Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudelle "lötköharrastajalle" apuja jarruista ym..!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Uudelle "lötköharrastajalle" apuja jarruista ym..!

    Eli Audi 100 2.0E vm.89 ja jarrujen käyttäytymistä ihmettelen, jos painat vaikka liikennevaloissa ollessa jarrua voimakkaasti pohjaan nii se polin melkeimpä painuu sinne, mutta silleen täryttämällä..vähän kuin portaittain...Muuten jarrut on toiminu normaalisti..Tänään sit vaihdoin taakse uudet jarrukengät ja eiköhän vänkärin puolelta pulpahtanu sylinterin mäntä pihalle..Ihmetyksekseni mitään nestettä sielt ei tullu!ihan pikku luiru vaan, nyt sitten jarru polin painuu kokonaan pohjaan kun tais hieman repiä ilmoja järjestelmään, jarrut nyt jotenkin toimii mut pitää painaa urakalla..Sit jos pumppaa jarrua nii se rupee ottaa ylempää mut vain hetken..
    Missä sit sijaitsee tämä jarrujen hydrauli sylinteri?ja onko kytkin tässä samassa paketissa? Ohjaustehostimen pumppu on korjattu mut se ei taida muuhun vaikuttaakaan vai? Ja mikä on tuo "pommi" mistä puhutaan?? On nii paljon uutta asiaa et sais edes vähän selkoo tohon hommaan nii tietäs mistä narusta vetää...

  • #2
    jarrujen ilmaus auttaa. kai osaat?:)?

    Comment


    • #3
      Kytkin on sinulla joko vaijerilla (meneekö vaijeri laatikolle "kytkinvipuun?) tai nesteellä. Suoraan ei voi sanoa kumpi on. Sillä ei ole toisin vaikutusta joska kytkin nestepiiri on mielestäni erillinen.

      Jarrut menee näin: Ekaksi on poljin josta on työntötanko rintapellinläpi jarrutehostimelle joka on koneen vieressä kuskin kohdalla rintapellissä oleva iso pyöreä pönttö (halkasija 20-30cm). Siitä keskeltä lähtee PÄÄSYLINTERI sauvana eteenpäin ja siinä sen päällä on jarrunestesäiliö. Pääsylinteristä lähtee jarruputket joka renkaalle (tai ne koukkaa ABS:n kautta jos sulla on sellainen siinä moottoirn oikeassa etukulmassa oikealla parin kahvipaketin kokoinen laatikko). Takarenkaille menevissä linjoissa on taka-akselin päällä paineetasaaja/jakaja josta putket jatkuu takarenkaisiin. Eturenkaissa ei ole mitään välissä pääsylinteri => renkaan jarrusylinteri.

      Jos sylinteri kävi ulkona niin sinulla on ilmaa järjestelmässä mutta ei varmaan "pääsynterissä asti". Täytä nesteetsäiliöön ja ne valuu kohti jarrusylintereitä (eri asia jos sulla on ABS, sitten voi olla vaikeuksia). Kuvauksesi vastaa sitä että jarruissa on ilmaa (yksikin sylinteri rittää, niin toimii noin).
      Kun sylinteri on "kiinni" asennossa (rumpujarrut takana?) niin sinne ei tosiaankaan mene kuin liru sisään.

      Pommi on "painesäiliö/varasto" mutta luulen että sulla ei ole sitä tuossa autossa.

      Eli ilmaa (taka)jarrut niin homma rupeaa pelaamaan!

      Comment


        #4
        89 lötkössä jarrutehostin on kyllä hydraulinen. Se on se noin tuuman paksuinen metalliputki jarrupääsylinterin ja rintapellin välissä.

        Hydraulipumppu tuottaa paineen sekä ohjaus- että jarrutehostimelle.
        Se "pommi" on hydraulijärjestelmän paineenvaraaja ja löytyy lötkössä vasemmalta edestä suunnilleen vasemman moottorinkorvakkeen kieppeillä. Näkyy paremmin alta. Sellainen 10 -15 senttinen metallipallo. varaajan kunnon voi testata sammuttamalla moottorin ja pumppaamalla jarrua.
        Uusi kestää jotain 20 - 30 polkaisua, ennenkuin poljin menee kovaksi. Alle 10 pumppausta kestävä alkaa olla vaihtokunnossa.

        Comment


        • #5
          Minulla taas typ44 2.0E vm. -88 ja -90 ja molemmissa on nestekytkin, eli ei mitään vaijereita.

          Ja molemmissa on yksi hydrauliikkapumppu (150 bar) joka tehostaa sekä jarruja että ohjausta. Ei ole tota isoa pyöreätä pönttöä (joka toimii alipaineella).
          Rintapellissä on kiinni tehostaja joka toimii nesteellä ja sen perään tulee pääsylinteri.

          Olen joutunut vaihtamaan sekä tehostajaa (käytettyyn) että pääsylinteriä ennenkuin sain jarruni toimimaan. Ja sitten vielä toi paineentasaaja...
          ABS:stä ei ole kokemuksia

          Tässä tapauksessa on tietenkin mahdollista että sulla falskaa pääsylinteri, eli tod.näk. korroosio iskenyt ja jarruneste pääsee tiivisteiden ohi. Tämä ei ollut vissiin uutenakaan kovin kallis. Kannattaa melkein lähteä siitä sitten kun sulla on ilmat pois systeemistä. Jos poljin sen jälkeen vielä tuntuu 'sienimäiseltä' meinaan.

          Ilmatessa takajarruja kannattaa kuormittaa auto niin että paineentasaaja aukeaa tai sitten pistää vaikka nippusiteellä aukiasentoon, muuten tulee aika heikosti nestettä taakse.

          Comment


            #6
            Juu kiitosta! nyt selkeyty asiat huomattavasti! Pitää ilmata tosiaan nuo takajarrut ja kattoo se pääsylinteri sen jälkeen..Eiköhän siitä viel kulkineen saa! =)

            Comment


              #7
              Kieltämättä mitä Juha aivan yllä puhui, eivät päde juurikaan typ44:seen. Toki yleisesti ottaen jarrujärjestelmä on vastaava tai siitä lievä variaatio. Yksityiskohdat ja osien sijainnit tosin ohjaavat todella pahasti harhaan typ44:sen kohdalla. Johan tuossa noita korjaavia kirjoituksia kuitenkin tuli useampikin.

              Jarrutehostin löytyy siis itse jarrusylinterin jatkona. Jarrunestesäiliö on kiinni pääsylinterissä (kiiltävä), joka puolestaan on kiinni jarrutehostimessa (musta) joka puolestaan on kiinni viimein rintapellissä. Paineensäädin löytyy kuskin puolelta taka-akselin tienoilta auton pohjasta (seuraa jarruputkia, se mötikkä). Pommi eli paineenvaraaja löytyy noin öljypohjan tasolta koneen vierestä kuskinpuolelta (se pullea mötikkä, johon menee letku tehostimelta). Ohjaustehostimen pumppu tekee paineen myös jarrutehostimeen.

              Kuva pommista löytyy esim. täältä (toiseksi alin tuote). Katso myös tämä.

              Varsin loppu oleva pommi saattaa myös aiheuttaa tuota jarrupolkimen hidasta tykytyksen sävyttämää painumista. Kun painetta ei ole varastossa tarpeeksi, tehostusta tulee lisää pumpulta hieman viivellä. Mikäli nopea uudelleenpainallus aiheuttaa jarrupolkimen kovettumisen jo ylhäältä, veikkaisin viaksi juuri pommia. Tällöin jarrut tosin ovat tehoiltaan ihan ok jo ennen polkimen alaspäin tykytystäkin. Jarrujen tehostuminen vasta pumppauksen jälkeen viittaa kyllä ilmaan järjestelmässä.

              Comment


              • #8
                Tuossa Typ44:sen kaavio jarruille.
                "Pommi" taisi olla nro.6.

                Minulla meni jarrupoljin"portaittain", kun pommi oli viallinen. Kuulostaa vaan siltä, että tuossa on lisäksi jotain muutakin ongelmaa. Silloin ostin käytetyn osan, mutta nyt ostaisin ehdottomasti uuden.

                Comment


                • #9
                  Vikaavikaavikaavikaa.

                  Eli myös minulla -89 lötkön jarrut tuottaa ongelmia. Hyvät neuvot olisi tarpeen.

                  Ongelmani on hieman erilainen. Etujarrut jäävät laahaamaan. Välillä jäävät todella kovasti pitämään kiinni. Olen ehtinyt sulattamaan jo kolmet pölärit etsiessä pysähdyspaikkaa ongelman iskiessä.

                  Käytin audin korjaamolla, kun etupyörien laakerit alkoi pitämään sietämätöntä meteliä. Samalla oli tarkoitus korjata edellämainitsemani vika. Oletimme korjaajan kanssa, että kyseessä olisi ollut niinkin helppo ongelma, kuin vanhat jarrunesteet. Putkissa höyrystyvä vesi aiheuttaisi helposti vastaavanlaisen ongelman. Tämä kun on tapahtunut yleensä vain erittäin kuumina päivinä pidemmillä matkoilla.

                  Mistähän alkaisin ongelmaa seuraavaksi etsimään? Putket ja letkut näyttäisi olevan kunnossa. Paineet vaan ei tahdo jarruista lähteä, kun tarpeeksi kuumaksi pääsee.

                  ...ja takajarruissahan ei mitään vikaa ole.

                  Comment


                  • #10
                    Laakerit menee kun tarpeeksi usein ylikuumenee laahaavilla jarruilla, voitelu katoaa ja metallin ominaisuudet muuttuvat.

                    Kannattaa vielä tarkistaa nuo jarruletkut, vaikka olisi päältäpäin kunnossa voi olla sisältä turvonnut niin että paluuvirtaus ei kulje kunnolla. Aikoinaan tein tuollaisen löydön itse toisen merkkisessä autossa kun ihmettelin miksi jää laahaamaan. Tästä syystä olenkin aina vaihtanut vanhemmissa autoissa jarruletkut muutaman vuoden välein.

                    Jos ajatellaan jarrujen toimintaa niin painetta on melkoisesti kun poljinta puserretaan lattiaan, ainahan se neste pyöräsylinteriin päin pääsee virtaamaan. Kun sitten jalka nostetaan polkimelta ei vastapuolella ole juurikaan mitään painetta loppuvaiheessa kun sinne puserrettu jarruneste on palannut lähes kokonaan takaisin. Jos letku on turvonnut sisäänpäin niin pyöräsylinteriin voi jäädä painetta.

                    Vanhassa typ44q:ssa (ABS) oli joskus itselläni jotain vikaa pääsylinterissä paluuvirtauksen kanssa, en ehtinyt lähteä sen tarkemmin tutkimaan vaan hain uuden pääsylinterin ja ongelma poistui. Vähän jäi kaivelemaan että mikä siinä oikeastaan oli.

                    Comment


                      #11
                      Minulla myös aiheutti eräässä 44:sessa pääsylinteri etujarrujen jumimisen. Uusi pääsylkky tilalle ja taas alkoivat jarrut pelaamaan. En tiedä mikä sylinteristä meni, mutta veikkaisin sen liittyvän sylinterin jousiin tai kulahtaneisiin tiivisteihin. Tuo sylinteri on vielä tallessa. Pitäisi joskus tehdä sille ruumiinavaus ja tutkia mikä siellä vikaantui.

                      En oikein usko, että jarrujen jumitus korjaantuisi nesteet vaihtamalla, mutta kokeilemallahan se selviää.

                      Comment


                        #12
                        Kirstu, jarrujen jumiutuminen johtuu Lötkössä mahdollisesti viallisesta jarruletkusta, tai kuten aikanaan itselläni, rikkoutuneesta tehostimen tiivisteestä. Hydraulitehostimesta poiki tiiviste jonka myötä tehostuspaine pääsi sylinteriin ilman polkimen painamista. Ei riittänyt kaksilitraisen mahtimoottorin voima kaupunkinopeuksissa liikkeen ylläpitämiseen kun ottivat etujarrut kiinni tosissaan. Silloin ei ollut tarjolla korjaussarjaa tehostimeen vaan piti turvautua purkuosaan, miten tänään, en tiedä.

                        ATV:n ongelma vaikuttaa "pommivialta". Eli jarrujärjestelmän "hätäjarrutehostimen painevaraaja" ts. pommi on päässyt maaliin. Kyseinen pallo löytyy tosiaan sieltä runkoaisan ja moottorin öljypohjan välistä kuskin puolelta hyvin alhaalta. Mikäli jarrutehostimen (lötkössä aina hydraulinen) päällä olevassa painekatkaisijassa on johdot kiinni - jota epäilen - pitäisi mittaristossa syttyä jarrujen varoitusvalo poljinta painaessa. "Pommi" on paineakku joka ylläpitää jarrutehostimen painetta moottorin sammumisen jälkeen tietyn jarrujen polkemismäärän ajan. Ja sen kuuluu kalenterin mukaan olla autostasi rikki, ellei ole uusittu aiemmin.

                        Comment


                          #13
                          Ja ensikertalaisille tiedoksi: ennen siihen pommiin kajoamista kannattanee pumpata (auto sammuksissa) paineet pois sieltä - voipi olla muuten jonkinmoinen työturvallisuusriski, jos menee liitoksia aukomaan kun systeemissä painetta. Jarruneste ei liene kovin terveellistä ihon alle mentyään.

                          Jollain sivustolla kehoittivat laskemaan sormensa ennen ja jälkeen asennustyön ;)

                          Comment


                          • #14
                            Melkein yhtä inhottavaa tuo jarruneste kuin maalinpoistoaine: eilen avasin auringossa lämmennyttä Nitromors -purkkia hieman huolimattomasti ja ainetta purskahti naamalle -tuli muuten kiire huuhtelemaan.
                            Ei välttämättä juuri liity jarrujen jumittamiseen, mutta ilmaukseen kyllä: jonkin aikaa sitten vaihdoin takajarrusatulat profiilin mukaiseen lötköön. Ilmaus piti tehdä rempan jälkeen vielä kahtena päivänä. Yön yli seisomisen jälkeen poljin painui lähes lattiaan. Ilmauksen aikana taka-akseli oli ilmassa, joten kuorman mukaan säätyvä venttiili saattoi hieman ahistaa. Viimeisen ilmauksen tein pyörät maassa ja sen jälkeen on poljin tuntunut normaalilta.

                            Comment


                              #15
                              Ilmaukseen kannattaa hankkia sellainen paineilmasysteemi, joka kytketään jarrunestesäiliön korkin tilalle. Helpottaa hommaa huomattavasti ja mahdollistaa tehokkaan ilmauksen ilman apumiestä. Hankin moisen sarjan joku aika sitten ja nyt olen ihmetellyt, miksi en ole sarjaa hankkinut jo vuosia sitten.

                              Painetta tuolle laitteelle voidaan syöttää vaikka vararenkaasta, jos kompuraa ei ole tarjolla.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo ilmauslaite on kyllä näppärä, varsinkin kytkinsylinterin ilmauksessa josta on joskus vaikea saadaa ilmaa pois. Rakensin aikoinaan itse laittamalla auton rengasventtiilin jarrunestesäiliön kanteen, rengaspainemittari siihen niin toimii. Kompurasta kannattaa säätää paine tosi alas, alussa oli ongelmia luultavasti siitä syystä että paine tuli väärältä puolelta pääsylkkyyn ja tiivisteet taisivat mennä jotenkin vinksalleen.

                                Ostin keväällä "kaupallisen version" ilmauslaitteesta, tuossa on suoraan auton renkaaseen sopiva liitin, eli ei tarvitse edes kompuraa.

                                Comment


                                • #17
                                  Jarrunesteen vaihdon voi toteuttaa siten, että avaa kaikki nipat, työntää pistoolilla ilmaa korkissa olevasta reiästä ja tarvittaessa lisäilee uutta nestettä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käy se tuolla paineilmapistoolillakin. Toi kaupallinen ilmauslaite on vaan paljon näppärämpi. Vekotin vaan kiinni jarrunestesäiliön korkkiin ja sitten vaan rauhassa aukomaan/sulkemaan jarrujen ilmaruuveja siinä järjestyksessä minkä parhaaksi katsoo. Välillä pitää tietty kurkata jarrunestesäiliöön, ettei käy vanhanaikaisesti.

                                    Itse en uskaltaisi työntää yli 0,5bar painetta jarrunestesäiliöön. Jotkut on kuulemma onnistuneet poksauttamaan säiliön liian kovalla paineella.

                                    Comment


                                    • #19
                                      kiitoskia neuvoista..

                                      Mutta mistäs sellainen sitten voi johtua, että etujarrujen jumiutumisella ja lämpimillä ilmoilla on selvästi jokin yhteys? Jarrut ei ole jumittaneet esim talvisin ollenkaan. Kesähelteillä ajellessa ne saattaa tuon ikävyyden tehdä. Ongelma on todella satunnainen ja siksikin pahuksen ärsyttävä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kannatta hioa satuloiden kaikki liuku-/kontaktipinnat puhtaiksi. Ihan kunnon karkealla santapaperilla joko käsin tai hiomalla vingulla.

                                        Itse ostin Motonetistä ilmauslaitteen ~25e muistaakseeni. Sikamainen hinta kyllä "laitteesta" joka käsittää muovisen jarrunestesäiliön kannen sekä pari metriä perusletkua venttiililiittimineen. Vararenkaassa piti olla painetta vajaa 1,5 bar, jotta ilmaaminen onnistui. Aloitin alle baarilla, mutta sillä paineella ei varsinkaan takanipoista tullut vielä mitään. 1-1,5bar oli passeli paine. Hissukseenhan se varsinkin takasylintereistä neste virtaa tosin noillakin paineilla, mutta mikäs kiire sitä ilmailesssa.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X