RT-moottori on alkanut aavistuksen pätkimään joutokäynnillä ja tuli mieleen, että olisiko "väärillä" tulpanjohdoilla osuutta asiaan.
Vika ilmeni ensimmäisenä koneen "ontumisena", eli käydessä huojui tasaisesti, aivan kuin yksi sylinteri ei syttyisi kunnolla. Ontuminen hävisi melkein kokonaan, kun käänsin aavistuksen rikkaammalle, mutta ajoittainen pätkiminen jäi.
Suuttimien osuutta asiaan epäilen, koska ne ovat vaihdettu noin vuosi sitten. Vikaa etsiessäni huomasin myös pienen "sisäisen" (eli ilma oli kuitenkin määränjakajan mittaamaa) alipainevuodon, mutta senkään tukkiminen ei käyntiin juuri vaikuttanut.
Mikä itseäni myös ihmetyttää on se, että ISV irti ja joutokäyntikierroksia säätöruuvista nostamalla, tuntuu kone käyvän tasaisemmin, mutta saattaa olla, että ISV vain korostaa vian oireita.
Puristukset on mitattu noin 5000km sitten ja silloin ne olivat tasaiset.
Ajossa ei ole havaittavissa mitään nykimistä/pätkimistä.
Ennen kuin alan mittaamaan tulpanjohtoja, olisi hyvä tietää mitä arvoja sieltä pitäisi tulla.
Kun johdot on vaihdettu noin 3 vuotta sitten, voisi kuvitella, että arvoissa ei suurta heittoa ole, mutta voisiko "väärän tyyppisen" johdon ikääntyminen aiheuttaa liikaa kokonaisvastusta, kun huomioidaan myös autossa tod.näk. olevien R-tulppien vastus (tulpat on nelikärkiset, ajettu n.15tkm) ???
Ruisku on oma K-jet, mutta RT-moottori ei ole auton alkuperäinen konetyyppi.
Vika ilmeni ensimmäisenä koneen "ontumisena", eli käydessä huojui tasaisesti, aivan kuin yksi sylinteri ei syttyisi kunnolla. Ontuminen hävisi melkein kokonaan, kun käänsin aavistuksen rikkaammalle, mutta ajoittainen pätkiminen jäi.
Suuttimien osuutta asiaan epäilen, koska ne ovat vaihdettu noin vuosi sitten. Vikaa etsiessäni huomasin myös pienen "sisäisen" (eli ilma oli kuitenkin määränjakajan mittaamaa) alipainevuodon, mutta senkään tukkiminen ei käyntiin juuri vaikuttanut.
Mikä itseäni myös ihmetyttää on se, että ISV irti ja joutokäyntikierroksia säätöruuvista nostamalla, tuntuu kone käyvän tasaisemmin, mutta saattaa olla, että ISV vain korostaa vian oireita.
Puristukset on mitattu noin 5000km sitten ja silloin ne olivat tasaiset.
Ajossa ei ole havaittavissa mitään nykimistä/pätkimistä.
Ennen kuin alan mittaamaan tulpanjohtoja, olisi hyvä tietää mitä arvoja sieltä pitäisi tulla.
Kun johdot on vaihdettu noin 3 vuotta sitten, voisi kuvitella, että arvoissa ei suurta heittoa ole, mutta voisiko "väärän tyyppisen" johdon ikääntyminen aiheuttaa liikaa kokonaisvastusta, kun huomioidaan myös autossa tod.näk. olevien R-tulppien vastus (tulpat on nelikärkiset, ajettu n.15tkm) ???
Ruisku on oma K-jet, mutta RT-moottori ei ole auton alkuperäinen konetyyppi.
Comment