Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4: Seuraava vaihe

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S4: Seuraava vaihe

    Ensimmäinen vaihe Audin parantamisessa on nyt päätöksessä. Alusta koko pientä parannusta:
    • -tukivarret (Meylen setti, voin suositella!)
      -joka kulmaan Stoptechin uritetut jarrulevyt sekä Axxisin palat (jarriteho kasvoi merkittävästi, kitisevät tosin välillä kevyessä jarrutuksessa)
      -Eibachin pro-system, joka sisältää jouset ja iskarit

    Nyt kun auto pysähtyy paremmin ja alusta on kohtuullisen hyvä niin on aika nostaa hieman tehoa. Tässä kaipaisin hieman vinkkejä tai parempia ideoita muilta experteiltä. Jotain seuraavanlaista olin ajatellut ellei budjetti karkaa käsistä:
    • -Samcon ahtoputket, että kestävät paineen korotuksen sekä painepiikit (muita vaihtoehtoja?)
      -RS4:n pakoputki kokonaisuudessaan, jos jostain sopivaan hintaan löytyisi (Saksasta?)
      -Isommat välijäähdyttimet (riippuen täysin mitä tulee maksamaan)
      -Jotain parannusta ilmanottoon (mikä olisi hyvä?)
      -Paremmat bypassit (ehdotuksia?)
      -Lastu, joka on säädetty ko. setille (Turbotec?) tai vaihtoehtona tuo Tactecin ohjausyksikkö, jos se on saatu jo siihen kuntoon, että vaihto siihen onnistuu varsin helposti (perussäädöt kunnossa)


    Mietin hieman turbojen vaihtoa, mutta taitaa mennä sen verran kalliiksi hommaksi, että jätän väliin.

    Tavoite on kasvattaa tehot tuonne 320+ hv paikkeille 500+Nm väännöillä (tällä nostolla ei pitäisi vielä olla tarvetta avata konetta, vaihtaa kytkintä jne). Käsittääkseni pitäisi onnistua näillä muutoksilla (lastulla siis) vai kuvittelenko liikoja? Tämä tulee olemaan varsin pitkäkestoinen projekti - pikkuhiljaa osat kasaan ensin.

  • #2
    Pasi, ootko ollut tyytyväinen tohon Eibachin alustaan? Laskiko se sen -20mm, kuten luvataan? Onko kuvia ennen ja jälkeen madalluksen? Mulla toi sama alustasarja odottaa tossa olohuoneen lattialla asennusta samanlaiseen kulkineeseen. Kaikki kokemukset ja kommentit ovat tervetulleita ennen asennusta ;-)

    Comment


      #3
      Itse unohtaisin nuo Samcon letkut, ne maksaa noin 500?, ja sille rahalle saa muualta paljon enemmän vastinetta. Jos vaihdat vaikka RS4 coolerit niin joudut tekemään letkujumppaa, ja siinä samalla voi itse väsätä (halvemmasta) silikoniletkusta osat. RS4 coolereita on ollut myytävänä jotain 500? pintaan. Voisin kaivaa yhdestä asennuksesta kuvia letkuista, niistä tuli aika hyvät.

      Tuon RS4 pakoputken unohtaisin myös kokonaan, se ei tee mitään ihmeitä. Ennemmin joku BN-pipes tai vastaava putkisto, ja ihan ensimmäisenä paremmat downpipet (ei niitäkään RS4:sta).

      Paremmat bypassit löyty TT:stä, ja ovat varmasti ihan riittävät. Jos haluat bling blingiä niin sitten jotkut Forget tms.

      Lastuhan on sitten Karalan heiniä, "vakiovirilastulla" ei välttämättä saa kaikkea hyötyä ulos jos on tehty paljon muutoksia.

      Tuohon 320 hevoseen taidetaan kyllä vaatia ne paremmat downpipet ja mieluusti se putkisto. Siitä yli alkaa turbot olemaan kovilla.

      Comment


      • #4
        Miikka:
        Eibachin alusta vaikuttaa ihan hyvältä. Alusta laski tuon 20mm ainakin - olisi saanut jäädä hieman korkeammalle kun pitää varoa nykyään enemmän erilaisia korokkeita jne.

        Massaa tuppaa olemaan vain liikaa eturenkailla minkä vuoksi terävät kuopat/kohoamat eivät vaimene yhdellä kerralla vaan tarvitsee toisenkin heilahduksen. Massaa pitäisi saada pois, mutta menee kalliimman puoleiseksi (kevyet jarrulevyt [esim. Stasis, Porche, Brembo?] ja satulat, magnesium vanteet ja ehkä jotain muutakin pientä).

        Mikko:
        Ymmärsin, että ahtopaineputket eivät tahdo kestää jos ahtopaineita nostetaan vähänkin. Erityisesti tuo Y-putki hajoaa. Ilmeisesti näin ei ole?

        Kuinka vaikea on vääntää itse nuo putket kuntoon? Tuppaa olemaan aika tiukkoja mutkia joissakin putkissa.

        RS4 coolereita en ollut edes ajatellut, mutta ne voisi olla kyllä hyvä ratkaisu. Alunperin ajattelin ihan custom coolereita. Mahtuvatko normi-paikkaan vai pitääkö keulaa muokata?

        No johan nyt. Kuvittelin, että RS4:n putki olisi hyvä tehotoiveita silmällä pitäen. Se kun on suunniteltu 380hv:lle. Millainen tuo BN:n putkisto sitten on? Millainen soundi siitä lähtee (kovempi, eri taajuuksinen jne.)?

        Mitä eroa TT:n bypasseilla on S4:en vastaaviin? Forge on ollut mielessä, mutta en tiedä ovatko hintansa arvoisia. Joku suomalainen paja teki myöskin näitä (nimi unohtui), mutta en tiedä ovatko hyviä vai ei. Kalvo-bypass ei oikein innostaisi kun vaihtoehtona on mäntä-versiollinen.

        Karalan lastu on säädetty ko. autolle?

        Ei tuo yli 320hv ole mikään pakollinen juttu. Jos se onnistuu pienehköillä muutoksilla niin sitten ok, mutta radikaaleja muutoksia en ala tekemään (ainakaan tässä vaiheessa). Enemmän kiinnostaa tuo 500Nm vääntö.

        Comment


          #5
          eivät vaimene yhdellä kerralla vaan tarvitsee toisenkin heilahduksen
          Iskareissa tai niiden säädöissä on sitten fiksaamista, RieSassa on samat massat ja enemmänkin keulalla, ja vaimenee yhdellä. Tosin ulosvaimennus (quattro gmbh sport-alusta) on tosi jäykkä.

          BN-Pipesiä olen kuullut yhdessä riesassa, aika äänekäs, ja jytinää Suomen maantienopeuksilla. Räyhäkkäät ja kauniit soundit tietysti, kullekin tarpeen mukaan. APR:ltä (Pro-Mo) saa downpipe+katti+catback-putkea säälliseen hintaan, ja on aika hiljainen, tosin 120 tienoilla matalaa ääntä kabiiniin. Muuten oikein maukas.

          Välijäähdytin / letkuviri ei aiheuta mitään muutostarvetta ohjelmaan, lähinnä nuo downpipet tuovat jonkun custom-ohjelman järkeväksi. Niitäkin saattaa APR:ltä löytyä suoraan tolle paketille, jos kustannustehokasta hommaa hakee.

          Comment


          • #6
            Itse laittaisin (hetkonen, siis laitoin) TT:n pässit, eli ääni niille. Niitä saa kerhon varaosakanavan kautta edullisesti.

            Mulla on kutvosessa BN-pipesin putki enkä väittäisi sitä mitenkään kovin äänekkääksi. Tietenkin makuja on monia.

            Samoten noi Samcon letkut voi jättää pois. Tekee tosiaan itse. Heikko kohta tuntuu olevan se F-letku imusarjan keulanpuolipäässä. Sen tilalle voi askarrella ihan tavallisen T-letkun. Loppuu se hajoileminen.

            Comment


              #7
              Sen takia ehdotin suoraan jotain muuta kuin RS4 putkistoa että jos sitä ei saa puoli-ilmaiseksi niin samalla ostaa sitten jonkun "tehoputkiston". Saa sitten vähän sitä ääntäkin esiin. Tietysti tuolla tehotavoitteella nekin riitää, mutta nälkä vaan tahtoo kasvaa syödessä ja siksi on hyvä laittaa heti ne "viimeiset" versiot ;)

              Nuo vakioletkut kestää kyllä aikansa, eikä se Y-letku maksa tiskillä kuin 20?. Sitä voi sitten uusia jos haluaa, Samco maksaa jotain 90?. Eli tuon alkuperäisen voi uusia sillä hinnalla monta kertaa, (jopa 9, jos ostaa ne Tepon kautta saksasta ;))

              Siis Karalahan säätää lastun autokohtaisesti, paitsi jos ostaa jonkin valmiin Digitalsport lastun.

              Tommi's billet tekee bypasseja, mutta en itse näe mitään hyötyä maksaa niistä niin paljoa verrattuna TT:n vastaaviin. Kyllä niiden pitäisi kestää.

              Comment


              • #8
                Tuossa omassa Risassa räyhää BN -pipes takapäässä ja etupäässä on sitten APR:n tavaraa. Minä väittäisin tuota settiä melko äänekkääksi nimenomaan normaalissa maantieajossa pitkillä matkoilla, alkaa ärsyttää jossain vaiheessa. Urheilullisemmassa ajossa nuo soundit ovatkin sitten vaan herkkua korville :D

                Forgen bypässejä en suosittele, niitä on jouduttu pari kertaa huoltamaan kun ovat jumiutuneet.

                Comment


                • #9
                  Tais olla "kallel" nimimerkillä kirjoittava kaveri, joka viimeksi postasi tälle foorumille tosta RS4-cooleri asennuksesta. Muistaakseni ei ollut ihan "plug and play" vaan vaati pientä hienosäätöä noissa kannakkeissa.

                  Bn-Pipesista sen verran, että edellisessä autossa (A3 1.8T) oli alusta loppuun Bn-Pipesin putki ja omasta mielestä oli ehkä hitusen turhan äänekäs putki kuormittaessa. Muuten siinä oli varsin miehekkäät saundit. Tältä se Bn-Pipesin putki kuullostaa S4:ssa http://www.mtm-online.de/imgneu/imgm...o-0s4-27-f.mp3 . Muuten tämä on sama putki kuin Bn-Pipesin, mutta jotain pientä hienosäätöä MTM vielä vissiin siihen tekee (ainakin logot putkenpäihin, jossei muuta ;-) ) kun se Bn-Pipesin pajalta siirtyy tonne MTM:n brandin alle.

                  APR:n tuotteista lisäinfoa löytyy tuolta Repon päivitetyiltä sivuilta http://virtual25.nebula.fi/~pro-moin...p=59&parent=58

                  Comment


                    #10
                    Joo on noista RS4 coolereiden asennuksesta täällä ollut puhetta, itsekin sellaiset asensin reilu viikko sitten yhteen autoon. Ei ne ihan plug and play sinne mene, vaatii lokasuojan leikkausta ja sen syylärikehikon sorvausta. Liikaa tilaa siellä ei ole, mutta tarkalla asennuksella ne sinne menee. Otin letkujen pituuksista myös aika tarkat mitat niin enää ei tarvii kenenkään muuta kuin tilata ja asentaa ;)

                    Tämä on kuitenkin "projektit"-osio, niin jospa nämä kysymykset olisi parempi kysyä toisissa osioissa ja jatkaa sitten täällä kun on sitä projektia esitellä?

                    Comment


                      #11
                      Siirtyi.

                      Comment


                        #12
                        Jos ei ääntä halua niin, rs4 putkisto downpipeillä tekee sen minkä muutkin putkistot vakioahtimilla.

                        Erona on vaan, että rs4 putkisto on hiljainen ja halpa käytettynä, muut putket kun maksaa uutena melko paljonkin ja samat tehot saa mutta äänet kasvaa => valinta kysymys :)

                        Comment


                        • #13
                          Jani: ei ole säätöä iskareissa, joten tämän kanssa tulen elämään jonkin aikaa. Ei se nyt pahasti pompi, mutta ei se myöskään lähelläkään täydellistä ole. Huomattavasti parempi kuin aiempi kuitenkin. Ehkä vaadin vain liikaa alustalta?-)


                          Yritin etsiä infoa tuosta TT:n bypassistä, mutta aika heikosti löytyi. Mitä eroa siinä on verrattuna vakio bypassiin mitä S4:sta löytyy?


                          Karalan lastu kuulostaa juurikin siltä mitä haen. Lastu vasta siinä vaiheessa kun kaikki muutokset ovat valmiina. Tatechin moottorinohjausyksikkö kiinnostaisi myöskin, mutta aika vähän on tullut infoa ko. projektista viimeaikoina.


                          Metelöivällä autolla en jaksa (eikä vaimokaan) ajaa pitkää matkaa, joten ehkä BN-pipes ei ole ratkaisu. Toki niitä on muitakin valmistajia. Pitää tutkia vielä mitä netistä löytyy. Millaisissa hinnoissa liikutaan RS4:n putkistojen suhteen? Uusi APR näytti maksavan n. 1700?.


                          Välijäähdyttimien suhteen en ole kovin innostunut tekemään muutoksia kiinnityksiin saati lokasuojiin mikäli vain mahdollista. Custon jäähdyttimet olisi siten paremmat - olettaen että kiinnitykset, putkien liitännät saa mittojen mukaan (periaatteessa vain jäähdyttimen paksuus muuttuu).

                          Ahtopaineputkien suhteen taidan kokeilla onnea ja jättää sen myöhempään päivittämistä varten mikäli tarvetta ilmenee.

                          Comment


                          • #14
                            Kellään kokemuksia tuosta Milltekin 3" cat-backistä? (ei 2,5" twin-pipe - se metelöi liikaa)

                            Se vaikuttaa lupaavalta. Oikein mitään vastaavaa ole vielä löytänyt. Malittisella äänenvoimakkuuksilla kun haluan jatkaa ajelua.

                            Comment


                              #15
                              Älä murehdi noita muutoksia jota joudutaan tekemään RS4:n kuulereiden asennuksessa, ne muutokset ovat sen verran pieniä. Yhtä paljon muutoksia - ellei enemmän - joutunee tekemään kustomkuulereiden kanssa jos parempaa kuuleria halajaa. APR:n sivuilta on ainakin joskus löytynyt asennusohjeet APR:n satsille, niitä lukaisemalla saa kuvan tarvittavista muutostöistä. Omassa RS4 kuulerit tiputti imuilman lämpötilaa parhaimmillaan yli 15 astetta joten ne ovat selkeästi vakiokuulereita parempia (mikä tahansa on orkkiksia parempi...).

                              Mulla on RS4 downpipe ja catback putki ja minua viehättää juuri tuo hiljaisuus. Murina ja meteli olisi kivaa, mutta vain n. 3% ajasta, loput kun on tavallista arkiajoa niin valinta meikäläiselle oli helppo. Ja tuo putkihan todellakin riittää vakioahtimilla siinä missä muutkin niin kuin Vayne totesi.

                              Kyllä tuo RS4 putki olisi todennäköisesti paras jos sellaisen vaan jostain löytää sopivaan hintaan. Sen asennus on melko helppo, ei ihan bolt-on tosin mutta kyllä se sinne menee :) Hintaa käytetyistä on pyydetty semmoiset 500 molemmin puolin ja sama juttu downpipestä mutta kun käytetyistä on puhe niin hintahaitari taitaa olla aika laaja...

                              Noissa teholuokissa mitä ajattelit imupuoli sinänsä riittää, Y-letku ja F-letku ovat tyyppillisimmät ongelmat mutta sekin vaan sen takia että hajoavat.

                              Comment


                              • #16
                                Ei pahalta vaikuttanut noiden coolerien asentaminen. Hetken siinä saa puuhastella varsinkin kun on eberi "riesana" apukuskin puolella. Pitää alkaa tutkimaan mistä löytyisi RS4:n coolereita (Saksan ebaystä löytyy vaikka mitä).

                                Mistä Mikko nuo tarvittavat uudet putket (sun mitoilla) coolereille voi tilata?

                                Putken suhteen en ole tullut juurikaan viisaammaksi. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Milltekistä löysin tällaisen testin: http://www.audiworld.com/tech/033101.html. Lupaavalta vaikuttaa jos paikkaansa pitää. Miten RS4:n putki pärjäisi tuossa vertailussa?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuossa on hyvää keskustelua RS4 putkista ja vähän muustakin, jos Pasi ei tuota ole aikaisemmin huomannut:

                                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14740

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos Kalle! Tuo oli hyvä keskustelu ja antoi tarvittavaa tietoa mitä olin kaivannutkin.

                                    Oikeastaan putkesta on jäljellä yksi kysymys: kuinka paha homma on nuo downpipet vaihtaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei ne ole kovinkaan kivat vaihtaa, kädet on täynnä naarmuja sen homman jälkeen. Minulla meni noin kuusi tuntia niiden kanssa tapellessa, kun tiesin etukäteen mistä purkaa ja mitä. Sinne kun ei joka paikkaan näe kovin hyvin. Ja lambdahylsy on aika ehdoton, ilman sitä menee tosi vaikeaksi. Toista lambdaa en silti saanut irti ja toinen DP piti ottaa irti sen kanssa. Apurunkoa piti laskea hieman että sain sen pois. Nuo RS4 katit ahdistaa 50 hepan verran 600:sta hevosesta eli noin 8% jos se menee lineaarisesti pienemmilläkin tehoilla.

                                      Noita letkuja saa melkein joka paikasta missä niitä vaan myydään. Ihan joka paikasta ei saa 45 asteen kulmaa supistimella.

                                      Tässä jotain:
                                      Professionalmotor
                                      ETRA
                                      APE-import
                                      MPM-performance
                                      Rally Race

                                      Yritän muistaa ottaa ne mitat mukaan tallilta kun siellä käyn, tänäänkin katselin muistilappuja mutta enpä muistanut ottaa niitä mukaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Pasi: eipä kestä!
                                        Okkim: loistava linkkilista, siihen lisään vielä Hi-Flexin mistä saa silikoniletkua täysin mitan mukaan tilattuna, ei ihan ilmaista tosin mutta ei järkyttävän kallistakaan, noihin kuulereihin setti olisi ollut jotain 200-250 ?.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nonih, nyt on mitat mukana.

                                          Kuskinpuolen coolerin yläletku: 13,5 cm, alaletku 21,5 cm, suoria letkuja 51/63 supistuksella.
                                          Apukuskin puoli: suora yläletku 13 cm, alaletku 26/10 cm 45 asteen kulmalla, molemmat 51/63 supistuksella. Tuo 26 senttiä on ulkokurvista mitattu, 63 millistä putkea, ja loppuosa 10 senttiä.

                                          Tein itse letkut erillisellä lyhyellä supistimella ja jatkon normaalilla suoralla 63 millin letkulla koska sopivan pituisia letkuja supistimella ei löytynyt. Tuo jatko on tehty laittamalla liitoskohtaan sisälle 63,5 millin lyhyt rosteriputki ja letkut kiinni klemmareilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos Mikko vaivannäöstä!

                                            Näkyy olevan Saksan ebayssä myynnissä RS4:n downpipeja kahta eri mallia. Saksa kun ei luonnistu niin en osaa sanoa mistä on kyse. Toisessa mallissa on ovaalit katit ja toisessa pyöreät katit. Mistä ero johtuu ja mitä eroa niillä käytännössä on?

                                            Lambahylsy? Empä ole ennen törmännyt moiseen. Mikä tämä on ja mistä näitä saa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Eipä kestä, nuo asiat on hyvä laittaa tänne muistiin niin muut pääsee helpommalla ;)

                                              Enpä ole nähnyt ovaaleita RS4 katteja, tuskin ovat oikeasti RS4 osia. Laitako linkin niistä?

                                              Lambdahylsy on sellainen että se johto mahtuu siitä raosta pois, muutenhan se pitäisi katkaista että saisi tavallisen hylsyn paikalleen. Biltemasta löytyy tällainen:

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oli jo ehtinyt sulkeutumaan toinen vastaava, mutta tässä on yksi. Tässä tosin varsin epäselvästi puhutaan S4:sta ja RS4:sta.

                                                http://cgi.ebay.de/Audi-S4-RS4-Vorro...QQcmdZViewItem

                                                Vastaavasti jonkin firman mainostama RS4:n downpipe:

                                                http://cgi.ebay.de/Audi-RS4-RS-4-Vor...QQcmdZViewItem

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo nuo on S4 downpipet, ja siinä sanotaan että myy sen takia kun laittoi RS4 osat tilalle.

                                                  Nuo alemmat on RS4 DP:t.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    kuis kamala tukko putkessa nuo S4 (a6 2.7t?) pääkatit (ja muutenkin dp:t ilman esikatteja) on? Eikös s4/rs4 dp:n putkien halkaisijat olleet melkein samat?

                                                    Ja sit vielä, että mitäs järkeä koko virittämisessä on s4 vakioahtimilla, jos ne kerran pystyy tuottamaan vain sen 300hv/500Nm suht luotettavasti vaikka väljentäis muuten konetta (ja sen ympäristöä) kuinka?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      olikos noiden ahtimien vaihtotyö kuinka hankala (ei kai konetta tarvi ottaa irti jos ei pakosarjoja irroita)?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        helpompi on kun ottaa koneen pois joko lootan kanssa tai ilman.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ihan ehdottomasti kone pois laatikon kanssa, turboja ei kannata alkaa yrittääkään alkaa vaihtamaan muulla tavalla. Kun tarpeeksi usein sen tekee niin aikaa menee kokonaisuudessaan noin 13 tuntia, allekin pääsis jos jättäsi syömisen pois välistä ja pitäisi kiirettä ;)

                                                          Turbojen vaihto on vielä työläämpi kuin pakosarjojen vaihto.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitä keinoja olisi saada turboja nopeammin heräämään? Turbot vaihtoon on toki yksi, mutta onko muita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X