Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodi P2015(00) 30 t ajetulle imusarjalle (A4 1.8 tfsi vm.2009)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vikakoodi P2015(00) 30 t ajetulle imusarjalle (A4 1.8 tfsi vm.2009)

    Ostin pari vuotta sitten auton ajatuksella "paras uusi tai käytetty hintaan n.25 ke". Päädyin otsikon peliin ja pidän siitä kovasti, mutta hieman on suhde koetuksella, kun heti oston jälkeen piti ostaa uusi imusarja n. 60 t kilometrin jälkeen. Tänä kesänä moottorinkuvavalo syttyilee taas ja koodi on otsikossa mainittu. Merkkiliikkeen mies testasi kahden vuoden ikäisen imusarjan ja tuumi, että kunnossa on n. 30 t ajokilometrin jälkeen. Vaihdoin hänen suosituksestaan yhden magneettiventtiilin imusarjan yhteydessä, mutta valo vain vilkkuu. Motonetin pihalla oleva laite kertoo viaksi "P201500 Vaihteleva imuasema-anturipiiri, alue/toiminto-ongelma".

    Jos kerran imusarjan paineet ovat (mitattu) kohdillaan ja tuo magneettiventtiili uusi, niin voisiko kyseessä olla jotenkin töhnääntynyt imusarja, jokin huoltoa/voitelua vaativa akseli tai läppä tai mahdollisesti jopa auton vanha akku, jonka jännite jollekin sähköhärpäkkeelle ei ole aivan riittävä tms. Auton käytös ei muutu ollenkaan valon palaessa, ja valo saattaa sammua viikoksi jonakin kauniin aamuna.

    Lisäksi ajattelen mielelläni, että viisivuotiaaseen autoon asennettu imusarja olisi parempi ja lastentaudeiltaan korjattu verrattuna aivan liian varhain kuluneeseen alkuperäisimusarjaan. Toiveajattelua ehkä kuitenkin...

    #2
    Suosittelen lukea koodit VCDS:llä. Noi motonetin yms. lukijat on mitä on...

    Comment


    • #3
      No eiköhän tuo ihan oikeen koodin oo näyttäny P2015. Kyl toi vika korjaantuu uudella imusrajalla, siel kuluu niitteen läppien vaste. Sen kulumisen näkee kyl heti ku imusarja kädessä. Mut koska kerran jo vaihdettu ni voihan vika olla vaikka läppien tunnistimen johtosarjassa.

      Comment


        #4
        Kuten usein olen pyytänyt, kaivakaa itse se p- koodin selitys ja laittakaa se tänne näkyviin. Ei kukaan jaksa ikuisesti itse kaivaa koodin selitystä netistä.
        Ja yleistesterien obd koodit eli p- koodit voisi kääntää VAG kielelle, Ross Techin sivuilta löytyy selitykset englanniksi ja sillä tekstillä jonka myös tehtaan testeri antaa.
        Noi suomennokset on aivan karmeita ja usein todella epätarkkoja, kuten nytkin.
        http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...7/P2015/008213

        Comment


        • #5
          Kiitos kommenteista ja pahoitteluni siitä, että en tiedä näistä koodiasioista juuri mitään. Autoilun -70 -luvulla aloittanut tuntee taitonsa vähän ohuiksi tällaisissa asioissa. Kysymykseni oli oikeastaan kaksijakoinen:

          1. Onko ok, että

          A: niinkin perusosa kuin imusarja pitää tässä automerkissä vaihtaa muutaman vuoden välein, ja
          B: että onko lupa toivoa, että myöhemmin asennettu tehtaan varaosa olisi terveempi? Mukava olisi tästä kuulla kommenttia.

          2. Varsinainen pulma, että miksi lamppu palaa? Yritin löytää sopivaa FAQ-kohtaa tähän, mutta en löytänyt. Luulin, että Motonetin pihassa oleva bensapumpun kokoinen laite antaa yksilöidyn vastauksen, jonka rustasin topiccini aloitukseen. Ei ilmeisesti sitten anna. Ja suomennus oli täysin hyödytön ja jopa harhaanjohtava. Tuo oma versioni oli peräti vielä "kielihuollettu versio" alkuperäisestä. Englantia osaan mainiosti, mutta en ymmärrä mitä tarkoittaa "Testerien obd- tai P-koodit voisi kääntää VAG-kielelle. Miten ja missä näitä käännellään? Näille voisi tehdä ehkä FAQ-jutun tai sitten autoni vika on todella harvinainen. Kävin linkin ross-tech -sivulla, ja nuo hyvin selkeät vinkit printtaan korjaamokäyntiä varten.
          Viimeksi muokannut Teekoowee; 16.9.2016, 18:56.

          Comment


            #6
            Siis tuossa pullan linkissä on englanniksi kerrottu tuon vikakoodin P2015 mahdolliset oireet, syyt, ratkaisut ja speciaalihuomiot.

            Comment


            • #7
              1. a) Ei ole OK että imusarjaa vaihdellaan 30tkm välein. Tuolle konetyypille ei ole tyypillistä että imusarja hajoaisi noill akilometreilla toistuvasti. Tämä tapaus taas vaikuttaa hieman näiltä jossa merkkihuolto vaihtaa vain osia tutkimatta vian oikeaa syytä.

              1. b) Jos huolto tehdään samalla tapaa kuin edellisellä kerralla selvittämättä juurisyytä/oikeaa vikaa, niin kyllä on todennäköistä että vika uusiutuu ihan samalla tavalla.

              2. Lamppu palaa koska ECU havaitsee järjestelmässä olevan vikaa. P2015 tarkoittaa että imusarjan läppien asentoanturilta ei tule ECUlle uskottavaa arvoa. Mahdollisia syitä tähän on:
              - Läpän mekaaninen vika (vierasesine estää liikkeen, akseli väljä, tms.)
              - Läpän kääntömoottorin vika (moottori rikki, moottorin voima ei riitä kääntämään läppää, tms.)
              - Softavika (Jos tällainen softavika olisi havaittu 2009 mallissa, ja siihen olisi korjaus, luultavasti se olisi merkkiliikkeessä jo päivitetty)
              - Sähköinen vika (johtosarjassa katkoksia, hapettuneet liitokset, huonot kontakti. tms.)

              Nykyautot eivät ole vaikeampia huoltaa, kuin 70-luvun laitteet. Komponentteja on toki enemmän, mutta myös vianhaussa avustavia järjestelmiä löytyy paljon enemmän. Kun 70-luvun auto kävi huonosti, avattiin konepelti ja tutkittiin eri paikkoja kunnes vika paikallistui. Samalla tutkimisella saattoi löytyä sitten kymeniä ns. piileviä vikoja, jotka saattoivat vaikuttaa kulutukseen/päästöihin/tms. mutta varsinaisesti ajaessa ei huomannut kun korkeintaa hienoisen eron suorituskyvyssä. Monesti näissäkin apua joutui kysymään siltä kylän asiantutijalta.

              Nykyautossa vika havaitaan yhä useammin siitä, että huollon yhteydessä luetaan vikakoodit, tai mittaristoon syttyy merkkivalo. Auto saattaa tässä tilanteessa edelleen käydä ihan normaalisti, mutta esim tehoja on hieman hukassa. Valitettavan usein nykyään se korjaus tapahtuu niin että koodit luetaan yleistesterillä ja vaihdetaan jokin satunnainen osa katsotaan häviääkö vikakoodi. Kun vikakodi tulee takaisin niin vaihdetaan "oppineena" se sama osa ja aletaan kyselemään asiasta foorumeilta.

              Parempi menetelmä olisi lähteä selvittämään ongelman juurisyytä soveltuvilla työkaluilla.
              1. Aluksi luetaan vikakoodi. Tämän perusteella pystytään päättelemään komponentti jossa vika havaitaan. Näin voidaan hieman rajata mitä ollaan tutkimassa. (Huom. koodin osoittama komponentti ei välttämättä ole vian aiheuttaja).
              2. Avataan konepelti ja paikallistetaan kyseinen komponentti. Tähän apuna voi käyttää vaikka googlea. Tuloksista ei välttämättä löydy suoran ohjetta juuri oman auton korjaukseen , mutta esim kuvista saa hieman esimerkkiä millaista osaa ollaan etsimässä.
              3. Tarkistetaan silmämääräisesti onko osassa jotain vikaa. Onko kaikki osat tukevasti kiinni paikoillaan? Näkyykö selvää kulumaa/halkeamia? Onko sähköliittimet kunnola kiinni? Näkyykö johtosarjassa päälisin puolin hiertymiä/puristumia?
              4. Jos käytettävissä on testeri (Audi maailmassa VCDS) kannattaa katsoa onko kyseiselle komponetille olemassa toimilaitetestiä ohjelmassa. Jos testi löytyy, niin sitä ajamalla voi silmämääräisesti tutkia toimiiko komponentti järkevällä tavalla.
              5. Jos edellinen kohta ei vielä antanut selvää vastausta ongelmaan, pitää alkaa purkamaan osia. Suurin osan noiden monimutkaisten moottorien komponenteista toimii hyvin yksinkertaisella tavalla. Kun komponenti purkaa irti autosta on yleensä melko helppo päätellä komponenti toimintaperiaate.
              6. Vasta kun vika on oikeasti paikallistettu, aletaan vaihtamaan tarpeellisia osia. Tällöin on huomattavasti parempi mahdollisuus siihen että vika ei uusiudu.

              Itse lähtisin tätä topicin vikaa selvittämään seuraavasti:
              1. Google haku:P2015 Audi
              -Hakutuloksissa tuo Ross-Techin sivu jossa vikakoodi on selitetty.
              -Hakutuloksissa myös Youtube video. Kyseessä ei ole juuri sama auto mutta saman aikakauden Audi. Videosta voi hieman päätellä mistä päin konehuonetta vikaa pitäisi alkaa hakemaan. Eli ainakin tuon videon perusteella minulla voisin verrata näyttääkö konehuoneessa samalta.
              -> Jos video ei sopinut omaan autoon/vikakuvaukseen, niin videon avatessa ruudun oikeaan laitaan tulee useita muitakin saman aiheisia videoita. Ehkä jokin niistä vastaa paremmin omaa autoa?
              2. Avaisin konepellin ja paikallistaa osan. Sitten vain jatkaa noita edellämaittuja tutkimuksia.
              - Jos itsellä ei ymmärrys riitä, niin havaintoja voi koitaa dokumentoida kirjallisesti/valokuvina/videolla. Nuo havainnot sitten voi jakaa esim täällä foorumilla. Tällöin meillä muilla on huomattavasti parempi mahdollisuus auttaa vianhaussa. Nykyisillä tiedoilla kenenkään foorumilaisen on aika vaikea tarjota täydellisiä vastauksia ongelmaan, koska esim. itse en ole koskaan katsonut 2009 vuoden A4 1.8 tfsi konepellin alle.
              - Jos itsellä ei ole tarvittavia työkaluja voi kysyä muilta apua. Esim. VCDS löytyy monelta kerholaiselta ympäri Suomea ja etenkin kerhoon jäsenille on yleensä aika hyvin apuja tarjolla. Toki myös vierailijoitakin pyritään auttamaan, mutta kerhon tukeminen jäsenmaksulla yleensä lisää avustusinnokkuutta.

              Eli ihan samaan tapaan se vianhaku tehdään näissä nykyautoissa kun vanhoissakin. Konepelti auki ja aletaan etsimään laitetta joka ei toimi kuten pitäisi. Vikakoodi ei yleensä suoraan kerro ongelman juurisyytä, mutta se rajaa mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään.

              Comment


                #8
                Timolle napsahti juuri "vuoden paras kirjoitus" -titteli. :)

                Comment


                • #9
                  Todella monta imusarjaa vaihtaneena voin sanoe et tolla koodilla vika on ollu aina imusarjassa, imusarjassahan tulee kaikki tärkeet osat mukana. Testerillä noi kaikki voi testaa.

                  Comment


                  • #10
                    Suuret kiitokset Timo Oksaselle artikkelista, joka sisällöltään ja yleistettävyytensä puolesta sopisi FAQ-jutuksi. Se, että 53 t km:n kohdalla imusarja vaihdettiin Pörhöllä Oulussa, jätti tosiaan epäselväksi sen asian, oliko syy todella imusarjassa siten, että koko osa piti kaksi vuotta sitten vaihtaa. Kaksi vuotta ja yksi viikko - > sama lamppu ja koodi uudelleen...

                    Minulla on mahdollisuus kokeneen VAG-asentajan kanssa käydä tämän vian kimppuun lähiviikkoina Timon analyysin pohjalta. En maininnut aiemmin, että tämä on kolmas Audini ja että merkkiuskollisuus on ollut aika lujilla tämän lamppuepisodin kanssa, etenkin kun syy on epäselvä ja - tätä korostaen - uusi imusarja on autoon jo asennettu.

                    Kävimme äsken 24-vuotiaan poikani kanssa tätä topicciani ja autoni asiaa läpi, ja poika tuumi, että kun ajan "nynnysti" ja paljon tosi matalilla kierroksilla, kone ei pysy puhtaana. En tiedä sitten voiko tuolla olla merkitystä. Laitan raporttia siitä miten asia etenee.

                    Kiitos myös muille kommentoijille; toivottavasti löytyy oikea vika, ettei kuitenkaan asian aina tarvitsisi mennä niin, että kaikki vaihdetaan. Voihan tässä toki niinkin käydä, mutta silloin vaihtuu ehkä pian autokin. Hyvä auto.

                    Comment


                      #11
                      Ajotyylillä ei ole vaikutusta kovin paljoa karstaantumiseen. Syy on huohotuksen ja egr:n toteutuksessa.
                      Viimeksi muokannut pulla; 18.9.2016, 18:42.

                      Comment


                        #12
                        Jos se imusarja on pörhöllä vaihdettu samaisesta syystä, ja nyt sama homma niin onhan sillä takuu? Vai mitä ne siellä pörhöllä sanoivat viaksi?

                        Comment


                        • #13
                          Pörhöllä sanottiin, että varaosatakuu 2 vuotta mennyt yli. En muista tarkasti ottaen minä päivänä valo ensi kerran sitten syttyi remontin jälkeen... Aika lähellä sitä kahta vuotta siinä oltiin, kun kävin ensin vain Motonetissä homman nollaamassa. Sitä lappua en löydä, mutta yritän etsiä. Muutamista päivistä siinä oli kyse, että totesivat, että ei ole enää varaosan ja sen asennuksen takuu voimassa. En ollut tällaista kahden vuoden takuujuttua edes mielen päällä osannut pitää. Asentaja hyvin avuliaasti tutki imusarjan ja mittasi paineita, mutta muuten sitä ei avattu, eikä läppiä ym. akseleita tutkittu. Sen magneettiventtiilin hän pyysi vaihtamaan, minkä sitten tein, mutta se ei tilannetta muuttanut.

                          Comment


                            #14
                            Virhevastuu on voimassa, vaikka vapaaehtoinen takuu onkin loppu. Siihen on hyvä vedota.

                            Comment


                            • #15
                              Jos vika on tullut takuuaikana, niin myyjä on siitä vastuussa, vaikka valitus tehtäisiin takuu-ajan jälkeen.

                              Comment


                              • #16
                                Täytyy vielä käydä Pörhöllä asian tiimoilta. Kun en osannut tuota kahden vuoden takuuasiaa pitää silmällä, olin hukannut ensimmäisen Motonetin testerireissuni vikaraportin, missä oli päivämäärä valon ensi vilkahdukselle. Motonetistä kerrottiin, että vanhat tiedot eivät jää koneeseen, enkä tuosta ensimmäisestä huomannut pyytää (tai sitä ei tarjottu) raportti sähköpostiini. Tuota virhevastuu-korttiakin voisin vilauttaa...

                                Edit. sama päivä klo 15.30:

                                Kävin Pörhöllä, ja kun en voinut todentaa, että kahden vuoden sisällä imusarjan vaihdosta lamppu syttyi, ei asiaa ruveta korvaamaan mitenkään. Virhevastuuasia ei tuntunut sopivan ollenkaan asiaan. En sen enempää kuluttuajasuoja-asiaa esitelmöinyt. Keljua todeta, mutta äänestän "renkaillani". Autoliike tulisi itse vastaan jonkin verran, jos sitoutuisin tekemään seuraavan (120 tkm) huollot Pörhöllä. Uusi imusarja olisi heillä maksanut 767 euroa.
                                Päätin, että käyn korjaamolla, jossa kunnon testilaite ja VAG-taustainen asentaja. Tutkimme ja putsaamme imusarjan ja jos pitää vaihtaa, niin vaihdetaan.
                                Viimeksi muokannut Teekoowee; 19.9.2016, 15:39. Perustelu: Samana päivänä ehti tapahtua asioita, jotka voin sovittaa tähän samaan viestiin. Merkkaan tähän, että niin on tapahtuikin.

                                Comment


                                  #17
                                  Kaksi vuotta tuntuu olevan kaksi vuotta.

                                  1.8t:n jakohihnan vaihtoväli on 180 tkm. Ehdin ajaa uudella hihnalla ja pumpulla vajaa 50 tkm (yli 2 vuotta jonkin matkaa), kun orkkisvesipumpusta irtosi pakkasproppu -> hihna poikki -> 12 venttiiliä solmuun. Ei herunut sympatioita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minusta Teekooween kannattaa ottaa yhteys kuluttajansuojaviranomaiseen. Heidän kantansa mukaan esim kodinkoneen pitää kestää vähintäin 4 vuotta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Teekoowee Näytä viesti
                                      Täytyy vielä käydä Pörhöllä asian tiimoilta. Kun en osannut tuota kahden vuoden takuuasiaa pitää silmällä, olin hukannut ensimmäisen Motonetin testerireissuni vikaraportin, missä oli päivämäärä valon ensi vilkahdukselle. Motonetistä kerrottiin, että vanhat tiedot eivät jää koneeseen, enkä tuosta ensimmäisestä huomannut pyytää (tai sitä ei tarjottu) raportti sähköpostiini. Tuota virhevastuu-korttiakin voisin vilauttaa...
                                      Jos maksettu pankkikortilla, niin mahtaisiko tiliotteelta löytyä päivämäärä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, oli pankkikortilla maksettu, mutta siinä näkyi vain käyntipäivä (jonka muuten tarkistin, se on 27.7.). Kiitos Toijalan miehelle vinkistä! Laitteen raportissa olisi kuitenkin se tärkeä päivämäärä, milloin valo oli ensi kerran syttynyt. Kävin Motonetin laitteella siis 27.7. ja päivämäärä valon ilmestymisestä oli mielestäni välillä 10.-20.7. Ostetun ja asennetun imusarjan takuu loppui 16.7.2016. Tässä ei sana painanut, koska oma sanani oli epävarma ja ilman dokumenttia. Aika lähellähän nämä dokumentoidut päivätkin ovat, mutta "päämies" on kuulemma ehdottoman tarkka päivämääristä, sain kuulla.

                                        Autoliikkeelle kustannus ei olisi suuri, kun imusarjan sisäänostohinta on aivan jotakin muuta kuin 767e, ja omana työnä asennus päälle. Toki sille sisäinen hinta olisi laskettavissa, mutta tekisin kuitenkin paljon isomman siirron rahan suhteen, jos vaihdan merkkiä. Kerrattakoon, että tämä on kolmas Audini, ja kaksi ensimmäistä on ostettu Pörhöltä. Ei olisi ollenkaan mahdotonta, että vaihtaisin autoni uuteen tai uudempaan Audiin muutoin auton itsensä puolesta. Tällainen pallottelu aiheuttaa kuitenkin inhimillisen tunteen, että en halua asioida ko. liikkeen kanssa enää.

                                        Tätähän voisi pyöritellä, mutta oikeinhan tekisin, jos kävisin kuluttajalautakunnalla asian tarkistuttamassa. Autoliikkeen näkökulmasta joutuisin - ainakin itse - miettimään teimmekö remontin kaikin tavoin mallikkaasti silloin heinäkuussa 2014, kun asia näin on kuitenkin mennyt. Eikä olisi koko tätä topiccia, jos asia olisi sujunut toisin ja tapauksessani olisi tultu selkeästi vastaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Case closed - Lopputarina

                                          Liittyen viestiini 19.9. 2016 klo 11.42 (ja 15.30). kerroin, että "Pörhön Autoliike lupasi tulla jonkin verran vastaan ..." jne. Emme kuitenkaan tuolloin puhuneet - minulle ymmärrettävällä tavalla - rahasta emmekä korvaustavasta, vaan kävin tänään 28.9. asian puolesta vielä kerran liikkeessä. Ja hyvä kun kävin; vastaantulo oli sellainen, että hyväksyin sen iloiten ja sovimme asian siten, että olin itsekin tosi tyytyväinen. Asia tulee siis kuntoon, pysyn Audimiehenä ja autoliikkeen asiakkaana. Asiat sujuivat ystävällisessä hengessä, ja totesin, että kimurantti asia riiteli, mutta miehet eivät - missään vaiheessa. Toki olin välillä aika harmissani, mutta kärsivällinen asiakaspalvelija huollon vastaanotossa osasi ottaa tilanteen myös minun kannaltani huomioon.

                                          Toki imusarjat saisivat kestää kauemmin, ja sekin asia selvitetään josko syy olisi jossakin muualla. Eli onko nyt edessä imusarjan vaihto vaiko ei, selviää ensi viikolla. Kuitenkin asia tulee kuntoon.

                                          Kaikki ylläoleva on tapahtunutta faktaa, mutta siinä on selkeästi opiksi otettavaa ainakin meille varttuneemmille autoilijoille: Vikakoodit ovat olleet tätä päivää jo pitkään, ja niiden merkitys ja suhde oman laitteen takuisiin, remontteihin ja varaosiin takuineen ovat asioita, joista kannattaa olla paremmin perillä, kuin mitä itse olin ensimmäisen remontin jälkeen. Teekoowee ajaa kohti auringonlaskua!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X