Kiitos okkim kuvasta, veikkaan itse samaa kun oireilu alkaa heti lämpimillä öljyillä. Mutta koitetaan saada paineet ihan ensin mittailtua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TFSI öljynpaineongelma.
Collapse
X
-
Mittasin eilen itse paineita BGB-koneesta. Ei ole ihan hauskimmassa paikassa se anturi. Minulla on vielä Webasto koneen vieressä tekemässä lisää ahtautta. Pääsin sinne parhaiten käsiksi alakautta vetarin takaa. Otin vielä yhden laatikon pultin irti että sain johtosarjan kiinnityskorvakkeen irti ja johtoja vähän pois edestä.
Comment
-
Nyt on täälläkin paineet mitattu ja öljyn ollessa 82 asteiset paine putoaa tyhjäkäynnillä 0,4bar pintaan.
jännä homma sinänsä se, et vaikka kierroksilla 2000rpm painetta lämpimänä on yli 2 Bar niin silti öljykannu vilkkuu välillä mittaristossa. Voiko olla toista anturia jossain?Viimeksi muokannut bigsix; 31.3.2023, 08:59.
Comment
-
Ei siellä minun mielestä ole kuin yksi. En ainakaan törmännyt kuin yhteen, purin kuitenkin aika paljon konetta. Imusarja, öljypohja ja öljynsuodattimen jalka oli irti,
Vaihdoin veivien laakerit ja mäntien öljyruiskut (3 kpl). Oli kiva huomata että kaikki ruiskut oli ehjiä.
Comment
-
Minulla on yksi 85tkm ajettu projektilohko ja siinäkin oli ehjän näköiset ruiskut. Avautumispaineet oli vaan niinkin vähän ajetussa jo pudonneet baarin verran uuden ruiskun tasosta.
Näissä 05/06 ikäisissä laitteissa ei kai pitäisi olla kuin 2000 kierroksen painevalvonta-anturi, vuoden pari uudemmissa on sitten jo muutakin valvontaa.
Comment
-
Onkos tuossa öljypohjan irroituksessa mitään jippoja? 2006 A6 2,0 TSFI multitronic laatikolla. Onko öljypohjan takareuna myös vaihdelaatikossa kiinni? Joskus harvoin vilahtaa öljyvalo, kun kone on vasta lämpiämässä. Lämpimällä koneella ei koskaan. 220 tkm ajettu, niin jos vaihtais öljyruiskut. Ja onkos tässä myös tuossa öljynsuodattimessa 06J115679E adapteria, mistä kuuluu o-renkaat hapertuvan?
Comment
-
Öljypohjan irroitusta varten pitää tukea moottori, laskea apurungon etupää, irroittaa moottorin etutuki ja laskea myös kompuraa että öljypohjan saa pois. Kaksi taaimmasta vauhtipyörän takana olevaa pulttia voi olla vaikea saada pois. Joissain malleissa vauhtipyörässä on kolot, mutta tuossa omassa ei ollut ja pultit piti irroittaa pallopääkuusiokoloavaimella. Takaisinlaittokin oli "hauskaa", että pultit saa menemään kierteille. Takareuna on vaihdelaatikossa kiinni, mutta se on helppo irroittaa.
Omassa autossa oli kyllä vuotanut öljyä öljynsuodattimen jalasta, tiivisteet ei olleet kivikovat mutta ei ne enää pitäneet.
Comment
-
Jos vuoto tulee jalan ja öljynlämmitin/jäähdytinkennon välistä, ja jos se öljynsuodatinjalka on muovinen, niin silloin se vuoto korjautuu vain vaihtamalla jalka uuteen. Siinä on muovin sisään krympatut mutterit, jotka alkaa tulemaan ulos ja pakettia ei saa enää kiristettyä kasaan niin että öljyt pysyy sisällä.Viimeksi muokannut jipitkan; 2.2.2022, 18:28.
- 1 like
Comment
-
Sen mitä kantapään kautta tuli opittua siitä suodatinjalasta, vaihtaisin suoraan uuteen, jos sen joutuu irti ottamaan. Tarvikeosa oli satasen luokkaa ja toimi siinä missä alkuperäinenkin.
Ja jokerina vielä kannattaa myös vilkaista sen öljyjäähyn vesikanaviin paikkoja avatessa. Siellä on sen verran tiheä kenno, että halvat vuodonestoaineet pystyy sen tukkimaan, samalla tavalla kuin lämppärin kennokin tukkeutuu. Ja jos se vesipuoli on tukossa, jäähdytys ei silloin toimi ja sen kotelon tiivisteet korppuuntuu ja alkaa vuotaa. Eikä se liika lämpö tee hyvää niille muovissa olevien mutterien kiinnityksellekään.
- 1 like
Comment
-
Kuinka ootte asentanut öljypaienmittareita 2.0 tfsi koneisiin ? Vissiin turbon syöttölinjasta sais varastettua banjolla mutta en ole tuota banjoa mistään löytänyt. Paitsi Jenkeistä.
Itellä BWE ja edellisellä omistajalla noin 100tkm sitten oli öljypaine ongelmaa heti auton oston jälkeen. Valo syttyili satunnaisesti. Liiker vaihtoi anturin, kaikki vvt kamat, laakerit, sihti ja teki huuhtelupesun moottorille.
Tämän jälkeen kuulemma pelannut ok. Itsellä on nyt 8tkm jälkeen tullut muutaman kerran öljypainevalo tauluun. Aina sama kaava, normi ajoa pitkään (ehkä 100km), sen jälkeen etsimään parkkipaikkaa hitaalla ajolla ja silloin pamahtaaa tauluun. Ilmoitus kyllä menee itsestään pois (en tiedä jääkö huutamaan jos painetta ei ole?) ja kun Autolla seuraavan kerran lähtee liikkieelle, ei valo pala. Ikinä ei ajossa ole palanut.
Tein normi huollon heti auton ostettuani (Tulpat, suodattimet,öljyt..) Ja huomasin että edellinen ommistaja on ajanut long life vaihtovälillä. Öljynsuodattimessa oli jonkinverran sellaista mustaa, karkeaa (nokea?) jotain palanutta mönjää.
Mitään metallia ei ollut öljyn seassa. Kohta on seuraaca öljynvaihto edessä kun 9tkm on ajettu, katsotaan onko vielä tuota paskaa suodattimessa.
Voisiko olla tuo kuuluisa öljysihti taas tukossa ? Lähteekö öljypohja ilman suurempia murheita pois ? pultit irti ja pannu alas vai pitäkö purkaa muuta ?
Comment
-
Öljynpainemittarin anturin tieto tuli otettua edellisessä harrasteautossani (AXX moottorinen) alkuperäisen öljynpaineanturin reijästä. Siinä öljynpaineanturin ympäristössä ei ole ainankaan poikittaiskoneisessa juuri ylimääräistä tilaa joten teetin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä reilun puolen metrin jatkoletkun niin sai kytkettyä öp-mittarin sekä auton oman öp-anturin tilavampaan paikkaan t-haaraan kiinni. Hydrauliikkaliikkeeseen vaan mukaan alkuperäinen öljynpaineanturi tai tieto kierteen mitoista sekä t-haara niin saa letkun päihin sopivat kierteet. T-haaran tilasin antureille sopivilla kierteillä alla olevasta paikasta.
https://www.tarvikemotti.com/tuote/t...ierre-m10-m16/
Nyt en muista tarkalleen mihin kohtaan moottoritilassa letkun päässä oleva t-haara antureineen tuli kiinnitettyä mutta oli ainankin hyvät tilat jos olisi tullut tarve antureiden uusintaan. Alkuperäisen anturin johtoa sai kätevästi otettua johtosarjan suojaputkesta niin että yletti anturille.
Comment
-
Täällä myös parikertaa hälytellyt öljynpaineista bwt koneinen -07 A4 quattro, huoltokirja merkintöjen perusteella oireita ollut jo edellisellä omistajalla, koska koneeseen jo vaihdettu imusihti, öljyruiskut, ja öljynpaineanturi. Painemittarin laitoin ahtimen öljylinjaan, ja lämpimällä moottorilla näytti tyhjäkäyntipaineiksi 0,4 baria, ja 2000 kierroksella 1,7...eipä tuolla enempää uskalla ilman remontointia sitten ajaakaan. Voiko olla enään mitään muuta potentiaalista vikakohtaa tuon aivan järjettömän hintaisen öljypumppu-tasapainoakseli kehdon lisäksi? Nettiä selaillessani, ja tätä foorumiakin lueskellessani huomasin että näihin on asenneltu 1,8t:n öljypumppuja, ja näyttää olevan euroopassa valmiita kittejäkin myynnissä vallan järkevään hintaankin jopa. Onnistuuko kyseinen pumppumuutos autonosturilla kone paikallaan, ja vaatiiko koneeseen muita muutoksia. Mistä porukka on sarjoja ostellut, vai onko ulkomailta tilaaminen ainoa vaihtoehto.
Comment
-
Ei ole venttiilejä öljynsuodatinjalassa, ylipaineventtiilit ja kaikki muut öljynpaineen säätöön liittyvät osat ovat öljypumpun vieressä tasapainoakselimodulissa. Jos öljynpaineet on hukassa yli 2000 kierroksen niin se voi johtua väljiksi kuluneista tasapainoakseleista. Myös kuluneet runko- ja kiertokangen laakerit voi hukata paineita liian isojen välysten takia. Itse öljypumppu voi tietysti olla kulunut, mutta sekään ei kovin yleistä ole. Ja jos siellä on jotain öljyn seassa pyörinyt mikä on pumpun syönyt, niin kyllä siellä on kaikki muutkin voitelua vaativat kohteet silloin entiset.
Muita vaihtoja ei oikein ole. Ellei sitten pumpun ylipaineventtili tai paineensäätöventtiili vuoda. Ylipaineventtiili on kai 12bar avaumispaineella, joten ei senkään ihan helpolla pitäisi vuotaa.
Öljypumpun kunnon saa tarkastettua purkamalla ja välykset mittaamalla. Kuluneet tasapainoakselit voi korjata poistamalla akselit ja tulppaamalla niiden voitelukanavat.
Minulla on axx:n tullut kilometrejä joku 120t ruiskujen vaihdon jälkeen ja öljynpaineet on pysyneet samoina rempan jälkeen.
Comment
-
Näin vähän ajattelinkin tuon suodatinjalan suhteen...eipä tuossa muu auta kun avata alakerta ja irrottaa tuo tasapainomoduli...samalla oli tarkoituksena muutenkin tarkastaa runko ja kiertokankien laakerit, voisihan nuo valmiiksi tilata kun halpoja näyttävät olevan...edelleen kiinnostaisi pumppu muutoksen tehneiltä tietää onnistuuko tuon 1.8t:n pumpun asentaminen alakautta ilman moottorin irroitusta...käsittääkseni vaatinee muutaman porauksen lohkoon ja ketjupyörän vaihdon kampiakselille.
Comment
-
1,8t:n pumpun asentaminen onnistuu alakautta, jos ostaa modatun pumpun, alkuperäisessä kun hammasrattaassa on eri jako kuin 2.0:ssa. Kampiakselin hammaspyörän vaihto ei kyllä ihan helposti onnistu alakautta. Yksi öljykanava pitää tulpata tai isontaa pumpun jalan reikää ja tehdä siihen kanavaan kierteet pultille. Itse oon yrittänyt löytää sopivalla jaolla olevaa hammasratasta öljypumppuun, ei vielä ole tullut vastaan.
Comment
-
Tuossa yksi harvoista, missä ei tarvitse vaihtaa kampiakselin hammasratasta
https://mikmotoren.de/products/olpum...5b3d9b81&_ss=r
Ja vielä video vaihdosta:
https://www.youtube.com/watch?v=jwsCx1SnTbo
Comment
-
Nyt on pumppu vaihdettu, ja paineet todella hyvät...jos joku samojen ongelmien kanssa painii, niin voin tuota mik motorin muutossarjaa todellakin suositella, asennus tyyliin plug&play, kiitti Juke350 vinkistä.
vanhassa öljypumpussa oli tasapainoakseli totaalisen jumissa, ja hammasrattaan pultti tämän takia poikki. Kun öljypohjaa irroitettaessa kyseinen pultin jämä öljypohjan pohjalle tipahti, tuli kaikki kauhukuvat laakerien kunnosta mieleen.
Mulla oli valmiiksi hommattuna alakerran laakerit, ja niitä vaihtaessa vanhat osoittautuivat virheettömiksi, näemmä lottoa ei tarvitse hetkeen täytellä kun taisi kaikki tuuri mennä tuossa
- 2 tykkäystä
Comment
Comment