Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
No teoriatasolla kyllä. Moottoripyörän kaasuttimissa on yleensä pari ongelmaa, esimerkiksi usein rungot ovat erikoisen malliset auton kanteen asennettavaksi ja ovat saatavina tyypillisesti pareittain. (ongelma 5-sylinterisessä). Yksittäisten kaasuttimien (kurkku jokaiselle sylinterille) säätäminen voi olla haasteellista varsinkin oikean seoksen saaminen koko kierrosalueelle, sekä tyhjäkäynti.
Alipaine-järjestelmä kokonaisuudessaan aiheuttaa myös päänvaivaa, ja joutunee hivenen koneistushommiin (esim. jarrutehostin). Sitten vivustot... =)
Pirun hankalaa, ja helpommalla pääsee kun etsii autokäyttöön tarvittavat mallin(t) ihan suosiolla. Jos taas harrastaa haluaa, niin kyllä sen pitäisi nähdäkseni kuitenkin onnistua?
Ihan yhtä simppeli homma se on kuin mopoissakin, samalla fysiikalla se autokin moottori toimii. Luistikaasareistakin varmaan 99% on yksittäismalleja.
Kalibrointi on ihan "simppeliä" oikeilla laitteilla, mutta jos kaasarit ovat yhtäänkää väljät vivustoiltaan niin seuraavana päivänä ne on taas päin persettä.
Legendaarinen kaasutinmerkki Amal, on ollut 60luvulla aika suosittu moisessa hommassa
Kyllähän noita prätkän kaasareita näkee jonkin verran kilpakäytössä, esim ralli ja sprintti kalustoissa. On saatu toimimaankin kait kohtuu hyvin.
Ilmeisesti saatava "hyöty" on siinä että luisti mallisessa kaasarissa ei ole mitään (läppää ja akselia) esteenä kun luukut on täysin auki. Mutta jos ihan viimeisiä heposia ei olla hakemassa niin ehkä tavlliset tupla kaasaritkin ajaisi asian?
Olishan se tietysti aika reteetä kun olis joka mukille oma kaasari.
Oon nähny Z Datsunissa kuusi!!?? Mikunin kaasaria. Näytti ja kuulosti tosi hienolta! Omistajan mukaan toimivat hyvin, ja pysyvät hyvin säädöissään. (Olivat asennettaessa uusia) Omasta kokemuksesta tiedän että litteäluistiset ja/tai soikeakurkkuiset toimivat parhaiten nelitahtisessa koneessa. (Ellei halua investoida tosikalliisiin kiihdytyspumppukaasareihin) Itse hankkisin (jos olis tarvetta) sellaiset jostain jenkkilän jr dragraceputkasta (maksavat siellä n.1/4 osaa siitä mitä Suomen mopokauppiaat niistä pyytävät.) Käyttövivusto = vaijerit ei ole yleensä ongelma, mutta kylmäkäynnistys saattaa olla?? ONNEA KOKEILUUN :)
Noniin, tulihan sieltä positiivistä palautettakin;)
Vakavissani olen ajatellut moiseen ryhtyä. Pitää vain alustavat suunnitelmat tehdä huolella. Eikä
tuo niin mahdottoman kalliiksikaan taitaisi tulla. (Toivossa on hyvä elää:)
mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
on niissä, ainakin niissä mitä itse olen tutkinut. Mullakin oli hieman vastaava projekti alustavasti käynnissä viismukiseen 20vt koneeseen, mutta sillä erolla että tarkoitus oli käyttää kaasareiden sijasta moottoripyörän läppärunkoja ja sopivia suuttimia. Jätän sen nyt kuitenkin eräästä mainitsemattomasta syystä toteuttamatta toistaiseksi, joten raportti päättyy tähän. =)
edit: puhuin siis edellä perinteisestä läppä-kaasuttimesta.
mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
Kannattaa tutustua tarkemmin luistikaasuttimien sielunelämään, meinaan niissä on rakenne mikä rikastaa seosta hieman kun avataan kaasua nopeasti. Tärkeimpänä luistin takaviiste. Muutenkin, edelleenkään ne kelkan/pyörän/auton koneet eivät eroa yleensä mitenkään toisistaan.
Voitahan aina laittaa kolme kappaletta tuplakurkkuisia, ja käyttää yhdestä vain toisen kurkun. Tämä mikäli tilaa on riittävästi. Pystykaasareita on saatavilla kolmella kurkulla, mutta niissäkin jako on ilmeisesti yleensä eri kuin tuplakurkkuisissa (possuihin tarkoitettuja).
Esimerkki miten mulla oli viimekesänä tuplat autossa missä on vain kannessa kaksi imuaukkoa, syy tuohon omituiseen asennukseen on että saadaan imusarjat suoraksi. Käyttämättömäst kurkusta vaan tulpataan kaikki bensan reitit sinne, sekä tarpeen tullen rälläköidään sen puolen kaasarin rungosta tavaraa pois jos ei muuten mahdu tarpeeksi lähekkäin. http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg
Siis hetkinen, ihan oikeesti meinaat laittaa 5pyttyseen kaksi tuplakurkkuista? Periaatteessahan jos haarautat yhden kurkun sellaisten pyttyjen kesken missä ei ole imuventtiilien overlappia, niin homma toimii kuten kummallakin olisi omansa. Käytännössä se ei vaan mene lähellekkään niin.
Eikai noi MP-kaasarit nyt niin kalliita ole, jos jostain isosta tehokkaasta kaasaripelistä vaan löytyy sopivat aihiot käytettynä.
K-jetin imusarja ei varmaankaan ole mikään rajoittava tekijä noita tehoja haettaessa. Varmaankin saat tuplata noi tehot, ennenkuin imusarja alkaan ahistaan. Saihan Ronikin hippa yli 400hv omasta vermeestään, mc:n vakio imusarjalla, joka tuskin kaasuläpän sijoitusta kummemmin eroaa tuosta sun imusarjasta.
Alkaa sun rojektiajatus olemaan jo sitä luokkaa, että sille ois paikkansa projekti-osiossa.
Se kurkku mikä sitten ruokkii kahta pyttyä, vaatii ihan erinlaiset suuttimet ja kurkun kuin ne mitkä ruokkii yhtä pyttyä, enkä oikeen muutakaan mahdollisuutta keksi toteuttamiseen 4kurkulla 5pyttyä. Nuo suutin/kurkku laskurit ei oikein pelitä ollenkaan tuplasylinteri sovelluksissa, hakemiseksi menee = laajakaistalambdat kiinni yksittäisiin sylintereihin. Itsellä valitettavasti aika tavalla kokemusta koska harrasteauton 4sylinterisen koneen kannessa on jaetut imuaukot. Sulla tulee vaan tosiaan ongelmaksi se että niiden kahden sylinterin seos pitää hakea samaksi kuin kolmen muun.
Mutta propsit munkin puolesta, miksi tyytyä tavanomaiseen.
mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
Juu eli 2-T koneissa ei käytetä kiihdytyspumppua kun reagointi on aikaa terävää ilmankin. 4-T koneissa taas kiihdytyspumppu saa ihmeitä aikaan herkkyyden suhteen. Halvin Kiihdytyspumpullinen ja suht toimiva kaasari lienee Dellorto PHM jota käytetään ainakin KTM, Husaberg, ja Husqvarna pyörissä. Se maksaa n. 220e kpl. Jos taas parempia halajat niin seuraava hintaluokka on Mikuni TMR ja kpl hinta pyörii n. 500e/kpl. Ja parhaana haarukan yläpäästä löytyy Keihin FCR ja sen hnta pyörii 900-1000e kpl luokassa. Näissä esimerkeissä kaasarin koko on n. 40mm. Ebaystä vois kyllä löytää alipaine keihineitä aika edulliseen hintaan.
4>1>5 imusarja kieltämättä tuli mieleen, mutta ajattelin että tässä haetaan lyhyempää imusarjaa ja tehdään vähän ylävireisempää konetta. Ensimmäisemä tulee mieleen että tulee hyvät turbulenssit tuollaisessa imusatsissa, mutta kokeilemalla se selviää miten toimii. Itse en kyllä tässä kohtaa säästäisi sitä yhden vaakaimun hintaa, itsekkin olen ostamassa taas kahta isompaa vaakaimua, joista kummastakin käytän vain toisen kurkun (ja toisen kaasarin joudun rälläköimään kapeemmaksi käyttämättömästä kurkusta). Mulla voisi olla kolme 40dhla kaasaria myynnissä, mutta kahdesta taitaa olla vähän liian rankalla kädellä tukittu toiset kurkut (en muista/ole itse tehnyt).
Minäkin päädyin tuohon 4>1>5 systeemiin koska se on helpommin toteutettavissa.
Itseasiassa aion laittaa nuo 2 Weberiä suoraan K-jetin imusarjan kylkeen. Vaatii vaan työstämistä
ja todennäköisesti hitsaamista. Eipähän tarvitse koko imusarjaa alusta asti tehdä.
Comment