Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sen kaasuläppä temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:sen kaasuläppä temppuilee

    morjes.. tuossa a4 vm97 1.8t rupes kaasuläppä kiukuttelemaan. eli kierrokset jäi huutamaan n.1300 ja sit heijaamaan ja tasakaasulla ajaessa matka ajoa niin auto kuolee n.5sekunniks... kaveri nollas sieltä 2 vika ilmotusta ja mukautti läpän perusarvot tai jotain. mutta eipä tuo paljoa parantunu, läpän ympäristön puhdistin jarrucliinerillä mut ei auta.. eli mikä avuks? uusläppä? hintaa varmaan merkkiliikkeessä niin paljon. eli onko edullisempiä vaihtoehtoja /korjaus kikkoja...
    kiitoksia etukäteen..
    -helmut-

    #2
    Searchia kehiin.. Sen voi helposti putsata itsekin esim. jarrukliinerillä, rätillä ja topseilla. Täältä löytyy simppeli ohjeistus tuohon puhdistukseen:

    http://public.fotki.com/RoberTT/main...body_cleaning/

    Muista lopuksi läpän kalibrointi. Jos sulla ei ole VAG-COM:ia käytössä, niin kalibrointi onnistuu myös seuraavalla tavalla:

    1. Konepelti auki
    2. Kuskin ovi auki ja ikkuna alas
    3. Sammuta kaikki tuulettimet, valot, jne.
    4. Käännä virta-avaimesta virrat päälle, mutta älä starttaa
    5. Nyt kaasuläpän pitäisi alkaa piippaamaa/surraamaan
    6. Odota kunnes surraus/piippaus loppuu ja kuuluu naks, jolloin kalibrointi on valmis

    Kandee ehkä samalla vaihtaa se läppäkotelon ja imusarjan välinen vihreä tiivistepaperi. Se nimittäin voi vioittua irrotuksen yhteydessä. Itse putsasin viimeksi kaasuläpän viime viikonloppuna ja selkeästi parani käynti, kaasuun reagointi sekä kiihtyvyys. Ei myöskään nyi enää nii pahasti kuin ennen.

    Comment


    • #3
      Onko kukaan irroittanut 2.6 ABC tai 2.8 koneisesta ilmanputsarihaitari, joka on ruiskussa kiinni. Millä työkaluilla kiinnikkeet lähtivät ruiskusta irti? Kiinnikkeet (pultit?) ovat pyöreällä kannalla.

      Ajattelin kanssa tuon kaasuläpän irroittaa jos auttaisi tuohon kylmänä nypyttämiseen.

      Comment


      • #4
        morjes.. kiitti puhdistus vinkistä.. mut eikös tossa ollu sähkönen kaasuläppä missä toi puhdistus juttu oli..? eli viejerikäytösen kaasuläpän kalibroiti vikkejä odotellaan.. ei surissut ei muutakaan mellakkaa pitäny kun kokeilin tuota neuvoa..!

        Comment


          #5
          Muista lopuksi läpän kalibrointi. Jos sulla ei ole VAG-COM:ia käytössä, niin kalibrointi onnistuu myös seuraavalla tavalla:

          1. Konepelti auki
          2. Kuskin ovi auki ja ikkuna alas
          3. Sammuta kaikki tuulettimet, valot, jne.
          4. Käännä virta-avaimesta virrat päälle, mutta älä starttaa
          5. Nyt kaasuläpän pitäisi alkaa piippaamaa/surraamaan
          6. Odota kunnes surraus/piippaus loppuu ja kuuluu naks, jolloin kalibrointi on valmis
          Tää kuulostaa ihan siltä, että kumartaminen mekkaan päin auttaa myös.

          Lienee kuitenkin se vag-com joka tässä tapauksessa toimii, tiedä häntä?

          Comment


            #6
            Kyllä tuo 6s virrat päällä - juttu sopeuttaa ainakin uudemmissa vagineissa; Sähkövempeleethän laitetaan pois ja ikkunat auki että ylipäätänsä kuulet sen naksauksen.

            Comment


              #7
              Kokemuksen syvä rintaääni puhuu :)

              Kyllä se vaan toimii tuo "manuaalinen" kalibrointi vaikka hieman hölmöltä kuulostaakin. Omassa kolmosessa olen operaation pariin kertaan tehnyt.

              Comment


              • #8
                Minulla oli A4 1.8T:ssä ongelmana tyhjäkäynnin heiluminen. Heijaaminen oli jo niin suurta, että se kuului jo ulkona äänen perusteella ja sen takia tuli joskus pidettyä jopa ilmastointia pois päältä koska heilahtelu oli silloin pienempää.

                Sain tänään viimeinkin aikaiseksi avata tuon kaasuläpän ja puhdistaa sen. Siellä oli melko paljon pinttynyttä likaa ja hammasharjalla sai tosiaan jonkun aikaa harjata ja kliineriä käyttää ennenkuin tuli puhtaaksi. Hommana tuo kesti noin tunnin vaikka minulla ei ole aikaisempaa kokemusta asiasta. Eli on helppo homma.

                Tein tuon kaasuläpän manuaalisopeutuksen ennen käynnistystä ja tulos oli hyvä.
                Nyt kierrosluvussa on vain äärimmäisen pientä heilahtelua ilmastointikompuran ollessa päällä ja ilman ilmastointia se mittarin neula on kuin ruuvattu paikoilleen.

                Tässä(kin) tapauksessa tästä palstasta oli hyötyä.
                Ilman mitään erikoistyökalua pääsin eroon kiusallisesta viasta autossa.
                Kiitos kaikille aisasta aikaisemmin kirjoittaneille.

                (annoin muuten sen sopeutuksen tapahtua rauhassa ja jätin auton noin 15 minuutiksi siihen virrat päälle tilaan varmuuden vuoksi koska mielestäni sieltä kaasuläpästä kuului vielä erittän pientä ääntä (surinaa) ainakin 5 minuutin kuluttua sopeutuksen aloittamisesta)

                Comment


                  #9
                  Kieltämättä tuossa "manuaalisopeutuksessa" voi tehdä vaikka mitä rituaaleja. Lisäksi voisi vielä avata kattoluukun, takakontin ja kytkeä hätävilkut päälle. Ja hyvin voi todeta, että toimii vaikka oudolta kuulostaakin. Monessa yhteydessä kyseinen temppu on nostettu esille ja aina tuntuu, että suurin osa listan asioista on täysin yhdentekeviä läpän sopeutuksen suhteen.

                  Ilmastointi päällä pieni ailahtelu on täysin normaalia.

                  Comment


                  • #10
                    Ja unohdin mainita, että polvistuin kaikkiin ilmansuuntiin ja toivoin kaikkien taivaallisten olioitten tukea...

                    Oli sillä manuaalisopeutuksella vaikutusta tai ei niin niin puhdistuksen (ja sopeutuksen?) jälkeen pyörimisnopeus tyhjäkäynnillä pysyy paljon paremmin nimelliskierrosluvussa kuin ennen sitä.

                    Comment


                    • #11
                      no niin vastauksia on tulvinut.. putsasin sen läpän kunnolla ja samalla puhdistelin myös elektroniikka puolen.. heijjaaminen on loppunut mut matka ajossa hyytyminen ei.. eli auto kuolee 5.s kun ajaa matka-ajoa ja se saattaa kyytyä 50km matkalla 7kertaa..
                      eli tietääkö kukaan saako tohon läppään elektroniikka puolen erikseen vaiko joutuuko ostamaan koko läppähässäkän..?

                      Comment


                        #12
                        Sen enempää asiaa tutkimatta voin melko suurella varmuudella sanoa, että ei saa. Koko paketti tai ei mitään. Muistaakseni ainakin Golfin läppäasetelma oli elektroniikan kanssa suht kiinteä.

                        Comment


                        • #13
                          Englannissa korjaavat noita kaasuläppäyksiköitä. Työ ja osat maksavat reilut 200 euroa.
                          Uusi kaasuläppäyksikkö maksaa Suomen Audilla 727 euroa. (Järjetön hinta).

                          Nämä nykimisviat voivat tässä A4-mallissa johtua 10 eri asiasta. Itse olen jo vaihtanut Lambdan, Maffin ja tuon kaasuläppäyksikön. Akkukin on tässä hässäkässä uusittu :)

                          Nyt loppui vikakoodien tulo, mutta käynti ei ole edelleenkään sitä mitä sen pitäisi olla. Kierrokset jää yhä hetkeksi 1300 rpm:ään ja ajossa nykii... kaasuun kone ei vastaa niin ripeästi kuin "terveenä".

                          Mikä hemmetti se vois olla... kertokaa ratkaisunne, jos olette saaneet nykivän autonne taas ojennukseen. Kiitos!

                          Comment


                          • #14
                            Samaa asiaa oon auton ostosta lähtien miettinyt; miksi kierrokset jäävät vaihteenvaihdon yhteydessä ns. huutamaan. Kyselin Laakkoselta, niin sanoi sen olevan vain ominaisuus siirtyessä vaijerikaasullisista sähkökaasullisiin vehkeisiin.

                            Kierrosten palautumisnopeus on kyllä parantunut omaksuttuani uuden ajotyylin. Myös lastutus ja TT:n by-pass paransi hieman asiaa. Tänään vilkaisin kaasuläppää ja ai perkale kun oli töhnää..

                            Kuuluuko muuten läpän olla aivan kiinni kiinniasennossa? Mulla se jää hieman auki.

                            Ohessa kuva vielä paskaisuudesta.
                            Viimeksi muokannut Pitkänen; 23.1.2012, 14:49. Perustelu: kuvalinkki poistettu kun kuvapalvelin on kuollut

                            Comment


                              #15
                              Ihme toleransseja noissa kaasuläppärungoissa ,kun aikoinaan vertailimme saman merkin automalleja samalla tekniikalla , niin näkyviä eroja oli kaasuläpän ja rungon väleissä .
                              Ja autoilla oli vain 50000 km. eroa ajokilometri määrissä .

                              Comment


                              • #16
                                Laitetaas nyt vaikka tähän, eli ongelmana profiilin autossa tuo, että kylmänä käynnistettäessä (esim. yön jälkeen) kierrokset nousee muutamiksi sekunneiksi tuonne johonkin 1300 ja laskee sitten siitä vajaaseen tuhanteen. Tämä ilmeni mielestäni lastutuksen jälkeen, sitä ennen käynnistyksessä kierrokset eivät paljon yli 1000 nousseet.

                                Tämän lisäksi kylmänä on ilmennyt sellainen ongelma, että kierrokset jää ajaessa kaasun noston jälkeen muutamiksi sekunneiksi (ehkä 4-5s) 1500 ja laskevat vasta sitten normaalimpiin lukemiin. Tämäkin ilmeni lastutuksen jälkeen, ei kyllä heti, tai sitten kelit ovat nyt vain kylmentyneet sen verran jos sillä on vaikutusta.

                                Lämpimänä toimii paremmin, mutta siinäkin havaittavissa kierrosten hidasta laskua 1000-1500 alueella, korkeammilta kierroksilta tulee kyllä nopeasti alas kaasun noston jälkeen. Tällä 1000-1500 alueella olen kyllä ehkä ennenkin havainnut, että eivät ne kierrokset ihan heti alas tule. Mutta hassua sinänsä, että tälläkin hetkellä lämpimänä tuntuu, että välillä kierrokset tulee ihan samantien alas kaasun noston jälkeen ja välillä taas jää hetkeksi miettimään.

                                Kulkuja tuntuu olevan ihan suht normaalisti enkä mitään ylimääräisiä ääniä mielestäni koneesta kuule, eli ei siellä kai kauheasti voi mikään letku vuotaa? Eli pitäiskö vikaa lähteä tosta kaasuläpästä paikallistamaan? Senhän ei kyllä pitäis varmaan vaikuttaa käynnistyksessä mitään? Uus by-pass on kyllä tulossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Mitä ainetta kaasuläpän puhdistukseen suositellaan? Motonetissä jotai kaasuttimen puhdistussprayta, ja jotkut vissiin käyttää jarrujen puhdistussprayta? Kannattaako se hökötys irroittaa kokonaan? Onko sitten tiiviste uusittava?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaasuläppä

                                    Onko lappeenrannan seudalla kuka pääsis sopeuttaa kaasuläppää paikanpäälle

                                    Comment

                                    Working...
                                    X