Ääh, käytin bensasuuttimet puhdistuksessa, kun vaikutti joku vuotavan.
Oire oli että ahdoilla ja kierroksilla menee todella rikkaalle (FMI:stä loppuu skaala) ja moottorijarruttaessa näyttää noin lambda=1,15 ja rikastuu mitä enemmän kierroksia koneessa.
Ajattelin tästä että varmaan suutin vuotaa -> huoltoon. No eipä vuotanut! Puhdistuksen tarpeessa olivat kyllä, mutta se on toinen tarina se.
Nyt kaipaisin apuja selvittämään mistä vikaa voisi seuraavaksi etsiä. MAF? kaasuläppäanturi?.
Ongelma tuon rikkauden lisäksi on se, että ns. suljetussa kierrossa ei lambda-arvo pumppaa kuten normaalia. Näyttää vain vähän alle 1:tä. Jatkuvasti. Moottorijarrulla siis laihempaa ja täydellä kuormalla kierroksilla huomattavan rikasta. Missään vaiheessa ei osakaasulla tasaisessa ajossa menee siihen normaaliin toimintaan eli 0-x voltin pumppaukseen.
Lamda-anturi on melkein uusi. Kokeiltu kahdella eri softalla ja kahdella eri boksilla!
Olen ymmälläni.
Oire oli että ahdoilla ja kierroksilla menee todella rikkaalle (FMI:stä loppuu skaala) ja moottorijarruttaessa näyttää noin lambda=1,15 ja rikastuu mitä enemmän kierroksia koneessa.
Ajattelin tästä että varmaan suutin vuotaa -> huoltoon. No eipä vuotanut! Puhdistuksen tarpeessa olivat kyllä, mutta se on toinen tarina se.
Nyt kaipaisin apuja selvittämään mistä vikaa voisi seuraavaksi etsiä. MAF? kaasuläppäanturi?.
Ongelma tuon rikkauden lisäksi on se, että ns. suljetussa kierrossa ei lambda-arvo pumppaa kuten normaalia. Näyttää vain vähän alle 1:tä. Jatkuvasti. Moottorijarrulla siis laihempaa ja täydellä kuormalla kierroksilla huomattavan rikasta. Missään vaiheessa ei osakaasulla tasaisessa ajossa menee siihen normaaliin toimintaan eli 0-x voltin pumppaukseen.
Lamda-anturi on melkein uusi. Kokeiltu kahdella eri softalla ja kahdella eri boksilla!
Olen ymmälläni.
Comment