Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteen "tiukentaminen"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytysnesteen "tiukentaminen"

    Eli testattiin tuossa optisella mittarilla kesto, noin -30. Se vissiin on se Munchenilaisten talvi. Mutta mielenrauhan vuoksi sais olla vähän enemmän.

    Mikä olis fiksuin tapa hoitaa asia, iso huolto ensi keväänä kuitenkin tulossa eli en niitä kokonaan jaksais vaihtaakaan.

    Paisarista kaikki pois, raakaa sekaan pari litraa ja kierto hoitaa loput? Vai onko parempia keinoja?

    edit_ kone on 2.7Tdi mutta ei liene asiaan juurikaan merkitystä..

  • #2
    Otat paisarista vanhaa pois ja tiukkaa tilalle. Silleen kumminkin ettei ilmaa menisi hirveesti sekaan. Teet saman vaikka sitten seuraavanakin päivänä kun on neste sekoittunut ja kiertänyt.

    Comment


      #3
      Eipä se ilma siellä paisarissa haittaa yhtään mitään. Onhan sitä siellä muutenkin aina :)

      Comment


      • #4
        Kauankos se sekoittuminen kestää näillä keleillä kun paisariin lisäilee? Ts kuinka tehokas kierto siellä käy

        Comment


          #5
          Eiköhän se oo siihen mennessä sekottunut kun pakkaset menee yli kolmen kympin. (En tiedä kuinka eksaktia vastausta tuohon voi antaa, periaatteessahan se neste ei paisarista juuri kierrä, mutta sekoittuu kyllä ajan kanssa kiertoon, tuleehan sinne yläosaan 2kpl kierron letkuja josta roiskii täyslämmöillä)

          Comment


            #6
            Ei muuta ku vanhaa pois paisarista ja raakaa perään. Ei tartte sen kummempia poppakonsteja. Litranki purkin kun saat raakaa tilalle, niin tuolla moottorin nestetilavuudella ei tartte hyhmettymistä pelätä.

            Comment


            • #7
              Jostain kuin että ton tilavuus olisi 12 litraa? Pitäneekö paikkansa

              Huolto-ohjelmaan ei muuten taida kuulua nesteiden vaihto ikinä? Kö?

              Comment


                #8
                Sinänsä se -30:kin riittää ihan hyvin. Kovin montaa astetta tuostahan ei enää edes alemmas pääse.

                Sitä ei kannata pelkää, että paisarin neste ei vaihtuisi moottorin käydessä.

                Comment


                • #9
                  Totta varmasti. Saahan sitä paisarin yläletkusta otettua helposti mittausnäytteen viikon päästä niin näkee onko sekoittunut.
                  Pitää motonetistä se G12++ tonkka hakea...

                  Tutkin vielä ja jotenkin jännä ettei kuulu huolto-ohjelmaan, ei kai nuo nyt ikuisia litkuja ole? Vai ovatko?

                  Comment


                    #10
                    Kyllähän jäähdytysnestekin vanhenee.

                    Tässä yksi asiaan liittyvä linkki.

                    Comment


                    • #11
                      Valmistaja luottaa siihen että jokin jäähdytysjärjestelmän osa korkkaa ajoissa että vaihtuu nesteetkin siinä samalla. ;) Jasso kyllä G13 neste on raakana -60°c.

                      Comment


                      • #12
                        Haha :) No hain G12++ törpön (Motonetissa on muuten BASF:n litkun lisäksi toinenkin, mistä ei ole netissä tietoja. 25€/5l. Taidan imeä paisarin tyhjäksi ja kipata pari litraa tuota sinne.

                        Mikäs on paras tapa tyhjätä koko systeemi ilman vesihuuhtelua? Jos innostuisi tiputtamaan kaikki litkut pois...

                        Comment


                        • #13
                          Jäähdyttäjän alavesiletku irti, ei kai sen helpompaa ole jos tuo on jotenkin näkyvillä.

                          Comment


                          • #14
                            Jep jep mutta miten saa lämppärin kennot jne tyhjäksi?

                            Comment


                            • #15
                              Aika hyvin se painovoima tekee tehtävänsä kun jäähdyttäjän kennolta ottaa alaletkun irti ja paisarin korkki auki. :)

                              Comment


                                #16
                                Termostaatin taakse jaa vielä litratolkulla tavaraa. Jos lohkossa on joku tyhjennysproppu niin saa paremmin tyhjäksi. Sisäkennon tyhjentäminen on sitten oma lukunsa, ehkä letkut konehuoneen päästä auki ja paineilmaa toiseen letkuun?

                                Comment


                                  #17
                                  Ei kai noita letkuja tarvitse jäähdyttäjästä irroittaa, noissahan on tyhjennysproppu. Paljon tulee tavaraa ulos ja ei muuta kuin uutta tilalle niin ei haittaa vaikka sinne hiukan jonnekin vanhaa jääkin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näinhän se on ja voi sen tehdä joskus uusiksi jos tuntuu ettei tullu tarpeeksi paljon pihalle

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tai ajaa sen koneen kuumaksi, jotta termari on auki kun aukaisee poiston..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kone käyntiin ja alavesiletku irti. Samalla letkulla vettä paisariin. Melko suurella todennäköisyydellä ei vanhaa nestettä saa jäämään koneeseen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eräältä asentajalta kuulin, että tyhjennyshanaa ei kannata aukoa, on aika herkkä murtumaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Syyläristä? Kyllä sen tohtii ihan hyvin avata. Muovia se on ja pyöristyy kanta ennen kuin murtuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Saabiin tuli joskus vaihdettua jäähdytysnesteiden väriä seuraavalla menetelmällä (eikä jäänyt muovihana käteen, oli sekin 16 vuotta vanha laitos):
                                              1. Syyläristä tyhjennyshana auki, nesteet pihalle.
                                              2. Vedet tilalle, ajamaan lenkkiä ja lämmöt ilmastoinnista täysille (pääsee vesi kiertämään lämppärin kennoon asti). Vedet pihalle.
                                              3. Toista kohta 2 muutaman kerran (itse taisin tehdä 4 kertaa), useampi ei haittaa mutta jossain kohti alkaa menemään turhan työn puolelle.
                                              4. Akkuvesi+glykolimikstuuri sisään ja tadaa, värinvaihto tehty.

                                              Eikä ollut paha rasti tehdä. Aikaa tuossa tietysti menee kun saa odottaa että termari aukeaa jne, mutta värinvaihdon vuoksi sitä ei viitsinyt alkaa huonomminkaan tekemään.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hopsis joo sitä se asentaja tarkoitti, en sit tohtinu koittaa onneani kuin äijälle käy sen hanan kanssa. Mut hyvä tietää :)

                                                Comment

                                                Working...
                                                X