovalo ei reagoinut. Mitään ei tapahtunut ja vauhti hiljeni melkein pysähdyksiin siten kuin kaasua ei olisi painettu lainkaan. Jalka pois kaasulta ja sitten uusi painallus ja lähti liikkeelle.
Ongelma lienee tuossa kaasun painamisessa. Eli ei toimi kaasutus ennen kuin höllää välillä jalan pois kaasulta. Ideoita?
Comment
-
Jarrupolkimen painaminen kytkee aina polttoaineen syötön pois toiminnasta (eli kytkee kaasupolkimen pois toiminnasta) kunnes kaikki polkimet ovat taas ylhäällä, ehkäpä lähtisin viallista jarrukatkaisijaa seuraavaksi epäilemään. Muita vikakoodejako ei autosta löytynyt miltään ohjainlaitteelta?
En tiedä paljonko uusi katkaisija maksaa marmorilla vaihtotöineen, mutta jos auto on vielä vakiosoftalla, tehonlisäyksen yhteydessä voisi ohjelmoijalta pyytää tuon ominaisuuden poistamista ja ongelma saattaisi poistua myös tätä kautta.Viimeksi muokannut Jultsu_; 4.2.2017, 19:50.
Comment
-
Aloin muistella tapauksia tarkemmin ja mielestäni tuo hyytyminen tapahtuu vaihteen vaihtuessa seuraavalle pykälälle (kyseessä on automaatti).
Ennen hyytymistä on aina ollut kyseessä oikealle kääntyminen, sen jälkeen päällä olevalla vaihteella mennään kunnes kaasua on tarjottu enemmän ja vaihde menee suuremmalle. Ongelma ratkeaa kaasun nostolla, jonka jälkeen toimii normaaalisti.
Ongelma on alkanut lisääntyä, nyt kahden viikon aikana on tapahtunut kolmasti.
Comment
-
Yhellä kaverilla oli samanlaista hyytymistä Alfan kanssa: kaasupoljin lopettaa toimintansa ja pelittää vasta kun nostaa kaasun ylös. Ensin vika ilmeni harvoin, mutta lopulta vika päällä hyvin usein. Ilmeisesti kylmällä toimi vielä huonommin. Vikana oli kaasupolkimen anturi. Vikakoodeja ei löytynyt.
Voihan se olla, että oikealle käännyttäessä jalka vie poljinta ulkokurvin suuntaan ja anturin asento nollaantuu. Tuota vois testata painamalla/vääntämällä kaasupoljinta vasemmalle samalla kun kaasuttaa, josko saisi vian päälle ja paikannettua kaasupolkimeen.
Comment
Comment