Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kierroslukumittari "heiluu" maksimikierroksilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kierroslukumittari "heiluu" maksimikierroksilla

    Audi a4 (b7) vm 2005, 2.0i (ALT) Multitronic

    Eli sellainen omituinen vika, että lusikka pohjassa kun kierrokset on maksimissa (laatikossa D-asento) alkaa kierroslukumittari heilumaan eestaas hieman. Punaiselle alueellehan multitronic ei anna kierrosten nousta. Samalla auton kiihtyminen lakkaa. Vika on vain silloin tällöin ja useimmiten auto toimii aivan normaalisti.

    Autosta on vasta vaihdettu kampiakselin asentoanturi.

    Älykännykän vikakoodiohjelmalla olen myös huomannut, että vikakoodiohjelma näyttää jäähdytysnesteen lämpötilan ilmeisesti miten sattuu. Auton oma lämpömittari näyttää kokoajan 90-astetta. Vikakoodinlukija taas näyttää suurimman osan ajasta 99-astetta, mutta välillä seilaa alas jopa 88- asteeseen ja taas kiipeää uudelleen 99-asteeseen. Tämä siis silloin kun autolla ajaa ihan normaalisesti maantiellä enkä olen senkään huomannut vaikuttavan jos ilmastoinnin laittaa pukkaamaan täysillä kuumaa sisälle. Ikinä ei ole keittänyt eikä mielestäni vaikutakkaan siltä että niin tekisi.

    Edit: Flekti ei myöskään mielestäni missään vaiheessa ole pyörinyt
    Viimeksi muokannut Colaolli; 21.12.2016, 14:31. Perustelu: lisäys

  • #2
    Lämmöt tuntuu ihan normaalilta, ei autoissa enää pitkään aikaan ole ollut lämpömittaria vaan lämpöindikaattori. Niin kauan kun lämmöt ovat järjestelmän mielestä ok niin se näyttää normaalia. Sähköisesti ohjatulla termarilla yleensä pidetään lämmöt 100asteen tuntumassa ja isolla moottorikuormalla lähdetään tiputtaan sinne 90asteen tienoille.

    Comment


    • #3
      Kyllä kierrokset saa punaiselle kun vaihtaa käsivalintapuolelle ja painaa kaasupolkimen kickdownin ohi ja pitää sen siellä. Silloin seuraava "pykälä" vaihtuu vasta rajoittajalla.

      Comment


      • #4
        Joo mutta nyt kyseessä on D-asento eli tuo toiminta on kyllä epänormaalia.

        Comment


        • #5
          Nyt alkaa vika valjeta, nyt kierrosluku temppuillut jopa 3000 rpm ylöspäin kiihdyttäessä. Nyt iski vikakoodin:



          P0321

          Ignition/distributor engine speed circuit range/performance



          Autoon on melko vasta vaihdettu kampiakselin asentoanturi. Voisko nyt olla joku eri anturi kyseessä?

          Comment


          • #6
            Tuosta vähän selkokielisempää tarinaa vikakoodista.

            Comment


            • #7
              Ymmärsinkö tuosta nyt oikein että minulla on taas sama anturi paskana? Se jonka alunperin tilasin oli kyllä halvin mitä netistä löytyi.

              Comment


              • #8
                Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa kaksi, koska ne tulevat yleensä eri paketeissa.

                Comment


                • #9
                  Vian syy selvisi. Venttiilikopan tiiviste vuotanu öljyä niin että kaksi tulppaa liki hukkunut. Tiiviste, kaikki tulpat ja puolat vaihettu taas toimii kuin unelma.



                  Tiivistettynä ensiksi huomasin että multitronic D-asennossa kierroslukumittari heiluu villisti kaasu pohjassa maksimikierroksilla, pikkuhiljaa ajan kuluessa kierrosalue jossa sitä heilumista tapahtui madaltui ja lopulta autolla ei voinut edes ohitella kun alkoi nykimään.

                  Comment

                  Working...
                  X