Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmeisesti pitää uusia, luin jenkki foorumeita ja muistelen, että syynä on se, että öljynpaine valo jää palamaan 2.0 litran jalalla, en tiedä onko muuta haittaa.

    Omasta sen verran, että saatiin kasaan ja toimii hyvin, ainakaan valo ei syty. Ei jaksettu alkaa enään yötä vasten mittailemaan paineita. Vaihdettiin siis käytetty pumppu, laakerit ja öljy suihkut

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
      Tähän ketjuun taisin aiemmin kommentoida, että öljynsuodatin jalankin joutuu vaihtamaan, jos pumpun vaihtaa toisen tyyppiseen. Se oli väärä tieto, suodatinjalkaa ei tarvitse vaihtaa. Riittää että, tasapainomodulille tulevan öljykavanan tukkii.
      Mainitsit tuossa että öljyn sudattimen jalkaa ei tarvitsisi vaihtaa. Miten sitten tuo öljyn paineen ylipaine sitten hoidetaan? Kuumilla öljyillähän se ei taida olla ongelma mutta talvella jos joutuu kylmä startin tekee niin miten sitten?
      Mitkäs öljyn paineet on sitten liikaa koneelle?
      Ja mikä on normaalisti sitten tuon ylipaine venttiilin aukeamis paine?
      Viimeksi muokannut Killeri; 21.4.2019, 11:58. Perustelu: Lainaus korjattu.

      Comment


        Täytyy purkaa vanha muovinen jalka ja katsoa vielä ne kanavat uudelleen. Siinä on kolme venttiiliä, joista yksi on kannen öljykanavan takaisku, yksi on öljyjäähdyttimeltä tulevan kanavan takaisku ja kolmas on jokin öljynjäähdyttimen ohittava kanava. Kahdessa ensimmäisessä on pehmeä jousi ja kolmannessa jäykempi jousi, joten se on jokin paineenrajoitusventtiili tai termostaatti. Mutta varsinainen paineensäätöventtiili tasapainomoduulipumpussa on siellä pumpun vieressä ja hihnakoneessa maksimipaineet on noin 4.5bar öljynsuodatinjalalta mitattuna ja runkolaakerilinjan päästä ahtimen öljylähdöstä mitattuna 4.2bar, sillä mittarilla mikä minulla on kolmosessa kiinni.

        Jos siinä korvaavassa pumpussa on vanhan mallinen paineenrajoitinventtiili suoraan pumpun rungossa, silloin sen pitäisi toimia TFSI:n omalla suodatinjalalla. Jos taas korvaavan pumppusysteemin paineensäätö on öljynsuodatinjalassa, silloin se pumppu tarvitsee kaverikseen sen oman suodatinjalkansa. Ei tuossa yllä olevan linkin paketissakaan näytä suodatinjalkaa olevan, eikä mainintaa sen tarpeesta.

        Korvaavan pumpun kanssa pitää muistaa tukkia se runkolinjan päästä takaisin tasapainomoduulille palaava öljykanava, muuten paineet karkaa taas. Ellei se kanava jää pumpun jalan alle piiloon suoraan.

        Pikaisella surffauksella noita korvaavia öljypumppupaketteja on myynnissä ainakin kolmenlaisia. Ensimmäisessä ilmoitetaan suoraan, että öljynsuodatin jalka täytyy vaihtaa, toisessa ilmoitetaan että pumppu on modattu niin, että paineet pysyy oikealla alueella ja kolmannessa ei mainita mitään suodatinjalasta tai paineiden rajoituksesta. Ja hinta menee niin, että ensimmäinen kallein ja kolmas vaihtoehto halvin.

        Hetken aikaa ajateltuna asia aukesi. TFSI pumpussa on sisäänrakennettuna adaptiivinen paineensäätösysteemi. Moottoriin syötettävä öljynpaine säädetään runkolaakerilinjan kauimmasta päästä ulos tulevan öljynpaineen mukaan. Sen lisäksi siellä taitaa olla vielä pumpun rungossa perinteinen ylipaineventtiili. Korvaavissa pumpuissa on vain perinteinen ylipaineventtiili pumpun rungossa. Tämän takia korvaava pumppu tekee kylmänä ja kierroksilla kovemmat paineet kuin TFSIn oma pumppu ellei sitä korvauspumpun ylipaineventtiiliä ole modattu aukeamaan pienemmillä paineilla kuin siinä moottorissa mihin se pumppu on alunperin tarkoitettu. Tai jollain muulla keinolla rajoiteta paineita. TFSIn paineet on alemmat kuin vanhemmissa moottoreissa ainakin päästösyistä eli moottorin sisäisiä vastuksia on pienennetty alemmilla öljynpaineilla. Eli 1.8T pumppu ilman mitään muutoksia TFSI pumpun tilalle saattaa aiheuttaa jotain ongelmia korkeamman öljynpaineen takia. Tiivisteet, säätimet, nostimet?

        Tämä Kmb:n setti voisi olla hyvä vaihtoehto, kohtuu hintainen ja siinä ainakin mainospuheissa kerrotaan, että pumpulle on tehty jotain viilausta öljynpaineiden suhteen.
        https://www.kmbpartsdirect.co.uk/sho...mps.html#kit15
        Viimeksi muokannut jipitkan; 21.4.2019, 12:54.

        Comment




        • Eikös tuossa ole se ylipaineventiili?

          Comment


            Sille se näyttää.

            Comment


            • Hei, pystyykö tuota ylipaine venttiilin jousta säätämääb?
              Jotta se päästäisi painetta hieman herkemmin?

              Edit: vai haittaako se liikoja koneelle jos se uusi pumppu ei päästä paineita yhtä helposti kuin entine pumppu?
              Viimeksi muokannut Juho_Piironen; 21.4.2019, 17:21.

              Comment


              • Itsellähän on tuommoinen kyseinen pumppu siis paikallaan. Mutta mulla on myös laittettu sitten se adapteri ja 1.8t öljysudattimen jalka. Tuo ois aikapaljon helpompi toteuttaa vaan jos ei tuota jalkaa tarvitse vaihtaa.

                Comment


                • Mikä adapteri?

                  Comment


                  • Öljy linjat on lohkoissa eri kohtiissa, adapterillä ne saadaan oikeisiin kohtiin.

                    Comment


                    • Tiedättekö kuinka paljon painetta pitää olla että tuon pumpun korkeapaineventtiili aukeaa? Ja oliko näin että korkein paine saisi olla 4,5 bar?

                      Comment


                      • Öljyruiskujen irroitus ei onnistunut millään. Tehtiin jopa avain itse hitsaamalla pitkävartiseen ZXN8:n perään vielä pidempi varsi ja L mutka perään. Tälläisen ohutvartisen avaimen sai kyllä hyvin ruiskun pulttiin ja pohjaan saakka, mutta näitä pultteja oli ilmeisesti joku jo aiemmin yrittänyt avata ja lähinnä vain väljistänyt reiän, nyt kääntäessä avain pitää hetken aikaa ja sitten nuljahtaa. Konstit loppui, onko jollain hyviä ajatuksia miten nuo saisi auki ilman kampuran irroitusta?

                        Comment


                        • Pystyykö avaimen hitsaamaan pultin kantaan? Näin olen monta pulttia avannut.

                          Comment


                          • Edit ei mitään
                            Viimeksi muokannut Paavo96; 27.6.2019, 20:20.

                            Comment


                            • Bypass on usein rikki, OEM-osasta löytyy kalvo- ja mäntämallisia, joista osa kestää paremmin ja osa huonommin. Pieburgin OEM-laatuinen uusin variaatio ei montaa kymppiä maksa esim Sparetolla. Mikäli vanha on rikki, niin aika reilusti syö kulkua alle 3000 RPM kiekoilla.

                              Nokkaketju ja kiristin alkavat pitämään ääntä 100-150 tkm paikkeilla, just vaihdatin omaani uudet ja käyntiääni siistiytyi. Imukanavat tuppaavat karstoittumaan aika pahasti ja ajotyyli ei siihen vaikuta, vaan ratkaisuna vain mekaaninen puhdistus. Carbon cleaneja tekee esim JT-Carfix. Polttoainesuuttimet ovat myös kuulemma kulutustavaraa, joten olen itse henkisesti varautunut uusimaan BUL-moottorisessa autossani jossakin vaiheessa, jos alkavat oireilemaan. Minulla carbon cleanin yhteydessä Finjector tarkasti suuttimet ja kaikki olivat oikeissa arvoissaan. Öljynvaihtovälit pitäisin alle 10 tkm, koska jonkin verran foorumikirjoittelujen perusteella öljynkierto-ongelmia on karstan ja talvella kosteus-öljyhyyhmän takia sihdissä. Koneen kuumaksi ajaminen joka kerta pakkasten aikaan ja maskinpeitto ei varmasti pahaa tee.
                              Viimeksi muokannut Kraftwerk; 5.5.2019, 20:23.

                              Comment


                              • osaisko joku neuvoa, a4 b7 bgb koneella ja siihen pitäisi tehdä jakopää remppa, ajattelin samalla vaihtaa tuon paininkupin sekä uudemman öljysihdin, nokkaketju+kiristin onko tuo nokka ketju sama ketju kuin se joka pyörittää öljypumppua vai onko seki eri?mites öljytykit?

                                osaako joku antaa osanr nokkaketjulle+kiristimelle, öljytykeille ja öljy pumpun ketjulle jos ei oo sama? Iso kiitos sille joka auttaa avutonta.

                                autodocilla näköjään pakettia
                                Waterpump+timingbelt kit =jakopää?
                                timingchain kit=nokkaketju?
                                Tuleekohan noissa ns paketeissa kaikki tarpeellinen mukaan.
                                Viimeksi muokannut Paavo96; 27.6.2019, 20:58.

                                Comment


                                • https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...raosanumeroita

                                  Tossa jotain.

                                  Comment


                                  • Hei, apuja kaivataan vianetsintään.

                                    Pitkän moottoritieajon jälkeen auto pyytänyt sammuttamaan moottorin alhaisen öljynpaineen takia. Tämä tapahtunut tyhjäkäynnillä. Tauon jälkeen käynnistys ja ei ongelmia. Toinen pitkä pätkä ajoa ja sama toistunut.

                                    Toisen tauon jälkeen oli mietinnässä, kannattaako ajoa jatkaa ollenkaan, kuitenkaan käynnistyksen jälkeen ei ongelmia.

                                    Seuraavaksi kaupunkiajoa, jolloin valoihin hidastaessa tyhjäkäynnillä nostaa kierroksia hetkeksi, jonka jälkeen kierrokset takaisin normaaliksi, sitten pyytää taas sammuttamaan alhaisen öljynpaineen takia.

                                    Öljynpaineen merkkivalo sammunut aina liikkeelle lähtiessä ja syttynyt paikallaan tyhjäkäynnillä.

                                    Sitten syttyy keltainen moottorin vikavalo. Ajo kotipihaan ja VCDS kiinni:

                                    Koodi:
                                    Chassis Type: 8T-AU48 (8R0)
                                    Scan: 01 02 03 05 08 09 15 16 17 19 42 44 46 52 53 56 62 72 77
                                    
                                    VIN: WAUZZZ8T2CA031648   Mileage: 114720km-71283miles
                                    
                                    Address 01: Engine (------CDNC)       Labels:. 06H-907-115-CDN.clb
                                       Part No SW: 8K5 907 115     HW: 8K2 907 115 L
                                       Component: 2.0l R4/4V TF X09 0008  
                                       Revision: ECX09---    
                                       Coding: 1A250013242601022000
                                       Shop #: WSC 92521 052 00000
                                       ASAM Dataset: EV_ECM20TFS0118K5907115 001010
                                       ROD: EV_ECM20TFS0118K5907115.rod
                                       VCID: 6FB8D9055718B5AF233-803A
                                    
                                    4 Faults Found:
                                    5582 - Oil Pressure Switch for reduced Oil Pressure
                                              P164D 00 [036] - Malfunction
                                              Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                                 Freeze Frame:
                                                        Fault Status: 00000001
                                                        Fault Priority: 2
                                                        Fault Frequency: 5
                                                        Mileage: 114625 km
                                                        Date: 2019.07.06
                                                        Time: 17:17:23
                                    
                                                        Engine speed: 823.00 /min
                                                        Normed load value: 9.4 %
                                                        Vehicle speed: 0 km/h
                                                        Coolant temperature: 98 °C
                                                        Intake air temperature: 51 °C
                                                        Ambient air pressure: 990 mbar
                                                        Voltage terminal 30: 12.981 V
                                                        Unlearning counter according OBD: 40
                                                        Heated oxygen sensor bank 1: sensor 1: resistance: 333.13 Ohm
                                                        Heated oxygen sensor bank 1: sensor 1: activation: 50.421 %
                                                        Outside air temperature via CAN: 15.8 °C
                                                        Oxygen sensor 1 bank 1 ceramic temp: 767.43 °C
                                    
                                    5646 - Leak in Air Intake System
                                              P2279 00 [109] - -
                                              Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                                 Freeze Frame:
                                                        Fault Status: 00000001
                                                        Fault Priority: 2
                                                        Fault Frequency: 1
                                                        Mileage: 114625 km
                                                        Date: 2019.07.06
                                                        Time: 17:17:50
                                    
                                                        Engine speed: 811.00 /min
                                                        Normed load value: 8.6 %
                                                        Vehicle speed: 0 km/h
                                                        Coolant temperature: 97 °C
                                                        Intake air temperature: 45 °C
                                                        Ambient air pressure: 980 mbar
                                                        Voltage terminal 30: 13.193 V
                                                        Unlearning counter according OBD: 40
                                                        Median injection timing: 1.289 ms
                                                        Engine operating condition: Idling
                                                        Engine operating condition-Test_Program_Channel 87: 5
                                    
                                    4007 - Idle Control System RPM
                                              P0507 00 [236] - Higher than Expected.
                                              MIL ON - Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                                 Freeze Frame:
                                                        Fault Status: 00000001
                                                        Fault Priority: 2
                                                        Fault Frequency: 4
                                                        Mileage: 114698 km
                                                        Date: 2019.07.06
                                                        Time: 19:06:54
                                    
                                                        Engine speed: 920.00 /min
                                                        Normed load value: 9.0 %
                                                        Vehicle speed: 0 km/h
                                                        Coolant temperature: 98 °C
                                                        Intake air temperature: 45 °C
                                                        Ambient air pressure: 990 mbar
                                                        Voltage terminal 30: 14.465 V
                                                        Unlearning counter according OBD: 40
                                                        Median injection timing: 1.454 ms
                                                        Engine operating condition: Idling
                                                        Engine operating condition-Test_Program_Channel 87: 5
                                                        Driver-side belt buckle status-Bits 0-7: 21
                                                        Engine torque: 7.5 Nm
                                    
                                    4105 - Bank 1; System too Lean at Idle
                                              P2187 00 [237] - -
                                              MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                                 Freeze Frame:
                                                        Fault Status: 00000001
                                                        Fault Priority: 2
                                                        Fault Frequency: 1
                                                        Mileage: 114698 km
                                                        Date: 2019.07.06
                                                        Time: 19:05:35
                                    
                                                        Engine speed: 868.00 /min
                                                        Normed load value: 11.4 %
                                                        Vehicle speed: 4 km/h
                                                        Coolant temperature: 97 °C
                                                        Intake air temperature: 44 °C
                                                        Ambient air pressure: 990 mbar
                                                        Voltage terminal 30: 14.465 V
                                                        Unlearning counter according OBD: 40
                                                        Median injection timing: 1.532 ms
                                                        Engine operating condition: Idling
                                                        Engine operating condition-Test_Program_Channel 87: 5
                                                        Driver-side belt buckle status-Bits 0-7: 157
                                                        Engine torque: 25.2 Nm
                                    
                                    Readiness: 0000 0000
                                    Aluksi epäilin öljysihdin tukkeutumista mutta olisiko näiden perusteella kuitenkin huohotinongelmia?
                                    Tyhjäkäynnillä kierrokset hieman nousee ja laskee epäsäännöllisesti ja bensankulutus korkeahko. Öljyt vaihdettu 5000km sitten ja pinta vielä maksimissa.
                                    Auto ei ole nyt ajossa ennenkuin vika selviää.

                                    Kiitokset jo auttajille.

                                    Comment


                                    • Onko Esapetterillä huohotusventtiiliä siinä venttiilikopan päällä vaihdettu koskaan? Siitä osasta on jo monta versiota tullut.

                                      Comment


                                      • Te jotka olette poistaneet autostanne tuon tasapaino kötöstyksen niin onko moottorin tärinät muuttuneet häiritseviksi?

                                        Tuli ostettua tosiaan kyseinen kulkine mottorivikaisena, vm.2006 ja ajettu 146 tkm. No tuostahan oli kiertokanki pamahtanut poikki, kun ei ollu öljy kiertänyt. Kiertokangen laakeri oli hitsaantunut kampiaksliin kiinni. Tuosta nykyisestä koneesta ei oikein saanut pelastettua kuin kannen hilppeitä. Nokkapukkien yläosasta on kaikki pinnat kuunut tosi pahasti urille. Kannestakin on kaksi nokkapukin kohtaa pilalla ja nokissakin semmoset kulumat että uusiksi menevät. Ei voi kuin todeta että kaukana on ollut insinöörien ajatus laadusta, jos vertaan naftaliinista löytyvään vanhaan 1. omaan autooni, Audi 90 vm.89, Mittarissa reilut 360 tkm eikä tule edes kylmäkäynnistyksessä putken päästä sinistä, vaikka ei ole koskaan konetta avattu.

                                        Onnekseni löysin ehjn lohkon ja alakerran, joista ruvetaan kasaamaan uutta konetta. Siitäkin oli tasapainoakselin ratas haljennut kahtia ja aiheuttanut aikanaan öljynpaineen katoamisen, kun pumppu oli lopettanut pyörimisen. En ajatellut tasapainoakseli jättä paikalleen vaan korvata sen pelkällä öljypumpulla ja sen vuoksi olen kiinnostunut kuulemaan muiden vastaavan homman tehneiden kokemuksia.

                                        Comment


                                        • En tiedä onko miten erilainen, mutta poikittaisesta 2.0tfsi:stä poistin. Siitä ainakin sai poistettua tasapainoakselit ihan rälläköimällä pikkurattaan pois ja löin pumpun sitten kiinni. Alussa toki huomasi tyhjäkäynnillä erilaisen värinän ja väittäisin, että jopa käyntiääni muuttui vedossa. Ensin ajattelin, että enpä olisi moista tehnyt työhön nähden, näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta samalla kun tarkastin alakertaa ja vaihdoin kolme tykkiä... Mutta ei ole häiritsevää ja tsekkaapa voiko sen pitkittäisen pumpustakin vain riipaista rattaan pois..

                                          Comment


                                          • Kyllä sen rattaan saa rälläköityä pois. Tuo tasapainoakselin ratas on ilmeisen heikko kohta. Usemmalla mennyt ratas halki tai sitten on pultti pettänyt. Mä kyllä ajattelin jättää koko keksinnön pois, kun joutuisin ostamaan uuden ketjunkiristimenkin. Kummastakin motista kun ne on päreinä.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 19.12.2019, 22:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                            • Nyt on ajettu 10tkm 1.8T öljypumppumodin jälkeen, eikä ole tullut häiritseviä tärinöitä eteen. Väittäisin, että autossa jo entuudestaan ollut kiinteä vauhtipyörä vaikuttaa enemmän ulkoisiin värinöihin.

                                              Comment


                                              • A6 2.0 TFSI BPJ-moottorista katosi paineet motarilla ja yläkerta alkoi luonnollisesti käymään kuivana. Onneksi ei hajonnut esimerkiksi joulunpyhien alla. Audilla tasapainomoduuli tarvikkeineen maksaa 2500e, joten te joilla on mennyt alakerta vaihtoon, antaisitteko vinkkejä mistä uskaltaa tilata vähän edullisemmin? Etsinnässä on siis öljypumppu 06D103295P, joka on integroituna tasapainomoduuliin. Kiitokset avusta!
                                                Viimeksi muokannut Diudimies; 23.12.2019, 14:51.

                                                Comment


                                                • Sieltäkö on öljypumppu rikki eikä sihti tukossa?

                                                  Comment


                                                  • Tosiaan moottoritienopeudella terävä nykäisy, sitten ajo jatkui normaalisti 4sec, kunnes öljynpainevalo syttyi. Sitä 3sec tuijotettuani moottori seis ja auto sivuun. Öljyjen tarkistus ja auto käyntiin. Yläpää raksutteli kuivana ja välillä kuului ihme napahtelua ja naksuntaa. 5sec koeponnistuksen jälkeen moottori seis ja hinuri paikalle. Jotenkin en jaksa uskoa, että tämä oireyhtymä viittaisi sihtiin. Pumpun ketju poikki, akseli poikki tms? Tosin spekuloimalla ei taida selvitä, eli öljypohjaa pois vaan...

                                                    Mutta kyllä tosi paljon ihmettelen, että rekisterinumerolla haettuna monesta ulkomaisesta liikkeestä löytyy BPJ-moottoriin pelkkä öljypumppu alle satasella. Esim. https://www.autodoc.fi/autonosat/oel...18941-2-0-tfsi. Ja tämä ei ole ainoa, vaan näitä vastaavia on useampia. Mistäköhän johtuu?
                                                    Viimeksi muokannut Diudimies; 24.12.2019, 09:58.

                                                    Comment


                                                    • Öljypohja pois, sillä selviää mikä sieltä on rikki.

                                                      Comment


                                                      • Ok, täytyypä alkaa töihin. Olen tuon apurungon laskemisen tehnyt kerran Passatin kanssa, mutta en muista enää voiko sen tehdä niin, että eturenkaat ovat ramppien päällä, vai kannattaako nostaa etupää ylös toisella tavalla niin, että renkaat roikkuvat vapaasti? Olikohan tuolla mitään väliä?

                                                        Comment


                                                        • Jeps, sen verran sain öljypohjaa alas, että homma selvisi. Tasapainoakselin hammaspyörä halki ja ketju katkennut ja kiristin kappaleina. Lisäksi kampiakselin hammaspyörästä on nelisen hammasta kulunut puoleen täydestä mitastaan. Tasapainoakselia keittiön pöydällä pyöritettäessä rattaat pyörivät smoothisti.

                                                          Kertokaa kokeneet mikä vaihtoehto olisi paras:
                                                          1. Vaihtaa rikkoutuneet osat uusiin siihen vanhaan tasapainomoduuliin ja lyödä koneeseen kiinni.
                                                          2. Vaihtaa rikkoutuneet osat uusiin, deletoida tasapainorattaat pelistä pois ja lyödä koneeseen kiinni.
                                                          3. Tilata jostain korvaussarja, joka on uusi ja jossa ei ole enää sitä tasapainoakselistoa. Ja lyödä koneeseen kiinni
                                                          4. Tilata 2500 eurolla Audilta uusi alakerta ja lyödä koneeseen kiinni.
                                                          5. Myydä auto varaosina pois, koska kampiakselin öljypumppuketjurattaan hampaita on neljä kulunut puoleen, ja koko konetta en vaihda.

                                                          Any comments? :)
                                                          Viimeksi muokannut Diudimies; 29.12.2019, 14:51.

                                                          Comment


                                                          • Vaihtaa rikkoutuneet osat uusiin, deletoida tasapainorattaat pelistä pois ja lyödä koneeseen kiinni.

                                                            Itse kiristin rattaat kiinni kierrelukitteen kanssa ja otin tp-akselit pois käytöstä. Tuo oman jousiratas vaikutti vielä sen verran hyväkuntoiselta, että uskon sen kestävän siellä ilman tp-akselien tuomaa kuormaa. Kun tp-akselit on pois käytöstä, on tuosta rattaasta paljon kevyempi pyöritellä öljypumppua, joten eiköhän se ratas nyt siellä kestä auton käyttöajan loppuun.

                                                            Comment


                                                            • Juuri tämän toimintasuunnitelman minäkin valitsin. Englannista on tulossa ratassarja ja kun uudet rattaat on kiinni, päästelen tasapainorattaat pelistä pois.
                                                              Joudun vaihtamaan myös kampiakselin päässä olevat hammasrattaan. Saapa nähdä miten vanhan saa pois ja varsinkin uuden tilalle vaikka kuinka kuumentelisi. Keskustelupalstoilla ihmetellään sitä, että vaikka väitetään, että uunikuumennuksen jälkeen uusi ratas oikein sujahtaa akselin päähän, niin kuulemma tosielämässä ei niin ole.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X