Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

MP-kaasutin autoon.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • MP-kaasutin autoon.

    Tässä tälläinen hullu kysymys, eli soveltuuko moottoripyörän kaasutin autoon.

    Omasta mielestä toimisi. Mitäs muut ajattelee tästä.

    Älkää hulluksi tuomitko;)

  • #2
    No teoriatasolla kyllä. Moottoripyörän kaasuttimissa on yleensä pari ongelmaa, esimerkiksi usein rungot ovat erikoisen malliset auton kanteen asennettavaksi ja ovat saatavina tyypillisesti pareittain. (ongelma 5-sylinterisessä). Yksittäisten kaasuttimien (kurkku jokaiselle sylinterille) säätäminen voi olla haasteellista varsinkin oikean seoksen saaminen koko kierrosalueelle, sekä tyhjäkäynti.
    Alipaine-järjestelmä kokonaisuudessaan aiheuttaa myös päänvaivaa, ja joutunee hivenen koneistushommiin (esim. jarrutehostin). Sitten vivustot... =)

    Pirun hankalaa, ja helpommalla pääsee kun etsii autokäyttöön tarvittavat mallin(t) ihan suosiolla. Jos taas harrastaa haluaa, niin kyllä sen pitäisi nähdäkseni kuitenkin onnistua?

    Comment


    • #3
      Juha-Matti, forumin uus Pelle Peloton, Go Go ;-)))

      Comment


      • #4
        Ihan yhtä simppeli homma se on kuin mopoissakin, samalla fysiikalla se autokin moottori toimii. Luistikaasareistakin varmaan 99% on yksittäismalleja.

        Kalibrointi on ihan "simppeliä" oikeilla laitteilla, mutta jos kaasarit ovat yhtäänkää väljät vivustoiltaan niin seuraavana päivänä ne on taas päin persettä.

        Legendaarinen kaasutinmerkki Amal, on ollut 60luvulla aika suosittu moisessa hommassa

        Comment


        • #5
          Kyllähän noita prätkän kaasareita näkee jonkin verran kilpakäytössä, esim ralli ja sprintti kalustoissa. On saatu toimimaankin kait kohtuu hyvin.
          Ilmeisesti saatava "hyöty" on siinä että luisti mallisessa kaasarissa ei ole mitään (läppää ja akselia) esteenä kun luukut on täysin auki. Mutta jos ihan viimeisiä heposia ei olla hakemassa niin ehkä tavlliset tupla kaasaritkin ajaisi asian?

          Olishan se tietysti aika reteetä kun olis joka mukille oma kaasari.

          Comment


          • #6
            Jokkikses käytettään aika paljon motarin kaasareita..

            Comment


            • #7
              Oon nähny Z Datsunissa kuusi!!?? Mikunin kaasaria. Näytti ja kuulosti tosi hienolta! Omistajan mukaan toimivat hyvin, ja pysyvät hyvin säädöissään. (Olivat asennettaessa uusia) Omasta kokemuksesta tiedän että litteäluistiset ja/tai soikeakurkkuiset toimivat parhaiten nelitahtisessa koneessa. (Ellei halua investoida tosikalliisiin kiihdytyspumppukaasareihin) Itse hankkisin (jos olis tarvetta) sellaiset jostain jenkkilän jr dragraceputkasta (maksavat siellä n.1/4 osaa siitä mitä Suomen mopokauppiaat niistä pyytävät.) Käyttövivusto = vaijerit ei ole yleensä ongelma, mutta kylmäkäynnistys saattaa olla?? ONNEA KOKEILUUN :)

              Comment


              • #8
                Noniin, tulihan sieltä positiivistä palautettakin;)

                Vakavissani olen ajatellut moiseen ryhtyä. Pitää vain alustavat suunnitelmat tehdä huolella. Eikä
                tuo niin mahdottoman kalliiksikaan taitaisi tulla. (Toivossa on hyvä elää:)

                Comment


                • #9
                  mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...

                  Comment


                  • #10
                    mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
                    on niissä, ainakin niissä mitä itse olen tutkinut. Mullakin oli hieman vastaava projekti alustavasti käynnissä viismukiseen 20vt koneeseen, mutta sillä erolla että tarkoitus oli käyttää kaasareiden sijasta moottoripyörän läppärunkoja ja sopivia suuttimia. Jätän sen nyt kuitenkin eräästä mainitsemattomasta syystä toteuttamatta toistaiseksi, joten raportti päättyy tähän. =)

                    edit: puhuin siis edellä perinteisestä läppä-kaasuttimesta.

                    Comment


                    • #11
                      mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
                      Kannattaa tutustua tarkemmin luistikaasuttimien sielunelämään, meinaan niissä on rakenne mikä rikastaa seosta hieman kun avataan kaasua nopeasti. Tärkeimpänä luistin takaviiste. Muutenkin, edelleenkään ne kelkan/pyörän/auton koneet eivät eroa yleensä mitenkään toisistaan.

                      Comment


                      • #12
                        Tulipas sellainen mieleen että, onkos tuohon KV moottoriin minkäänlaisia valmiita imukauloja
                        esimerkiksi Weber kaasuttimille.

                        Jos hommais vaikka 2 tupla Weberiä, niin niissähän on vain 4 kaasuläppää, ja autossa 5 pyttyä
                        niin siinähän on pieni ongelma.

                        Eli onkos noita saatavilla. Tuntuis aika haasteelliselta yrittää tehdä itse.

                        Comment


                        • #13
                          Voitahan aina laittaa kolme kappaletta tuplakurkkuisia, ja käyttää yhdestä vain toisen kurkun. Tämä mikäli tilaa on riittävästi. Pystykaasareita on saatavilla kolmella kurkulla, mutta niissäkin jako on ilmeisesti yleensä eri kuin tuplakurkkuisissa (possuihin tarkoitettuja).

                          Esimerkki miten mulla oli viimekesänä tuplat autossa missä on vain kannessa kaksi imuaukkoa, syy tuohon omituiseen asennukseen on että saadaan imusarjat suoraksi. Käyttämättömäst kurkusta vaan tulpataan kaikki bensan reitit sinne, sekä tarpeen tullen rälläköidään sen puolen kaasarin rungosta tavaraa pois jos ei muuten mahdu tarpeeksi lähekkäin.
                          http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg

                          Comment


                          • #14
                            Kyllähän tuo kolme kappaletta kävi mielessä, mutta tuntuu rahan haaskaukselta ostaa 3 ja yhdestä käyttää vain toista kurkkua.

                            Hinnatkin noissa 45mm on 395e kappale.

                            Comment


                              #15
                              Jos tuon verran maksais kaasarit niin itse kyllä ennemmin lähtisin tekemään megaa.

                              Comment


                              • #16
                                Niin mutta tämä poika haluaa erottua joukosta;)

                                Mutta tuossa mietittyäni 2 vaihtoehtoa: 5 MP kaasutinta vs 2 Weber kaasutinta, niin taitaa
                                vaaka kallistua Weberien puolelle.

                                Weberien etuna on: Halvempi hinta/helpompi säätö

                                Tuon imusarjan teon olen miettinyt jo aika valmiiksi, eikä se niin vaikea taida ollakkaan rakentaa
                                mitä etukäteen ajattelin.

                                Muuten vielä OT:na Tietääkö kukaan mitä polttoaine järjestelmää käytettiin A-ryhmän vapari vitos koneissa. Eikös niissä ollut vähän yli 200hv.

                                Comment


                                • #17
                                  Heips.

                                  Tuosta K-jetin imusarjasta kysyisin, että onko se miten hyvin hengittävä. Eli olisiko potentiaalia tuottamaan paljonkin enemmän tehoa kuin tuo 136hv?

                                  Taas tälläinen mukava kysymys;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siis hetkinen, ihan oikeesti meinaat laittaa 5pyttyseen kaksi tuplakurkkuista? Periaatteessahan jos haarautat yhden kurkun sellaisten pyttyjen kesken missä ei ole imuventtiilien overlappia, niin homma toimii kuten kummallakin olisi omansa. Käytännössä se ei vaan mene lähellekkään niin.

                                    Eikai noi MP-kaasarit nyt niin kalliita ole, jos jostain isosta tehokkaasta kaasaripelistä vaan löytyy sopivat aihiot käytettynä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      K-jetin imusarja ei varmaankaan ole mikään rajoittava tekijä noita tehoja haettaessa. Varmaankin saat tuplata noi tehot, ennenkuin imusarja alkaan ahistaan. Saihan Ronikin hippa yli 400hv omasta vermeestään, mc:n vakio imusarjalla, joka tuskin kaasuläpän sijoitusta kummemmin eroaa tuosta sun imusarjasta.

                                      Alkaa sun rojektiajatus olemaan jo sitä luokkaa, että sille ois paikkansa projekti-osiossa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyl miun ajatus vielä sinne projekti osioonkin löytää. Tässä vielä haen varmistuksia ajatuksilleni.

                                        Noista MP kaasuttimien hinnoista, että uutena 5kpl 40mm mikunia+ilman putsarit = 1700e
                                        Kun 2kpl 45mm Weberiä+ilman putsarit = 870e

                                        Että kyllähän noissa hinta eroja on. Käytettynä hinnat voivat olla ihan eri luokkaa, mutta miä haluan mielellään uutta osaa konepellin alle.

                                        Ja kyllä mie hullu meinaan 2 Weberiä laittaa. Saatte sitten jonkin ajan päästä nähdä suunnitelmiani. Voi olla ainut laatuista tässä maassa. (ehkä)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Et ole ainoa joka moisia rakentelee. Kaakkois-Suomessa on myös kaveri joka on moisia rakennellut. Foorumilla liikkuu, ilmoitelkoot itestään.

                                          Mikä muuten on sit loppupeleissä kurkun Ø, sutimet, jne?...GoGo!!!

                                          Epäilen idean toimivuutta, mutta jonkunhan tuokin on tehtävä, jotta saadaan äkinät loppumaan. Pelimiehet nauraa rötköttää ruudun takana ;-)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se kurkku mikä sitten ruokkii kahta pyttyä, vaatii ihan erinlaiset suuttimet ja kurkun kuin ne mitkä ruokkii yhtä pyttyä, enkä oikeen muutakaan mahdollisuutta keksi toteuttamiseen 4kurkulla 5pyttyä. Nuo suutin/kurkku laskurit ei oikein pelitä ollenkaan tuplasylinteri sovelluksissa, hakemiseksi menee = laajakaistalambdat kiinni yksittäisiin sylintereihin. Itsellä valitettavasti aika tavalla kokemusta koska harrasteauton 4sylinterisen koneen kannessa on jaetut imuaukot. Sulla tulee vaan tosiaan ongelmaksi se että niiden kahden sylinterin seos pitää hakea samaksi kuin kolmen muun.

                                            Mutta propsit munkin puolesta, miksi tyytyä tavanomaiseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tässä pieni vihje asiaan. 4>1>5

                                              Comment


                                                #24
                                                mutta eihän moottoripyörän kaasareissa taida olla kiihdytyspumppua? ei ainakaan kelkan kaasareissa oo...
                                                Juu eli 2-T koneissa ei käytetä kiihdytyspumppua kun reagointi on aikaa terävää ilmankin. 4-T koneissa taas kiihdytyspumppu saa ihmeitä aikaan herkkyyden suhteen. Halvin Kiihdytyspumpullinen ja suht toimiva kaasari lienee Dellorto PHM jota käytetään ainakin KTM, Husaberg, ja Husqvarna pyörissä. Se maksaa n. 220e kpl. Jos taas parempia halajat niin seuraava hintaluokka on Mikuni TMR ja kpl hinta pyörii n. 500e/kpl. Ja parhaana haarukan yläpäästä löytyy Keihin FCR ja sen hnta pyörii 900-1000e kpl luokassa. Näissä esimerkeissä kaasarin koko on n. 40mm. Ebaystä vois kyllä löytää alipaine keihineitä aika edulliseen hintaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitoksia vihjeistä, mutta Weberit autooni näillä näkymin laitan.

                                                  Unohtuikin aikaisemmin kysyä, että mitkä kaikki alipaine letkut ynnä muut, pitää säilyttää tuosta

                                                  k-jetistä kun sen puran pois. Jarrun alipaineletku pitää tietysti olla, mutta mites loput.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No jakajan alipaineohjaus ja tasauspyörästöjen lukituksen alipainelinja nyt ainakin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ok.

                                                      Mikäs se lukkojen letku niistä on? Onko se mikä lähtee kannesta imusarjan päältä keskeltä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        4>1>5 imusarja kieltämättä tuli mieleen, mutta ajattelin että tässä haetaan lyhyempää imusarjaa ja tehdään vähän ylävireisempää konetta. Ensimmäisemä tulee mieleen että tulee hyvät turbulenssit tuollaisessa imusatsissa, mutta kokeilemalla se selviää miten toimii. Itse en kyllä tässä kohtaa säästäisi sitä yhden vaakaimun hintaa, itsekkin olen ostamassa taas kahta isompaa vaakaimua, joista kummastakin käytän vain toisen kurkun (ja toisen kaasarin joudun rälläköimään kapeemmaksi käyttämättömästä kurkusta). Mulla voisi olla kolme 40dhla kaasaria myynnissä, mutta kahdesta taitaa olla vähän liian rankalla kädellä tukittu toiset kurkut (en muista/ole itse tehnyt).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minäkin päädyin tuohon 4>1>5 systeemiin koska se on helpommin toteutettavissa.

                                                          Itseasiassa aion laittaa nuo 2 Weberiä suoraan K-jetin imusarjan kylkeen. Vaatii vaan työstämistä
                                                          ja todennäköisesti hitsaamista. Eipähän tarvitse koko imusarjaa alusta asti tehdä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eikös yks porschen tripla ja yks tupla ajais ton asian?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X