Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 kytkin meni rikki? (Mut olikin vetari...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 kytkin meni rikki? (Mut olikin vetari...)

    Remppasin Audin takajarruja ja lähdin sitten tyytyväisenä koeajolenkille homman valmistuttua. Ajoin parisataa metriä pihalta tielle muutaman kerran vaihdellen 1 ja 2 vaihdetta. Tielle tultuani kiihdytin normaalisti 1 -> 2 -> 3 vaihteelle, jolloin veto hävisi totaalisesti. Pistin takaisin 2 vaihteelle ja kytkin ylös eikä vedä vieläkään. Rullaan tien sivuun ja kokeilen kaikki vaihteet varovaisesti läpi; ei hievahdakaan. Ainoastaan pieni vikinä kuului kun kytkin oli ylhäällä ja vaihde päällä. Vaihteet menivät heittämällä päälle ilman kytkimen painallusta.

    Laatikko on tähän mennessä toiminut ihan moitteettomasti eikä ole takkuillut vaihdettaessa tai vaihteet pudonneet pois päältä. Kytkin ei ole luistanut eikä muutenkaan tuntunut oudolta. Viime aikoina olen tosin huomannut että reippaammissa kiihdytyksissä auto on ravistanut hieman.
    Samaten kaasun asentoa nopeasti muutettaessa edestakaisin tuntui pieni "välys" ja auto nykii. Tämä tosin saattaa johtua väljistä laatikon ja moottorin tukityynyistä.
    En tiedä liittyykö se tähän ongelmaan.

    Ihmettelenkin että mikä aiheuttaa näin äkkinäisen vedon katoamisen. Lähdenkö hakemaan vikaa laatikosta, kytkin/asetelma/painelaakeri -satsista vai nestepolkimesta? Kytkinneste otettaneen jarrunestesäiliöstä ja sen pinta näytti olevan entisellään.

    Laatikolla on todennäköisesti ajettu yli 400 tkm, moottorilla 100 tkm, kytkinrempoista ei tietoa.

  • #2
    Voipi olla tyhmä kysymys mutta onhan vetoakselit kunnossa/ehjät?

    Comment


      #3
      Sama tuli itsellänikin mieleen. Kerran meni Golfista sisempi nivel, ja luulin itsekin laatikon antautuneen. Meni hetki ennen kuin huomasi, päällepäinhän ei mikään silloin pyöri.

      Comment


        #4
        Vetareiden kunnosta ei ole tietoa. Pitää tarkastaa. Tuli vielä mieleen että kun kokeilin vaihteita kytkin ylhäällä niin nopeusmittari lähti nousemaan. Eli kytkin ilmeisestikin välittää voimaa eteenpäin. Mistä nopeus muuten mitataan? Vetarista? Vetoakselin/nivelen hajoaminen selittäisi myös niin äkillisen vedonkatoamisen.

        Comment


          #5
          Viime aikoina olen tosin huomannut että reippaammissa kiihdytyksissä auto on ravistanut hieman.
          Samaten kaasun asentoa nopeasti muutettaessa edestakaisin tuntui pieni "välys" ja auto nykii.
          Kyllä tuokin viittaa vahvasti vetoakseliin.

          Comment


          • #6
            Nopeusmittarin anturi on vasemman vetolaipan vieressä vaihdelaatikossa.

            Comment


            • #7
              Itselläni kävi samanlainen homma entiset 80:sen kanssa. Huoltoasemalla tankkasin ja olin lähdössä, nii ei minnekään liikkunut, eikun hinaukseen. Olipa apukuskin puoleinen vetari katkennut vaihdelaatikon puolelta.

              Comment


                #8
                Vetarihan se siellä oli syyllinen nyt kun pääsi valossa kattomaan. Kiitoksia vinkeistä! Kuskinpuoleinen sisempi nivel pyöri tyhjää. Tästä johtui että nopeusmittari heräsi vaihde päällä. Toivottavasti se oli pelkkä nivel ettei itse akselissa ole mitään vikaa. Nivelen jo hommasinkin, akseleita ei näytä olevan niin hyvin saatavilla.

                Vaihto ei liene kummoinen operaatio? Pyörä irti, napamutteri irti, alapallo mahdollisesti -> vetari on irti pyörän puolelta. Sitten laatikon puolelta irti vetämällä? Ja uutta niveltä kehiin...

                Comment


                  #9
                  Sisäpäässä on laippa laatikossa eli pitäisi saada ne pultit auki siitä sisänivelestä. Itse nivel on siinä keskellä. Pulttien alla siis suoraan suojakumin peltirunko, sitten nivel ja lopuksi laatikon laippa.

                  Jos ei pultit lähde paikallaan niin voit nypätä myös laipan laatikosta pois. Tulee vetämällä tai koputtelemalla.

                  Comment

                  Working...
                  X