Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
nyt on termari ja lämpötila-anturi vaihdettu ja lämmöt nousee ja pysyy tasaisesti, mutta mittarin mukaan 91-92 astetta. Olisikohan tuolle jotain tehtävissä. Ärsyttävä kun on tottunut että on tasan 90 asteessa mittari.
No sitten varmaan anturi antaa hieman väärää arvoa. Tuota lämpömittaria ei kai pysty kalibroimaan?
Siellä varmaan on kaksi eri anturia. Toinen moottorille, toinen mittarille.
Meikällä loikkii nuo lämmöt mittarin mukaan75-90 asteen välissä. Sisälle lämmintä kuitenkin riittää ja nestepinta on pysynyt ylärajassa. Liekköhän termari hajalla. Saan loppuviikolla VAG piuhan jos postimies tuo sen ajallaan. En oo VAG-COMia aikasemmin käyttänyt. Voiskohan joku vinkata miten pystyn sen kautta seuraamaan paljonko oikeesti on moottorin lämmöt? Mistäköhän löytyisi yksityiskohtaisia ohjeita termarin vaihtoon? Moottori on AUM.
Itselläni on audi coupe, saksasta tuotu vuonna 2005.
Lämmöt ei nouse kun muutaman "viisarin" verran, jonneki 60 asteen hujakoille.
Sisällä on melkoisen viileä näin talviaikaa, tuntuu ettei lämpene sisältä kunnolla.
moi! missä kannattaa käydä vaihdattamassa termari täällä turun päässä? Audilt kysyin ja vastaus oli et siel vaihdetaa samal sit nokkaremmi ja muut helyt ja se on n 1000 e! eli jäi tekemät.. ehdotuksia otetaan vastaan?!
Noniin... Lämmöt ei nouse ja ilmeisesti syynä on termari. Paikallinen Fixus-korjaamo tuli siihen tulokseen, että juuri tuossa 1,8Tq 2001- mallissa (B6 korilla) on se niin paha homma, etteivät lähtisi harjoittelemaan ja niin oli sanonut paikallisen merkkiliikkeenkin korjausmies, jolta olivat asiaa tiedustelleet... Voiko se tosiaan olla niin hankala?
Tietääkö kukaan kouvolan seudulta tyyppiä/korjaamoa, joka osaisi tuon tehdä niin, ettei tarviisi viedä bernerille?
Viimeksi muokannut Hece R; 26.6.2009, 11:36.
Perustelu: korjattu typoja...
Ilmeisesti se ongelma ei ollut niinkään siinä itse termarin vaihdossa vaan siinä, että millä siihen pääsisi käsiksi... Pitääkö siitä otta sitten keula huoltoasentoon vai mikä siinä on, en tiedä...
No niin - sunnuntaina Audissa taas syttyi "Kühlmitten" varoitusvalo ja lämmöt näyttää reilusti yli normaalin. Ja kaikki tämä ihan kesken kaiken normaalin kaupunkiajon - onneksi parisataa metriä ennen kotipihaa. Ja saman sain toistettua uudelleeen eli jotain todellista vikaa jossakin. Jäähdytysnesteet maksimissa eli ei ainakaan vuotoa.
Ei muuta kuin ma-aamuna auto Audi Centeriin ja diagnoosia hakemaan. Ja vastaus iltapäivällä : " vesipumppu sökö - vesi ei kierrä". Kilometreja nyt Audissa vajaa 60tkm. Ei enää jaksanut hymyillyttää tuon kuultuaan - edellisestähän "varikkokäynnistä" kun oli vain vajaa kuukausi silloinkin "Kühlmitten" varoitusvalon takia. Tuolloin oli vikana "ilmausnipan murtuminen" ja tuota kautta vuoto järjestelmässä.
Lueskelimpa tarinoita, syystä että tänään aamulla oma A4 B6 1.8t (bfb) jäi pajalle, odottelen diagnoosia. 2 viikkoa sitten tarjosi varoitusvaloa, "Coolant" oli aiheena, kun tämä puhuu englantia. Ylävesiletkun ilmausruuvi oli poikki. No, se vaihdettiin, systeemi ilmattiin ja toimikin hetken. Nyt parin viikon jälkeen sitten enemmän kenkää antaessa lämmöt heilahtaa samantien 130 huitteille. Huoltoneuvoja arvioi ensimmäisenä, että vesipumppu voisi olla vaihtokunnossa, 98tkm taulussa ja jakopään remonttia ei ole tehty.
Voiko katkenneen ilmausruuvin poistossa mahdollisesti kiertoon joutuneet muovipalat aiheuttaa ko. huolia?
Ja starttia ei tarvitse irrottaa jos termaria b6 1.8t:hen vaihtaa, kaasuläppä, laturi, ja tietty moniurahihna pois edestä ja alkaa olla termari käsillä. Ja samalla kannattaa vaihtaa se J:n muotoinen plugi termarikotelon viereen, sekin yksi todennäköinen vuotopaikka, ja samat osat pitää irroitella että saa vaihdettua.
Se Fixuksen kaveri puhui jostain moottorin kannakkeesta jne. Oli sitä mieltä, että tuota on kahta eri versiota, joissa tässä "hankalammassa" pitää purkaa enemmän, että termarin kotelo mahtuu aukeamaan tai jotain sellaista. Huomenna paikallinen AutoFit katsoo hommaa. Kerron lisää, kun saan auton sieltä pois.
Noniin... Auto on kunnossa nyt. Eikä makssanut kuin 386€. Termari oli jonkun 180 ja loput käytännössä täitä. Oli ollut kuulemma erityisen v....maisessa paikkassa. Nyt lämmöt nousee taas oikealle kohdalleen 90 paikkeille.
Pitäis taas vaihtaa omaan kulkineeseen termari, näköjään 30000km riitti, viimeksi tiputin nesteet alavesiletkun kautta mutta aika sotkusta hommaahan se on niin löytyykö A4 B5:a vastaavaa "hanaa" kuin esim: kasikymppi audeista mistä vois homman hoitaa hieman siistimmin? Konehan on 1.6 ADP
Itse syylärissä, aika ahtaassa rakosessa. En tiedä, että onnistuuko avaus puskuri paikallaan. Ite kun joutu puskurin irrottamaan syylärin vaihtoa varten, niin ei tullut katottua sillä silmällä. Tarvikesyyläristä hajosi tuo ruuvi ensimmäisellä kiristyksellä, että varovasti sitten jos sen irroittaa.
Onko se ny niin että, B5 korisessa (1,8t awt kone) ei tarvii purkaa imusarjaa/ laturia pois? Kysäisin tänään termarin vaihtoa merkkiliikkeestä ja hinta arvio oli n.350? ja sanoivat että kauhee jobi kun pitää irrottaa kaikkea. Kysäisin sitä samaa hommaa Ad liikkeestä ja arvio oli termari vaihdettuna n.100?!
Itse vaihdatin joku aika sitten juurikin samaiseen B5 koriin ja koneeseen (1.8T AWT) termostaatin ja tuli maksamaan yhteensä noin 80€. Itse vaihdossa ei huoltomiehellä mennyt puolta tuntia kauemmin eli ei tarvitse pahemmin osia purkaa edestä jos on näppärät sormet. Se 100€ kuulostaa ihan järki arviolta siis. Älä vaan mene maksamaan siitä hommasta 350€ :)
Suosittelen myös ostamaan sen termostaatin ihan marmoritiskiltä. Maksoi tiivisteen kanssa 31.10€ . En tiedä minkä hintaisia ja laatuisia ovat tarvikeosana, mutta tuskinpa paljon halvempia ainakaan.
Pari viikkoa sitten mulla syttyi moottorihäiriövalo. Ajattelin jo, että menikö puola. Konepellin avatessani auton ollessa käynnissä huomasin, että moottoritilassa käy hirveä tuuletus hyvä ettei tukka lähde päästä. Lämpötila oli siinä 10-15 plusastetta. Tulikin mieleen olisiko lämpöanturissa vikaa.
Seuraavaana päivänä auti vietiin merkkiliikkeesee katsottavaksi. Kuittasivat moottorihäiriövalon pois ja viikon päästä tehtiin lämpöanturin vaihto. Hinta töineen 50e. Vika näytti korjaantuneen.
Parin viime päivän aikana olen huomannut, että veden lämpötila nousee todella hitaasti ja ei nouse juuri 60 astetta ylemmäksi. Kabiiniin tulee kyllä lämmintä, mutta ei mielestäni aivan normaaliin tapaan. Esimerkiki viime lauantai aamuna lähdin töistä klo 06:00 ja lämpötila oli alle +5. Eberi oli 20 min päällä. Sisätilat ei usein noin lyhyellä ajalla ehdi lämpiämään kunnolla, mutta yllättävän kauan kesti, että kabiini alkoi lämpiämään. Normaalisti lämmintä alkaa tulla heti tuolla 20 minuutin käytöllä ajamaan lähtiessä.
Kysymys oikeastaan on, että eikö tuosta termostaatin temppuilusta tule vikakoodia? Ihmettelen, vaan ettei merkkiliikkeen huolto huomannut asiaa mitenkään, mutta anturin vaihdon ymmärsivät tehdä. Tarkoitan, että olisiko aluksikin vikaa ollut nimenomaan vain termostaatissa. Onko mahdollisuutta, että itse vedenlämpötilamittarin toiminnassa olisi häikkää?
Termarin hinnaksi sanottiin ennakkoon 120e (Moottori 1,8T AVJ). Onko jollain kokemusta työn hinnasta merkkiliikkeessä kyseisellä koneella? Kuitenkin uskoisin, että vaihtohan tässä on edessä...
Comment