Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi RS6 -2013 mystinen vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi RS6 -2013 mystinen vika

    Moro kaikille,

    Kyselläänpäs hieman jos täältä joku osaisi antaa vinkkejä mistäpä lähteä etsimään vikaa. Audk centterillä ollaan jo nostettu kädet pystyyn ja ehdotuksia on kyselty tehtaalta asti, saamatta mitään konkreettista vastausta.

    Valotan vähän alkuun hieman tätä mun ja Rs6 välille syntynyttä viha - rakkaus suhdetta joka on kohta kääntymässä pelkäksi viha suhteeksi. Ostin auton siis tuossa toukokuussa (ajettu silloin 98tkm), alkuun ihmettelin että jopa vie öljyä ja PALJON, olin kuullut ettå nämä tuppaa jonkun verran sitä viemään, joten ei huolta. No, noin 4tkm sillä ajeltuani syttyikin moottorin vikavalo + epc valo. Mulla on tuttu audilla töissä, joten sain auton sisään heti viikonlopun jälkeen. Diagnoosi oli 3pytyn puola kärähtänyt. Ei muuta kun uusi tilalle ja ajoon. Pääsin noin 400km ja sama homma, 3pytyn puola pimeä. Alettiin selvittelemään että mistä mahtaa tuo aiheutua ja samalla selviteltiin kokoajan kasvavaa öljynkulutusta. Nopeasti löytyikin vika kun avasti ahtoputket. Öljyä perkeleesti.... molemmat turbot paskana. Ja hienointa se että autossa td1 merkintä 32tkm kohdalla. Eli siis tässä on APR:än softa kiinni = ei takuuta.

    No, ei haitannut, vika oli löydetty. Vai oliko, ja vit××!
    Sama juttu alkoi uudestaan, noin 5000tkm jälkeen. (Epc + vikavalo)
    Ja 3 puola pimeenä (jättää muistiin sytytyskatjoja ennen kuin pimahtaa)

    Selviteltiin taas, suuttimia tsekattiin, vaihdettiin ristiin ym. Ym. Ym.
    Sama vika jälleen päälle noin 1-2tkm jälkeen.

    Päätettiin että käydään ottamassa softa pois ja kokeillaan sillä. Ei vaikutusta. Sama juttu, MUTTA enään ei kärähtänyt puola, löi vikavalot ainoastaan päälle havaittuaan sytytyskatkoja 3 sylinterillä.
    Tähän väliin olin saanut autoon bluetooth vikakoodin lukijan ja sain aina kännykällä nollattua vikavalon + epc ja aina pääsi sen 1-3tkm ajamaan ennen kuin taas valot syttyi.

    Noh, softa ajettiin uudestaan ja kappas. Vikavalot ei enään syttynyt. Ei muuta kun voiton tanssia ja hämmentyneenä ihmeteltiin että mikä mahtoi olla vikana...

    Nyt olikin oiva tilaisuus tilata APR downpipet ja milltekin loppu ränni, kun auto toimi taas.

    APR stage2 kiinni ja putkisto kiinni. Noin 4tkm ja helou, vikavalo + epc on jälleen taulussa.

    Tällä kertaa ei lähde vika nollaamalla eli todennäköisesti puola 3 sylinteriltä jälleen pimeä.

    Siinäpä tarina, onko vinkkejä? Vai kävelenkö Porsche centeriin ja pistän paskan kiertoon, hermot alkaa olemaan finaalissa!!!

    Lisätään vielä sen verran että, kun tuo vika "hävisi" uuden softauksen jälkeen, niin autoon tuli noin 17tkm ilman että vika uusiutui. Nyt on mittarissa 137tkm ja tosiaan alkoi uudestaan muutaman viikon jälkeen stage2 asennuksesta.
    Viimeksi muokannut jta; 9.11.2016, 20:02. Perustelu: samaa voi jatkaa, ei tarvii heti uutta tehdä

  • #2
    Onko tulpat vaihdettu? Ja onko vaihdettujen tulppien kärkivälit mitattu ja säädetty speksien mukaiseksi? Muistelisin, että puolan voi rikkoa huono tulppa, jolloin tarvittava jännite kipinän hyppäämiseksi kasvaa liian suureksi vaurioittaen itse puolaa. Ja huonot tulpanjohdot voivat myös aiheuttaa ongelmia puolalle.

    Oletko katsonut puolia/tulpanjohtoja pimeässä moottori käynnissä? Näkyykö kipinöintiä/salamointia?

    Comment


      #3
      Kyllä kai noissa on ollut puolat kiinni tulpissa yli 10 vuotta jo.

      Comment


      • #4
        Onko sinne 3-pyttyyn jo kurkittu jollain kameralla, epäilen että on. Näkyykö pystyraitaa? Kertomuksesta ei selviä loppuko se öljynkulutus tuohon turporemppaan? Mustuuko tuo 3-pytyn tuluppa?

        Comment


        • #5
          Oliko ladattu softa täysin sama kuin aiempi? Eli jos oli se sama apr, niin kysyppä toimittajalta, onko siihen tehty mitään muutoksia, ennakoiden, sytytysten yms. osastolle.
          Jostain syystähän tuo kolmospytyn toiminta on nyt "huonompaa" kuin muiden.
          Onko johtosarja perattu puolalta taaksepäin? Periaatteessa sen ei pitäisi moista aiheuttaa, mutta ei liene iso homma tutkia liitokset yms. ettei ole oikosulkuja tai muuta, mikä voisi rasittaa puolaa.

          Comment


            #6
            Softan puolesta voin sano, että Suomeen on näitä tehty vajaa 10kpl eikä yhdessäkään muussa ole ollut mitään ongelmaa. Ei Stage1 eikä 2.
            Tässä kyseisessä autossa ei myöskään ole ollut tätä ongelmaa auton ensimmäisellä omistajalla joka ohjelmoi auton lähes uutena. Tiedän siitä että olen hoitanut autoa uudesta asti.

            Viimeisin softa ei ole sama kuin edellinen, koska tapahtui Stage1 => Stage2 muutos.
            Ja toki jos ohjelmassa olisi vikaa, niin voisi olettaa sen tapahtuvan kaikissa autoissa ja nopeammin kuin 4tkm tai 17tkm.

            Edit: Tämä auto on mutenkin ollut ihmeellisen huonovointinen, heti ensimmäisen omistajan jälkeen. Muihin tiedossa oleviin ei ole vaihdettu ahtimia tms. remppoja tehty.
            Mietityttä mitä sille on tehty ensimmäisen ja nykyisen omistajan välissä.

            Comment


            • #7
              Öljyn kulutus loppui ahdin remontin jälkeen.

              On kuvattu audi centerin toimesta.
              On vaihdettu tulpat.
              On tutkittu johdot.

              Comment


              • #8
                Tarkoitin tuota kohtaa, kun
                "Noh, softa ajettiin uudestaan ja kappas. Vikavalot ei enään syttynyt. Ei muuta kun voiton tanssia ja hämmentyneenä ihmeteltiin että mikä mahtoi olla vikana..."
                Mikä softa ajettiin sisään tuossa vaiheessa, ennen stage 2 softaa?
                En niinkään oleta olevan softassa vikaa, vaan mikäli tuossa sisään ajetussa softassa(oliko tuo siis stage 1, vai vakiosofta uudelleen ajettuna?) oli jotain eroa entiseen, voisi siitä päätellä mikä raudassa aiheuttaa moisen.
                Todennäköisestihän tuossa kolmosessa on jotain vikaa, tuo softa vain "ajoi vian ulos".

                Sylinteri on kuvattu, oliko siinä mitään näkyvissä vs muut?

                Comment


                  #9
                  Suutin? Vajaa, liiallinen tai väärä aikainen ruiskutus. Voisko moista aiheuttaa? Korkeiden palolämpöjen muodossa.

                  Comment


                  • #10
                    Tuleeko vikakoodi nimenomaan puolasta?
                    -johtosarja vaihtoon

                    Vai ilmoittaako vain misfire cyl 3 ?
                    -puristuspaineet varmaankin mitattu?
                    -imukanavat tarkistettu/puhdistettu ahtimien öljyvuodon jälkeen?
                    -Eikös tässä ollut sylinterien lepuutusjärjestelmä, sen toimivuus ja nokan+solenoidien kunto?

                    Comment


                      #11
                      Autoon vaihdettiin AC:lla puola ja tulpat. Sen jälkeen auto toimi, jonka jälkeen laitettiin uudestaan sama Stage1 softa sisään. Sitten ajettiinkin 17tkm ilman ongelmia kunnes taas.

                      Korjauksia on siis hoitanut nyt koko ajan AC.
                      Tänään ajettiin viimeisin päivitys APR:n osalta kokeilumielessä, ei vaikutusta. Valo vilkkuu välittömästi kun starttaa ja käy huonosti.
                      Vikakoodi on Misfire.
                      Vaihtoehtoja on enää vähän, sellaisia kohtuu ilmeisiä:
                      ECU ( ja siihen liittyvä lepuutusjärjetelmä).
                      Suutin
                      Joku muu mikä?

                      Comment


                      • #12
                        Ei ehkä liity tähän mutta muistuu mieleen:
                        http://www.audiworld.com/forums/s6-c...inder-2891919/

                        Ongelmasylinterissä ei kuitenkaan ollut öljyä?

                        Niin ja oma RS6 ei ole syönyt öljyä, ei kuulu mielestäni 4.0TFSI moottorissa asiaan.

                        Comment


                          #13
                          Noin nopea puolan rikkoutuminen viittaisi vähän siihen, että jostain syystä puolan latausaika kasvaa liian suureksi. Siihen ei nyt oikeastaan vaikuta muu kuin ECUn viallisuus tai johtosarjassa puolan ohjaussignaalin maadoittuminen; olettaen, että puolia ohjataan maadoittamalla.

                          2-kanavaisella oskilloskoopilla voisi mitata 3-puolan ohjaussignaalia ja verrata toiseen sylinteriin. Siitä näkisi ainakin, että onko ohjauksessa jotain häikkää. Onnistunee varmaan niin, että puolan liittimen kumisuojan välistä pujottaa johdot skoopille. Täytyy vain muistaa, että käyttää erotetuilla kanavilla olevaa skooppia tai jos sellaista ei ole, niin kytketään maapuolelle molempien plussajohdot (maaohjattu) ja ohjaussignaalit skoopin plussaan.

                          Comment


                          • #14
                            Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä?

                            Comment

                            Working...
                            X