Hei! Yritin löytää kysymykseeni vastausta täältä ja muualta, mut ei löytynyt.. eli seuraava olisi ongelma: Auto on Audi A4 2.8q 30v -97. Laitan automaatti-ilmastoinnin näyttämään veden lämpötilaa ja se nousee nätisti 90:n asteeseen ja pysyy siellä, mutta mittariston viisari ei nouse ajossa oikeastaan yhtään, mutta jos auto parkis ja käynnis hetken, niin lämmöt nousee mittarinkin mukaan 90:n asteeseen, mut heti ajoon lähdettäessä lämmöt alkavat taas mittaristossa tippua. Eli onko kenelläkään tietoa missä olisi mahdollinen vika?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 Lämmöt ei nouse -> termostaatti rikki
Collapse
X
-
Teknistä pätevyyttä ei minulta löydy, mutta omien kokemuksieni (yllä sekä viitatussa toisessa threadissä) perusteella vaihdattaisin 2.8:iin ensin jäähdytysnesteen lämpöanturin. Vajaan tunnin työ, eikä osa ole kovin kallis. Termarin "oikeaoppinen" vaihto kustantaakin sitten helposti toista tonnia, kun samalla yleensä kannattaa vaihtaa kaikki muukin jakopään seudulta. Auto-ilmastointi näyttää monilla jäähdytysnesteen laskennallista lämpötilaa, joka ei liity todellisuuteen. Omassa autossani kaikki merkit viittasivat mielestäni rikkinäiseen termariin, mutta lopulta ongelma poistui vasta vaihtamalla anturi.
Comment
-
audiworld-eng54 saattaa käsitellä ko. osaa. En ole 100% varma. Siellä se apukuskin puolella koneen takana on, ei ihan pinnassa.
Comment
-
eilen Laakkosella asennettu uus anturi (50? töineen, samas huolllos kyl takapyöränlaakerin takuu vaihto) ja silti ei lämmöt mittarin mukaan toimineet normaalisti, luulisin. Moottoritietä ajaessa lämmöt nous kuitenkin 75 asteeseen (vaikka suht kylmä ulkoilma) ja kun auton pysäytti hetkeksi ja sammutti ja sit minuutin kuluttua käynnisti uudestaan, niin lämmöt nous jo virrat käännettäessä 90 asteeseen.. eli jotain edistystä.. mut heti kun lähdit ajamaan niin parin sadan metrin jälkeen mittaristo näytti taas 70-80.
Ehkä se on sit seuraavaksi termarin vaihto edes..
Comment
-
No nyt ilmeisesti pamahti täällä tuo termostaatti..prkl!!! Moottorielektroniikan merkkivalo syttyi ja lämmöt ei nouse kuin 60 asteeseen.
Täytynee mennä marmoritiskille maanantaina kuulemaan tarkka tuomio. Ilmeisesti kannattaa valittaa tuosta maahantuojalle? Voiko muuten ajella turvallisin mielin vielä pienet pakolliset kaupunkiajot vai onko parasta odottaa huoltoa?
Comment
-
Tuli auto sitten termarin vaihdosta. Yllätys yllätys että sieltä oli ne muovikorvakkeet halki.
Maahantuoja ei kuitenkaan ole valmis korvaamaan yhtään tuosta kyseisestä osasta koska olen jo auton kolmas omistaja ja ostanut sen yksityiseltä. Yritin kertoa että on tapauksia ns. 70% korvauksista mutta ei sanonut siihen oikein juuta eikä jaata, kaikki tapaukset kuulemma yksilöllisiä.
Mielestäni osassa on selkeä materiaalivika ja vastuun pitäisi kuulua kaikissa tapauksissa maahantuojalle. Ryhmäkanne olisi paikallaan!!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VmattiNo nyt on vaihdettu termostaattikotelo "kuehlregle" - oli tuosta kuulemma tihkuttanut nesteitä pihalle. Vaihto töineen 305,70 eur + jäähdytysnesteet 39eur. Itse osa 98,40e + tulppa 8,6e + tiivisteet 3e.
Lämmintä tuntuisi tulevan nyt myös hyttiin - toivottavasti myös huomennakin.
Samalla tuli tehtyä myös ns. 60tkm huolto 51tkm kohdalla (service laskurin mukaan kilsoja olisi ollut jäljellä vielä 3700km). Jarrunesteet vaihdettiin myöskin kun suositus on näillä 2v välein. Laskun loppusumma itkettää - toivottavasti ei vaan tarvii viedä seuraavaan kahteen vuoteen tuonne uudestaan - untakohan nään ;-)
Termarikotelosta teetätin kuitenkin vikailmoituksen maahantuojalle - katsotaan mitä vastaavat. Jotakin outoa tuossa on oltava jos ei tuon enempää kestä. Päällepäin osasta ei näy mitään konkreettista vikaa - mistä lie sitten vuotanu. Oisko pelkän tiivisteen vaihto riittänyt...
Purkamaan koteloa en viitsis vielä ruveta kun pyytävät tuon takaisin, mikäli maahantuoja innostuu korvaamaan.
Ei muuta kuin ma-aamuna auto Audi Centeriin ja diagnoosia hakemaan. Ja vastaus iltapäivällä : " vesipumppu sökö - vesi ei kierrä". Kilometreja nyt Audissa vajaa 60tkm. Ei enää jaksanut hymyillyttää tuon kuultuaan - edellisestähän "varikkokäynnistä" kun oli vain vajaa kuukausi silloinkin "Kühlmitten" varoitusvalon takia. Tuolloin oli vikana "ilmausnipan murtuminen" ja tuota kautta vuoto järjestelmässä.
Onneksi liikkumisturva voimassa ja sijaisauton sai alle ilman omavastuita. Mutta usko alkaa kohta loppumaan tuohon vehkeeseen.
Comment
-
Up. Urssissa myös lämpövajausta. Tein jakopään rempan hetki sitten ja
termari vaihdettiin tottakai laadukkaaseen uuteen. Ennen jakopää
remppaa lämmöt nousi matka-ajossa n. 70c° ja nurkissa pyörien lähelle
90c°. Luulin ongelman korjaantuneen uudella termarilla, mutta lämpömittari
käyttäytyy samalla tavalla kuin vanhalla termarilla ja ilman lämpötilat
on ollut 0 - -5c° ilmiön esiintyessä. Kuumaa tulee hyttiin kyllä, (ei jalkatilaan
toistaiseksi) mutta jotenkin tehottomasti, kuumempaa saisi olla. Uusi
termari tuskin syyllinen.
Comment
-
S4 : sta kyse hyvinkin. Termari on osakanavan kautta tullut. Merkkiä en
nyt muista, mutta tuskin se mikään tusinatermarikaan on. Samaan tyyliin
se käyttäytyy kuin vanha termarikin. Yli 70c° ei lämmöt nouse millään.
Onko multianturissa jotain vialla, jos se herkistelee viimalle, vai ominaisuus?
Tämä keksintö on ollut mulla vasta vähän aikaa, niin kaikkea ei ole vielä
ehtinyt tutkia ja ihmetellä.
Löytyskö jostain ohjeita, että mitä kaikkea tuosta ilmastoinnin paneelista
kaikenkaikkiaan saa näkyviin? Varmaan joku teksti on, mutta en vissiin
löytänyt oikeaa hakusanaa. Vikakoodit saadaan jo taululle.
Comment
-
http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
Tuolta ilmastoinnin koodit. Kanavalta 51 löytyy vedenlämpö.
Pikkukorissa ainakin tuntuu olevan ihan ominaisuus tuo anturin tiedon vääristyminen.
Comment
-
Oma kulkineeni tekee niin että mittaristossa oleva lämpötilamittari näyttää yleensä lämpimänä ajon aikana noin 80c°, mutta välillä pompsahtaa hetkiseksi 90c° ja siitä taas tippuu hiljalleen siihen noin 80c°.
Lämpötila-anturin vaihdoin uuteen ja ei auttanut asiaan. Ilmastoinnin kautta mitattuna lämpötila napottaa nätisti siinä 90c°, joten termostaatissa tuskin myöskään on vikaa.
Joten ilmeisesti viimeiseksi vaihtoehdoksi vikaan jää tuo mittariston lämpömittari ? Tuskin uusi lämpötila-anturikaan voisi jo uutena olla viallinen.
Voisiko mahdollinen kylmäjuotos mittaristossa tai muu kosketushäikkä tehdä tuota?
Comment
-
Täällä täysin samat oireet, lämpömittari pomppi aiemmin 80-90 asteen väliä, nyt ei tahdo nousta enää 80 asteeseenkaan. Ilmastoinnin 51 kanavalla lämmöt tasaisesti 90 moottorin lämmettyä. Meinasin jo alkaa vaihtamaan termaria, mutta ei ilmeisesti tarvitsekkaan. Ilmeisesti seuraavaksi mittari käteen ja tutkimaan.
Comment
-
Mulla tippuu satunnaisesti karvan alle 90 asteeseen, mittarin mukaan.
Tuossa meni 2 viikkoa ilman mitään temppuja ja oli ihan pakkaskelejäkin pari kertaa ja viisari ei heilunut.
Lämmintä tulee kuitenkin sisään aina ihan normaalisti ja muutenkin kaikki toimii
normaalisti.Luulen että meikäläisellä on mittari häikkä kyseessä.
Ei termari tuolla tavalla temppua.
Comment
-
10.02.2007, 16:35
Huomasin tossa pari päivää sitten, että autokatokseen näköjään jäänyt jäähdytinnesteläikkä. Tarkastin säiliöstä ja pari senttiä min-rajan alapuolella näytti pinta olevan.
Käytin tossa tänään sitten Laakkosen pikahuollossa, ja pienen tutkimisen jälkeen sanoi, että kova pakkanen on hajottanut termostaatin juuresta (?) kumitiivisteen ja sieltä sitten tihkuttaa. Menee kuulemma termostaatti vaihtoon.
Comment
-
Sama tauti ?
No niin. 1.8T AVJ ja lämmöt nousevat ajossa 60 asteeseen, tyhjäkäynnillä 90 asteeseen. Kierroksilla tulee paremmin lämmintä kabiiniin. Taitavat olla termarin kynnet poikki.
Update:
Siinä paha missä mainittiin. 237 € asennettuna.Viimeksi muokannut Oskillaattori; 31.1.2008, 19:18.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MorfeuZ Näytä viestiOma kulkineeni tekee niin että mittaristossa oleva lämpötilamittari näyttää yleensä lämpimänä ajon aikana noin 80c°, mutta välillä pompsahtaa hetkiseksi 90c° ja siitä taas tippuu hiljalleen siihen noin 80c°.
Lämpötila-anturin vaihdoin uuteen ja ei auttanut asiaan. Ilmastoinnin kautta mitattuna lämpötila napottaa nätisti siinä 90c°, joten termostaatissa tuskin myöskään on vikaa.
Joten ilmeisesti viimeiseksi vaihtoehdoksi vikaan jää tuo mittariston lämpömittari ? Tuskin uusi lämpötila-anturikaan voisi jo uutena olla viallinen.
Voisiko mahdollinen kylmäjuotos mittaristossa tai muu kosketushäikkä tehdä tuota?
Nyt on mittaristo purettu ja putsattu. Ei vaikutusta lämpömittarin toimintaan vaan aina jäi siihen 70c° - 80c° välille. Ilmastoinnin kanava 51 on ollut kokoajan koneen lämmettyä aina se n. 90c°. Mutta jossakin keskustelussa oli puhetta myös ilmastoinnin kanavasta 49. Sieltä katsottuna lämmöt olivat juuri samat kuin mitä mittariston lämpömittari näytti.
Mitä lämpöjä tuo kanava 49 sitten mittaa?
Kävin sitten vaihdattamassa uuden termostaatin ja teetätin jäähdytys järjestelmän puhdistuksen samalla. Nyt lämmöt nousevat nätisti n. 90c° ja pysyykin siellä kokoajan. Ilmastoinnin kanavat 49 ja 51 ovat nyt molemmat siellä 90c° ja vähän yli.
Eli termostaattihan siellä sitten loppujenlopuksi oli väsähtänyt ja mittaristossa ei siis mitään vikaa.
Eli ei kaiketi tuokaan kanava 51 kerro ihan koko totuutta lämmöistä. Nyt voikin sitten huoletta odotella talven pakkasia.
Comment
-
hmmh
heheh pitkäähä se audi kesti ilman vikoja:D 400km.
Oireethan on että lämpötila ei nouse 50 oikeen kirveelläkään välillä saattaa ihan sen mittarin paksuudelta nousta ylöspäin mutta siihen jumahtaa.
Autoon vaihettu 400km sitte jakopää+vesipumppu
Onkohan vika anturissa vai termarissa?
Comment
-
Perinteinen termostaattitesti tuollaisissa tapauksissa lienee, auto käyntiin kylmänä ja vartoillaan tovi ja viisitappisella anturilla kokeillaan yleensä ylävesiletkua tai jos kiertosuunta on päinvastainen niin alavesiletkua ja jos anturit tuntee että letkut alkaa lämpeemän samaan tahtiin sylinteriryhmän kanssa, vikaa on 100% varmuudella termostaatissa...
Toki autolla voi muutaman kilometrin lenkinkin ajaa ja jos letkut on yhä kylmiä, on vika jossain muussa kuin termarissa...
Comment
-
tosiiaanki ku helsingistä ajoin sen tänne joensuuhun ni siinä se 50 tuntumassa nakotti kokoajan...:D noo eipähän tullu ostettua termaria turhaan.
Onko jotain vinkkejä millä sen sais helpoiten vaihdettua? mulla ei ole kotona kummasia nostovälineitä mutta ainahan sitä voi alla ryöhytä jos on tarvista?
Comment
Comment