Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Lämmöt ei nouse -> termostaatti rikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AKE termari rikki ? - hieman kiire !!

    Sorry kun en todellakaan ehdi nyt hakemaan foorumilta oikeita ohjeita, eli pyytäisin ystävälliseti pikaisia arvioita - kiitos ! Lainaan tätä ketjua..

    Ajoin aamulla n. 100 km ja lämpömittarisymbaali lävähti näyttöön ja neula liki 120 astetta. Ajoin lähimmälle parkkipaikalle ja katsoin pellin alle. Neste kupli paisunta-astiassa iloisesti. Annoin jäähtyä puoli tunti ja käytin paikallaan - ei noussu lämmöt eikä piipannut. Ajoin toista tuntia ja lämpömittari jöpötti siinä 90 ast. koko ajan. Pysähdyin Laakosen pihaan Varkaudessa ja taas piippasi lämpöjä.

    Nestettä lisäsin n. litran ja piippaus loppui. Säiliö oli siis selkeesti vajaa.

    Ostin termanrin Laakkoselta ja nyt kysyn : vaatiiko tuo termarin vaihto siis tosiaankin jakopään purkamisen eli onko mitään oikotietä onneen ?

    Onko purku paha homma ?

    Yks paikallinen kaveri lupasi tehdä homman kyllä. On purkanut muita jakopäitä, muttei juuri tätä A6 2,5 TDI:tä

    Onko arvoita, että vika voisi olla muualla eli koko purkuoperaatio olisikin turha ?
    Vikakoodit eivät vaikuttaneet liittyvän asiaan. Niistä lisää jos tarpeen.

    Sorry toisiaan tämä hätäily, mutta kun on hieman "tilanne päällä" muutenkin.

    Comment


      Auttaako?

      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=termostaatin

      Comment


      • Joo tänks - tuossahan se oli. Nyt vaan on niin, että sen nestelisäyksen jälkeen ei ole varotusvaloa näkynyt ( 2 x n. 25 km) eikä lämmöt ole noussut yli 90. Jäi tuossa päiväkiireessä kertomatta , että sillä silmänräpäyksellä, kun tuo varotusvalo alkoi palaa ja lämmöt hyppäs tappiin, niin alkoi kakominen kierroksilla n. 2200.
        Ei vaan kierrokset nouse, kuin vasta 5-10 sek kuluttua. Se tapahtuu ainakin vaihteilla 4 ja 5 ehkö myös 6. Josko lakkaisi syyttämästä termaria, koska aika pitkän stintin vetäisin tuon kiehahduksen jälkeen.

        Paikallinen kyläseppä epäili tuon kakomisen voivan johtua viallisesta lämpöanturista, joka antaa mitäsattuu tietoa tuossa 2000 rpm kohdilla. Olisko koko jutun takana kuitenkin tuo anturi ? Missähän se sijaitsee ? Lienee oleellisesti helpompi vaihtaa kuin tuo termari...

        Olisko noissa vikakoodeissa jotain valaisevaa ?


        1 Fault Found:

        00575 - Intake Manifold Pressure
        08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

        Readiness: N/A
        Monday,14,May,2012,15:55:40:02149
        VCDS Version: Release 11.11.3 (x64)
        Data version: 20120401

        -------------------------------------------------------------------------
        2 Faults Found:

        00550 - Start of Injection Regulation
        27-10 - Implausible Signal - Intermittent
        00575 - Intake Manifold Pressure
        08-00 - Control Limit Surpassed

        Readiness: N/A

        Comment


          Voisko olla ahtovuoto/turbon jumitus? Tuo kuumeneminen vois johtua siitä että vesipumpun ratas sutii akselilla, eli rupiaa oleen vaihtoiäs.

          Pikasella kooklauksella vois olla myös maffi tai mappi pois hyvästä.

          e: Tee tästä uus ketju niin löytyy sit tarvittaes helpommin searchillä.
          Viimeksi muokannut horch; 14.5.2012, 17:24.

          Comment


          • Kaikki kilkkeet nokkineen jne jne on vaihdettu 75 tkm sitten

            edit: tarkoitako Anssi, että kuumeneminen on oma juttunsa (ratsas sutii tms) ja turbon jumi tai maffi tai mappi => kierrosten kakominen taas omansa eivätkä tekemisissä toistensa kanssa ?

            Alkoivat tosiaan samalla hetkellä..
            Viimeksi muokannut Kalastelija; 14.5.2012, 18:49.

            Comment


              En kyllä usko että liittys toisiinsa. Viallinen lämpöanturi antas kyllä vikakoodin. Seuraavalla kerralla jos/kun rupee kakomaan ni koita ottaa maffin johto irti auttaako. Jos paranee sillä ni tietää et maffi on kaput.

              Comment


              • OK - nyt selvisi ilmeisesti tuo kuumenemisen syy. Aamulla, kun tulin tänne kakkostyömaan halliin, niin eilisen parkkeerauspaikan kohdalla oli punaista nestettä lammikko. Eli siis vuotaa. Pitää löytää jostakin nosturi, jotta pääsee tutkaileen.
                Tuota maffi-temppua pitää kokeilla, josko olisi siinä vikaa.
                Tuo lämpöongelman ja kakomisen alkaminen täsmälleen samalla kertaa pistää miettimään, että olisko kuitenkin syy ja seuraus ?

                Comment


                • Vesipumppu vuotaa eli uusiksi menee. Katotaan samalla jakopään kunto ja kun on paketissa, niin testaillaan maffit sun muut. Hieman meni uusiksi matkailut, kun auto seisoo Leppävirralla ens viikkoon...

                  Comment


                  • Mites paha rasti tähän avf koneelliseen 1,9 tiisseliin on termari vaihtaa, pitääkö laturia tms irrotella? Missä letkussa se ilmausreikä fyysisesti on? Muistaakseni auton alla könytessäni huomasin jäähdytinnesteen tyhjennyshanan olemassaolon.

                    Comment


                    • Termostaatti vaihdettu, ei ollut siis paha rasti. Moottorin yläsuoja pois edestä ja siellähän se termostaatin kotelo näkyykin kuskin puolella moottorin kyljessä laturin takana. 2 kpl 10mm kannalla olevia pultteja auki ja kotelo ja termari lähtevät pois.

                      Joku varoitteli, että sen syylärin tyhjennyshanan kanssa kannattaa olla varovainen kun on muovia ettei mene särki, ei saa kuulemma erillisosana vaan joutuu syylärin vaihtoon?? Oman tuurin tietäen jätin hanan rauhaan ja nesteet poistuivat pärskivästi kun termarin kiskaisi irti.

                      Tuosta ilmauksesta: miten oireilee jos järjestelmässä on vielä ilmaa? Ilmauksen hoidin näin: nostelin paisaria mahdollisimman ylös ja puristelin ala- ja ylävesiletkuja ja käytin autoa puoli tuntia tyhjäkäynnillä välillä nestettä lisäten tarpeen mukaan. Hyttiin tulee lämmintä ilmaa, pitäsikö ilman olla polttavan kuumaa? Sen ilmausreijänkin paikallistin, mutta en alkanut sen kanssa leikkimään. Auto oli koko prosessin ajan keula pukkien päällä, eli lievä takakeno. Termostaatin vaihto oli aiheellinen, enää lämpömittari ei seilaa 90 ja 80 asteen väliä vaan menee nätisti ysikymppiin ja pysyy siellä.

                      Huomasin termostaattia vaihtaessa, että entinen (tarvike) termari oli 84 asteinen kun taas tämä uusi marmorilta hankkima 87 asteinen, liekkö tuolla vaikutusta...

                      Comment


                        Periaatteessa noin pitäisi ilmaantua ihan ok.
                        Ihan kynsiä polttavaa ei sisään yleensä tulekaan, ennen kuin laittaa vähän kierroksia.

                        Itse ilmaan nykyään seuraavasti ( kun ei ole painepumppua käytössä):

                        Kun järjestelmä vielä tyhjä, kaadetaan nestettä rauhallisesti paisariin ilmaruuvin ollessa auki. Kaadetaan niin kauan, että ilmaruuvistaa tulee vain nestettä. Kaadettaessa pyritään pitämään nestetaso koko ajan aivan yläreunassa. Tämän jälkeen vielä kuumaksi käyttö ja nestetason tarkastus. Ei ole ilmaa jäänyt järjestelmään.
                        Tämä ei koske lisälämmittimellä varustettuja, koska niihin voi aina jäädä helpommin ilmalukkoja.

                        Comment


                        • Suoritin 2.6l V6 (ABC) -koneiseen B4:ääni termostaatin vaihdon muutama päivä sitten. Oli varsin ahdasta säätää moniurahihnan suojakuoria, sen kiristintä ja sen sellaista irti ja kiinni. Itse termostaatin koteloineen sai kuitenkin väänneltyä irti nokkahihnan alta purkamatta sen enempää. Meni muutama tunti koko operaatioon, mutta seuraavalla kerralla kun tuolle puolelle on asiaa, niin ainakin pari tuntia vähemmän. Oli ihan omat ihmettelynsä siinä kun muokkasi työkaluja käyttötarkoitukseen sopiviksi, ihmetteli kiristimen toimintaa, etsi peilin ja taskulampun kanssa ruuvipaikkoja, noukki tippuneita työkaluja ja ruuveja jne. Tähän oli siis edellinen omistaja vaihtanut remmit ja kiristimet parikymmentä tuhatta kilometriä aiemmin, mutta jättänyt termostaatin ja vesipumpun vaihtamatta. Termostaatti oli jumissa auki-asennossa ja joudun varmasti jossain vaiheessa vaihtamaan pumpunkin, mutta se on tosiaan vähän isompi homma.
                          Hintaa tuli 16€ motonet-termostaatista plus glykolit ja omaa työtä yksi ilta.
                          Viimeksi muokannut jammi; 3.8.2012, 11:08.

                          Comment


                          • Toivottavasti et joudu motonet laadukkaan termostaatin vaihtopuuhiin jo vuoden päästä. Tuohon v-koneeseen juurikin tuon hankalan paikan takia ei kannata juuri kuin alkuperäinen laittaa. Hinta ei kovin paljon enemmän kuitenkaan ole. Toki jos itse jaksaa ähertää, mutta huoltamolla vaihdettuna termostaatin laadussa ei kannata tinkiä, kun ei ole mikään parin minuutin juttu.

                            Comment


                            • Toivottavasti ei, mutta katotaan nyt. Luulen että toi menee aika paljon helpommin ensi kerralla, kun on vähemmän ihmettelemisen osuutta ja enemmän tekemisen. Tuossa meni varmasti puolet ajasta ihmettelyyn.
                              Seuraavana vuorossa takapyörien laakerit, rohisevat ja meluavat etenkin siinä jossain 80-100km/h paikkeilla, mutteivät vielä klappaa. Luultavasti teetän korjaamolla, kun sattui viimeksi kohdalle sellainen, jossa jamppa teki hommat varsin joutuisasti ja mitään ihmettelemättä. Menisi itsellä luultavasti koko päivä, eikä siinä hommassa ole mitään kivaa ja ammattitaitoinen kaveri vaihtaa ne jossain tunnissa. Itse laakerit jo ostettu, eli ne motonetin "alkuperäiset". Ihan halvimpia laakereita en enää laita, edellisessä kesti aika tasan vuoden (katsastuksesta seuraavaan) ne motonetin peruslaakerit.
                              Viimeksi muokannut jammi; 4.8.2012, 03:39.

                              Comment


                              • Motonetin FAG on ihan hyvä laakeriksi. Pitäisi olla ihan alkuperäiset valmistaja.. tosin tämä ei enää kuulu termostaatti keskusteluun :) Termostaatteja ei taida motonetissä olla parempia.

                                Comment


                                • siis miten tuo termarissa oleva metalliputki irtoaa? B6 bfb kone pitkittäin, sama osa kuin tämän ketjun kuvassa. Ruuvi irti ja vetää vain pois?

                                  Comment


                                  • Imusarjan runnereiden välistä kun katsoo niin sitä pitelee muistaakseni 10mm (?) kannalla oleva pultti vielä kiinni.

                                    Comment


                                    • Saattaapi olla se metalliputki vielä parilla piilossa olevalla ruuvilla kiinni siitä suoralta osalta, jos siis on sama kuin BGB:ssä. Ruuvien irrottamisen jälkeen oli termarin vaihto paljon helpompi homma ja putken tiivistekin säilyi ehjänä.

                                      Comment


                                      • Ahaa, kiitos! Täytyypä ottaa silmä käteen. oli siis ihan hyvä lopettaa tähän kohtaan tältä päivältä alkoi otteet olla jo sitä luokkaa.. Noi pirun sähköjohtojen klipsit on aika syvältä. J-plugi vuotaa mutta sen verran ärsyttävä homma että taidan vaihtaa termarin samalla.

                                        Comment


                                        • Piti tuosta termostaatin vaihdosta kysästä ku ei topiccia oo vähään aikaa availtu.

                                          Eli kun nuo letkut,laturi,imusarjaa purettu niin mihin kaikkiin pitää uusia tiivisteitä?

                                          Termostaatti paketissa varmaankin on uudet hilppeet, mutta tuo imusarja ku avataa x4 pulttia ja sen takana oleva tiiviste pitää uusia?

                                          http://www.audiworld.com/tech/eng106.shtml

                                          Tuosta oon katellu kuvat ja siksi kyselen noita tiivistehommia.

                                          Comment


                                          • Itellä nyt lämpötila-anturi vaihdettu ja silti matka-ajossa lämpötila laskee 90-50 väliä.
                                            Heti kun tulee hitaampi nopeus em. 60km\h niin nousee lämmöt takas 90c
                                            Toivottavasti tuo termostaatti nyt ois ettei sitäkin turhaan vaihda.

                                            Autohan sis a4 1.8t 04.
                                            Viimeksi muokannut Sciensic; 2.9.2013, 12:29.

                                            Comment


                                            • Tuosta termostaatista piti vielä kysästä että onko tuo koteloitu kuin pirun kallis originaalina?

                                              Motonetin kotelollinen termostaatti on 60e, mutta tekeekö tuolla sitten mitään?

                                              Comment


                                                Pitäisi kahteen 1.8T:hen vaihtaa termostaatti mutta marmorin reilu 50€ kappaleelta ei oikein innosta ja tarviketta en enää ikinä laita. Mikähän mahtaa olla alkuperäisen 050121113C termostaatin valmistaja?


                                                Edit. kysytään toisinkinpäin, meneekö metsään jos valitsee Wahler, Behr tai Hella merkkisen termarin? Kokemuksia eri merkkien toimivuudesta?
                                                Viimeksi muokannut Noize; 6.2.2015, 13:56.

                                                Comment


                                                  Onkos 2.0TFSI BUL-moottoriin kuinka suuri homma vaihtaa termostaatti? Lämmöt alkaneet seilata 75-90 asteen välillä ulkolämpötilasta ja ajotavasta riippumatta. Ei ainakaan vaikuta ihan normaalilta käytökseltä. Pohdiskelin, josko sen kesällä huollon yhteydessä vaihdattaisi, ellei ole mikään järjettömän kallis töiden osalta.

                                                  Comment


                                                  • Mikähän mahtaa vikana olla kun itellä on jo pää tyhjä ajatuksista. a4 -96 1.8t ei alavesiletku ei lämpeä parinkymmenenkään kilometrin ajon jälkeen. Uusittu termari (wahler) ja lämpötila-anturi (oem: 059919501). Vcds:än mukaan 100 vauheissa oli noin 80 celciusta ja ilmastoinnin näytön kanava 49 ja mittari näyttää 70 kun taas ilmastoinnin näytön kanava 50 näyttää 90. Vikakoodeja ei ole. Paikallaan polkiesssa saa termarin aukeemaan, mutta menee varmaan 15 minuuttii vaikka kierroksia pitää 2500 rpm.

                                                    Comment


                                                    • Mitä pitää irrottaa, kun vaihtaa Audi ALT moottorin termostaatin ?
                                                      Onnistuuko alakautta helpommin ?

                                                      Konehuone on tämän näköinen. Moottorissa on siis tuo pitkä imuputkisto.

                                                      https://www.247spares.co.uk/used-eng...4/2.0/page/102

                                                      Comment


                                                        Termostaatin vaihto a4 2.0 -02 (ALT) ?

                                                        Comment


                                                        • Itsellä ehkä samaa ongelmaa b7 korisessa, tosin lämmintä tulee ja kylmää, mutta lämmöt nousee johonkin 70 asti. Mittarissa 167tkm ja jakohihnan vaihto edessä, joten kannattaa ilmeisesti tehdä samalla? Onko tästä autolle suurtakin haittaa?

                                                          Comment


                                                          • Ihan mielenkiinnosta, onko ihan alkuperänen jakopää? Minkä vuoden auto?

                                                            Comment


                                                            • 05 ja on alkuperänen

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X