Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eihän sattuisi olemaan ohjetta öljyruiskujen vauihtoon ? Ja niiden osanumeroa, remmikone BWE. Pitää tuo öljysihti putsata niin samalla ne vois vaihtaa. Tosi huonosti löytyi mitään tietoa niistä kuukkelilla.

    Comment


    • Oisko tuossa, (06F103154A)
      https://www.akstuning.co.uk/shop/hom...6f103154a.html

      Comment


      • Yllä oleva osanumero näyttää oikealta. Ohjetta ei löydy takataskusta, mutta BWA-koneen pohjalta homma menee karkeasti seuraavasti:
        -Öljypohja pois.
        -Öljypumppu/tasapainoakselimurikka pois.
        -Sitten pääsee irroittelemaan ruiskuja. Ovat melko hankalasti saavutettavia, kaikenlaisia jatkoviritelmiä tarvitaan ja siltikin on ihan siinä-ja-siinä, että onnistuu. En nyt muista ihan varmaksi jouduinko jopa hitsailemaan jonkun "erikoistyökalun". Kannattaa olla tarkkana ettei tuhoa kulmia ruuveista.
        -Kolme neljästä ruiskusta on vaihdettavissa näin, viimeiseen ei pääse käsiksi kampuraa irroittamatta.
        -Kasaus käänteisessä järjestyksessä...

        Comment


          Itsekin tein n. kuukausi sitten BWA moottoriin kolmen öljyruiskun vaihdon kampiakseli paikallaan. Muutama lisäys Artun listaan:
          - Öljypumppu/tasapainoakselimurikan pulteista 10(?) kpl on kertakäyttöisiä pultteja. Ja mukavasti vaihtelevilla pituuksilla. En tiedä onko porukka kasannut näitä vanhoilla pulteilla, mä ainakin laitoin uudet. Kannattaa tarkkaan katsoa kun purkaa että mikä pultti menee minnekin.
          - Öljyruiskujen irroitus oli haasteellista kuten Arttu yllä kertoo. Mulla oli muistaakseni 1/4" hylsykamat mitkä meni moottorin sisään ja moottorin ulkopuolella oli 1/4"->3/8"->1/2" adapteri että sai kunnon vääntiön kiinni. Ei tarvinnut kuitenkaan valmistaa itse mitään työkaluja. Uusien asennus oli mielestäni helpompi kuin vanhojen irroitus.

          Comment


          • Joo, noi pumppuasetelman kiinnityspultit ja pumpun rattaan pultti pitäisi tosiaan ohjen mukaan vaihtaa. Itse olen kahteen koneeseen tehnyt tuon operaation ja molemmat kasannut kylmästi vanhoilla pulteilla. Ei ongelmia tähän mennessä, mutta luonnollisestikaan en voi suositella samaa ratkaisua muille. Jokainen miettiköön itse millaisia riskejä haluaa ottaa.

            Comment


            • Nojoo kiitos jo näistä. Pitää katsella ETKAsta osanumerot pulteille, ruiskulle löytykin juuri tuo kyseinen. Youtubesta oli jonkun A6 pumppuasetelman irroitus niin eiköhän sillä suurinpiirtein pärjää tuon apurungon yms. Laskemisen kanssa. Vissiin ne laatikon pultit aika ikäviä irrottaa.

              kuinkas kun tuon pumppuasetelman irrottaa niin sillä on varmasti vähän väliä kuinka ne kokoaa takaisin ? Tarkoitan nyt niiden painojen suhdetta kampiakseliin jne..

              Momentit pulteille olis tosi jees mutta jos ei löydy niin vedetään kys pultin ”yleismomenttiin”.

              Comment


              • Pumpun rattaan takana on reikä lukituspinnille, mihin ratas lukitaan kampuran ollessa YKK:ssa. Rattaassa voi olla tai olla olematta merkki oikealle kohdalle, kannattaa tarkistaa ennen purkamista ja merkata tarvittaessa. Ketjun kiristäjässä on myös reikä lukitustapille, jolla kiristäjän voi lukita sisään.



                Click image for larger version  Name:	BWA_oilpump.jpg Views:	0 Size:	136,5 Kt ID:	1958426
                Momentit:
                Öljypohja - 15Nm
                Pumppuasetelman kiinnityspultit - 15Nm + 90°
                Pumpun ratas - 20Nm + 90°
                Muovisen loiskelevyn tms. isompi kiinnityspultti - 40Nm
                Öljyruiskun pultit - 27Nm

                Siinä varmaan olennaisimmat. Pumpun rattaan pulttiin en muistaakseni vetänyt täyttä 90° loppukiristystä kun käytin vanhaa pulttia ja tuo oli lyhyeen pulttiin melko tolkuton momentti. Laitoin ruuvilukitetta varmuuden vuoksi.

                Comment


                • Tulipahan ruiskut vaihdettua, kyllä siihen reilut 12h meni. Nuo öljypohjan pultit mitkä on laatikon sisällä oli pirulliset kun ei meinannut mikään avain sinne mahtua, kuusiokolo oli ainut jolla sai. Samoin ne ruiskujen pultit, pikkuräikälle adapteri ja pitkä ohut jatko niin irtos. Vähän ihmettelin tuota momenttia, oli at aika tiukassa ja kun laittelin pitkällä torksilla (että osui kierteelle) alkuun niin meni melkein sillä momenttiin, tuntui heppoiselta.

                  Samalla kun kattelin kauhuvideoita noista tasapainoakseleista niin päätin deletoida ne pois.

                  Vähän sellanen tyhjä fiilis jäi remontista. Vanhat öljyruiskut näytti olevan ihan fine, tasapainoakselit oli mielestäni ok. Toki halusin päästä sihdin ja muut paikat tarkistamaan kun tuolla on ajettu LL vaihtoväliä ennen kun meikäläinen otti haltuun. Imusihti oli päivitetty malli sekä aika puhdas, jotain ihan pientä töhnää reunoilla. Ajattelin että kun poistaa nuo tasapainoakselit niin alkaa lujaa täryyttämään kone, mutta itse en kyllä tätä huomannut. Ehkä ihan vähän tasaisempi veto kuin ennen, en tiedä olisko niissä akseleissa ollut sit jotain kulumaa ? Kaasuun vastaa ihan pikkasen rivakammin.

                  Ei nyt ainakaan testilenkeillä ölypaine valo syttynyt. Mutta aina vaan VVT-nakuttaa niin perkuleesti. Sinne on kaikki kamat vaihdettu ja oli hiljaa 8 tkm ja nyt taas sama nakutes. Kylmänä kone täysin hiljainen niin ajattelin että jos nuo ruiskut/sihti on tukossa. Samoin kerran tullu öljypainevalo tauluun. Pitää mitata ne paineet ihan kunnolla ja ajaa sitte vika ulos jos näyttää ok.

                  Comment


                  • Lainataanpa hieman topiccia kun osuu hyvin potilaaseen.

                    Eli Kysessä AXX koneella oleva A3 joka ollut rouvan satunnaisessa käytössä työmatka-autona.

                    Viime talvena tuli n20km lähdöstä öljynpaineista herjaa ja auto parkkiin sammuksiin. Ei muuta kuin paikan päälle katsomaan. Akun kaapeli irti ja hetken päästä testin vuoksi käyntiin ja kaikki toimii kuten pitääkin ja auto toimi normaalisti ajossa, ei mitään herjaa missään. Kyseessä talvinen keli.

                    Määränpääässä EPC valo päälle ja auto taas parkkiin. löytyi onneksi joku jolla oli sen verran työkaluja itsellä, että sai vikakoodeista P0431 ulos, eli nokan säädössä häikkää. Kyseessä talvi ja mietittiin, että olisiko kuitenkin jäätymisellä osuutta. Auto talliin yöksi ja häiriöt hävisikin, auto tuli onnellisesti takaisin kotiin reissulta.

                    No seuraavalla reissulla päästiin 10km matka ja öljynpaineista herjaa. Tästä kurssi takaisin ja auto seisontaan lopputalveksi, katsotaan ensikesänä ellei laiteta paaliin.


                    Kesällä lyötiin ensimmäiseksi huuhteluaineet sisään ja uudet 5w30 öljyt, sekä suodatin. EPC valo edelleen päällä muttei öpaineherjaa. Auto parkkiin ja jatketaan myöhemmin.

                    Tässä nyt sitten ajattelin että katsonpa potilasta viimeisen kerran ja auto pukeille. n10km ajetut öljyt ulos koneesta ja aivan helvetin mustaa ja paskasta öljyä. Öljypohjan käytin samalla pois ja vaihdoin sihdin jossa oli ohutta levymäisestä roskasta jäämiä, mutta sihti muuten puhdas. Ajattelin että vanhat öljyt paskottunu ja siksi saostunu ja karstottunut koneen, mutta huuhteluaine on liuottanut ne irti.

                    No auto pelasikin hienosti, mutta eiköhän taas parin päivän jälkeen ilmaantunut EPC valo mittaristoon ja vieno nakutuksen sivuääni mukana, joten tehtiin vielä kerran huuhtelu ja tälläkertaa 5w40 öljyt koneeseen.

                    Taas moottori kuulostaa ja toimii kuten pitääkin, vaan kuinka kauan.

                    Veikkauksia viasta? Öpumppu finaalissa? nokan säätimessä vikaa / roskaa? Autolla on ajettu LL ohjelman mukaan.

                    Edit. Tallia ei vielä ole rakennettu niin ropaus on lähinnä pihahommina ja tuon auton ropaus muutenkin ollut toissijaista tässä talorakennuksen ohessa, mutta perjantaina pääsen hallille ja tarkoitus vaihtaa jakopäänhilut, sekä tarkastella tuota nokan säädintä, sekä mitata öljynpaineet samalla niin pääsee vähän kartalle paremmin
                    Viimeksi muokannut jvt1; 13.9.2023, 00:17.

                    Comment


                    • Mitäs raati on mieltä:

                      185 tkm ajettu BHZ. Nokkien ketjun kiristin ja ketju vaihdettu kuittien mukaan noin 7 v / 80 tkm sitten. Nyt alkoi korkeapainepumpun muokkausten yhteydessä ääntämään tai ehkä jo vähän ennen sitä. Paikannettiin kiristimeen, sahaa ylös alas ja oli hakannut kiristimen sylinteri jo ittensä ylämuovista läpi ja syönyt alapuolelta ehkä puolet muoveista. Epäilin siis ensiksi korkeapainepumppua ja en puusilmä nähnyt / tajunnut sitä kiristimen kuntoa ekalla aukaisulla. Nokkaketju oli ihan ok.
                      Nyt uusi kiristin ja ketju saatu paikalleen, mutta käsin pyörittäessä tekee ihan samaa, eli hakkaa ylös-alas itseään. VVT:stä vuotaa öljyt, tämä lienee normaalia, kun ei ole koppa ja tiivisteet paikallaan. En ole siihen vielä perehtynyt, että onko noilla yhteiset ö-kanavat. Ehkä 3 tkm sitten tehtiin öljynvaihdon yhteydessä moottoripesu. Ja tämä oli varmaan se viimeinen virhe.

                      Onko samanlaisia ajatuksia, että kiristimen porsiminen on ollut seuraus eikä syy? Ja pitäisi varmaan pysyä käsinkin pyörittäessään ylhäällä toi kiristin edes pyörittämisen ajan?

                      Potilas lähtee öljypohjan aukaisuun seuraavaksi. Ajatuksissa oli koko öljypumpputasapainohirvitys korvaavaan tuotteeseen (MIK) ja ainakin ne 3 helpointa öljytykkiä uusiksi.
                      Onko muutoin jotain kanavistoja pumpulta eteenpäin, joita olisi jotenkin syytä tutkia? Tai muita ajatuksia. S3 ei ole esitellyt öljynpaineen valoja ja omasta mielestä ehkä jossain 4k tietämissä se lopetti sen dieselmäisen nakutuksen (joka siis tuli tosta kiristimestä), eli varmaan siinä kohtaa alkoi paineet riittämään..?

                      Comment


                        Kiristin toimii öljynpaineella. Ilman painetta siellä on vain esikiristimenä toimiva jousi, joka ei yksin pidä ketjua kireällä. Kiristimessä on yksinkertainen kuulaventtiili estämässä öljyjen valumista ulos, mutta ne näyttää toimivan välillä vähän heikosti. Jos kuulaventtiili vuotaa, niin silloin käynnistyksen yhteydessä ketju kurahtelee. Ei kiristimen pitäisi pystyä hakkaamaan ylösalas jos kaikki osat on paikallaan ja öljynpainetta edes vähän.

                        Comment


                        • Jeps,
                          Kiitoksia jipitkanille kommentista. Kokeilin hiljakseen pyörittää käsin tässä iltojen ratoksi ja sehän tosiaan tekee niin, että olisikohan toi nyt sitten 1/4 kierroksen välein kun se imaisee takaisin. Eli se vetää sen kiristimen jousenkin pohjaan ja päästää kyllä jonkinlaisen äänen alakerrasta, ehkä osa jotain pulpahdusta ja joku pienehkö metallinen ääni?. Voiko tukkeutunut sihti pakottaa sen öljypumpun mikälie paineventtiilin männän pysymään auki ja se imaisee takaisin? Vai oisko muuten vaan jumittunut väärään asentoon?

                          Comment


                            En nyt ole ihan varma ymmärsinkö tilanteen oikein mutta olisiko vaan nokka-akseli joka vetää ketjua kireämmälle siltä väliltä kun joku venttiilinjousi sattuu painamaan nokkaa sopivasti. Siellähän ei ole mitenkään staattinen ympäristö vaan ketjunkiristin on nimenomaan sen takia rakenteeltaan hydraulinen että se painaa liukua tasaisesti joka tilanteessa päin ketjua. Nyt kun siellä käsin pyöritellessä ei ole öljynpainetta takana vaan pelkästään se mekaaninen jousi niin asia oikein korostuu.

                            Comment


                            • Tai sitten sinne on vaihdettu joku halpishalpis ketju joka on jo venynyt (epätasaisesti) ja ollaan kiristimen liikkeen rajoilla. Tuossa kiristimen männässähän on reikä, josta kiristävä öljynpaine pääsee pois kun liikevara loppuu, jottei kiristin pullahda kokonaan pois.

                              Comment


                              • Moro. Audi a4 b7 2.0tfsi BUL alkoi kovilla pakkasilla herjaamaan öljynpaine valoa, vaihdettiin öljyt ja noin kuukausi myöhemmin uudestaan tuli näkyviin, putsattiin sihti ja vaihdettu anturi, mutta silti jonkun ajon jälkeen käy vilahteleen hetkellisesti valo ja sammuu, vain kaupunki ajossa, ei esim 90 vauhdissa vähän yli 2000 kierroksen aikana, ainakin mittaushetkellä paineet oli kylmänä tyhjäkäunti 2bar ja kierroksilla 4, lämpimänä 1,2-1.5/ 3bar, anturihan on 1.2-1,6 voiko se olla vaan justiin siinä kortilla että herjailee vähän pienillä kierroksilla?

                                Comment


                                  Sivun yläreunasta löytyy ohjeet ja osanumerot mäntien öljyruiskujen vaihtoon, niillä yleensä korjaantuu.

                                  Comment


                                  • Nyt vaihdettu ne kolme öljyruiskua mitkä pystyy helpoiten vaihtaan, yksi oli sökö, mutta sama juttu jatkuu, lämpimänä alle 2000rpm käy vilautteleen öljynpainevaloa. Mitähän sitä sitten keksisi?

                                    Comment


                                      Tarkistitko öljypumpun tasapainoakselit ettei ne ole väljät?

                                      Comment


                                      • Siellä ei ilmeisesti niitä ollut, onko BUL kone sitten hieman eri tai joku on jo joskus ne sieltä poistanut

                                        Comment


                                          Jos tasapainoakselit on poistettu, niin onko siellä sitten joku muu kuin vakio öljypumppu? Vai mitä se poistettu tarkoittaa?

                                          Yksi mahdollinen öljynpaineenhukkaaja näissä näyttää olevan se öljypumppu/tasapainoakselimodulissa oleva öljynpaineensäätömäntä tai sen jumiutuminen. Esimerkiksi Wasa motor myy siihen ongelmaan korjausosaa, jota mainostetaan viimeisenä keinona palauttaa öljynpaineet, kun kaikki muu on kokeiltu ja mikään ei auta. Se voi hyvinkin pitää paikkansa, että jos laakerit on kunnossa ja tasapainoakselit eivät ole kuluneet väljiksi, niin se paineensäätö on jotenkin hajalla. En kyllä ihan ymmärrä miten se voi vikaantua muuten kuin, että siellä on metallisilppua tai jotain kovaa tavaraa männän ja seinämän välissä. Kun se on vain mäntä, jota öljynpaine työntää jousta vasten ja öljynohivirtauskanavan koko muuttuu sen männän sijainnin mukaan. Itse öljynpaineen tuottava pumppuosa on niin tukevaa tekoa, että se ei hajoa ihan pienestä.

                                          Comment


                                          • Käsittääkseni tuossa öljynpaineen säätöventtiilissä on suunnitteluvika, öljynpaine painaa venttiiliä myös seinämää vasten ei pelkästään säätösuuntaan ja pintojen kuluessa voi alkaa jumittelemaan. Wasa motorin venttiili on toteutettu eri tavalla, jolloin seinämää vasten ei tule voimaa.

                                            Comment


                                            • Siittä en tiiä mikä pumppu siellä on, mutta ainakin korjari näin sano ettei siellä tasapainoakselia ollut.

                                              Comment


                                              • Mitäs muiden öljynpaineet on?

                                                295tkm ajetussa paineet tyhjäkäynnillä 1-1.1bar ja 2000rpm 3.1bar, ei mitään tietoa että olis koskaan ollu alakerta auki.

                                                Comment


                                                  2.0 TFSI konsultointia kaivataan.

                                                  Potilaana on 2005 A4 josta nosta pakonokka-akseli katki. Nyt vaihdettu varaosakansi sekä nokka.

                                                  Koneen käynti on kuitenkin aavistuksen kovaäänistä jopa VAG-mittapuulla, pienehköä kilkatusta. VCDS:n katsottuna VVT mekanismi ei tee mitään, vaan on aina suunnilleen 25° tuntumassa, vaikka pyynti olisi mikä. Solenoidi tuntuu toimivan, eikä VVT-pyörässä ja sen sisälle tulevassa osassa näkynyt mielestäni vaurioita. Mutta autolla ajettaessa suorituskykyä tuntuu kyllä piisaavaan, eikä vikakoodeja tule.

                                                  Tarkoitus mitata öljynpaineet, voisiko niiden vähyys olla myös alkuperäisen nokka-akselin tuhon syy (VVT-pyörä pääsee lyömään tyhjää öljyjen puutteessa, ja toimii ikään kuin iskurina). Netistä löysin jonkun videopätkän missä auto kärsi ko. viasta, mutta käynti oli selvästi kovaäänisempää.

                                                  Ja oikeastaan itse varsinaiseen kysymykseen.. missäs tuolla sijaitsee öljynpaineen anturi, ei kyllä sattunut silmiin, vaikka koneesta oli kansi pois.

                                                  Myös muita ideoita otetaan vastaan, miten saadaan Audi taas luotettavasti tien päälle ja tärkeimpänä se ettei vika uusiudu.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 19.10.2024, 13:55.

                                                  Comment


                                                    Vaihdettiinko myös VVT pyörä sekä ketjukopan tapissa olevat öljynohjausrinkulat (3 kpl)? Näissä on tyyppivikana sekä pyörän sisäkehän uriutuminen että rinkuloiden rikkoutuminen, ja ovat molemmat herkkiä öljynpaineelle. Eivät varmasti kestä nokan halkeamista myöskään. Tähän on olemassa korjaussarja, 06F 198 088 D.

                                                    Öljynpaineen anturi sijaitsee öljynsuodattimen jalassa, kuvassa no. -2-

                                                    Click image for larger version

Name:	IMG_20241019_144303.jpg
Views:	271
Size:	66,6 Kt
ID:	1978537

                                                    Comment


                                                      Mielestäni rinkulat olivat ehjät. VVT pyöräksi valikoitu varaosakannen mukana tullut, en huomannut näitä tietenkään niin syvällisesti tutkia ennen asennusta, silmämääräisesti vertailemalla ei eroja ollut. Ainakin kansi liikkuu paikalleen ja pois takertelematta. Luulisi kyllä että edes vähän enemmän näkyisi muutosta asteluvussa, vaikka ohivuotoa olisikin. Asentoanturin kokeilin vaihtaa vielä vanhasta kannesta, ei vaikutusta. Auto kuitenkin tuntuu liikkuvan ihan kiitettävästi näinkin, voi olla että muutama kymmenen heppaa voisi tulla isoille kierroksille jos säätö toimisi täydellisesti, vai minkälaista arviota tehon suhteen tuolla säätyvällänokalla mahtaa olla? Ilmämääräksi näytti huipputehon kierroksilla n. 188g/s ja vääntöäkin löytyi alakierroksilla n 330nm.

                                                      Edit: öljynpaineet oli 1,2bar / 2.9bar (720rpm/2000rpm), eli niukin naukin tehtaan spekseissä ollaan.
                                                      Viimeksi muokannut dmn; 19.10.2024, 20:59.

                                                      Comment


                                                        Ellei tämä satu olemaan niitä hieman harvinaisempia audin V-TEC moottoreita, niin se nokkasäätö taitaa olla siellä pelkästään päästöjen ja kulutuksen takia, ei huipputehojen. Viistahtikone. Säätimeen kuluneet rengasurat ei aiheuta ongelmaa niin kauan kun renkaat on ehjät.

                                                        188g on normaalit softatun mutta muuten täysin vakion TFSI:n lukemat kesäkelillä. Pahasti kulunut nokkaketju saa moottorin kuulostamaan betonimyllyltä. Alkuperäiset keinuvivut hajotessaan tekee tyhjäkäynnillä harvakseltaan kilahtavaa ääntä.

                                                        Oliko moottorille tehty kansiremppaa ennen nokan katkeamista? Kasattu nokkapukkikehikko silikoniliiman kanssa paikalleen? Se on kuulemma yksi syy mikä nokkia katkoo. Ja liika ylipursunut silikoni tukkii tehokkaasti öljykanavia muutenkin.

                                                        Comment


                                                        • Eikös nokka-akselien kehikko kuuluisi kasata anaerobisella tiivisteellä? Huono nokkien ketju tai kiristin ainakin aiheuttaa dieselmäisen käynnin.

                                                          Comment


                                                            Ei onneksi oltu silikonin kanssa koottu, itse käytin siveltävää tiivisteliimaa. Ilmeisesti rikkinäiseen kanteen oli vuoden sisään vaihdettu uusi ketju/hihnapyörä, ne otin uuteen kanteen.

                                                            Käyntikin on nyt parempi, ehkäpä siellä sitten käytetyt nostajat asettuivat vaan paremmin paikoileen. Voikohan softa olla syynä että tuo nokkasäätö ohjelmallisesti jotenkin poistettu? Ei muutenkaan tunnu ihan vimpan päälle mietityltä se softa, kaasunkin vaste muutettu turhan kulmikkaaksi.

                                                            Comment


                                                              Palataanpas VVT aiheeseen vielä aavistuksen verran. Jostain netin syövereistä oli jäänyt mieleen tieto että noita nokkapyöriä on kahdella eri kokoisella reiällä, ja luonnollisesti vaatii sitten siihen sopivan kopan. Autonahan on ihan alkupään vekotin, ja varaosana saa vain uudempaa settiä. Hypoteesina on että autoon on asennettu sen enempää tarkastelematta uudempi huoltosarja, ja nyt paineet katoaa vvt-pyörän reiästä. Ja toki tällä voisi olla jotain tekemistä myös sen kanssa miksi nokka on alkujaan mennyt poikki.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X