Pääsääntöisesti se anturi vikaantuu. Ilmainen tarkistus on tietenkin silmämääräisesti tarkistaa missä kunnossa anturille menevät johdot ovat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C5 2.4 V6 käyntihäikkää.
Collapse
X
-
Ei se nyt sitten VCDS:lläkään antanut mitään suoraan sanottua vikaa. Jäsenen mle kanssa tultiin siihen tulokseen että katalysaattorin jälkeistä lambdaa voisi kokeilla vaihtaa alkuun. Tällein kokeilumielessä voisiko koittaa ostetaan-palstalta yrittää löytää toimivaksi todetun ja käytetyn, vai ostaa kylmiltään uusi? Noitakin on laidasta laitaan eri valmistajilta ja hinnoissa huimiakin eroja.
Comment
-
Ei se nyt sitten VCDS:lläkään antanut mitään suoraan sanottua vikaa.
Mitkä ne koodit oli?
katalysaattorin jälkeistä lambdaa voisi kokeilla vaihtaa alkuun.
käytetyn, vai ostaa kylmiltään uusi? Noitakin on laidasta laitaan eri valmistajilta ja hinnoissa huimiakin eroja.
Fuel trimmit olis kannattanut katsoa, kun kaapeli oli kiinni.
Comment
-
Vikakoodi on P04020 "Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (lohko 1)
Se mitä todennäköisemmin nyt ainakin sytyttää sen moottorivikavalon. Ei ole enää ollut käyntivikaa niin tyhjäkäynnillä esim auton lämmetessä kuin ajossakaan. Matka jatkuu ihan hyvin valolla kuin ilman (pysyy se pois 100km kuittauksen jälkeen) :)
Varsinaisia päästöjä tuosta ei ole mitattu - mitä arvoja antaisi. Mutta leimalla ne tuskin ilahtuu tuosta valosta, täällä kun hylsyjä on tullut vähemmistäkin (kaiutin korokeet ovissa ilman kaiuttimia olivat edessä o/v vaarallisia ulos työntyviä ulokkeita ja mm tuulilasi ja näkyvyys - kohdassa listattiin hajukuusi).
Mullehan tää on eka Audi, samoin muistaakseni ihan ensimmäinen vag-auto, ja en noista vag-com & vcds lukuohjelmista tiedä mitään. Luotin siihen mitä foorumilainen mle luki ja mietti :)
En vaan jaksaisi haku-ammuntana vaihtaa puolen osia - etenkään turhaan.. Mä tein sen Alfan kanssa ja ikinä ei sen koslan jälkeen tule Italian ihmettä mun pihaan. Alfa kyllä opetti että tulevaisuudessa ei hirvitä luetuttaa vikakoodeja yms muista autoista :D
Comment
-
Tuon ikäiselle tehdään OBD testi päästömittauksella ja kaikki saastelaitteisiin liittyvät viat (lue: vikavalo) aiheuttavat välittömän hylsyn vaikka putken päästä tulevat päästöt olisivatkin kunnossa. Se takalambda on suurella todennäköisyydellä alkuperäinen ja vaihtamalla tulee kuntoon. Kuten Aki totesi, seoksiin ei vaikuta merkittävästi.
Comment
-
Paitsi hetkinen. Huoltokirjassa lukeekin 15.4.2014 km lukemissa 287375 vaihdetut "happitunnistin 2kpl ja maf". Mulla on nyt taulussa 328tkm, ja maffina toimii joku Topranin valmiste.. Yleensä autoissani on ollut Boschin leimat noissa palikoissa. Varmaan säästetty ja ostettu halpaa. Tiedä sitten minkämerkkiset lambdatkin tuolla on..
Comment
-
Neljä?? Eli siellä olisi niinkuin kaks katalysaattoria ja kummallekin 2kpl lambdoja?
Oon noita A6:sia nähnyt tien päällä sellaisina versioina että perässä on ulostulot per puoli eli mun järjenjuoksulla kuvittelisin niissä olevan oma katti lambdoineen per putki (?)
Mulla on vaan yks ulostulo vasemmalla puolella.
Comment
-
Ok, uskotaan asiasta enemmän tietäviä :)
Eli tuo vikakoodin "lohko 1" on yhtä kuin "bank 1"? (apukuskin puolen liittimet googlailemalla)
Eli ostamalla lambdan jossa lukee sopivuus tyyliin "Katalysaattorin jälkeen", ja "asennuspuoli oikea", niin löydän tarvitsemani ja oikean lambdan?
Comment
-
Kyllä noita perhanan lambda-antureita on niin paljon ja jokalähtöön että yritetään vähän rajata ettei tuu ostettua sitte vahingossa väärää. Kokemuksesta, lambdan palauttaminen on ollut hieman hankalaa kun osamyyjät luulee aina että se on ollut käytetty kiinni tms ja vaatii kauhean tutkimuksen. Yhtäkin lambdaa lähetettiin aikoinaan liikkeestä maahantuojalle ja aina tehtaalle asti ihan vaan avatun tuotepakkauksen vuoksi. 2kk sekoilun jälkeen myyjäliike korvasi minulle summan koska ruljanssi oli tullut heillekin ihan liian kalliiksi. Kyseessä siis vain avattu tuotepaketti.
Eli hanttimiehen puoleinen, takimmainen, katalysaattorin jälkeinen lambda? Onko sille olemassa mitään varaosanumeroa, tai onko se tuo vihreä, ruskea vai mustan liittimen perässä oleva?
Koitin googlella jostain lambdasensor.comista ja sieltä "A6 2.4 -> RH Bank -> Rear" osanumerolla 0258006978 löytyy vaihtoehdot: http://www.lambdasensor.com/main/bos...tem=0258006978
Varaosaliikkeet löytää kumpiakin mutta otanko kylmästi varaosanumero 0258006978 Boschin anturin, vaikka ilmoitetut specsit ovat sitten "vasenta, oikeaa, ennen katalysaattoria, jälkeen katalysaattoria, määritysanturi, säätöanturi" ?
Comment
-
Ja niitä itse lambdoja tosiaan löytyy varaosahaulla mm Boschin, Denson, Topranin, NGKn, Starkin yms monen muun valmistamana. Ex Hyundaihin vaihdoin universal-fit lambdan Denson valmisteena. Siihen ei tuntunut löytyvän plug'n play - lambdaa varsinkaan katin taakse. Boschin 0258006978 lähti nyt tilaukseen.
Jäsen mle tekemän VCDS-luvun jälkeen ei ole muuten enää syttynyt moottorivikavaloa.
Comment
-
No syttyi se moottorivalo tietysti taas takaisin tossa tänään aamulla ajaessani keskustaan :D
Mutta aloitustekstin käyntihäikkää ei ole enää. Nyt tietty täytyy vaan saada tuo saastekoodi pois ennen katsastusta. Samoin se öljysensori jotta pääsis joskus näkemään miltä tuo mittarien välissä olevan näytön kuuluisi näyttää :)
Edit: Ja nyt kun sanoin, niin ihan varmasti alkaa suorastaan pomppimaan kun seuraavan kerran käynnistän.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mle Näytä viestiKyllä mie taisin sanoa että nimenomaan hanttimiehen puolelta takimmainen lambda. Samoin notta siellä on kaksi kattia ja neljä lambda-anturia. Ja niistä jarruista kannattaa ne palat laittaa vaihtoon, sieltä on ainakin kuskin puolelta pala käytännössä kadonnut kokonaan.
Johtuen paikkakunnan muutosta yms, sain viimein kaikki huoltoa tarvitsemani osat. Niitä kun joutunut ostamaan pikkuhiljaa. Audi menee klo.10 tänään huoltoon jossa vaihdetaan uusi lambda (bosch), öljyt suodattimineen, öljytaso-anturi ja kai sitä käsijarruakin tarvitsee pyytää katsomaan.
Käyntiongelmia ei enää ole sinänsä ollut. Hyvin harvoin, ja jos pakkaskeleillä auto on käynnistetty la laseja skrapattu, niin on saattanut alkaa seilaamaan kierrokset. Moottorivalo on palanut iloisesti.
Pidän eniten peukkuja sille että lambdan vaihdolla pääsen aloitusviestin vikakoodista ja turhista huomiovaloista eroon ja auton saisi katsastettua!
Comment
-
Käsijarrun joku palautin "vipu" on jumissa vasemmalta puolelta. Sen saa kuulemma korjattua, mutta ei ilmeisesti lopullisesti, koska sanoi "että pitänee se kuukauden-pari" (?)
Kyllä ilme meni vinkeäksi kun se taskulampulla löysi sen katin sieltä pohjasta :D
Ei se silti kuulemma mikään este ole.. Tokaisi vain että "tällainen tälläkertaa..."
Comment
-
Auto haettu huollosta. Vaihdettuja palikoita:
-Lambda (Bosch)
-Öljytasoanturi
-Öljyt suodattimineen
-Käyttöjarrun jumiutunut mekanismi vapautettu vasemmalta puolelta. Uusiutunee kuulemma kyllä, ellei vaihda satulaa.
Vikakoodit luettu, - nollattu ja OBD mittaus tehty. Laihaa seosta valitti yhä.
Päästöissä näytti että haukkaa liikaa happea. Saatiin kuitenkin juuri ja juuri kelvollinen kuitti katsastukseen.
Moottorivalo ja öljytason-anturin valot hävisivät, ja öljynlämpötilakin alkoi nousemaan päin. Huollon jälkeen auto käynnistettiin ja kuulosti siltä kuin kävisi vajailla, rauhoittui ja tasaantui n.vartin päästä.
Mistä tuollaista imuvuotoa voisi ja kannattaisi lähteä etsimään? Ja millä tavalla? Ei ole nuo imuvuotojutut pahemmin ollut vaivana. Paitsi yksi selvästi rikkinäinen haitariputki ex-Alfassa mutta se oli helppo kun sen näki ja tiesi niin uusimalla koko putken selvisi.
Comment
-
Ei tarvinnutkaan odottaa pitkän matkan reissua. Moottorivalo syttyi jo 50km matkan jälkeen. Ihme valoja..
Tuollaisen jotenkin ymmärtäisi, jos auto temppuilisi edes jollakinmuotoa, mutta ei mitään.
Kyllä täytyy olla taas tärkeä "vika". Nyt ei ehdi millään perehtyä muuton keskellä enää auton oikkuihin, se kuitenkin käyttäytyy ja liikkuu normaalisti.
Comment
-
Noniin. Imuvuotoja etsittiin ja millään vuodonilmaisu sprayllä ei tullut tuloksia. Sen sijaan sain kuulla että sieltä on löytynyt jonkun oma patentti. Koneen takaa rintapellin alta kumiletku katkaistu ja tulpattu pultilla?
Jos yllämainittu herättää jonkinlaista ajatusta mikä letku tuollaisessa paikassa on, ja jonka joku on nähnyt vaivaksi katkaista ja tukkia pultilla niin olisin itsekin kiinnostunut?
On ollut kuuleman mukaan hyvin veemäinen tutkia, kun se imusarja peittää melkein koko koneen, ja ne imusarjaan tulevat putket ja letkut ovat siellä takana kaikki piilossa. Ei ilmeisesti kuitenkaan mahdottomassa paikassa, jos on ollut tilaa väkertää omia patentteja?
Comment
-
-
A6 C5 Huohtotinletkun "korjaus" tukkimalla?
Liittyy aikaisempaan "käyntihäikkää"-ketjuun. Mutta nyt löytyi sellainen patentti josta haluaisin infoa uudella keskustelulla?
Eli joku on katkaissut huohotinletkun ilmansuodattimelle lähtevän osan aivan moottorilta tulevan T-haaran tyvestä. Tilalle on laitettu kulmaletkun pätkä joka on tukittu pultilla ja klemmarilla.
Autossa on yhä imu & seos-ongelmia. Saa happea liikaa ja käy laihalla (moottorivalo uusiutuu - koodia en ole tsekannut vielä. Aiempi oli P0420 ja uusi lambda vaihdettiin. Syttyi uusiksi jo 50km ajon jälkeen huollosta)
Olisin kuitenkin kiinnostunut tietämään, miksi huohotinletku on voitu katkaista ja tukkia? En ole vastaavanlaiseen törmännyt vielä missään aiemman merkkisessä autosssa, vaikka sitäkin enemmän omia patentteja on nähty!
Tuossa on kuva tuosta virityksestä:
(Valokuva + purkukuva jossa punaisella ympyröity ko.kohta, sekä sinisellä se minne letkun pitäisi mennä.)
http://aijaa.com/QaWXax
http://aijaa.com/fDmPwQ
Tuossa kuvatus uudesta letkusarjasta, josta tajusin ettei tuo viritelmä ole alkuperäistä letkua!
http://aijaa.com/po3GXNViimeksi muokannut Killeri; 14.2.2017, 17:34. Perustelu: Aiheet yhdistetty. Älä tee turhaan uutta viestiketjua.
Comment
-
Se on todennäköisesti katkaistu koska se on katkennut kun joku on siihen koskenut. Ne on aivan älyttömän haurasta muovia ja jokainen hajoittaa sen kertaalleen, seuraavalla kerralla osaa jo varoa.
Tulpattu se on koska ei ole pinkka kestänyt ostaa ehjää tilalle tai ei ole osattu/viitsitty vaihtaa. Kyllä noita markan patentteja +15 vuotta vanhasta autosta voi löytyä mitä mielikuvituksellisimpia. Monta kertaa näkee että helpompaa olisi ollut korjata vika kuin kiertää sitä kaiken maailman purkkavirityksillä.
Comment
Comment