En ole varma, onko tuohon reikäkokoon tullut muutosta. Tuo saattaa olla periä siitä, että säädin on alun alkujaan osanumerolla 06F 109 088 B, joka korvattu osanumerolla 06F 198 088 A (korjaussarja sis. kopan). Tämä puolestaan korvattu nykyisellä 06F 198 088 D:llä. Tämäkin itse asiassa poistunut hiljattain 01/06/2023 ilman korvaavaa. Omaan 8P:n vaihdatin tällaisen juuri ennen tätä, mutta on tuota edelleen saatavilla.
Tuosta säätimestä on B:n lisäksi 06F 109 088 C ja 06F 109 088 G, jotka molemmat korvattu nykyisellä 06F 109 088 J:llä.
Kopasta löytyy aikainen versio 06F 103 107 E, joka B-päätteisen säätimen lailla korvattu A-päätteisellä korjaussarjalla.
Ainoa varma asia on se, että öljynohjausrinkulat on jossakin vaiheessa vaihdettu materiaalista metalli → muovi. Liekö tämä ainoa syy revisiomuutoksille?
Oliko niin, että koppa on edelleen täysin alkuperäinen? Jos auton VIN on alle 8E-5-578 000, niin ei tuo koppa ole ainakaan viimeisin 06F 103 107 G.
Edit:
Kaivoin oman vanhan säätimen (osano. 06F 109 088 B) esille. Säätimessähän on jousitettu lukitustappi, joka toisessa ääriasennossa (perusasento, myöhäistetty ajoitus) lukitsee säädön paikalleen:
Jos kopassa ja säätimessä on yhteensopivuusongelma, niin pahimmassa tapauksessa ohjausrengas peittää säätimen sisäkehän öljykanavat ja estää öljynpaineen vapauttamasta lukitustapin.
Tämä selittäisi myös tehon puuttumattomuuden, sillä tässä asennossa moottorin toimintatila on tehokkain per SSP 246:
Tuosta säätimestä on B:n lisäksi 06F 109 088 C ja 06F 109 088 G, jotka molemmat korvattu nykyisellä 06F 109 088 J:llä.
Kopasta löytyy aikainen versio 06F 103 107 E, joka B-päätteisen säätimen lailla korvattu A-päätteisellä korjaussarjalla.
Ainoa varma asia on se, että öljynohjausrinkulat on jossakin vaiheessa vaihdettu materiaalista metalli → muovi. Liekö tämä ainoa syy revisiomuutoksille?
Oliko niin, että koppa on edelleen täysin alkuperäinen? Jos auton VIN on alle 8E-5-578 000, niin ei tuo koppa ole ainakaan viimeisin 06F 103 107 G.
Edit:
Kaivoin oman vanhan säätimen (osano. 06F 109 088 B) esille. Säätimessähän on jousitettu lukitustappi, joka toisessa ääriasennossa (perusasento, myöhäistetty ajoitus) lukitsee säädön paikalleen:
Jos kopassa ja säätimessä on yhteensopivuusongelma, niin pahimmassa tapauksessa ohjausrengas peittää säätimen sisäkehän öljykanavat ja estää öljynpaineen vapauttamasta lukitustapin.
Tämä selittäisi myös tehon puuttumattomuuden, sillä tässä asennossa moottorin toimintatila on tehokkain per SSP 246:
Comment