Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 (B5) kardaanin tukilaakeri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 (B5) kardaanin tukilaakeri

    Terve
    Täällä oli juttua vanhemman quattron kardaanin tukilaakerista. Pitääkö samat vinkit paikkansa myös tuon uudemman kartaanin kanssa?? Eli tukikumi on melkein hajalla ja uutta ei saa tarvikkeena mutta jos jonkun muun auton hässäkkä sinne sopisi(bmw?). vinkkejä otetaan vastaan!
    Auto on a4 1,8tQuattro -96
    Audi-kaupasta saa kumin mutta siihen tulee kartaani mukaan...Ja hinta sen mukainen...

    #2
    Kehveli sentään, saisi kuluttaja-asiamies puuttua moiseen kytkykauppaan.

    Itse ongelmaan en osaa antaa muuta neuvoa, kuin että melko varmaan autoosi sopii jonkun toisen merkin kardaanin tukilaakeri, mutta juuri nyt ei ole hajuakaan, mikä laakeri siihen sopisi.

    Comment


      #3
      Ilmeneekö värinänä se tukilaakeri vai miten? Vai onko se kumi vain silmämääräisesti mennyt? Itellä oli autossa hämärää värinää aina hetkittäin ja tuli mieleen että juontasko sieltä juurensa mutta nyt se on kuitenkin lakannut värisemästä..Alkaa nimittäin huolestuttaan jos kerta varaosaakaan ei ole tiedossa..

      Comment


      • #4
        Huomasin kovassa kiihdytyksessä ja samalla kaartaen sellaisen jytinän joka tuli selvästi melkein ahterin alta. Otin lämpökilven kartaanin edestä pois ja koitin kädellä heiluttaa akselia ja kas kummaa se heilu senttikaupalla kannatinkumin paikkeilta. Tarkemmin tutkien kumi on revennyt 1/4 kierroksen verran siitä ulkokehästä. Ainakin sieltä valo paistaa läpi... normaalissa ajossa ei huomaa mitään olevan vialla mutta kun laittaa esim kärryn perään ja koittaa reilummin kiihdyttää niin taas jytisee kuin turkin sodassa...:) Tarvii ottaa kardaani irti joku päivä ja tutkia saako sitä edes poikki ilman ristikon purkamista. Edellen hyvät neuvot ovat tarpeen!!

        Comment


          #5
          Eiköhän se A4:ssäkin katkea ristikon läheltä ihan pulttiliitoksella. Kannattaa merkata puolikkaiden sijainti toisiinsa aika hyvin, sillä pooritus on melko tiheä ja yhden sivuun asennettuna takuulla jää vatkaamaan.

          Comment


          • #6
            Auttaisiko?

            Comment


              #7
              Taitaa olla A4 vielä sen verran tuoreempi malli, ettei kukaan ole ko. tutkimustyötä tehnyt. Mikäli auto kestää seisotusta muutaman päivän, ota laakeri kätöseen ja ala kiertää varaosaliikkeitä osia vertaillen. Eiköhän sinne joku sovi pienellä työstöllä.

              Kun viet työn loppuun asti muistat kertoa foorumilla laakerin tarkan mallin =)

              Comment


              • #8
                eiköhän se jossain vaiheessa kärsi muutaman päivän seistä.. Nuo 1,8t/quattromanian sivut ovat melko hyvät. Sieltä olen aika paljon kaikkea "kivaa" löytänytkin. Täytyy pistää rinkula varikolle ja alkaa etsimään osaa! kerron kun jotain saan selville, mutta en vielä ensiviikolla ehdi joten elekää ootelko ihan heti...!

                Comment


                • #9
                  Pertillä on kestäny tukilaakerin etsintä jo hyvän tovin...liekkö joku toinen keksiny, että mikä osa tuonne passaa? =)

                  Onko se tässä kuvassa tuo keskellä, liitoksen vieressä oleva numeroimaton osa?
                  http://fi.realoem.me/Audi/RDW/A4Q/19...R/5/521/521010

                  Comment


                    #10
                    Kyllä on. Noita löytyy ebaysta. Kannattaa sitten olla tarkkana että tulee oikeanlainen. Itselle on tullut pari sellaista joissa laakerin kumiosa on nurinpäin. Tukirauta ei ole symmetrinen, joten jos se on väärinpäin, se pitää irroittaa siitä ja kääntää toisinpäin.

                    Comment


                    • #11
                      Millä hakusanalla sitä osais sieltä hakea? Tai olisko heittää suoraa linkkiä?

                      Ja liekö tuo olis sitten se ratkaisu, kun oireena on, että kunnon vedätyksessä (esimerkiksi "donitsia" tehdessä) kuuluu sellainen tum-tum-tum? Muutaman kerran on tullut tässä talven aikana, mutta en oo tahallaan viitsiny sitä paukuttaa.

                      Comment


                        #12
                        FAQ:sta löytyy: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...92&postcount=5

                        Voihan se kumi olla löysä jo kohta 20 vanhassa vehkeesä.

                        Comment


                        • #13
                          Tämän pitäisi ainakin passata:

                          Febi Bilstein
                          BMW E21
                          Osano. 05196

                          Omassa vekottimessa on juuri laakeriremppa kesken ja olen hommannut kyseisen laakerin valmiiksi. Vanha on täysin sökö ja kardaani makaa teräspantaa vasten ja lämpösuojaan kihnuttaen. Erikoisia ääniä on piisannut, kun lähtee liikkeelle.

                          Comment


                          • #14
                            Laitetaanpa pientä päivitystä. Bemarin kanatinosa on huomattavasti matalampi kuin Audin alkuperäinen eli taas meni värkkäämiseksi. Porasin vanhasta kehästä kumioidun laakeriosan pois ja piirsin muodon pöytään. Käänsin Bemarin laakerista korvakkeet alaviistoon ja hitsasin 5x30mm lattaa jatkeeksi, että korkeus tuli samaksi. Yhdistin korvakkeet vielä keskeltä poikkituella. Kun löin laakerin paikoilleen, niin kardaanin huullos alkoi hinkata kumiosaan. Jouduin vielä viilaamaan reikiä, jotta sain asennusvaiheessa riittävästi vedätettyä laakeria perää kohti. Pitäisi varmaan laittaa kuvia, mutta en osaa.

                            En suosittele siis mainittua Bemarin laakeria, ellei välttämättä halua ruveta muokkaustöihin. Jenkeillä näyttää ainakin olevan juuri oikeita laakereita. Eipä sieltä Trumpin ihmemaasta jaksa ruveta tilaamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa Q7:n ja touareqin kardaanien kanssa hieman touhutessani olen tullut sellaiseen päätelmään että pelkkää kannatinkumia/laakeria ei kannata vaihtaa. Perusteluina on se että nivel on kulunut ja aiheuttaa tärinän, jos nivel on kunnossa ei huonokaan kumi haittaa menoa. Niveleen kuluu selvästi havaittavat pykälät ja reippaammin voimaa siirrettäessä kuulat nousevat pykälää vasten ja tärinä alkaa.

                              Comment


                                #16
                                Ajeltiin juuri Saksassa vaynen kanssa. Kardaani täristi kovilla väännöillä aika paljon. Se oli tehnyt sitä jo kauan, ja sitten tietysti hajosi Nyrrellä privapäivänä. Kumi oli revennyt täysin irti. Uudella kumilla/tukilaakerilla ei tullut mitään värinöitä. Eli vika oli pelkästään kumissa, ei kardaanin nivelessä.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä se huono kumi vaan haittaa. Se kun väsyy, niin kardaani alkaa jumputtamaan eikä siihen auta hyvät nivelet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin, mainitsin että ei mielestäni kannata vaihtaa pelkkää kumia koska työmäärä on lähes sama jos vaihtaa molemmat, ne kun ovat yleensä yhtä vanhoja. Pelkkä kumi ei auta tilanteessa jossa nivel on myös kulunut. Kulunut nivel lyö akselia päittäin ja helposti rikkoo uuden kumin nopeasti. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X