Öljyruiskuja ei ole tullut vielä vaihdettua, mutta tasapainoakselin hävitin kokonaan ja asensin 1.8T:n pumpun tilalle. Siinä vaiheessa oli noin 280tkm mittarissa. Käytin myös yläkerran auki ja tarkistin nokkien laakeroinnin. Nyt mennään jo yli 300tkm ilman ongelmia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TFSI öljynpaineongelma.
Collapse
X
-
Tuommoinen ennakoiva huolto ja sitä kautta auton hankinta jossa kyseinen moottori, on ollu mielessä.
Mitä vikoja tuossa nyt on jotka riittää yksistään laakerivaurioon?
Joku sanoo että pelkkä nokka akselin säädin rikkoituessaan jo riittää,
eli ilmeisesti vähintään seuraavat pitää huoltaa kuntoon ennakoivasti olettaen ettei vauriota ole jo syntynyt?
tp akseli
öljyruiskut
nokka säädin
näkyy olevan noita vaurioita jotka huomataan vasta sitten kun konetta avataan, ja itsellä mm yksi kolariauton moottori ("ajokuntoinen") oli korjauskelvoton, siinä tp akseli ehjä, nokka säädin ehjä jne.. kampiakselissa päittäisvälystä 1mm, laakerit urilla ala ja yläkerrassa.
Comment
-
Ostin muutama viikko takaperin monivikaisen b7 q:n BGB koneella, yhtenä oireena oli lämpimänä 0.5bar öljynpaineet. Pumppumoduuli irti ja sieltä löytyi jo valmiiksi deletoitu pumppu, oli muuten nätit jäljet öljypohjassa kun oli tp akselin hammasrattaan pultti katkennu.. Tässä öljypumpussa oli selvästi käsin pyöritettäessä havaittava vika, n. puolen kierroksen välein tökkäsi.
Alkuperäinen kirjoittaja Heromanni Näytä viestiMyös tp akselit itsessään tuo ongelmia vaikka hammasratas olisikin kiinteä,
Tässä koneessa on kiinteä hammasratas ja seuraava sulake oli rattaan pultti, tp moduuli hädin tuskin pyörii käsivoimin
Comment
-
Miten nokka-akselin säädin aiheuttaa laakerivaurion?
Öljypumpun sihdin tukkeutuminen on varmaan pääsyy noille laakeri ja kansi/nokka ongelmille. Ja sihti on yleensä mennyt tukkoon jo takuuaikana ensimmäisellä omistajalla. Parisataa tuhatta ajetussa tuskin on enää vaihtamatonta sihtiä, mutta perintönä tulevat laakerivauriot on jäljellä. Laakerien ja kannen vauriot on sitten tuuripeliä sen mukaan, miten ja kuinka kauan autolla on ajettu silloin kun sihti on mennyt tukkoon. Tasapainoakseliongelmat vähän sama juttu. Poislukien jousitetun rattaan halkeaminen, se näyttää tulevan ajan myötä jousien kuollessa voiteluongelmista riippumatta, riippuen taas vähän millaisessa ajossa auto on.
Viimeksi muokannut jipitkan; 3.4.2020, 16:11.
Comment
-
Mulla tuli koko kansi nokkineen Tornau-motorsilta Saksasta.Olivat siellä laittaneet sellasta kirkkaanpunaista,todella tahmeeta töhnää sinne väliin,ilmeisesti kovettumatonta mallia,merkista ei tosin hajuakaan.
Juu,tuntomerkeistä päätellen,varmaankin tuota Elringiä oli mullakin.Viimeksi muokannut okkim; 4.4.2020, 09:31. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa edellistä.
Comment
-
Liitteenä kuva omasta säätimestäni, öljyllä vapaa pääsy painetilasta suoraan paluuseen.
Toinen ongelma noissa säätimissä on asentaessa rikkoontuneet "männänrenkaat," jolloin myös paine vuotaa. Onkin hyvä kysymys onko tuolla merkitystä? Onko vuoto merkittävä? Täälläkin foorumilla oli tapaus jossa öljyruisku sekäv tuo rengas vika säätimessä olivat aiheuttaneet jo tuhoa.
Tuo öljysihti ongelma mahtaa olla myös 1.8t koneissa, vastaaviä laakerivaurioita ei ole niissä tullut vastaan, toki niitäkin on mutta ei niin merkittävästi
Comment
-
Öljyruiskut ei yksin aiheuta tuhoa, enkä oikein usko että nokansäädinkään laakereita rikkoo. Ellei samaan aikaan ole jotain muuta vikaa joka pudottaa öljynpaineita. Kuten jo valmiiksi öljysihdin kanssa tuhotut laakerit. Ehjä öljypumppu tuottaa öljyvirtausta sen verran, että se paikkaa ruiskujenkin vuodon. Näin oli tuossa omassa kolmosen koneessa. Tyhjäkäyntipaineet oli 0,3 luokkaa, mutta tuhannella kierroksella jo vöhintään1bar. Ehjillä laakereilla.
Comment
-
-
Mitenkäs olette hoitanut tuon alakerran operoinnin? Apurunko kokonaan irti, vai raottanut vaan sen verran, että pääsee öljypohjan irroittamaan? Jos jälkimmäinen tapa, niiin kuinka tiellä se apurunko siinä on, kun alakerran laakereita ja öljysuihkuja vaihtelee? Olisko vaan parempi irroittaa kokonaan?
Comment
-
Kirjoitellaanpas tänne pikku raportti muidenkin tiedoksi. Auto on nyt nipussa ja ainakin toistaiseksi vielä ehjä. Vaihdettuja osia tuli nyt siis tähän omaan projektiin imunokka, keinuvivut, ketju, kiristin, VVT pyörä, imusihti, öljysuihkut, Wasa Motor Freewheel, HPFP kuppi, kiertokankien laakerit, carbon clean ja tietty jakopää. Moottori käy nyt todella siististi, mutta mistä se kovin kalkatus sitten tuli aikaisemmin, niin ei pysty varmaksi sanomaan. Sihti ei ollut tukossa, eikä alakerran laakereissa ollut mitään vaurioita. Kiertokankien laakerit kuitenkin vaihtelin, kun oli helppo homma. Runkolaakereiden vaihtoon liittyy tietyt riskit, niin en vaihtanut, kun ei niissä mitään jälkiäkään ollut. Öljysuihkuista oli varmaan parista jousi poikki rutinasta päätellen, mutta ei ne ihan sökötkään ollut. Helvetinmoinen savotta oli kyllä kaikkineen. Vaihtelin samalla kaikki tukivarret ja alustan. Ohessa meni sitten vähän olka-akselia, laakereita ja abs-antureita uusiksi. 6 viikkoa meni kaikkiaan aikaa, kun rauhakseen nyppi ja vähän väliä joutui jotain osaa odottelemaan. Jos sillä nyt sitten pääsis jonkun matkaa ilman murheita.
Comment
-
Lähinnä sitä, jos liuskan takapuolelle päätyy jotain roskaa, niin menee välykset persiilleen tai jos se liuska ei pyörähdäkkään sinne suosiolla ja tekee naarmua samalla. Ehkä mua peloteltiin turhaan. Ne oli kuitenkin ihan priimat laakerit. Pientä kiillottumaa niiden kynsien juuressa vain.
Comment
-
Tänään pitäisi öljypohja irroittaa niin onko se samanlainen homma kuin a4:seen? Eli koneen kannakkeet irti, kone kannakointiin ja apurunko edestä irti ja sit öljypohja pois? Voiko koneen tukemisen suorittaa alhaaltapäin tunkilla vaihdelaatikosta?
Comment
-
Pari viikkoa sitte Audi alkoi vilkkuttelemaan öljynpaine merkkivaloa. Käytin auton huollossa ja siihen vaihdettiin öljysihti sekä öljynpainekytkin. Hetken näytti, että vika poistui näillä, mutta tänään kotia palatessa alkoi vilkuttamaan valoa taas. Huollon yhteydessä oli mitattu öljynpaineet jotka mittaushetkellä oli ollu ok. Mutta vikahan tässä on merkkivalonki mukaan päällä vain hetkittäin.
Mitä pitäs vaihtaa seuraavaksi :) Koneella ajettu 220tkm.
Comment
-
Kerrotaanpa tänne omakin tarina eli tuli hankittua lopputalvesta 2.0tfsi AXX moottorilla varustettu kesäauto (Golf Gti dsg -05). Autolla on ajettu 164tkm ja moottoriöljyt vaihdettu 10-15tkm välein uudesta asti. Autoa ostaessa en sinällään pelännyt moottorin karkeaa joutokäyntiääntä kun on tiedossa että se kuuluu jossain määrin tämän moottorin ominaisuuksiin, mutta kesäkelejä odotellessa tuli kuitenkin asennettua öljynpainemittari interwebsin kauhutarinoita selattuani. Joutokäyntipaineet oli autogaugen electrica mittarin mukaan kylmällä moottorilla 4,5 baaria mutta kuumana viisari jäi 0,3-0,4 baariin. Öljynpainemerkkivalo ei ollut kuitenkaan ilmoittanut itsestään mutta eipä näissä joutokäynnillä tainut mittausta ollakaan. Öljyillä oli ajettu tässä vaiheessa 7000km.
Kun kuuman moottorin öljynpaineet oli sen verran matalat niin päätin tutkailla peruspaikat ja vaihdella tarvittavia osia paineiden parantamiseksi. Ja tuli sitten tehtyä samalla kaikkea muutakin ennakoivasti. Onneksi tuli tätäkin keskustelua luettua niin sai hyviä vinkkejä. Tarkastus/vaihtolistalle menivät:
- imusihdin tarkistus ja ultraäänipesu + uusi tiiviste, ei ollut sihdissä kun muutama pieni karstakikkare. Öljypohja irtoaa poikittaiskoneisesta helposti ilman suurempaa purkamista. Öljypohjassa oli vähän karstaa reunoilla joten sille pesu.
- yläkerrasta koitin heilutella keinuja sivuttain jos olisi väljiä, tiukat olivat. Nokat ja rullatkin siistin näköiset. Nokkien välinen ketju, kiristin ja vvt-pyörä oli historian mukaan vaihdettu 90tkm sitten niin siihen en nyt puuttunut.
- korkeapainepumpun kuppi samalla vaihtoon kun siinä oli jo pinnoite kulunut selkeästi
- uudet öljyruiskut 3kpl. Vanhoissa kuulat heilui irrallaan
- tasapainomodulin akseleiden laakerointien tarkastus, täysin tiukat olivat
- ennakoivasti kuitenkin poistin jousitetun rattaan ja laitoin tilalle wasa motor vapaarattaan tasapainomoduliin + modulin uudet pultit.
- kasatessa vasta huomasin että öljypumpun/tasapainomodulin ketju oli venynyt niin paljon että oli hiponut lohkoa kiristäjän puolelta joten laiton uuden liitettävän ketjun+kiristimen ja uuden öljypumpun pultin. Mielenkiinnosta mittasin uuden ja vanhan ketjun pituuseron ja sitähän oli lähes 5mm.
- uudet jäähdytysnesteen termostaatit (3kpl) laitoin myös kun lämmöt ei ihan 90 asteeseen noussut viisarinkaan mukaan. Päätermostaatin vaihdolle tein tilaa imusarjan irroittamalla niin tuli samalla putsailtua kanavat jotka ei loppujen lopuksi kovin pahassa kunnossa vielä olleet.
- kun auto oli kasassa niin laitoin koneeseen uudet Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 öljyt ja rvs käsittely. Vielä sama toimenpide uudestaan 600km ajon jälkeen. Rvs käsittelyitä en ole ikinä ennen kokeillut mutta ei kai siitä haittaakaan ole niin päätin kokeilla.
Pari kuukautta vierähti remonteissa viikonloppuisin iltahommina tehden mutta hyvän tuntuinen kesäkiesi siitä nyt tuli ja joutokäynnin roklotusääni on selkeästi hiljaisempi. Nyt öljynpaineet on joutokäynnillä kylmänä edelleen sama 4,5 baaria ja mutta kuumana onkin jo 1 baari ilman ilmastointia. Ilmastoinnin jos laittaa päälle niin joutokäynti nousee ehkä 800rpm tuntumaan ja öljynpaine silloin 1,2 baarin. Öljynpaineiden ohjearvo oli autodatan mukaan muistaakseni 2,7-4,5bar@2000rpm. Nyt rempan jälkeen kuumalla koneella paineet on 3,2bar@2000rpm. Harmi vaan kun en tajunnut mitata kuuman koneen 2000rpm paineita ennen remonttia niin olisi saanut vertailtavaa.
Suurin syy huonoihin joutokäyntipaineisiin oli omassa tapauksessani öljyruiskut jotka olivat auki kokoajan. Ja en muuten huomannut että olisi tullut mitään värinöitäkään vaikka tasapainoakselit eivät ole nyt käytössä. Dsg:n vaihtoalueita vielä muutettiin Jyväskylässä niin ettei moottori/vaihteisto jurnuta "liian isolla vaihteella" 1200rpm tuntumassa. Makuasioita toki mutta itse tykkään että kierrokset pysyy lähempänä 1500 ja samalla toki öljynpaineetki pysyy korkeampana.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Gousti Näytä viestiToi öljysihti taitaa olla näissä koneissa aika yleinen ongelma. Itelläkin viime talvena sytty pakokaasujörjestelmän vikavalo palamaan ja kiikutin autoni tampereen laakkoselle. Sieltä seuraavana päivänä soiteltiin ja sanottiin että vikaa ei löydy mutta yks syy vois olla toi öljysihti ja sen sihdin tarkistaminen olis maksanu 450e + öljyt. Eipä sillon tullu tarkastettua mutta vika löyty sit myöhemmin ihan muualta.. Kiitos Murren!
itselläni on tämä sama ongelma ja kaipailisin kovasti vinkkiä mitä tulisi tehdä.
Olen vaihtanut molemmat lambdat, tulpat, puolat ja huohottimen. Valo syttyy edelleen satunnaisesti.
-Jani
edit. huohottimen lisäysViimeksi muokannut Janspa; 1.9.2020, 11:06.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja RedStar Näytä viesti
Pari viikkoa sitte Audi alkoi vilkkuttelemaan öljynpaine merkkivaloa. Käytin auton huollossa ja siihen vaihdettiin öljysihti sekä öljynpainekytkin. Hetken näytti, että vika poistui näillä, mutta tänään kotia palatessa alkoi vilkuttamaan valoa taas. Huollon yhteydessä oli mitattu öljynpaineet jotka mittaushetkellä oli ollu ok. Mutta vikahan tässä on merkkivalonki mukaan päällä vain hetkittäin.
Mitä pitäs vaihtaa seuraavaksi :) Koneella ajettu 220tkm.
Tyhjäkäynnillä 0,9-1 bar, @2000 1/min 1,9-2 bar
Jonkin verran jää alle ohjearvojen, kun paineanturikin on 1,2-1,6 bar. Homma jatkuu ensiviikolla, kun varaosat saapuu. Vanha öljypumppu korvaantuu 1.8T:n pumpulla ja kolme öljyruiskua ajattelin vaihtaa.
Comment
-
Jouduinpa kuitenkin tekemään vvt-rempan omaan kulkineeseen (AXX). Merkkiliike oli tehnyt vvt-remontin (ketju, kotelo, kiristin, säätöpyörä) 75tkm kohdalla eli reilu 90tkm sitten mutta nyt loppusyksyllä alkoi kuulumaan rohahtelevaa ääntä vvt-pyörän tienoilta joutokäynnillä. Öljynpaineet edelleen kunnossa. Tilasin docilta Vaico-merkkisen vvt-korjaussetin johon kuului vvt-pyörä+pultti, säätöventtiili, nokkaketju, kiristin, kp-pumpun o-rengas, venttiilikopan- ja ketjukotelon tiiviste. Säätöpyörään ostin uudet "männänrenkaat" merkkiliikkeen kautta.
Muutamia havaintoja:
- Säätöpyörän pultin aukaisuun/kiinnittämiseen on oltava OEM T40080 polydrive hylsy ettei joudu poraushommiin... Perus M10 ribe näyttää äkkiseltään samalta ja tuntuu jämäkältä pultin kantaan mutta kun edellä mainittuja vierekkäin vertailee niin profiileissa on kuitenkin hieman eroa.
- Ketjukotelon öljykanavassa on sihti joka oli osittain tukkeutunut eli öljynpaine ei päässyt kunnolla vvt-pyörälle. Sihdin saa irti ehjänä sopivalla koukulla niin pääsee putsaamaan perusteellisesti. Ketjun kiristäjässä on oma sihti.
- Vvt-pyörään oli kulunut pienehköt urat männänrenkaista. Kun laitoin vanhat männänrenkaat samoille paikoille vanhan vvt-pyörän sisälle niin niistä keskimmäinen oli melko väljä.
- Vanha ketju oli kaksi milliä pidempi kuin uusi.
Vvt-korjaussetin asennuksen jälkeen ylimääräiset äänet poistui täysin ja moottori käy tosi siististi. Öljynpaineisiin ei tullut muutosta eli kuumana on vähän päälle 1 baari joutokäynnillä. Missä sitten olikaan pääsyy rohahteluun niin jäi vähän hämäräksi.Viimeksi muokannut larpatti; 7.12.2020, 21:22.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja lateski Näytä viesti
Tämä löytyy nyt allekirjoittaneelta. Mittailin öljynpaineita lämpimällä koneella:
Tyhjäkäynnillä 0,9-1 bar, @2000 1/min 1,9-2 bar
Jonkin verran jää alle ohjearvojen, kun paineanturikin on 1,2-1,6 bar. Homma jatkuu ensiviikolla, kun varaosat saapuu. Vanha öljypumppu korvaantuu 1.8T:n pumpulla ja kolme öljyruiskua ajattelin vaihtaa.
Perehdyin myös 1.8T:n ohjearvoihin, joka pyytää 1,3 bar @2000 1/min ja 3,5-4,5 bar @3500 1/min. Tämä on 1,4 bar vähemmän, kuin 2.0TFSI:n vastaava. Tällä BUL-moottorisella on tullut ajettua 36tkm muutoksen jälkeen, ja auto pelittää edelleen loistavasti, joten uskoisin huollon olevan onnistunut.
Comment
-
Olisko jollakin mitään tietoa mistä johtuu a6 bpj öljynpaine varoitus. Öljynpaineen mitattu kylmänä ja lämpimän ja ne ok. Varoitus tulee kun koneen lämmöt on 50-70 astetta. 70 asteen kun menee niin ei tule varoitusta.
Varoitus tulee ainoastaan tyhjäkäynnillä. Hälytys lähtee pois kun nostaa kierroksia. Paineanturi on vaihdettu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Autoengineering Näytä viestiOlen uusi tällä foorumilla, mutta Audien kanssa on tullut pelailtua melko paljon työn merkeissä. Tuon BPJ koneen öljynpaine mitataan valmistajan ohjeen mukaan 2000rpm, kuten tuossa aiemmin mainittiinkin. Paineanturi on 1,4 bar.Paineen mittaus A6:ssa on toteutettu siten, että kun moottori lämpötila nousee 60 asteeseen, öljynpainetta ei enää seurata tyhjäkäynnillä, ainoastaan kierroksilla (dynamic oil pressure system). Kierrosasetus, mistä painetta seurataan kuumasta koneesta, löytyy VCDS:llä mittariston ohjainlaitteesta kohdasta speed threshold.
Eli yksinkertaisesti, jos koneessa on termostaattivikaa, ja tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu alle 60 asteen, on moottoriöljy kuitenkin kuumaa, jää öljynpaine alle 1,4bar ja öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä vaikka koneessa ei muuta vikaa olisikaan.
Joka tapauksessa jos valo syttyy on se aina otettava vakavasti ja sammutettava kone välittömästi - on niitä tukkeutuneita sihtejä tullut vastaan ihan riittävästi, jolloin paineet on oikeasti kateissa. Mielestäni valon sytyttyä edetään seuraavasti:
1. Sammuta moottori välittömästi ja hinataan tutkittavaksi
2. Paineiden mittaus auton valmistajan ohjeiden mukaisesti
3. Jos paineet alhaiset, öljypohja pois ja imusihti tarkastelun alle
4. Jos tyhjäkäynnillä 1 bar luokkaa, tarkasta käykö kone normi lämmöissä (n.90 astetta)
5. Jos paine kierroksilla ohjearvojen mukainen ja 1 bar tuntumassa tyhjäkäynnillä kuumasta koneessa, todennäköisesti termarivikaa (jos lämmöt laskevat alle 60 asteen tyhjäkäynnillä).
En tiedä, tuliko riittävän epäselvästi selitettyä tämä asia. Sen olen kuitenkin huomannut, että monikaan ei tiedä tästä dynaamisesta öljypaineen mittauksesta ja herkästi lähdetään miettimään vaihtokonetta ja vika on ollutkin ainoastaan alhaisissa moottorilämmöissä eli termostaattivikaa. Eli lämpömittarin pitäisi nousta pakkasellakin 90 asteeseen pidemmän ajon jälkeen.
Jokatapauksessa jotain on aina vialla, jos valo syttyy ja syy pitää aina selvittää, jotta vältetään moottorivauriot.
Lisäyksenä vielä, tuon ikäisessä A6:ssa BPJ koneessa öljynpaineen mittaus on siis toteutettu yhdellä anturilla, joka sijaitsee juurikin sielä öljynsuodattimen jalassa. Nosturilla altapäin pääsee käsiksi, mutta on kylläkin hankalassa paikassa.....
Comment
Comment