merkkiliike taitaa 2h velottaa tuosta. on senverran mukavassa paikassa
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 Lämmöt ei nouse -> termostaatti rikki
Collapse
X
-
eli semmoinen 250e about. Ei voi mitään.
41 tkm tullut itse profiilin autolla ajettua. Oikein mitään ei ole ollut. Nytkö se alkoi?? Lämpöanturi+termari samoihin aikoihin. Miten sattuivat menemään samoihin aikoihin? Noh, katsotaan perjantaina sit näkee oikeasti huollossa mikä vikana.
Comment
-
Itsellä AFN:ssä lämpömittari näyttää tasan 90 astetta, mutta VAG-Comilla katsottaessa lämpöä on vain 80 astetta, onkohan nyt termostaatissa vika vai mahdollisesti lämpöanturissa?
Termostaatin vaihto ei pitäisi olla paha homma kun pohjamuovi on jo valmiiksi poistettu, mutta missä sijaitsee lämpöanturi? En pystynyt VAG-Comilla edes katsomaan dieselpumpun ajoitusta kun TDIGraph valitti että kone ei ole tarpeeksi lämmin (Väh. 85astetta)
Comment
-
Jepjep
Aamulla duuniin tullessa lämmöt pyöri, tuttuun tapaan, tuolla 80'ssä asteessa. Katsoinpa kuitenkin diagnostiikkaa ilmastoinnin kautta, ja lämmöt oli tasan 90.
Nappasin tuosta lämpöanturista kiinni ja sieltähän sitä jäähdytysnestettä pikkasen pärskähti (kylmää tässä vaiheessa). Mutta nyt, pitääkä tuon anturin olla hiukan höljä aukossaan? Irroittaminen vaati lievän voimankäytön, kauluksen irroittamisen jälkeen, mutta nyt ei ainakaan mitään selkeää lukitusta siihen löydy. Irti se ei lähde, kun kaulus on paikoillaan, mutta mietin että jos se hiukan höljyy paikallaan, voiko sieltä vuotaa jäähdytysnestettä pihalle?
Ja irti otin ihan tarkastaakseni millainen se on ja onko missä kunnossa.
edit;
Autoa siirtäessä sieltä sulaneen lumen ja jäähdytysnesteen keskeltähän se tiiviste sitten löytyi.Viimeksi muokannut Oko^^; 22.2.2010, 15:22.
Comment
-
Omasta B6 1.8t AVJ:stä hajosi juuri termostaatti aivan vastaavasti kuin Henkan kuvassa. Hommasin AD:n kautta Behrin termostaatin, joka lienee alkuperäinen. Ainakin siitä oli viilattu joitain numeroita pois. :)
Muillekin tiedoksi, Behrin numerolla 1.774.03 tai 177403 tuollainen löytyi hintaan 81 e.
Comment
-
Ilmeisesti se on sitten termostaatin vaihto ehkäpä edessä tai sitten jäähdytinneste vuotaa jostain muualta, meinaa itsellä samanlaisia oireita ollut kuin monella muullakin.
Jäähdytinneste oli reilu 1,5kk sitten mennyt aivan finaaliin ja huomasin autopaikan kohdilla vaaleanpunaisen läikän -> lisäsin ja rupesin seurailemaan sen tilannetta. Nyt huomannut että pikku hiljaa tippunut jäähdytinnesteen raja, mutta kummasti nyt ei jäisi autotallin lattialle mitään jälkeä (eli menisikö ajossa sitten ulos jostain, vuoto esim. termarin juuresta tjsp?).
Ja muutaman kerran ollut myös sitä että lämmöt nousseet 80c -> laskeneet 70c -> nousseet ja taas laskeneet. Sammuttaminen nostanut takaisin 90c. + Auto tuntuu lämpiävän hitaasti vaikka kapiiniin tuntuu tulevan lämpöstä lämpöä.
Autona siis A4 Avant 1.8T AVJ koneella.. Maanantaina jos kerkeäisi käymään laakkosen pikahuollossa.
Toivottavasti selviäisi halvalla..
Comment
-
Termari kanssa (ehkä)
Moro.
Juuri hankittu vm-01 1.8t A6 pihaan ja taitaapi olla termari rikki?
Mutta kyllä sieltä sitä lämpöä tulee ihan kiitettävästi että se mitä climalle laittaa pyynniksi niin nopeesti se siellä kabiinissa on.
Mittari seilaa 70-90c välillä. Asiasta kyllä jo reklamoitu liikettä josta ostettu. Taikka siitä reklamoitiin jo ennenkuin auto lähti edes liikkeestä ulos :).
Onko se termarin vaihto sitten itse jos vaihtaa tähän niin millainen projekti? Näin ymmärsin kun luin että ei se mitään herkkua ole mutta että onnistuu.
Mutta kyllä se pitää todeta että aikas jees auto ajaa. Verrattuna edelliseen autoon.
Comment
-
Kun on vielä liikkeestä tuo auto ostettu niin saisikohan sen menemään takuuseen? Kun siitä huomautettiin kyllä ennenkuin kaupat tehtiin ja vielä ennenkuin otettiin vastaan auto.
Pitää ainakin kokeilla heti MA että saisiko menemään....
Muuten kyllä oikeesti ihan helkkarin hyvä auto ajaa. 10 Påeng
Comment
-
vaihdettu
Nyt on termari vaihdettu.
Aamulla kun lähti töihin niin lämmöt ok koko matkan. 90 astetta.
Pakkasta oli jokunen aste -2.
Töistä kotiin, lämpöä +6 astetta :D
Niin johan alkoi ongelmat, mittari nousi oikealle kohdalle nopeasti 90 astetta. Mutta kun pääsi motarille niin alkoi nousemaan lisää vaan :) Loppupeleistä tietokone ilmoitti liian kovista lämmöistä. 115 oli jo mittarissa silloin lämpöä. Kyllä se siitä tasaantui sitten loppupeleistä sinne 92 asteeseen. Mutta kyllä välillä pikkasen yrittää tulla ylös
Onko siellä nyt vaihdettava tuo vesipumppu? Kannattaako vaihtaa sitten kilkkeet ja kaikki siinä samalla? Eli hihnat ja tingentangelit?
Vaiko voiko olla että termari on mukamas jäykkä aluksi ja kestää muutamia päiviä että lähtee toimiin kunnolla?
PRKL...
Comment
-
Jos siis merkkihuollon historiaan voi luottaa niin n.20tkm sitten vaihdettu pumppu (oletus että ne vaihtaa sen hihnanvaihdon yhteydessä)
Tuossa kun kävi heittää pienen lenkin niin kyllä se vaan tahtoo nostaa ne lämmöt aikas ylös. Mutta sitten ne voikin ihan yhtääkkiä laskee 92 asteeseen. Ja pysyä siinä ihan niin pitkään että menee paikasta a to b.
Mutta sitten ihan mielenkiintoinen pointti. Voiko olla että auto on ilmattu päin *ITT*? Katselin kun käytin sitä liikkeessä josta ostin sen, ja jossa vaihdettiin se termari, huoltopäällikkö otti paisuntasäiliön korkin irti ja kaasutteli (kuulemma näin poistaa kuplan sieltä jos on) pitääkö paikkansa? Ihan pakko vaan kysyä kun jotenkin ei meikän järkeen käy että sillä saa kaikkia kuplia pois jos siellä on.
Siellä pitäisi siis olla kaksi ns. venttiiliä mistä pitäisi pystyä ilmaamaan järjestelmä?
Comment
-
Itse ilmaan niin että nostan paisarin niin korkealle kuin sen saa vielä letkuissa kiinni ollessaan. Lämmitinkennon yläletkussa on reikä, ja se vedetään taakse niin että reikä on auki. Paisariin nestettä jos sitä ei ole, ja työnnetään lämppärin letku takaisin kiinni sitten kun tavaraa tulee reilusti. Tämä siis seisovalla koneella.
Ei kyllä jäänyt ilmaa yhtään, mutta voihan sitä ilmaa tulla jälkeenpäinkin.
Kaasuttelu korkki irti on hanurista.
Comment
-
Ok.
Pitää kokeilla sitten tuolleen itse.
Ihan vaan selventääkseni itselleni (paljoa ole tarvinnut puljata koneiden kanssa mutta rakastetaan silti tutkia ja hutkia)
Eli kone on pois päältä ja paisari irrotetaan telineestä ja nostetaan vaan niin ylös kuin mahdollista ja avataan yläletkun reikä ja valutetaan niin kauan että sitä valuu sieltä? Ja sitten letku vaan takas kiinni. Näinkö?
Edit: Onko muuten paisarin korkki kiinni vaiko auki sitten tuossa tilanteessa??
Comment
-
Korkki auki, jotta ei paisariin jää alipainetta joka estäisi nesteiden tulvimista siitä reiästä.
Vedä nyt sitten järjellä sitä lämpäärin yläletkua, kenno ei kestä ihan mitä vain ja letku voi olla hyvin kuivunut kiinni. Itse avustin levittämällä letkun päätä hiukan leathermanin tölkinavaajaterällä ja ruikautin liukastetta väliin, papukaijalla sitten kääntelemällä sain letkun liikkelle.
Klemmari aukeaa papukaijalla kiristämällä ja siirtämällä sivuun, se on jousipuristeinen vain ja voidaan käyttää uudestaan.
VAG-työkalu tuohon tarkoitukseen on suppilonomainen töötti joka ruuvataan paisarin päälle, sen tarkoitus on vain nostaa nesteen pinta ilmausreiän yläpuolelle.
Puristele vähän syylärin yläletkua sen aikaa kun nesteitä tulee jotta saat sykäyksiä aikaiseksi järjestelmään, tämä edesauttaa mahdollisten kuplien siirtymistä ylöspäin. Sitä nestettä saa tulla ihan norona ilmausreiästä jotta varmistut siitä että kaikki ilmat on saatu pois.
Comment
-
Tuossa nyt vielä ohjeet miten tyhjennetään ja täytetään 1.9 TDI A4 järjestelmä. Ei eroa hirveästi 1.8T järjestelmästä ja aika paljon yada-yada tekstiä tuossa on mutta loppuosasta ainakin kuvista on apua.
Tuo mahdollisen webaston käyttäminen 30 s ja koneen ajaminen 3 min 2000 rpm on varmaan hyvä idea. Sillä saataneen ainakin selville että pysyykö paineet järjestelmässä vai ei.
Mieti nyt vielä kuitenkin sen lämpöanturin vaihtamista, ellei se melko tuore ole. Ja olethan tarkastanut lämpötilat vag-comilla? Eikä auton alle jää pinkkejä läikkiä?Attached Files
Comment
-
Ei ole jäänyt mitään pinkkiä auton alle. Eli ei vuoda. Ei ole VAG härpäkkeellä tsekattu. Edit: eikä ole tietoa anturista koska se olis vaihdettu.
Nämä ongelmat tuli heti kun termari vaihdettiin. Ennen oli ongelmana se että oli 70 asteista vaan se vesi mutta tuli silti hyvin sitä lämpöö sisälle.
Eli siis ongelmat alkoivat tänä aamuna.
Ehkä on parempi silti pitää sormet vielä erossa konehuoneesta kun on ns. takuuta jäljellä. Ettei käy niin että liike pesee sormet pois pelistä kun on itse sörkitty konehuoneessa.
Ihan sellainen huomio mikä tuli mieleen. Kun kone oli liian lämmin ja kävin puristelemassa ylävesiletkua niin se tuntui jotenkin löysältä? Voisiko se jopa viitata siihen että pumppu ei toimisi kunnolla?
Mutta kun sitä vähän puristeli niin itseni mielestä se tuli kuumaksi ja jäykistyi pikkasen? (Kylläpä rupes kuulostaa pervolta :) ) ja samalla laski lämmöt jonkun verran mittarissa.
Comment
-
Kyllä nyt ilmaisin systeemin ohjeiden mukaan. Jokku on kehunu et just 1.8T ois pirullinen ilmata. Omasta sain kans ilmat pois ku ruuvasin paisarin irti ja nostin niin ylös ku saa samalla ku lämppärin paluuletku oli vedettynä siihen ilmausreikään asti. Mä uskosin et kyse on nyt vain ilmasta eikä sen vakavemmasta oireesta.
Comment
-
Carpe diem. Eli parempi se on sitten itse tehdä.
Koska jo MAALAISJÄRKI tosiaan sanoo sen että eihän sitä tolleen ilmata. (siis että pelkästään korkki auki ja menoksi)
Huomenna sitten kokeillaan ohjeiden mukaisesti. Täytyy kyllä myöntää että oikeasti todella hyvät ohjeet ja opastukset. Kiitokset jo etukäteen.
Comment
-
Do diih. Nyt on ilmattu järjestelmä :)
Kävin ajelemassa sellaiset 20km, termarin vaihdon jälkeen ei edes päässyt kuin 3km kun alkoi lämmöt olla jo suht korkealla.
Muuten meni hyvin mutta tuossa 15km kohdilla alkoi lämmöt nousta sinne 100-110 välille. Mutta laski sitten suht nopeasti takas 90-92 välille.
Selkeesti oli ilmaa järjestelmässä. Tuli kuplaa niin maan vietävästi, kun ilmasin järjestelmän. Mutta vielä siellä on jossain kupla kun tuolleen teki. Pitää odotella että kone nyt jäähtyy niin voi sitten sörkkiä lisää.
Kiitoksi neuvoista jo. Pitää tuo paisarin korkki ostaa uusi kun vaan marmorit aukee ma. Josko se olisi sellainen joka siinä sitten aiheuttaa närää järjestelmälle. Ei siitä tosiaan haittaa ole jos sen uusisi.
Comment
-
Vika löyty ja korjattu
Terve.
Nyt on sitten vika korjattu joka sai järjestelmän ottamaan ilmaa ja lämpenemään.
Syyksi paljastui viallinen paisarin korkki. Kiitokset lähtevät Mäntsälän Petrille jolta löytyi uusi korkki näin La päivänä :).
Eli se korkin musta osuus oli ihan hervoton liikehdinnässä kun sen pitäis olla jämäkästi paikalla. :)
Kyllä on taasen mukavaa ajella kun ei tarvi pelätä että järjestelmä ottaa lämpöä. :)
Comment
-
Heh. Liian aikasin tulikin iloittua että saatiin kuntoon :(.
Aina kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle niin jostain kumman syystä se nostaa lämmöt ylös. 90-105 välillä, joskus vähän ylemmäksi.
Putkea kun puristelee niin aluksi siinä on lämpöä ja sitten se menee viileäksi. Mutta ei ole painetta putkessa.
Sitten kuuluu joku nahksadus konehuoneessa kun on siinä vieressä ja letku selkeesti jäykistyy ja alkaa vesi virtaamaan. Ja sitten saa ajella ihan rauhassa paikasta a paikkaan b eikä ole pelkoa että lämmöt nousee missään vaiheessa, vaikka pysähtyisi useaksi minuutiksi liikennevaloihin taikka antaisi happea koneelle.
Voiko se nyt sitten olla termari vaiko pumppu joka siellä renailee?
Comment
Comment