Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Typ89 -bensajärjestelmä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 Typ89 -bensajärjestelmä

    Kaipa tämä nyt tuli oikealle osastolle, harmi ettei ole omaa kategoriaa bensajärjestelmien keskusteluille :-)

    Eli lähtökohtahan oli tämä (kts. kuva alta)
    Oikein siisti ja reissun päällä helposti huoltokelpoinen paketti! Otin tänään auki, muutama pultti katkesikin, suodatinta ei ehkä ole ihan juuri vaihdettu.

    1. Osaako joku sanoa mitä kuvassa keskellä näkyvä "Accumulator" tekee? Letkuliittimet ovat aika jämäkästi kiinni joten on vähän siinä ja tässä saako tuota ehjänä irti. Lisäbonuksena ETKA kertoo seuraavaa:
    Accumulator (DZ,NG, KV, 6A, 3A, AAD) 133 euroa
    Accumulator (JN, SD) 241 euroa (Minulla SD)

    Mitähän eroa noilla mahtanee olla, JOS joudun uuden ostamaan niin aika suolainen on tuon kalliimman hinta, vaikka Saksasta uittaisikin. Vastaava accumulator on Golfissa ja Passateissa jne joten ei pitäisi olla ihan avaruustekniikkaa, joten jospa joku tietäisi :)

    2. Vaihdanko bensapumpun samalla? Pumppu on toimiva, mutta pitää aika kovaa ääntä eli surina kuuluu kun auton ulkopuolella seisoo. Pumpulla on todennäköisesti kilometrejä takana saman verran mitä autolla 240tkm ja vuosia 20. Ideoita? Kommentteja?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut peiponen; 5.4.2012, 03:00.

    #2
    Lainattu ffp-motorspotin teksteistä:

    Accumulator =

    6. Varaaja - Tällä on kaksi tehtävää, se vaimentaa pumpun ääntä, ja säilyttää paineen putkistossa silloin kun pumppu ei ole päällä.

    http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php

    Kannattaa käydä kyselemässä varaosaliikkeistä ennemmin kuin marmoritiskiltä noita. Itse ostin boschin bensa pumpun tarvikeliikkeestä. Hinta 90? ja Laakkosella 380! Pumppu kannattaa vaihtaa jos pitää kovaa sirinää. Ei tarvitse sitten ihmetellä tien päällä kun se sitten stippaa lopullisesti. Ja ajometeli hiljenee jos sirinä kuuluu kabinettiin asti.

    Comment


      #3
      Itsellä on pumppu aina kuulunut auton ulkopuolelle. Kaipa se ääntä pitää kun on noin avonaisessa paikassa.

      Comment


        #4
        Kyllä se pumppu pitää aikamoista sirinää, itse vaihdoin tehdasuuden pumpun joku 5000km sitten ja kunnon sirinät tostakin tulee (niin ja turhaanhan toki vaihdoin kun olikin rele eikä pumppu rikki, olisi prkl pitänyt mitata ajossa). Vanha pumppu taitaa olla aika uusi kun on aivan täysin käyttämättömän näköinen tuohon peiposen pumppuun verrattuna ja kilometrejä autossa kuitenkin 330t :D (No, ainakin -93 jälkeen vaihdettu kun valmistusmaa on Tsekki ja halvalla lähtee jos varapumpun haluaa)

        Comment


        • #5
          Tyhjemmällä tankilla ehtoopuolella oleva bensapumppu pitää yleensä melkoista ulinaa, toimivakin pumppu saattaa pitää auton ulkopuolelle ja jopa sisälle kuuluvaa melko kovaäänistä surinaa. Paras pumpun henkivakuutus on mahdollisimman täysi tankki bensaa.

          Comment


            #6
            Ok kiitos vastauksista ja Villelle FFP:n linkistä, en muistanutkaan että siellä oli noista ruiskuista aika hyvät selitykset.

            Kerta useampi oli sitä mieltä että pumpun kuuluukin olla äänekäs, niin taidan pitäytyä tuossa vanhassa. Puhdistaa ja maalaa, vaikka omaksi iloksi. Dumo, kiitos, tsekkipumppu ei kiinnosta ;)

            Tuo accumulator on vielä vähän arvoitus. Autossa on ollut sellaista vikaa että joutuu sahaamaan käyntiin 5-10sek jos auto on seisonut esim vuorokauden. Periaatteessahan tuo voisi viitata siihen että tuo accumulator ei pidä painetta yllä, vuotaa hitaasti. Lisäksi toinen letkuliitäntä on aika tukevasti jumissa...

            En käsitä miksi noille kahdelle konetyypille on eri tuote kuin muille, kuitenkin mm. bensapumppu on sama kaikkien kesken. Kuitenkin ottavat samasta pinosta varastolla ja lyövät eri tuotenumeron pussiin :-) Mietin että uskaltaisiko riskeerata ja tilaisi tuon halvemman...

            Pitää huomenna käydä paikalliselta Bosch-kauppiaalta kysymässä löytyykö noista mitään tietoa ja saako noita sitä kautta.

            Comment


              #7
              peiponen: Vai ei Tsekkipumppu kiinnosta, se on kuule ihan aito Boschin tekele, tuppaavat nekin hemmetti valmistamaan tuotteita ympäri maailmaa ;) Nojoo, jos vanha toimii niin mitä suotta vaihtamaan.

              Comment


              • #8
                Helppo tapa testata toimiiko accumulator on irrottaa konehuoneesta ruiskulle tuleva putki kun auto on seisonut kotvan aikaa, jos painetta ei ole, niin varaaja on sökö.

                Comment


                • #9
                  Kaikissa neljässä koojetillisessäni on kaikissa pumppu pitänyt ääntä, koska se on yleensa vaimentamattomana pohjan alla.

                  Ei juurikaan ole väliä ääntelyyn sillä, onko pumppu vanha vai uusi. Yhdessä hajosi kaksi pumppua vuoden sisään, kunnes tajusin laittaa mopedin bensasuodattimen tulopuolelle suodattamaan hiekanmurusia.

                  Pumpun merkillä tai mallilla ei lie noissa vehkeissä ole paljoa väliä, kunhan erottaa tankin viereen tulevan ja konehuoneeseen sijoitettavan toisistaan (esim. volvossa lienee kaksi pumppua).

                  Aito Bosch kesti sen vuoden ja tilalle katsottiin luettelosta halppis, muistaakseni Gern. Ihan samalla tavalla huusi kuin bosch.

                  Lötkössä metelöimistä vähensi uusi bensansuodatin. Liekö vaikutusta vastapaineeseen.

                  Comment


                    #10
                    Helppo tapa testata toimiiko accumulator on irrottaa konehuoneesta ruiskulle tuleva putki kun auto on seisonut kotvan aikaa, jos painetta ei ole, niin varaaja on sökö.
                    Totta kai, jos olisi tajunnut tehdä testit ennen kuin repi osat irti :)

                    No, homma eteni nyt niin että Bosch-huollon kautta sain tilattua uuden accumulatorin/painevaraajan järkevämpään hintaan kuin Laakkosen 241 euroa. Ei se halvaksi tullut nytkään, mutta onpahan tuon osalta varmasti sitten kunnossa.

                    Kuten sanottu, pumppua ei nyt toistaiseksi vaihdeta, kelpaa sitten reissun päällä tuskailla :-)

                    Comment


                      #11
                      Aika wanhan topicin löysin:) Rupesko Mikko autos käynnistymään normaalisti tuolla paineenvaraajan vaihdolla? Samainen taistelu menossa erään NG:n kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        No Ot hieman, mutta aina miettiny, miks se sydeemi tuonne pohjaan on alunperin pitäny laitella, siis ainakin Suomen kurjissa suolaolosuhteissa tuntuu käsittämättömältä.

                        Omaan entiseen (b3), kun bensapumpun vaihdoin, niin meinas itku päästä.
                        Ruostetta ja irtoamattomia pultteja yllinkyllin.

                        Tulihan se kuitenkin vaihdettua ja toimivaksi todettua, mutta kuitenkin.

                        Vaikutti kun sitä katsoi, että koko hässäkkä voisi pudota tielle milloin tahansa.
                        Tuo kuva tuolla ylhäällä kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.

                        Mulla oli just samannäköinen.

                        Comment


                        • #13
                          Kysellääs näin vanhaan topikkiin kun täällä aikaisemminkin b-paineenvaraajasta keskusteltu.

                          Keväällä uusin bensapumpun ja suodattimet, mutta varaosaliikkeestä ei painevaraajaa löytynyt, ebayn hinnatkin oli kohtuullisen korkeat joten jätin ostamatta.

                          Nyt ongelmaa tuottaa oletettavasti kohollaan olevat b-paineet, kylmällä moottorilla ei ongelmaa mutta ~70C lämmöllä alkaa ongelmat. Auto ei tahdo pysyä käynnissä vaan meinaa tukehtua bensaan, savuttaa ja kuluttaa bensaa kauheana, bensanpaineensäätimen johdon kun irrottaa ongelmat loppuu mutta ei lähde käyntiin johdon ollessa irti.

                          Tasaako paineenvaraaja b-paineita, tai voiko puuttuva paineenvaraaja aiheuttaa ko. oireita??

                          Comment


                            #14
                            Estää bensan kiehumisen suuttimissa/linjoissa sammuttamisen jälkeen.

                            Comment

                            Working...
                            X