Kyseisessä audissa siis lävähti moottorin vikavalo ruutuun. Vikakoodeja antoi P1128, P1137, P1139, P1130 elikkä menee vissiin laihalle ja moottorin ohjaus alkaa korjata seoksia? Starttipilotilla yritin etsiä alipaine vuotoa tuloksetta. Vikakoodien nollaamisen jälkeen vilkutti moottori valoa mutta ei syttynyt pysyvästi vasta kuin 50 km jälkeen. 3500rpm jälkeen pienen pientä nyhtämistä siis hyvä että huomaa. Huomasin myös että putki luultavasti vuotaa pakosarjojen jälkeen hieman, voisiko tämä olla osa syytä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 2.4 -02 menee laihalle ja moottorin vikavalo syttyy
Collapse
X
-
Moottorin ohjaus säätää seosta aina ja jatkuvasti.
Nuo koodit tarkoittaa:
P1128 lohko 1 laiha
P1137 lohko 1 rikas
P1139 lohko 2 rikas
P1130 lohko 2 laiha
Jos pakosarja puhaltaa kaasua vain ulos, niin ei se vaikuta katalysaattoriin menevän kaasun happipitoisuuteen. Jos pakosarjasta on imua niin silloin pakokaasuun tulee lisähappea ja lambda-anturi kertoisi laihasta seoksesta.
Tässä tapauksessa pakosarjan vuoto ei voi olla ongelmien syynä, koska vikakoodeja tulee molemmista lohkoista. Ongelman syynä on siis tekijä, joka on yhteinen molemmille lohkoille.
Comment
-
Jos on lukija käytössä, niin kannattaa lukea polttoaine-annostuksen korjauskertoimet ("lambda-arvot").
Näitä on kaksi per lohko. STFT (short term fuel trim) hetkellinen korjauskerroin ja LTFT (long term fuel trim) pitkän ajan korjauskerroin. LTFT kertoo koko säätöjärjestelmän toimivuudesta. Esim minun autolla se on jatkuvasti luokkaa +10%. STFT taas päivittyy jatkuvasti ja elää nollan molemmin puolin. Se on merkki, että säätöjärjestelmä toimii, kuten kuuluukin.
Comment
-
No nyt tuli hyvää tietoa! Aktiivista vikaa ei jää päälle mutta moottorin luonne on sama vaikka vikavalo ei palaisi. Perus lukijalla mennää eli en saa katsottua lamba arvoja tai mitään live dataa. Haluttais pois lukea imm vika laittamalla uusi boschilainen koska näissä audeissa ruuka näitä mennä. Eikös imm ole se yleisin vika ku alkaa puhti hävitä ja olen käsittänyt että jos imm heikkenee niin selvää vikakoodia ei jää.
Comment
-
Jos imm heikkenee, niin lambda-säätö korjaa asian kasvattamalla LTFT-arvoa ja kaikki on kunnossa. Siksi ei tule vikakoodia. Vikakoodi tulee, kun korjaus menee tappiin. Korjaus-alue on esiim +- 25 % tai +-20 % automerkistä riippuen.
Minun autossa LTFT on noin +10%. Se tarkoittaa, että kone saa 10 % enemmin ilmaa, kuin mitä imm kertoo. Siksi polttoainettakin on annettava 10% lisää. Säätö toimiii, kuten on tarkoitettu ja auto on katsastettu viikko sitten hyvin päästöarvoin.
C0% 0
CO2 14,5
HC 1
O2 0,0
Lambda 1,000
Comment
-
Halpa tapa "korjata", on laittaa ilmamassamittarin sisälle n. 5 mm paksua tiivistenauhaa kierros sensorin kohdalle, jolloin ilman virtaus nopeutuu ja imm näyttää isompaa arvoa eculle. Se tiiviste pitää olla hyvällä liimalla kiinni, ettei päädy väärään paikkaan. Ja muutenkin vaan testikäyttöön. 20mm pätkä 75mm viemäriputkea hoitaa saman asian, sen voi laittaa ruuveilla kiinni. Ahdistaahan tuo sitten täyskaasulla... :-)
Comment
Comment