Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4f 2.0tdi Ohjaus narisee/kuminkäryä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4f 2.0tdi Ohjaus narisee/kuminkäryä

    Mistäköhän lähtisi vikaa paikallistamaan kun A6 -08 4f 2.0tdi koneessa seuraavanlaista vikaa. Pitemmän aikaa on ainakin kostealla kelillä auto haissut kärynneelle kumille ajon jälkeen. Tuntuu ajossa tällöin kuin vastaisi kaasuun herkemmin. Nyt viimeaikoina on käynnistyksen jälkeen rattia kääntäessä tuntunut vaimeaa tärinää rattiin ja ääntelee konehuoneen puolelta. Ohjaustehostimen öljyt on katsottu ja vaihdettukin mutta ei auttanut tärinään/surinaan.

    Jotenkin tuntuu että tällä kuminkäryllä ja tärinällä/surinalla on yhteys. Takkuaako siellä nyt vaan hihna ja tätä kautta käryää? Ihmetyttää vain miksi käry tulee vain silloin tällöin, mutta tuo ohjauksen surina aina paikallaan ollessa kun kääntelee rattia ja tuntuu selvästi myös rattiin. Voiko ohjaustehostajan pumppu jumittaa? Mites onko autossani laturissa tämä vapaakytkin? Onko niiden kanssa ollut ongelmia? Autolla ajettu 240tkm ja kaksoismassa vaihdettu 200tkm kohdilla.

    Oliskos kellään heittää vinkkiä mitä katsoa/ alkaa purkamaan?
    Viimeksi muokannut Jontterin; 5.9.2016, 07:10.

    #2
    Onko DPF:ää? Se haisee kuminkärylle kuumana.

    Comment


    • #3
      Ääni myös dpf poltolle. Se haisee kärylle ja poltto vaikuttaa käyntiin. Vaikuttaa kaasuvasteeseenkin ja automaatissa aiheuttaa joskus outoa käytöstä. Seuraa tyhjäkäynti kierroksia onko koholla kun käryää. Nostaa hieman niitä polton ajaksi. Ohjauksesta paha sanoa. Onko aina tehnyt tätä vai uusi juttu? Jotain letkuja ainakin b8 korisiin vaihdeltiin tärinöiden takia takuuseen (kuristi jotenkin?). Liekö siitä kyse, jos ei aina ole ollut ongelmana.

      Comment


      • #4
        Eipä tullut dpf poltto mieleen. Kuinka useasti poltto tapahtuu? Täytyy seurata kierroksia..

        Ohjauksessa ei ole ollut aikaisemmin noita tärinöitä. Lueskelinkin noista letkuista jotain ja tuskin niissä on jos aikasemmin on pelannut. Muita vinkkejä tohon ohjauksen tärinään?

        Comment


        • #5
          Riippuu täysin ajosta. Kaupunkiajoa ajavalla poltto voi jäädä tekemättäkin. Mulla polttaa kerran kaksi kuukaudessa. 80 prosenttisesti taajamanopeuksia se 1000-1500km kuukaudessa. Poltto lähtee käyntiin omassa ainakin kun kone pääsee tarpeeksi lämpimäksi ja nopeuskin luonnollisesti ehtii käymään siellä 70 paremmalla puolella. Kyllä se tyhjäkäynti nousee ainakin 1000 rpm:ään ja oudon herkäksi automaatti/kaasu heittäytyy. Ja pysäköintiluolaan päästessä on aika armoton katku, mutta se kuuluu asiaan.

          Onko tuo tärinä ja ääntely kääntyessä kaikissa ratin asennoissa vai pelkästään maksimiasennossa? Ja täriseekö vain toiseen suuntaan kääntäessä?

          Comment


          • #6
            Okei. Itse ajan työmatkaa n.50km päivässä ja kyllä se haisee ainakin kerran viikossa.

            Ratti värähtelee molempiin suuntiin, mutta muustaakseni ei enään ääriasennon tietämissä tätä tee..Oikealle veivatessa värähtelee enemmän.

            Comment


            • #7
              Tänään testailin ratin värinää ennen liikkeelle lähtöä kahdesti ja oikealle värisee, mutta vasemmalle ei värissyt. Mikäköhän tässä nyt mahtaa olla?

              Comment


              • #8
                Iskarin yläpää ja vetonivel itsessään tai sen puslat tulee ensimmäisenä ainakin itelle mieleen. Jos taas kuuluisi suoraan ajettaessa ja voimistuisi käännettäessä olisi kyseessä laakeri. Johonkin pajalle kun ajat, niin korjaamopäällikkö osaa heittää kyllä arvion jo pelkän koeajon perusteella.

                Comment


                • #9
                  Sellainen huomio vielä että kun paikallaan kääntää oikealle rattia niin alkaa värinä ja kun kierroksia nostaa niin värinä loppuu.

                  Oliskos se kuitenkin ohjajstehostaja joka siellä oireilee? Mikä on tämän audi a6 c6 4f 2.0 ohjaustehostajan osanumero?

                  Comment


                  • #10
                    Käykö nämä kaikki pumput numerolla: 4F0145155P ?

                    http://www.autonvaraosat24.fi/oen/4f0145155p
                    Tuolla olisi halvin 66,98€ merkiltä STARK. Eri asia uskaltaako tuollaista STARK merkkiä sinne laittaa?

                    Comment


                    • #11
                      Kellään tietoa tuosta osanumerosta? Bosch myy kahta eri pumppua tuolla numerolla. Onkon twr merkki ok?

                      Comment


                      • #12
                        Taas alkanut kylmien kelien tultua ohjaus nariseen.

                        Osaisko joku sanoa onko se tuo tehostajan pumppu kun narisee? Paikoillaan käänneltäessä siis narisee selvästi ja tuntuu rattiin hiukan tuo värinä. Kierroksia vähän nostaessa värinä häviää kääntäessä paikoillaan.

                        Comment


                        • #13
                          Joonas, syyllinen voisi hyvinkin olla tehostajan pumppu. Nosta keula ilmaan ja kääntele rattia, josko epäily varmistuisi entisestään pumppuun. B6:ssa paskaksi mennyt tehostajan pumppu antoi kunnon rääkäisyjä ja rattikin tärisi todella kovin kääntäessä paikallaan.

                          Comment


                            #14
                            Laturin vapaakytkimelle täältä veikkaus, jos ei ole koskaan vaihdettu. Varmaan halvempi kuin tehostajan pumppu ja voisi aiheuttaa hihnan luistamista, josta käry aiheutuisi. Vastaavia tapauksia tullut itsellä vastaan useita ja tähän mennessä jokaisessa on vapaakytkin ollut jumissa.

                            Comment


                            • #15
                              Laitan viikonlopun aikana tehostajan öljyt uusiksi huuhtelemalla.

                              Tämä kuminkäry oli vain dpf poltosta johtuvaa hajua. Tuota etupäätä vois koittaa ottaa ilmaan ja kokeilla. Vai voiko tehostajan pumppu olla siltikin hajalla vaikka ei keula ilmassa tätä tekisi?

                              Comment


                              • #16
                                Tehostajan öljyt vaihdettu. Ei merkittävää vaikutusta tuohon narinaan. Vaihdoin huuhtelemalla öljyt.

                                En osaa sanoa onko tossa vielä joku muu paikka jossa vika olisi kuin tehostajan pumpussa, koska pienellä kierrosten nostolla tärinä/narina loppuu.

                                Comment

                                Working...
                                X