Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S8 -98 nokkaketju

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S8 -98 nokkaketju

    Eli potilas on Audi S8, -98 4,2l v8 AKH-moottorilla.

    Apukuskinpuolelta on alkanut kuulumaan ketjumaista rallatusta ja venakopan purin poies ja huomasin että nokkien välinen ketju on melkolöysä. mitään kiristintä en siinä nähnyt ketjulle?

    Eli onko kuinka yleistä tuon ketjun venyminen/hajoaminen ja onko jotain mitä olisi hyvä tietää kun niitä vaihtelee?

    Tilasin jo uudet molemmille puolille ja samalla ajattelin jakopäänkin tehdä sitten.

  • #2
    Katsoin tuossa oman autoni ketjunkiristimen pakettia ja siinä kyllä mainittiin myös AKH-moottori tyyppi.
    Siinä ketjupyörien välissä se pitäisi olla.

    Comment


    • #3
      32v koneissa ei ole kiristintä ketjuille.
      Viimeksi muokannut Hartsi; 22.11.2016, 15:37.

      Comment


      • #4
        Mä oon kattonut kanssa orkkis kuvat ja oon kyl kans sitä mieltä että tuossa minun AKH-moottorissa ei kuulu olla mitään kiristäjää.

        Kuinka yleistä noiden ketjujen venyminen on?

        Comment


        • #5
          Ei ole tullut vastaan missään 32v koneissa.
          Toisaalta kun ei kiristäjää ole niin jos ketju venynyt/rattaat kuluneet niin näkyyhän se helpommin kun jos olisi kiristäjä.
          Ketjujen vaihtaminen ei paha homma ja toki jakopään hihna yms. kannattaa vaihtaa samalla.
          Samalla menisi kannentiivisteet mitkä noista alkaa jossain vaiheessa vuotamaan öljyä ulospäin.

          Comment


          • #6
            Okei,okei. En viitsi kannen tiivisteitä alkaa uusimaan kun moottori on kyllä kuiva jokapaikasta..vielä :D
            Toivotaan, että vkloppuna saan sen ilkeän rallatuksen loppumaan. pahimmassa tapauksessa tietysti menis vielä nokatkin uusiksi jos ne rattaat ovat kuluneet piloille? :S

            Comment


              #7
              Varmistan, ei ole kiristintä 32V koneissa.

              Comment


              • #8
                Eiköhän ne rattaat ole lämpösovitteella siellä nokkien päässä hatusta vedettynä, eli ei nokkia tartte vaihtaa.

                Comment


                • #9
                  ainakin audi myy ainoastaan nokat kokonaisuutena, eikä rattaita erikseen :S

                  Comment


                    #10
                    Samaa ketjua on käytetty esmes monissa 16V Volkkarin koneissa, olisikohan niihin ratasta helpommin saatavana? Osahan on sama mutta ei varaosahaut tunne jotain S8:a niin hyvin kuin Golfia.

                    Comment


                      #11
                      Tuskin rattaissa on vikaa. Ei ole tullut kuluneita rattaita vastaan noissa, tuollainen samanlainen ketjusysteemihän on ollut iät ja ajat VAG-tuplanokkakansissa ja ajan oloon se ketju sieltä tuppaa venymään jolloin rallatus alkaa. Eli ihan normaali kuvio. Jos ei rattaissa ole selvästi silmiinpistävää/sormiintuntuvaa kulumaa niin uusi ketju ja kovaa ajoa. Rattaat on kiinni lievällä krympillä, lämmittämällä ja ulosvetämällä/naputtelemalla irtoaa. Uusia rattaita ei varmaan ainakaan merkkiorganisaation kautta saa mutta käytetyistä nokista sellaiset voi lainata.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitoksia vastauksista :) nyt on kaikki hilppeet jakopäätä myöten odottamassa viikonloppua josko saataisiin audi kehräämään taas nätisti. PS. eilen kurkkasin venakopan alle ja ketju on kyllä tosiaan todella löysä ja rattaissa ei näkynyt ainakaan mitään suurta kulumista.

                        Comment


                        • #13
                          Noniin! vähän unohtunut tänne päivitellä, mutta nyt on nokkien ketjut uusittu ja samalla uusin jakohihnankin. Tuli muuten hiljainen moottori :O ja eron huomaa selkeästi ajossakin, pakoäänet erillaiset ja vetojakin tuli enemmän.

                          vaihdoin siis molempien kansien ketjut vaikka vain oikeanpuoleinen piti ääntä. Vasemmanpuoleinen ketju oli silti pahoin venynyt vaikka ei vielä ääntä pitänytkään. Ja tuolla on ajettu 280 000km

                          Comment


                            #14
                            Mielenkiintoista. Luulisi ettei ketju voi venyä niin paljon että vaikuttaa nokkien asentoon niin että tehossa mitään tuntuisi. Ettei olisi hihna ollut hiukan pielessä aiemmin?

                            En kiistä etteikö olisi mahdollista, aihe kiinnostaa.

                            Comment


                            • #15
                              Ajoitushan on voinut olla (ollut varmasti, jos ei ole työkaluilla ajoitettu) hihnalta pielessä, joka varmaan vetoihin vaikuttaa. Käytitkö mure ajoitustyökaluja nyt hihnan laitossa?

                              Comment


                              • #16
                                Oli siinä hihnan ajoitus kunnossa edellisen jäljiltä. Audin omilla työkaluilla tein tuon remontin :)

                                Tuo myös kävi mielessä, että nokkien välinen ajoitus on mennyt jonkun verran pieleen venyneen ketjun takia, koska toinen ketjuista oli todella löysä ja oli jättänyt jo osuma jälkiä kanteenkin.

                                hymy huulilla saa ajella kun vetää nyt niin hienosti ^^,

                                Comment

                                Working...
                                X