Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikko paukahti ja veto hävisi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaihdelaatikko paukahti ja veto hävisi

    Minulla on 2000vm 4.2 litran s6 automaattilaatikolla.
    Äsken ajaessani asemalle risteyksessä kuului selvästi pamahdus ja paineessa kaasua tuntui että auto oli kuin vapaalla. Vasta vaihtaessa pankkiin ja takas Suomeen asentoon liikkui. Ei kuitenkaan tuntunut kiihtyvän entisenlailla. Ostaessasi auton siihen oli tehty vajaa 10 000 km sitten laatikkoremppa. Ite jouduin tekemään rempan tuon 10000 jälkeen kun kusi öljyt pihalle. Oisko tuosta voinut taas laatikko hajota vaikka ei ole normaalia ajoa kummemmin ajettu? Pääsen testaa auton vasta reissun jälkeen

  • #2
    Kyllä se kuulostaa, että laatikossa saattaa olla jokin vika. Luistaako laatikko ajaessa nyt suhteellisen paljon? Entä palaako kaikki valot vaihdeindikaattorissa? Ne viittaisi silloin laatikon vikatilaan. Siellä on silloin kolmonen silmässä koko ajan.

    Comment


    • #3
      Ei tullut katsottua siihen sauvan vieressälä oleviin valoihin. Kuitenkin huvikseni kokeiltuani ei mene 4 tai 5 asentoon. Ainoastaan pakki, vapaa ja D. Toisaalta ei tainnut korjauksen jälkeenkää mennä noihin. Mielenkiintoista sinänsä miten laatikko noin susi. Autolla ajettu varmaan 15 000 ja tämä olisi jo kolmas remontti. Taitaa olla susi koko laite

      Comment


      • #4
        5HP24 on lähtöjään aika vikaherkkä kun tulee tiettyyn ikään. Nyt tarina ei kerro mitä alkuperäinen 10tkm sitten tai seuraava 5tkm sitten tehty "laatikkoremppa" sisältää. Joka tapauksessa ei se ihan maalissa ole ollut jos kympin jälkeen on tullut jo öljyt jostain pihalle. Jos autolla on vielä jossain välissä ajettu liian vähillä öljyillä edes vähänkin aikaa niin eihän siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole jos jostain porsii.

        Eikö kummallekaan laatikkohuollolle mitään takuuta ole annettu? Kyllä se vähän pidempään pitäisi kestää kuin 5000km edellisestä remontista.

        Comment


        • #5
          Mitä tarkoitat 4 ja 5 asennolla? Eikö tuossa ole kaavio PRND(S) ja sitten oikealle tippiloveen + ja -? Vikaindikaatio tulee mittaristossa olevaan vaihdekaavioon, siihen joka on keskellä mittaristoa alareunassa.

          Comment


          • #6
            Se eka remontti sisälsi kaiken. Vaihdettiin momenttituet tms. Se tosiaan vuosi öljyt pihalle tuon kympin jälkeen, ja siksi siitä riidellään kuluttajariitalautakunnassa. Nyt siihen vaihdettiin ainaki turbo sisältä. Tarkkaan en osaa sanoa kun loppuun ei pistetty, mutta öljyturniini laatikon sisältä muistaakseni yms. 4000 tuli maksaa. Se kuitenki nopsaan kokeiltua peruutti joten ei varmaan voi olla 3 koko ajan päällä? Outoa. Jälkimmäisessä on tietty takuuta jäljellä mutta epäilen että yrittää pestä kädet jos takuuseen yritän

            Siis tuossa on asennot p, r, n, d, 3 ja 4. Tietysti myös tippilovi ja plussa ja miinus
            Viimeksi muokannut Killeri; 27.12.2016, 16:51. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä heti tee uutta viestiä perään vaan editoi vanhaa.

            Comment


            • #7
              Olisko remontissa jäänyt vaijerit säätämättä jos kahteen viimeiseen asentoon ei keppi mene. Oliko auto omistuksessasi silloin kun remontit tehtiin ja missä ne tehtiin ja onko tuosta virhetoiminnasta reklamoitu korjaamoa?

              Comment


              • #8
                Ensimmäisen remontin aikana ei ollut omistuksessa. Toisen remontin teetätin itse. Paikallinen firma ja korjauaikana heräsi epäilys onko firma luoton arvoinen. Ei ole ja siksi epäilen suostuuko tuohon takuu korjaukseen.

                Pystyykö tuota laatikon kuntoa mitenkään itse selvittää esim. Vika koodien avulla? Mikä sieltä mahdollisesti olisi mennyt?
                Viimeksi muokannut ThePala; 27.12.2016, 17:35.

                Comment


                • #9
                  Tänään testasin ja huomasin, että toisinaan kaasuttaessa esim risteyksessä tuntuu että vaihde ei olisi paikallaan (kierrokset nousee kuin vapaalla) ja liikettä ei tapahdu. Sitten muutamaa sekuntia myöhemmin tuntee kuinka vaihde asettuu ja liike alkaa. Ei kai tuo nyt normaalia ole vaihdelaatikolle?

                  Comment


                  • #10
                    Onhan siellä tarpeeksi öljyä?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä siellä pitäisi olla. Ei pitäisi vuotaakaan mistään. Näkeekö sitä mistään paljonko siellä on? Vasta vajaa puol vuotta sitten laitettu ni ei luulisi kovin äkkiä ni tyhjäks menevän

                      Comment


                      • #12
                        Eipäs itä näe ainakaan helposti. Pohjassa on iso täyttötulppa, ota se pois ja tee U:n muotoinen "mittatikku" jolla voi yrittää katsoa minkä verran sitä siellä on. Tai sitten lisäät öljyä kunnes sitä valuu ulos.

                        Comment


                        • #13
                          Ettei vaan olisi jäähdytinnestettä öljyn seassa. Kuten itsellä ennen vaihteistoremonttia. Mulla kun laatikon öljyt olivat kuumat, niin alkoi ongelmat vedon kanssa. Liikennevaloista lähtiessä saattoi yli 10s olla ilman vetoa ja sitten pamauksen kanssa jotain eloa. Kunnes veti vikatilaan ja ison pykälän sisään.

                          Comment


                          • #14
                            Paineensäätöventtiili kuluneena aiheuttaa myös moista vikaa. Transgo valmistaa korvaavaa osaa ja löytyy esim. ebay ja hakusanaksi 5hp24 pressure valve. Muita oireita on myös että pakki kytkeytyy viiveellä ja rytkäyttäen sekä sama myös vaihtaessa d:lle. Mistä öljyt tuli pihalle? Vaihteiston ja torseenin välissä olevasta reijästä?

                            Comment


                            • #15
                              Se vuoti öljyt pihalle kammioiden välistä. En muista, että onko tehnyt tuollein pakin kanssa. Ainakin muutaman kerran kun liikkeelle olen lähdössä. Kuitenkin remontin jälkeen sillä ajettu se 5-6 kk kohtuu kilsoilla ja maltillista ajoa. Ei luulisi, jos hyvin tehty korjaus, että vuotaisi öljyt pihalle taas tai muuta vikaa.

                              Se korjauspaja on vaan kiero ku väärä naula. Etsivät viimeksi tonnin edestä vikaa ja kolinaa, josta ei myöhemmin mitää merkintöjä tai päätöstä tullut. Lisäksi sovittiin, että hinaus menee heidän piikkiin ja maksattivat senkin kuitenkin minulla.

                              Missä siellä vuoto on, jos jäähtäriä menee sinne?
                              Viimeksi muokannut okkim; 1.1.2017, 18:08. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa vanhaa.

                              Comment


                              • #16
                                Syylärissä on kartturin puolella oma jäähdytyskierto laatikkoöljylle eli jäähdytysnesteellä jäähdytetään myös laatikon öljyt. Tuo rakenne vaan on kerrassaan typerä ja saattaa vuotaa jossain vaiheessa jäähdytysnestettä öljyn sekaan. Ainakin Valeon valmistamissa syyläreissä ollut tätä ongelmaa ja esim. mersun C-sarja ainakin kärsi tästä ongelmasta pitkään ja myös 4f kutonen (autom.vaihteelliset).
                                Glykolia ei tarvitse olla paljoakaan laatikkoöljyn seassa kun jo alkaa kytkinpakat kulumaan.
                                Syylärin vaihto ensimmäisenä ja sen jälkeen kuulostella ja tunnustella tarvitseeko laatikko totaalisen kunnostuksen, jos siis laatikosta löytyy glykolia.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 1.1.2017, 18:26.

                                Comment


                                • #17
                                  Öljy vuoto on johtunut stefasta joka on rattaan sisällä ja ratas työnnetään akselin päälle ja akseli menee torseeniin sisälle. Se on asennettu huolimattomasti tai unohdettu vaihtaa kokonaan. Tuo vaihde välillä vapaalla johtuu luultavasti siitä paineensäätöventtiilistä. Myös öljyn määrä kannattaa tarkastaa niinkuin okkim jo ehdotti jos työn tehneeseen pajaan ei ole luottamista. Vaihteiston jäähdytys on samassa syylärissä moottorin kanssa,pääty rikki mehut sekaisin.. Millä pajalla remontti on teetetty?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tänään eri pajalla jarruremppaa tehdessä pyysin myös katsomaan laatikkoa. Teki nimittäin matkalla ihan saman tempun. Kaasua ja kierrokset nousee ilman liikettä. Sitten rytkäytys ja matka jatkuu. Ja näytön indikaatori osoitti vaan punaista kaikkien vaihteiden kohdalla, mutta auto toimi. Pajalla katsoivat ettei ainakaan vuoda, vaikka hieman kostea oli. He ehdottivat öljyjen vaihtamista. Tuntuu vaan sikäli hassulta, että autolla ei ole ajettu toisen remontin jälkeen, kuin puoli vuotta ja pitäisi jo öljyt vaihtaa.

                                    Se ensimmäinen remontti teetätettiin jollakin pajalla ylöjärvellä, mutta tämä toinen on Heiskamon korjaamo eikä paljon kiitosta saa sekään. Tosiaan tonnin edestä kolinaa etsi josta ei laskun jälkeen ole löytynyt edes dokumenttia yms. Auton saatuani virrat hävisi ja yrittivät laittaa uusimaan akkua, apumoottoria, bensapumppua, laturia vaikka kaikki toimi josta heille huomautin. Vika oli nimittäin kampiakselin asentotunnistimessa.

                                    Pitää jossain vaiheessa pyytää katsomaan tuon paineensäätöventtiilin. Onko sen korjaaminen kallista pajalla? Kannattaako noita öljyjä edes näin äkkiä vaihtaa? Kuitenkaan vuotoa ei nyt ole ollut rempan jälkeen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei se nyt enää tietysti auta mutta jatkossa ja tätä ketjua myöhemmin lukeville, automaattilaatikkorempat kannattaa antaa vain sellaiselle verstaalle jolla oikeasti on siitä hommasta jotain referenssiä. Joku peran paja ja putki saattaa tehdä oikein hyvää jälkeä tai sitten ei. Mistään sitä et tiedä kuin kokeilemalla. Maksaa ehkä vähän enemmän jossain sellaisessa paikassa joka on niitä tehnyt ennenkin mutta eipä pitäisi tulla yllätyksiä ja työlle saa todennäköisesti oikean takuun.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tarkista nyt ensin että laatikossa on oikea määrä öljyä ja jos sitä puuttuu, niin sitten sitä pitää lisätä. Koko öljynvaihto tuskin on vielä tarpeen. Kouvola-Lappeenranta-Imatra -akselilta varmasti löytyy joku korjaamo joka osaa vaihteiston öljymäärän tarkastaa ja tarvittaessa lisätä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vikatilassa se laatikko on ollut. Eikö siitä muka mitään vikakoodia saa lukemalla ulos?
                                          Recrolta voisi tietysti kysyä myös mikä heidän mielestä voisi olla vikana. Eihän sitä testaamatta, näkemättä ja kokeilematta voi mitään varmaan kukaan sanoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllähän siitä koodi jää. Muistaakseni incorrect gear ratio. Venttiilin vaihtoon menee suunnilleen 2 tuntia. Öljyt ja öljypohja pois,suodatin irti ja etummainen lohko venttiilikoneistosta irti. Kannattaa kyllä irroittaa koko venttiilikoneisto ja tarkistaa että ei lisäksi ole ylempi lohko halki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hassua, että maanantaina laatikon korjannut asentaja jarruja korjatessa (vaihtanut firmaa tällä välillä) sanoi että laatikko märkä mutta ei vuoda. Tänään katsastus insinöörin kanssa näkyi selvästi kuinka punaista öljyä tihkuaa katalysaattorin päälle. Voisiko tuo millään olla jäähtäriä kun vuotaa pakkasella jäähtäriä ja moottoriöljyä vuotaa kanssa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt seuraavaksi mutuillaan vahvasti ja saa korjata, automaattilaatikot eivät ole minun vahvinta osaamista. Ei kai siellä punaista öljyä kuulu olla laatikossa? Eikös se ole keltaista (tai/vai vihreää)? ATF on punaista mutta eihän se ole 5HP sarjan laatikkoon oikeanlaista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voi siellä olla punaiset öljyt laitettu remontin yhteydessä. Mullakin Recron jäljiltä punaiset rasvat laatikossa. Joskus noita öljyjä etsin laatikkoon, niin ZF:n omassa korjausoppaassa ollut öljyvaatimus löytyy Teboil Fluid S purkista. Ja se on punaista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Maanantaiksi on sovittu, että vien auton näytille kyseiseen korjauspajaan, mutta epäilen vahvasti, että yrittävät luikerrella pois tuosta.

                                                    Siellä varmaan asentamisessa käynyt taas joku kämmi, kun vuotaa. Tiivisteestä tietty. Kiinnostaisi kuitenkin tietää että voisiko tuo moottoriöljyn vuoto ylettää tuonne asti? Se on kuitenkin vuotanut ja pakkasella vuotaa jäähtäriä ni siksi ajattelin että voisiko tuossa olla tilaa tuollaiselle mahdollisuudelle? Mutuilua tämäkin on mutta tuntuu silti paremmalta vaihtoehdolta kuin viedä taas sinne.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voihan se moottoriöljykin kulkeutua tuonne, mutta se ei ole punaista. Jäähdytysneste on punaista mutta se kyllä tuntuu sormissa erilaiselle kuin öljy.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos katit ovat märkinä öljystä on vika stefassa mistä aiemmin mainitsin ja öljynmäärä lootassa luultavasti aikas vajaa. Torseenissakin on luultavasti atf:ää..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyselin tänään siltä, joka korjasi öljypumpun ja turbiinin laatikkoon ja vakuutti, että ne eivät ainakaan vuoda. Tuo mainitsemasi stefa sijaitsee siis suunnilleen keski- tai takaosassa? Kauan tuon stefan korjaamiseen yleensä menee? Edellyttäen tietty että siellä öljyä vielä eikä öljypumpu ja turbiini ole menneet. Ajallisesti kiinnostaa tietää ja rahallisesti.

                                                          Se ei ainakaan reilusti vuoda. Edellisellä kerralla auton ollessa käynnissä, tuli jo parissa minuutissa aikamoinen lammikko.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Laatikon irrotus ja takaisinlaitto on Autodatan mukaan muistaakseni 9,6h.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X