Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnan kulumisesta vaihdon jälkeen (10tkm)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakohihnan kulumisesta vaihdon jälkeen (10tkm)

    Tuli vietyä auto huoltoon, jotta iskevät uuden alustasarjan autoon (coilit), säätävät aurauskulmat ja etsivät vikaa miksi keltainen moottorivalo ja ESP-valo palaa silloin tällöin.

    Noh, tänää soittelivat sitten että alusta vaihdettu, kulmat säädetty ja moottorivalon syyksi lienee raidetangon anturi (kaltevuus)?. En nyt absoluuttisen varmaksi voi sanoa oliko juuri tämä, mutta v-käyrä oli aika korkealla sattuneesta syystä aikaisemmin ni ei oikeen jäännyt päähän. Puhuivat kaltevuusanturista ja siitä että jakopää pitäisi purkaa.

    Siinä sitten kun ilmoittivat että auto on valmis haettavaksi, niin suosittelivat anturin vaihtoa ja sitten jakopäänhihan vaihtoa.

    Kerroin sitten heille, että jakohihnan vaihdosta olette LASKUTTANUT (sama liike) minua kesällä ja sellaisen työn olen kesällä myös tilannut... Myyjä sitten sanoi että palataan tänään myöhemmin asiaan. No eivät palanneet ja töiden jälkeen kävin kyselemässä että mitähän v*ttua.. Sanoivat että syytä selvitellään, että miksi jakohihna on kulunut 6kk vaihdon jälkeen lähes aivan viimisiään vetävään kuntoon.

    Nyt kysynkin teiltä fiksummilta, että voiko esim. huonokuntoiset jakohihnan pyörät kuluttaa 6kk/10tkm vanhan jakohihnan aivan loppuun? Ja toiseksi että eikö jakohihnan pyörien kunnon tarkistus kuulu myös jakohihnan vaihdon yhteydessä tehtävään työhön? Ja jos tullaan siihen johtopäätökseen, että jakohihnan hammaspyörien huono kunto on aiheuttanut jakohihnan nopean kulumisen, niin miksi tätä ei olla huomioitu kesällä jakohihnan vaihdon yhteydessä ja täten minua informoitu siitä, että ne kannattaa vaihtaa.

    Kuitin kävin tänään autosta hakemassa ja kuitissa komeilee:
    - vesipumppu
    - moniurahihna
    - jakohihnasarja
    - jäähdytysneste
    - pientarvikkeet

    #2
    Mikä auto ja mikä moottori?

    Comment


    • #3
      A3, 2001 8L, 1.6 (AEH?)

      Ennen vaihtoa autolla oli ajettu 232 tkm. En voi varmaksi sano, vaihdettiinko jakohihnan pyörät edellisen vaihdon yhteydessä, kun huoltokirja on tällä hetkellä autossa. :/

      Comment


      • #4
        Jos pyörät ovat kuluneet ne on syytä vaihtaa koska hihnalla ei ole mitään toivoa selvitä vaihtoväliä. Se kuuluu asentajan ammattitaitoon tarkastaa. Mutta että hihna olisi aivan valmis noilla kilsoilla kuulostaa enemmän siltä että sitä ei ole vaihdettu ollenkaan tai sitten se on tehty todella väärin. Näkemättä ei voi kuin arvailla pyörien tai hihnan kuntoa.

        Comment


        • #5
          Ei tossa jakopäässä oo ku hinna, kiristin ja vesipumppu. Nyt pakko kysyä mikä ihmeen kaltevuusanturi?? Oisko joku kiihtyvyysanturi?

          Comment


          • #6
            Jos pyörät ovat kuluneet ne on syytä vaihtaa koska hihnalla ei ole mitään toivoa selvitä vaihtoväliä. Se kuuluu asentajan ammattitaitoon tarkastaa. Mutta että hihna olisi aivan valmis noilla kilsoilla kuulostaa enemmän siltä että sitä ei ole vaihdettu ollenkaan tai sitten se on tehty todella väärin. Näkemättä ei voi kuin arvailla pyörien tai hihnan kuntoa.
            Joo, kiitos vastauksista. Vähän sellainen mutu ja fiilis jäi päivällä autohuoltoliikkeen soittajan olemuksesta ja reaktiosta puhelimessa, että tuntui että eivät ollutkaan vaihtaneet. Kuitenkin hieman hölmistyneenä siinä vastasi kun kerroin, että teille minä sen kesällä vaihdatutin. Kuitenkin kun myöhemmin päivällä työpäivän jälkeen menin kyselemään, niin epäilivät että huonokuntoiset hihnapyörät olisivat aiheuttaneet tämän kulumisen.

            Huoltoliikkeessä jakohihnan takuusta kyllä puhuttiin, mutta ei oikein mulle vielä auennut kattaako takuu vain, jos jakohihna on "maanantaikappale" vaiko jos kuluneet hihnapyörät ovat aiheuttaneet kulumisen? Käytännössähän käsitääkseni tässä tapauksessa vain itse jakohihnan hinta ja työn hinta tulisi maksaa, mutta kuka sen maksaa onkin se päivän polttava kysymys?

            Ei tossa jakopäässä oo ku hinna, kiristin ja vesipumppu. Nyt pakko kysyä mikä ihmeen kaltevuusanturi?? Oisko joku kiihtyvyysanturi?
            En nyt kuollakseni tarkasti muista. Mutta harmaita aivonystyröitäni hieroin, ni oisko ollut kuitenkin kallistuksenvakaajan anturi? Voiko tämän heikko kunto myös aiheuttaa ESP-valon toiminnan häikkää?

            Edit: Ehkä parempi etten lähde spekuloimaan kyseistä anturia, kun en tarkasti muista. Mutta puhuivat kuitenkin, että menisi samalla anturin vaihto kun jakopäänhihnaa vaihdellaan.
            Viimeksi muokannut skylah; 2.11.2016, 22:57.

            Comment


              #7
              Se voisi olla ohjauskulma-anturi. Ei kallistuksenvakaajassa ole mitään anturia.

              Comment


              • #8
                Tarkoitatko jakohihnan pyörillä ohjainrullia vaiko hammashihnapyöriä. Koska sinua on laskutettu jakohihnasarjasta, niin ainakin ohjainrullat on vaihdettu. Tai ainakin olisi pitänyt, koska niistä on laskutettu.

                Toinen vaihtoehto on, että haluavat vain tehdä ylimääräistä työtä, saadakseen lisää laskutusta.
                Viimeksi muokannut kari.rautio; 2.11.2016, 23:34.

                Comment


                  #9
                  Kuluuko näistä muka hihnapyöriä? Onko jokin moottori sellainen, mihin niitä pitäisi vaihtaa? Ei ole itselle tullut vastaan. Kyllähän sen hihna päällä näkee, että onko profiili kulunut erilaiseksi. Jotenkin haisee sille, että tässä ei ole korjaamo nyt hommaa tehnyt ihan niin kuin pitäisi.

                  Comment


                    #10
                    Oulun seudulla kuluu. Onko auto ollut siellä suunnalla aiemmmin?

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole ollut Oulussa, eikä Vaasassa. Etelä-Suomessa HKI/Kotka akselilla. Ja tänään soittelin kyseiseen pajaan ja lupasivat huomenna selvitellä syytä miksi jakohihna on päässyt näin huonoon kuntoon.

                      Ei tossa jakopäässä oo ku hinna, kiristin ja vesipumppu. Nyt pakko kysyä mikä ihmeen kaltevuusanturi?? Oisko joku kiihtyvyysanturi?
                      Tarkennukseksi kysyin vielä samalla puhelimessa mikä anturi, niin vastasivat: nokka-akselin asentoanturi.

                      Ja tämän anturin epäilivät aiheuttavan moottorin keltaisen häiriövalon sammumisen ja syttymisen silloin tällöin. ESP-valon syttymisen syytä eivät saaneet selville, kun sekin tuppaa sammumaan ja syttymään silloin tällöin.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 3.11.2016, 22:40. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        Anturin vaihtohan edellyttää sitten nokan hihnapyörän poistoa. Normaalisti siitä kyllä jää vikakoodi muistiin.

                        Comment


                        • #13
                          Oletko itse käynyt autoa katsomassa, vai luotatko korjaamon sanaan?

                          Vaikka ei epäluotettava paikka olisikaan niin kannattaa sitä autoa käydä katsomassa paikan päällä,varsinkin hieman kimuranteissa tapauksissa. On sitten helpompaa molemmille osapuolille kun tiedetään missä mennään. Tai ainakin valokuva tai pari pyytää vaikka sähköpostilla nähtäväksi jos matka muodostuu esteeksi.

                          Comment


                            #14
                            ESP tarvitsee vääntötiedon moottorilta ja jos signaali on epäuskottava, jonkin moottorin vian takia, se voi sytytellä ESP valoa. Vikakoodit kertoisi suoraan syyn.

                            Comment


                              #15
                              Tuli vietyä auto huoltoon, jotta iskevät uuden alustasarjan autoon (coilit), säätävät aurauskulmat ja etsivät vikaa miksi keltainen moottorivalo ja ESP-valo palaa silloin tällöin.
                              Ratin asentoanturi kiukuttelee aika-ajoin? Tämä sytyttää merkkivalon ja pudottaa ESP:n pois päältä.

                              Comment


                              • #16
                                Eilen soittelivat korjaamolta, että "mystistä" jakohihnan kulumisen syytä ei olla saatu selvitettyä, mutta uuden jakohihnan ja hihnakiristimen vaihto menee takuun piikkiin. Eli ovatko sitten unohtaneet vaihtaa tai sitten jotakin on tehty todella väärin kesällä, tiedä sitten?

                                Oletko itse käynyt autoa katsomassa, vai luotatko korjaamon sanaan?

                                Vaikka ei epäluotettava paikka olisikaan niin kannattaa sitä autoa käydä katsomassa paikan päällä,varsinkin hieman kimuranteissa tapauksissa. On sitten helpompaa molemmille osapuolille kun tiedetään missä mennään. Tai ainakin valokuva tai pari pyytää vaikka sähköpostilla nähtäväksi jos matka muodostuu esteeksi.
                                En ole käynyt katsomassa, mutta kaveri sanoi että maanantaina vaihdetaan ja maanantaina saisin auton pois. Mutta kuitissahan pitäisi näkyä sitten tämä uuden jakohihnan vaihto. Eli meinasin kyllä luottaa korjaajan sanaan. Tämä kenen kanssa "nyt" asioin vaikutti ns. rehelliseltä kaverilta. Jos ongelmia esiintyy voin riitatilanteessa vedota kuittiin. Tai ainakin vaadin kuittiin, että edellisen jakohihnan huono kunto on huomattu ja vaihdettu uuteen.

                                ESP tarvitsee vääntötiedon moottorilta ja jos signaali on epäuskottava, jonkin moottorin vian takia, se voi sytytellä ESP valoa. Vikakoodit kertoisi suoraan syyn.
                                Okei, voinhan maanantaina soittaa korjaamolle ja kysyä, että saisinko vikakoodilistan liitteeksi? Antavatkohan he sitten, ei tietoa? Tässä samalla menisi myös sitten tämä jakohihnan kuvatodiste episoodi.

                                Ratin asentoanturi kiukuttelee aika-ajoin? Tämä sytyttää merkkivalon ja pudottaa ESP:n pois päältä.
                                Ratin asentoanturista en tiedä? Mutta jotenkin tuntii välillä että ohjaus olisi "herkempi" silloin tällöin. Ohjaustehostin tuntuu olevan jatkuvasti päällä, mutta silti silloin tällöin kun esp- ja moottorin häirilövalo ei pala, niin ohjaustuntuma olisi herkempi.

                                Comment

                                Working...
                                X