Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Liikkeellelähtövaikeuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Liikkeellelähtövaikeuksia

    Auto on A6 (B4) Avant Quattro Automatic vm. 2000.
    Ongelma on se, että kun moottori on kylmä, hehkuttaa, käynnistää niin auto lähtee etanavauhtia liikkeelle, eikä vastaa kaasuun. Kun sen antaa madella n. 100 m niin alkaa toimimaan normaalisti. Vastaavasti jos autoa tyhjäkäyttää n. minuutin ennen liikkeellelähtöä se vastaa kaasuun ja toimii OK.
    Olenko täysin hakoteillä, että kyseessä saattaisi olla jonkin tunnistimen/anturin vika?
    Ja jos, niin mikä se voisi olla?
    Ja jos joku vielä ystävällisesti voisi kertoa mistä sellaista anturia tms. voisi etsiä.
    Kuva auttaisi aivan hirvittävästi.
    Olisi mukavaa myös kuulla minullekin ymmärrettävällä tavalla mistä tuollainen vika voisi johtua.
    Kiitos etukäteen.
    Viimeksi muokannut pulla; 3.11.2016, 13:53. Perustelu: ei tarvetta allekirjoituksille.

    #2
    Mikä moottori vai tuo 2.5 TDI? Kun on eri vuosimalli. Kirjoita aina viestiin, koska autot vaihtuu ja sitten ei enää näe, että mistä mallista on puhuttu.

    Comment


    • #3
      Jos 2.5TDI niin VP44 ruiskutuspumpun määränsäätimen vika voi oireilla kyseisellä tavalla.

      Comment


      • #4
        Juu anteeksi.
        2,5 TDI on moottori.

        Comment


        • #5
          Miten löytäisin sen määränsäätimen ja miksi se voisi aiheuttaa tuollaista oireilua?
          Viimeksi muokannut Killeri; 3.11.2016, 14:54. Perustelu: Allekirjoitukset turhia.

          Comment


          • #6
            Määränsäädin on integroitu ruiskutuspumppuun ja eipä sille ole mitään tehtävissä ellei ole asiaan syvällisemmin perehtynyt. Määränsäädin ohjaa ruiskutusmäärää joka puolestaan määrää moottorin tuottaman väännön. Kyseisessä pumpussa johon on integroitu ohjausyksikkö on tunnettuna tyyppivikana ko. määränsäädintä ohjaava transistori.

            Comment


            • #7
              Kiitos.
              Mistä sanoista kirjainyhdistelmä tulee?
              Viimeksi muokannut Killeri; 3.11.2016, 16:25. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

              Comment


              • #8
                Jos tarkoitat VP44 niin se on Boschin lyhennys saksan sanasta verteilereinspritzpumpe eli ei sen kummempaa suomeksi kuin jakajamallinen syöttöpumppu tyyppikoodilla 44.

                Comment


                • #9
                  Voiko asialle tehdä mitään piuhan päässä korjaamolla vai pitääkö tuo transistori vaihtaa? Ja onko se kuinka kallista ja missä ylipäätään sellaisia hommia tehdään?

                  Comment


                  • #10
                    Piuhan kautta korjaaminen ei onnistu. Vähintäinkin pitää se trasnsistori vaihtaa. Pahimmillaan koko pumppu ja määränsäädin. Autopajat ei yleensä osaa korjata elektroniikkaa, vaan vaihdetaan koko kortti. Harmi, koska tuollainen yksi transistori voi maksaa teollisuudelle esim 10 centtiä. Tuollaisen transistorin löytäminen saattaa olla vaikeaa. Toinen ongelma on, että komponentit ovat nykyään pintaladottavia ja tarkoitettu ladontaroboteille. Siksi komponentit toimitetaan keloissa. Yksi kela voi olla komponentista riippuen esim 1000 kpl tai 10 000 kpl.

                    Transistorissa on vain 3-4 jalkaa, joten vaihto ei ole kovin vaikeaa. Viimeisessä työpaikassani vaihdettiin jopa 80 jalkaisia mikropiirejä, mutta se vaatii jo erikoislaitteen komponentin lämmittämiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      Sen verran tyyppivika tuo on ko. pumpussa että tekijöitä löytyy useita, Suomestakin. Yleensä trankun hajoaminen aiheuttaa täydellisen käymättömyyden ja vikakoodin määränsäätimestä mutta joskus on tuota kaasuun vastaamattomuuttakin ilmennyt.
                      Ihan ensimmäisenä kannattaisi siis lukea vikakoodit ja vian ollessa päällä seurata testerillä mitta-arvoja kuten kaasupoljinpyyntöä ja syöttömäärän rajoittimia.
                      Täysin poissuljettua ei ole että vika olisi muuallakin syöttöpumpussa jos poljinpyyntö ja rajottimet on ok, mutta suhteellisen epätodennäköistä. Nuo pumput ei kylläkään ole ikuisia ja ennakonsäädinkin voi mekaanisesti jumitella, tämän kyllä näkee testerillä siitä että ennakko on pielessä vian ollessa päällä, antanee vikakoodin ennakonsäädöstä myös.

                      Comment


                      • #12
                        Auton iän ja arvon huomioon ottaen on lienee parempi mennä tähän astisella konstilla: auto käyntiin ja sitten laittelee turvavyöt, radion, yms. rauhassa niin siinä menee se 40 sek. joka riittää siihen, että vastaa kaasuun normaalisti.

                        Comment


                        • #13
                          Jos ei muuten oireile niin samahan se on ajaa vika ulos. Jos pumppuvika niin jossain vaiheessa ei enää käynnisty tai sammuu lennosta. Parilla satasella saanee trankun sitten vaihdatettua.

                          Comment

                          Working...
                          X