Tässä olen yrittänyt nikkaroida exeliä, jolla voi laskea, kuinka paljon öljynpaineen pitää olla, jotta öljy menee akseliin runkolaakerin kaulalta, kun kierrokset nousevat.
Kouluja käymättömänä olen mielestäni saanut aikaiseksi taulukon, johon syöttämällä runkolaakerin kaulan halkaisijan ja kierrokset, se sylkee ulos, kuinka kovan hydrostaattisen paineen kierrosluku kohdistaa runkolaakerin tasoon.
Toisin sanoen, akseli linkoaa öljyä kehälleen nopeuden ja halkaisijan suhteessa. Mitä isompi kaula, ja mitä kovemmat kierrokset, sitä kovempi pitää olla peruspaine, jotta öljy päätyy pumpulta myös kiertokangen laakereille.
Laskukaavoina:
Syöttöarvot
Akselinkaulan halkaisija metreinä D
Akselin pinnan pituus R
RPM
Öljyn tiheys: Roo (esim 880kg/m3)
Näistä
Kehän pituus metreinä S = 3.14*D
Kehänopeus V= RPM*S
Keskeiskiihtyvyys a: V*V/R
Keskeiskiihtyvyyden aiheuttama hydrostaattinen paine: 880*a*r
Mä tässä sitä pähkäilin, että esim 58mm kaulalle 6000 kierroksella tuo antaa nyt ulos 2.92bar, joka kuulostaa uskottavalle, mutta en nyt satavarmasti sano, että osaan kaikki laskea oikein.
Haluaisko joku asioihin enemmän perehtynyt vilkaista tuota Exeliä? Voisin nakata sen tulemaan emaililla.
Tämä nyt tulee ajankohtaiseksi lähinnä silloin, kun kierrätetään konetta vaikka yli 10 000rpm, jolloin tää mun exeli antaa paineeksi 58mm akselille yli 10 bar. Kuulostaa sekin ehkä uskottavalta, mutta onko se oikein?
Ymppäsin samaan myös laskennan, joka antaa kiertokangen laakerille tulevan öljynpaineen, joka antaa nyt esim 9000 kierroksella, 58mm kaulalla ja 92.8mm iskulla hydrostaattiseksi paineeksi vajaat 40bar, joka sekin kuulostaa aika uskottavalta.
Muttamutta. Paljonkos sitä painetta siellä sylinterissä on? Mikä on se mekanismi, joka öljykalvon saa kantamaan? Olen ennen tätä ollut siinä uskossa, että "keskipakovoima" aiheuttaa riittävästi painetta, jotta kalvo kantaa männän päällä olevan paineen, mutta koska laakerihan on aina helvetisti pienempi kuin männän laki, niin öljynpaineenhan pitäisi olla dekadeita enemmän kuin sylinteripaine.
Näin jossakin teorian, että kiertokanki voblaa välyksen verran ympäri akselia, ja pumppaa itse itselleen öljyn valtavalla paineella. Niinkö se onkin?
Samalla kiinnostaisi analysoida, että mitä muita asioita tuohon voiteluasiaan nyt vaikuttaa kuin nämä edellä mainitut.
Kouluja käymättömänä olen mielestäni saanut aikaiseksi taulukon, johon syöttämällä runkolaakerin kaulan halkaisijan ja kierrokset, se sylkee ulos, kuinka kovan hydrostaattisen paineen kierrosluku kohdistaa runkolaakerin tasoon.
Toisin sanoen, akseli linkoaa öljyä kehälleen nopeuden ja halkaisijan suhteessa. Mitä isompi kaula, ja mitä kovemmat kierrokset, sitä kovempi pitää olla peruspaine, jotta öljy päätyy pumpulta myös kiertokangen laakereille.
Laskukaavoina:
Syöttöarvot
Akselinkaulan halkaisija metreinä D
Akselin pinnan pituus R
RPM
Öljyn tiheys: Roo (esim 880kg/m3)
Näistä
Kehän pituus metreinä S = 3.14*D
Kehänopeus V= RPM*S
Keskeiskiihtyvyys a: V*V/R
Keskeiskiihtyvyyden aiheuttama hydrostaattinen paine: 880*a*r
Mä tässä sitä pähkäilin, että esim 58mm kaulalle 6000 kierroksella tuo antaa nyt ulos 2.92bar, joka kuulostaa uskottavalle, mutta en nyt satavarmasti sano, että osaan kaikki laskea oikein.
Haluaisko joku asioihin enemmän perehtynyt vilkaista tuota Exeliä? Voisin nakata sen tulemaan emaililla.
Tämä nyt tulee ajankohtaiseksi lähinnä silloin, kun kierrätetään konetta vaikka yli 10 000rpm, jolloin tää mun exeli antaa paineeksi 58mm akselille yli 10 bar. Kuulostaa sekin ehkä uskottavalta, mutta onko se oikein?
Ymppäsin samaan myös laskennan, joka antaa kiertokangen laakerille tulevan öljynpaineen, joka antaa nyt esim 9000 kierroksella, 58mm kaulalla ja 92.8mm iskulla hydrostaattiseksi paineeksi vajaat 40bar, joka sekin kuulostaa aika uskottavalta.
Muttamutta. Paljonkos sitä painetta siellä sylinterissä on? Mikä on se mekanismi, joka öljykalvon saa kantamaan? Olen ennen tätä ollut siinä uskossa, että "keskipakovoima" aiheuttaa riittävästi painetta, jotta kalvo kantaa männän päällä olevan paineen, mutta koska laakerihan on aina helvetisti pienempi kuin männän laki, niin öljynpaineenhan pitäisi olla dekadeita enemmän kuin sylinteripaine.
Näin jossakin teorian, että kiertokanki voblaa välyksen verran ympäri akselia, ja pumppaa itse itselleen öljyn valtavalla paineella. Niinkö se onkin?
Samalla kiinnostaisi analysoida, että mitä muita asioita tuohon voiteluasiaan nyt vaikuttaa kuin nämä edellä mainitut.
Comment