Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44/RT:n Joutokäynti pätkii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44/RT:n Joutokäynti pätkii

    RT-moottori on alkanut aavistuksen pätkimään joutokäynnillä ja tuli mieleen, että olisiko "väärillä" tulpanjohdoilla osuutta asiaan.

    Vika ilmeni ensimmäisenä koneen "ontumisena", eli käydessä huojui tasaisesti, aivan kuin yksi sylinteri ei syttyisi kunnolla. Ontuminen hävisi melkein kokonaan, kun käänsin aavistuksen rikkaammalle, mutta ajoittainen pätkiminen jäi.
    Suuttimien osuutta asiaan epäilen, koska ne ovat vaihdettu noin vuosi sitten. Vikaa etsiessäni huomasin myös pienen "sisäisen" (eli ilma oli kuitenkin määränjakajan mittaamaa) alipainevuodon, mutta senkään tukkiminen ei käyntiin juuri vaikuttanut.
    Mikä itseäni myös ihmetyttää on se, että ISV irti ja joutokäyntikierroksia säätöruuvista nostamalla, tuntuu kone käyvän tasaisemmin, mutta saattaa olla, että ISV vain korostaa vian oireita.
    Puristukset on mitattu noin 5000km sitten ja silloin ne olivat tasaiset.
    Ajossa ei ole havaittavissa mitään nykimistä/pätkimistä.

    Ennen kuin alan mittaamaan tulpanjohtoja, olisi hyvä tietää mitä arvoja sieltä pitäisi tulla.
    Kun johdot on vaihdettu noin 3 vuotta sitten, voisi kuvitella, että arvoissa ei suurta heittoa ole, mutta voisiko "väärän tyyppisen" johdon ikääntyminen aiheuttaa liikaa kokonaisvastusta, kun huomioidaan myös autossa tod.näk. olevien R-tulppien vastus (tulpat on nelikärkiset, ajettu n.15tkm) ???

    Ruisku on oma K-jet, mutta RT-moottori ei ole auton alkuperäinen konetyyppi.

  • #2
    Asian vierestä, missäpäin se isv majailee? Itselläni se jumittaa pakkaskeleillä, joten pitäisi nyt kesäaikana malttaa ottaa irti ja putsata.

    Comment


    • #3
      Tuossa kuvassa öljykorkin vasemmalla puolella.
      Ja ISV näyttää tältä.

      Comment


      • #4
        Jees, tuota mä vähän veikannutkin, taitaa surista heti ku virrat pistää päälle jos en väärin muista. Aikas samanlainen tuo konehuone, mitä toi pissapojan säiliö ja syylärit eri paikassa. Lähteekös toi irti ilman tuota imursarjan irroitusta?

        Comment


        • #5
          Lähtee käsin vääntämällä ilman imusarjan irroitusta. Ilmeisesti virtoja ei kannata pitää päällä, kun ISV:n irroittaa, voi kuulemma jännitepiikit vahingoittaa ohjainlaitetta.

          Comment


          • #6
            Johdot mitattu, 2.7- 4.5ko. Pyörijä 1ko ja puolanjohto 2.2ko. Puristukset mittasin uudestaan, nyt kylmästä koneesta ja arvot n.12Bar. Tulpat oli puhtaat ja hyväkuntoisen näköisiä.
            Ideoita...?

            Comment


            • #7
              Oikean tyyppiset johdot on 5kΩ vastuksilla ja kokonaisvastus pisimmässä johdossa ~6kΩ. Puolanjohto on 1kΩ:n vastuksella, joten sen lukemat ei heitä pahasti.

              Mutta varsinaiseen vikaan:
              Minun veikkaukseni on että jossain on vielä alipainevuoto ja sen takia toimii ilman ISV:tä "paremmin".

              Omassa lötkössä ISV toimi tyhjäkäynnillä jatkuvasti, kun eräs kudosletkun pätkä vuosi mutkakohdasta. Heti, kun tuon vuoden korjasin, ISV hiljeni ja tyhjäkäyntiä pystyi laskemaan 900rpm kieppeille. Sen alle olevilla kierroksilla käy tyhjäkäyntiä vielä aika karkeasti, mutta muuten selvä parannus entiseen.

              Comment


              • #8
                Hieman asiaan liittyen. Mikä tarkoitus sillä alipaineletkulla on, joka menee imusarjalta ilmanputsarikoteloon? Ainakin omassa RT-pohjaisessa lötkössä tälläinen löytyy. Eikös se ime siitä siitä mittaamatonta ilmaa jatkuvasti? Ei sen irroittaminen/tukkiminen kyllä mitenkään käyntiin vaikuta. Jäi vaan joskus ihmetyttämään moinen, eipä asialla muuten merkitystä ole.

                Comment


                • #9
                  Minun veikkaukseni on että jossain on vielä alipainevuoto ja sen takia toimii ilman ISV:tä "paremmin".
                  Pitääkin ottaa se iso haitarikumi irti ja tutkia, jos siinä olisi murtumia. Pienemmät alipaineletkut jo vaihdoinkin, kun vian huomasin.

                  Omassa lötkössä ISV toimi tyhjäkäynnillä jatkuvasti, kun eräs kudosletkun pätkä vuosi mutkakohdasta. Heti, kun tuon vuoden korjasin, ISV hiljeni ja tyhjäkäyntiä pystyi laskemaan 900rpm kieppeille. Sen alle olevilla kierroksilla käy tyhjäkäyntiä vielä aika karkeasti, mutta muuten selvä parannus entiseen.
                  En nyt ihan ymmärrä, miten tuo voi vaikuttaa ISV:n toimintaan, jos alipainevuoto? On jäänyt vähän hämäräksi ISV:n toiminta, esim. mitä tietoja tarvitsee.

                  Sen olen huomannut, että moottori ei meinaa pysyä käynnissä, jos ISV:n pistokkeen ottaa irti, mutta se on ymmärtääkseni normaalia.
                  Ja käynti huononee täälläkin tuossa 900rpm kieppeillä. Tuntuu, että olisi osaksi 5syl. moottorin "ominaisuus".
                  Jos taas ISV kytketty, pitää joutokäynnin säätöruuvin olla melkein kiinni, muuten käy liian kovaa. Muistaakseni noin kierroksen on ruuvi auki, mutta niin se oli aikaisemminkin.



                  Mikä tarkoitus sillä alipaineletkulla on, joka menee imusarjalta ilmanputsarikoteloon?
                  Joskus mietin samaa, mutta en enään muista keksinkö tarkoitusta letkulle.
                  Kun otan haitarikumin irti, täytyy samalla tutkia tuon letkun tarkoitusta.

                  Comment


                  • #10
                    En nyt ihan ymmärrä, miten tuo voi vaikuttaa ISV:n toimintaan, jos alipainevuoto? On jäänyt vähän hämäräksi ISV:n toiminta, esim. mitä tietoja tarvitsee.
                    Et ole yksin ;) Mutta alipainevuodon olet jo rajannut pois vaihtamalla kaikki letkut.

                    Jos taas ISV kytketty, pitää joutokäynnin säätöruuvin olla melkein kiinni, muuten käy liian kovaa. Muistaakseni noin kierroksen on ruuvi auki, mutta niin se oli aikaisemminkin.
                    Otitko muuten öljytikun pois ja puristit kampikammion huohotinletkun umpeen, kun säädit kierrokset kohdalleen?

                    Ja käynti huononee täälläkin tuossa 900rpm kieppeillä. Tuntuu, että olisi osaksi 5syl. moottorin "ominaisuus".
                    Jospa sittenkin katsoisi missä kunnossa kone on sisältä päin... lähes ½ milj. km mittarissa.

                    Comment


                    • #11
                      Et ole yksin ;) Mutta alipainevuodon olet jo rajannut pois vaihtamalla kaikki letkut.
                      Se on varmaan sitä "teknistä etumatkaa", kukaan ei vieläkään tiedä miten se toimii ja miten sitä korjataan. :)

                      Pitää perehtyä vielä tuohon alipainesysteemiin. Kun kone on vaihdettu, niin paljon oli jäänyt ylimääräisiä osia... Onneksi olivat kuitenkin tallessa, niin sain koneen toimimaan kunnolla. Voi kuitenkin olla, että jokin letku on edelleen väärässä paikassa. Etenkin jakajan alipainekello, kuuluuko olla Audissa kummalla puolella kaasuläppää, kun ymmärsin, että siinäkin on merkkikohtaisia eroja? Laitoin sen mielestäni kaavion mukaan, mutta jos saisi varmistuksen asiaan, niin tarkistaisin vielä senkin.

                      Otitko muuten öljytikun pois ja puristit kampikammion huohotinletkun umpeen, kun säädit kierrokset kohdalleen?
                      En ottanut! Noinko olisi pitänyt toimia?

                      Jospa sittenkin katsoisi missä kunnossa kone on sisältä päin... lähes ½ milj. km mittarissa.
                      Mittarissa vasta 504tkm ja moottorilla 300-400tkm, ei kai se nyt vielä hajoa. En itseasiassa usko, että vika on "mekaaninen", kun puristukset kuitenkin ihan ok ja muutenkin moottorilla tuntuu olevan menohalut tallella.

                      Comment


                        #12
                        On jäänyt vähän hämäräksi ISV:n toiminta, esim. mitä tietoja tarvitsee.
                        Sille on oma yksinkertainen ohjainlaite, joka saa moottorin kierrosluvun. Kun kierrokset laskevat, se avaa venttiiliä ja kun nousevat, niin sulkee. Jumitteleva ISV vaikuttaa tuohon sillä tavalla, että ohjainlaitteen huomatessa kierrosten laskevan vähän, se alkaa avata venttiiliä. Kun venttiili ei aukeakaan vielä ja kierrokset laskevat, ohjainlaite yrittää avata venttiiliä enemmän. Sitten kun se liian suurella ohjauksella sitten aukeaa, se aukeaa liian suuren ohjauksen takia liikaa ja kierrokset ryntäävät, jolloin ohjainlaite vähentää reilusti ohjausta. Ja tästä se oravanpyörä alkaa.

                        Comment


                        • #13
                          En ottanut! Noinko olisi pitänyt toimia?
                          Näin se virallisesti menee. Sitten pitäisi vielä kytkeä yleismittari sarjaan ISV:n liittimeen, mutta itse pidin tätä jo hifistelynä ja jätin tekemättä. Jos tulee tarvetta, niin Autodatassa on tarkemmat säätöohjeet.

                          Mittarissa vasta 504tkm ja moottorilla 300-400tkm, ei kai se nyt vielä hajoa. En itseasiassa usko, että vika on "mekaaninen", kun puristukset kuitenkin ihan ok ja muutenkin moottorilla tuntuu olevan menohalut tallella.
                          No höh, yritin tässä motivoida itseäni avaamaan tuon laitoksen ;)

                          Comment


                          • #14
                            Jos tulee tarvetta, niin Autodatassa on tarkemmat säätöohjeet.
                            Kokeilen ensin tuota pelkistettyä ohjetta, katsotaan sitten onko tarvetta tarkemmille ohjeille.

                            ISV:kin selveni taas vähäsen, hyvä niin.

                            Kiitokset ohjeista/neuvoista/tiedoista. Laitan tuloksia, kun saan konetta taas lisää tutkittua.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä hieman samantyyppinen tyhjäkäynnin soutamisongelma, melkein vuoden siirtä kärsi kunnes nyt tuli esiin oikein kunnolla ilmaputsarin vaihdon yhteydessä. Ilmamäärämittarin ja läpän välinen haitarikumi oli sittenkin poikki ja moottorin nytkyessä ilmaa pääsi ilmamäärämittarin ohi. ISVtä tuli syytettyä turhaan. Tunnusomaista käynnille oli nopeatempoinen 25-50 kierroksen heiluminen ja pakoputkesta epätasainen löpinä, kulutus ehkä nousi n 0.5L/100km.
                              Pikakorjauksena oli sikafleksi, joutokäynti palasi tasaiseksi 825RPM. Marmoritiskillä pitää kuitenkin käydä, toista vanhaa kovettunutta kumia tuskin kannattaa käytettynä ostaa.

                              EDIT 20070328:
                              Kannattaa vaihtaa suuttimien kumit myös. Itselä alkoi hetken päästä heiaamaan +-25 rpm melko tiheään tahtiin. Tasaantui vaihtamalla suuttimien kumit, hintaa noin kymppi ja käsien sotkemista pari tuntia. Suutin oli aika murheellisen näköinen. Ilmeisesti bensaputket vetivät kiristyessään suuttimen eri asentoon ja ilmaa pääsi lisää ohi.

                              http://img126.imageshack.us/my.php?image=suutinxh3.jpg
                              http://img231.imageshack.us/my.php?image=suutin2pm9.jpg
                              Viimeksi muokannut justus; 28.3.2007, 15:21.

                              Comment


                                #16
                                Sille on oma yksinkertainen ohjainlaite, joka saa moottorin kierrosluvun. Kun kierrokset laskevat, se avaa venttiiliä ja kun nousevat, niin sulkee.
                                Olisikin noin. Kierrosten lisäksi muuttujina toimivat ainakin kaasuläpän asento (kiinni/auki) sekä veden lämpötila.

                                Itselläni on jo pitkään lötkössä (KP koneella) ollut ongelmana kierrosten itsestään nouseminen millä tahansa tasakaasulla. Tyhjäkäynti toimii moitteetta ja kone käy normaalisti - kylmänä ja lämpimänä. Jo aikoja sitten paikallistin vian ISV:n ohjaukseen. ISV avautuu tasaisesti antaen lisää kierroksia. Irroittamalla ISV:n kierrosten nousu katoaa, mutta tyhjäkäynti ei enää ole riittävä, kuten kuuluukin. Kaasuläpän kytkin toimii moitteetta. Ohittamalla kytkimen ja huijaamalla kaasuläpän olevan osittain auki, kierrokset alkavat nousta välittömästi kohti kattoa.

                                Kyseistä ongelmaa on tullut pariinkin otteseen puitua forumilla, mutta mihinkään ei ole edetty. Ideoita? Mitä anturia lähdetään tutkimaan? Kerran nyt kyse on "yksinkertaisesta ohjauksesta"... :)

                                Comment


                                • #17
                                  Väliraportti: Pätkiminen hävisi lähes kokonaan aikaisemmin mainitsemallani CO-säädöllä, jonka tein korvakuulolla.
                                  Kuitenkin vielä ajoittain tuntuu, että pätkiminen ei ole tyystin hävinnyt, mutta käytännössä sitä ei enään kuitenkaan huomaa.

                                  Nyt kävin hakemassa päästölapun ja CO oli 2.0, HC 187, lambda oli hyvin lähellä yhtä ja jäännöshappea noin 2.2, joutokäynnillä 780-800rpm, eli moottori ja ruisku tuntuu olevan niiltä osin kunnossa.

                                  Tein kaikenlaisia tarkastuksia, mitä täällä on neuvottu, mutta mitään selvää vikaa en havainnut. Ainostaan ISV toiseen alipaineputkeen laitoin klemmarin, kun tuntui vähän löysälle liitokselle.

                                  Joutokäynti on ollut tasainen (päästömittaajan mielestä aivan normaali), ainostaan kone käy ehkä aavistuksen terävämmin kuin aikaisemmin. Toisaalta aikaisemmin CO oli 2.5, joka on voinut pehmentää käyntiä tuon aavistuksen verran.

                                  Ja onkos jasso saanut vian selville?
                                  Kun olin kesällä niin paljon pois koneelta, en ole edes huomannut, että tänne oli tullut (8.6 jälkeen) lisää juttuja.

                                  Kiitoksia kaikille ohjeista/neuvoista ja palaan uudestaan asiaan, jos Audi antaa aihetta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei minkäänlaista edistymistä. Hieman tosin jäänyt tuon 200:sen hankkimisen jälkeen 100:sen tutkiminen. Toisaalta nyt, kun on toimiva auto rinnalla, voin vertailla antureiden lukemia. Ajattelin nyt lähteä liikkeelle tuosta ISV:n lämpötila-anturista (heti termarin vieressä se yksinapainen anturi). Kyseisen anturin liitäntä on ennen reistannut ja tuhonnut kokonaan tyhjäkäynnin. Jos johdon nappaa irti, ISV:hän lakkaa toimimasta kunnes sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen. Toisaalta, hieman oudolta kuulostaa että viallinen anturi aiheuttaisi etsimääni vikaa, pikemminkin tuhoaa kokonaan tyhjäkäynnin. Lähdetään nyt siitä kuitenkin epätoivoisesti liikkeelle.

                                    Näinköhän se vika olisi sittenkin siellä ISV:n ohjainboksissa? Ikävä ajella, sillä vasta 80km/h vauhdissa ISV ei enää pysty kaasuttamaan lisää vauhtia. Alemmilla nopeuksilla vauhti kiihtyy jatkuvasti tasakaasulla ajettaessa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös se normaali tapa ole, että mitataan ohjainlaitteelle saapuvat/lähtevät jännitteet/maat/+muut tiedot(, esim. tässä tapauksessa mm. se lämpötila-anturin vastus).
                                      Jos ei muuta vikaa löydy, niin vaihdetaan ohjainlaite.

                                      Helpompi tietysti lainata jostain purkuautosta ohjainlaitetta, niin selviää, että onko siinä se vika.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X