Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    En ole varma, onko tuohon reikäkokoon tullut muutosta. Tuo saattaa olla periä siitä, että säädin on alun alkujaan osanumerolla 06F 109 088 B, joka korvattu osanumerolla 06F 198 088 A (korjaussarja sis. kopan). Tämä puolestaan korvattu nykyisellä 06F 198 088 D:llä. Tämäkin itse asiassa poistunut hiljattain 01/06/2023 ilman korvaavaa. Omaan 8P:n vaihdatin tällaisen juuri ennen tätä, mutta on tuota edelleen saatavilla.

    Tuosta säätimestä on B:n lisäksi 06F 109 088 C ja 06F 109 088 G, jotka molemmat korvattu nykyisellä 06F 109 088 J:llä.

    Kopasta löytyy aikainen versio 06F 103 107 E, joka B-päätteisen säätimen lailla korvattu A-päätteisellä korjaussarjalla.

    Ainoa varma asia on se, että öljynohjausrinkulat on jossakin vaiheessa vaihdettu materiaalista metalli → muovi. Liekö tämä ainoa syy revisiomuutoksille?

    Oliko niin, että koppa on edelleen täysin alkuperäinen? Jos auton VIN on alle 8E-5-578 000, niin ei tuo koppa ole ainakaan viimeisin 06F 103 107 G.


    Edit:
    Kaivoin oman vanhan säätimen (osano. 06F 109 088 B) esille. Säätimessähän on jousitettu lukitustappi, joka toisessa ääriasennossa (perusasento, myöhäistetty ajoitus) lukitsee säädön paikalleen:

    Click image for larger version

Name:	IMG_20241022_220642.jpg
Views:	671
Size:	92,5 Kt
ID:	1978659

    Click image for larger version

Name:	IMG_20241022_220613.jpg
Views:	668
Size:	111,4 Kt
ID:	1978660

    Jos kopassa ja säätimessä on yhteensopivuusongelma, niin pahimmassa tapauksessa ohjausrengas peittää säätimen sisäkehän öljykanavat ja estää öljynpaineen vapauttamasta lukitustapin.

    Tämä selittäisi myös tehon puuttumattomuuden, sillä tässä asennossa moottorin toimintatila on tehokkain per SSP 246:

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-10-22-22-22-11-08_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
Views:	666
Size:	89,5 Kt
ID:	1978661

    Viimeksi muokannut leoporsti; 22.10.2024, 22:30.

    Comment


      Kiitos tarkoista tiedoista! Auto siis tosiaan varhaista tuotantoa eli ennen 8E-5-578 000. En muista mistä luin tai sain päähäni verrata rattaan sisäreiän kokoa, Mielestäni luin jostain päin nettiä niin, mutta nyt kyllä en uudestaan löytänyt sivua mistään.

      Autoon oli edellisessä huollossa vaihdettu J mallin säädin, mutta luultavasti koppa on auton alkuperäinen, sillä oli yhtä öljyn pikeennyttämä sisältä kuin vanha sylinterikansi. Tämä J-mallin pyörä on mulla nyt tallin pöydällä. Auton paikallaan olevan pyörän revisiota en tiedä, mutta reikä oli samaa kokoa kuin J mallissa.

      Jos jaksat mitata sisäreiän koon B-mallista, niin vertaan sitä J:hin.

      Tulee tuo auto vielä uudestaan huoltoon turbosta tihkuvan jäähdytysnesteen takia (vaikka en niihin koskenutkaan!), niin pitää ihan oman mielenterveyden vuoksi kurkata onko siinä kopassa muuta eroa kuin renkaan materiaali.

      Comment


        Kuvissa mittoja säätimestä 06F 109 088 B ja kopasta 06F 103 530 H:

        Click image for larger version

Name:	säätimen 06F 109 088 B ja kopan 06F 103 530 H mittoja.jpg
Views:	657
Size:	228,9 Kt
ID:	1978691

        Comment


          Kiitos taas! Kyllä tuo uudempi J mallin säädin antoi ihan samat mitat, eli olen kuvitellut omiani. No tilasin varmuudeksi uuden solenoidin, männänrenkaat ja vaihdetaan autossa oleva säädin tähän taatusti ehjään malliin.. Ja ilmeisesti se kuuluisa sihti onkin tässä nokkakappaleessa, ihmettelin kun en kummastakaan kannesta sitä löytänyt. Eli siinä vielä yksi tarkastuskohde!

          Comment


            Kannessa pitäisi olla sihti ennen solenoidia. Kannen alareunassa öljykanavaan menevässä reiässä. Ruuvin alla kannen keskivaiheilla on takaiskuventtiili poikittaisessa kanavassa. Melkein muistin oikein.
            Viimeksi muokannut jipitkan; 24.10.2024, 18:59.

            Comment


              Tuli tuo auto vielä kerran katsottua läpi, säädinpyörän vaihdoin uudehkoon urattomaan, kannessa oli sihti paikalla jonka otin nyt pois ja renkaat ehjät. Solenoidinkin vaihdon. Silti ei näytä että ennakko säätyisi lainkaan. No olkoot noita kun kerta toimii.

              Comment


                Pari viikkoa sitten tuli tehtyä ennakoivaa huoltoa 200tkm ajettuun bwe koneeseen. Nokkien välinen ketju kälkätti melkoisesti lämpimänä tyhjäkäynnillä. Heti kun kierroksia nosti, ääni hävisi. Vaihtoon meni ketju, kiristin, ajoitussäätimen tiivistysrenkaat, öljyruiskut, öljyn imukärsä ja Wasa wheelin öljypumpun tasapainoakseleiden vapautin ratas. Nyt konetta ei tunnista enää 2.0tfsiksi, kun käy niin siististi. Vanhoja osia tutkiessa muuta vikaa en löytänyt kun hiukan jumiva kiristin ja pikkasen venynyt ketju. Loppupeleissä melko simppeli homma. Apurungon takapultit irroittamalla sai todella hyvät tilat öljypohjan irroitukseen. Samalla kannattaa vaihtaa koneen takana oleva muovinen vesiyhde. Teppo toimitti osat tähän helposti ja kohtuu hintaan.

                Comment


                • Onkohan BPJ koneessa tuota "muovista vesiyhdettä" ja olisko kuvaa osasta? Ajatellut myös vaihtaa ennakoivasti öljyruiskut.

                  Comment


                    Kirjoitin hiukan huonosti. Se yhde kannatta vaihtaa samalla kun irroittaa ajoitussäätimen kopan.

                    Comment


                    • Vaihtelin vaihteeksi öljyruiskuja (kahdesta jousi kokonaan poikki ja yhdestä ilma puhaltamalla läpi). Pyyhkäsin rätillä yhden ruiskunpaikan puhtaaksi ja samalla kuulu naksahdus. Tämä "baffel" tai "Surge lock" tuli kahtena palana alas. Mikäköhän komponentti kyseessä ja leipooko kone heti jos tuota ei uusi ? En kyllä edes nähnyt kiinnityspaikkaa.

                      06F 103 623 E
                      Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	340
Size:	114,5 Kt
ID:	1979445

                      Click image for larger version

Name:	Capture2.JPG
Views:	309
Size:	17,7 Kt
ID:	1979446

                      Comment


                        Kiinnityspaikka osalle on mitä ilmeisimmin öljynsuodattimen jalan lohkon kiinnityspisteessä, ja sen tarkoitus on rajoittaa liiallista öljyn pääsyä PCV kiertoon. Eli pidemmällä aikavälillä osan puute aiheuttanee enemmän kyseisen järjestelmän haittavaikutuksia.

                        Comment


                          Se taitaa olla ihan irtokappale lähtöjäänkin. Vaimon 8P A3 2.0 TFSI öljynsuodatinjalkaa kun käytin auki niin joku tuon näköinen osa sieltä varisi itekseen irti.

                          Comment


                            Se on lohkossa painamalla kiinni, mutta niin kuin arvata saattaa, se kovettuu ja siksihän se on sieltä tipahtanutkin. Kyllä sinne kannattaa laittaa uusi.

                            Comment


                            • Kiitos, uusi tilattu. Saapi taas ottaa suodattimen jalan irti.

                              Comment

                              Working...
                              X