Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori etuakselin takapuolelle vai taka-akselin etupuolelle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottori etuakselin takapuolelle vai taka-akselin etupuolelle?

    Kuvitteellinen tilanne rata-ajoa silmälläpitäen.
    Eli kumpi otsikon vaihtoehdoista olisi parempi. Unohdetaan taloudellinen näkökulma ja konstruktio tulisi vaikka Audi 80 B2 koppaan siis takavetoisena.
    Tokihan keksimoottori on aina paras, mutta mitkä asiat puoltaisi etumoottoria?
    Antaako se enempi vihiä pidon häviämisestä?
    Vetopito varmasti huonompi kuin keskimoottorisella?
    jne.

    Ajatuksia kokemuksia tietoa.

  • #2
    Etuakselin takapuolella ja takaveto. Voittamaton yhdistelmä.

    Comment


      #3
      Sen verran pakko kommentoida että korin valinta olisi tuohon tarkoitukseen kyllä mahdollisimman huono. :) Ihan helvetinmoinen homma tehdä edes kohtalainen ajettava. Jossakin bemarissa esim. olis jo kone valmiiksi edes suht oikealla sektorilla ja tuenta myös.

      Paha kai noista on sanoa kumpi parempi. Riippuu kuskin mieltymyksistä ja siitä miten sen homman noin muuten toteuttaa. Kummastakin vaihtoehdosta voi saada hyvän tai paskan jos ryssii juuri esim. geometriat, iskunvaimennuksen tai jotain muuta. Etumoottorisessa pitänee keskittyä erityisesti siihen että saa riittävästi vetopitoa, keskimoottorilla se tuskin on ongelma mutta ongelma voi olla taas aliohjautuvuus tietyissä tilanteissa.

      Comment


        #4
        Joo heitin tuohon nyt vaan suosikkiaudini kopan ja tosiaan hyvästä aihiosta voisi tehdä kokonaan oman ketjun. Esimerkiksi juuri tuo bemari vaikka e36 316 compacti voisi olla helpoimpia lähtökohtia.

        Keskimoottori on tietysti paras onhan formulatkin, mutta pärjäähän jossain GT kupissakin etumoottoriset autot keskimoottorisia vastaan.

        Keskimoottori siis puskee helpommin kuin etumoottori?

        Comment


          #5
          Periaatteessa suuremman akselipainon renkaat murtaa enemmän, eli keskimoottori on yliohjaavampi jos ajatellaan vapaalla rullaavaa autoa. Vedätettäessä vetävät pyörät pyrkivät kampeamaan autoa tangentin suuntaan, mitä enemmän etupäässä on massaa sitä paremmin tuota kampeamista etupää pystyy vastustamaan.

          Comment

          Working...
          X