Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.0PS sytkäennakot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 2.0PS sytkäennakot

    Kysellääs josko jollain olisi faktatietoa sytytysennakon säädöstä.
    Eli 10v PS moottori kyseessä, paljonko perusennakko pitäisi olla ja katsotaanko se alipaine liitettynä vai irti (virranjakajasta)?

    Sitten, totutusta poiketen virranjakajan alipainekellolle tulee jatkuva alipaine kaasuläppäkotelosta myös tyhjäkäynnillä. Kaasutinkoneissa muistan jotta alipainetta tuli vasta pintakaasulla, eikä tyhjäkäynnillä ensinkään. Eli onkohan toi ihan ok?

    #2
    Ennakkoa säädettäessä alipaine irti. Kyllä siellä kuuluu tyhjäkäynnllä alipaine olla.

    Comment


      #3
      Mä ainakin säädin omassa PS:ssä alipaine kiinni. 18 astetta pitää olla. Tasaisesti kävi ja pelasi niin kuin kuuluukin. Alipaine kuuluu tulla myös tyhjäkäynnillä mutta kokeile imaista sitä letkua ettei jakajan rasia ole puhki.

      Comment


        #4
        Alipaine säätää ennakkoa, joten perusennakko säädetään alipaine letku irti ja tukittuna.

        Comment


          #5
          Kuvassa Haynessin oppaan näkemys, eli
          18 astetta, eikä alipainesäätöä vaan musta laatikko säätää:
          Attached Files

          Comment


            #6
            Varmaankin siinä tapauksessa että musta laatikko on. Jos alipaine kello kyljessä, niin eikös se silloin säädä?

            Comment


              #7
              Eihän tuossa käsketä letkua irroittamaan. Oma pelasi ihan normaalisti kun säädin letku kiinni 18 asteeseen. -88 PS oli.

              Comment


                #8
                Ei siinä oikein oteta kantaakaan, mutta itse äänestäisin letku kiinni -vaihtoehtoa, ihan sillä tuntumalla, kun pari muuta listassa olevaa konetta on merkitty säädettävän letku kiinni, ja niissä on 18 ennakot :)
                Joku voisi pistää kyllä faktat pöytään, tai siis lautaan.

                Comment


                • #9
                  Näin minä arvelen.
                  Mitä hyötyä on siitä, että ennakko on oikein letku irti, koska ei sitä sellaisena käytetä.
                  Koska letku on kiinni käytön aikana ja se vaikuttaa säätöön, niin pitäähän sen olla kiinni säädönkin aikana.

                  Comment


                  • #10
                    Autodatasta muistan vaan jotta joissakin autoissa ennakko säädettiin/tarkistettiin letku irroitettuna ja joissakin letku paikoillaan, useinmiten just niissä joissa alipainetta ei kellolle tyhjäkäynnillä tule.
                    Nojuu säätelin tuon nyt sinne 18 ast letku kiinni ja ihan ok tuo kaiketi pelittää, alipainekellon vaihdoinkin jo aikapäiviä sitten kun originaalista oli kalvo pökäleenä :)

                    Comment


                      #11
                      Aina kun avaat kaasun, niin käytännössä alipainesäätö putoaa pois. Pintakaasulla vetää puolestaan reilusti ennakkoa lisää. Alipainesäädön ideahan on vetää pintakaasulle sellaiset ennakot, millä kaasua annettaessa mentäisiin jo reilusti nakutuksen puolelle.

                      Vetoa ajatellenhan se ennakko tosin aina säädetään. Välillä nuo on ohjeet on kyllä melko sekavia, kun ei kunnolla merkata onko alipainetta vai ei.

                      Comment


                      • #12
                        Jep, toi vaan hämäsi kun jakajaan tosiaan tulee alipaine jo tyhjäkäynnillä, toisin kuin monissa muissa mitä olen ropaillut. Eli niissä alipainelähtö on jossain kaasuläpän etupuolella tms jolloin vasta läpän pikkuisen avautuessa alipaine pääsee vaikuttamaan ja näin saadaan pinta-osakaasulla ennakkoa lisättyä.

                        En tiedä paljonko toi kello ennakoita maksimissaan lisää, 10 astetta? Tällöinhän jos ennakot säädetään 18 asteeseen niin jos survotaan kaasu pohjaan pienillä kierroksilla, ennakot lähteekin 8 asteesta liikkeelle. No ehkä se sitten on ok tälle ko. moottorille :)
                        Pitäisi melkein olla ennakkomerkkejä sinne 40 asteeseen asti jotta näkisi paljon maksimiennakot ovat ja millä kierrosluvulla se saavutetaan, sehän se lienee oleellisinta olisi.
                        Viimeksi muokannut Tonsku79; 25.9.2016, 16:18.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä oli KP-koneessa kalvo puhki. Ostin itseasiassa kokonaan uuden jakajan ebaystä, olikohan ~70e. Ihan pätevän näköinen ja samanlainen, mutta en sillä kyllä saanut käymään mitenkään. Vähänkin kun antaa kaasua alkaa empiminen.

                          Purin sitten vanhan ja modasin ECU-ohjatun jakajan sisuksista kiinteäksi. Eli käytössä pelkkä keskipakosäätö. Toimii luonnollisesti hienosti noinkin. Tosin kulutustahan se varmaan väkisinkin nostaa. Ja päästöjä.

                          Pitäisi vielä ottaa ajatuksella se uusi jakaja asennukseen. Jotenkin tuntuu oudolta, että olisi niin erilaisella vedolla olevaa kelloa etteikö toimisi lainkaan. Ikävää kun missään ei ole speksejä, että paljonko pitäisi tulla ennakkoa per vakuumi.

                          Osassa vanhoja kaasarivehkeitähän sytkän alipainesäädöllä nostetaan tyhjäkäyntiä. ISV:n kanssa sitä toki ei tarvita.

                          Comment


                          • #14
                            Joo mie alkuun kokeilin vakuumi kytkettynä säätää ennakon noin 10 asteeseen, no eihän se tosiaan toiminut ei sitten yhtään. Juurikin tuota jasson kuvailemaa empimistä kun yritti vähänkin saada autoa kiihtymään, todella laiska siis. Nyt on siinä 18 asteessa ja toimii nyt miten toimii..

                            Normaalisti ollaan säädelty 15-18 asteeseen noita jakajia ilman alipainetta (autot joissa alipaine tulee tosiaan peliin vasta pintakaasulla). Nyt tässä tapauksessahan perusennakko on vain jossain 10 asteessa, kun alipaineen kanssa säädetty 18 asteeseen.

                            Comment

                            Working...
                            X