Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehoa quattroon? (2.8 V6)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tehoa quattroon? (2.8 V6)

    Nyt heräsi laajamittainen ajatus, että kuinka saisi vähän potkua tuonne konepellin alle ja kohtuu hintaan!! Auto Audi A4 2.8 Quattro -96. Nyt ois hyvät neuvot arvossaan, että mitä järkevää voisi tehdä ja mikä ois hintahaarukka. Sehän on jo selvää että turbohan sen pitäisi olla, mutta mitä muuta!!??

    Nimim. Hieman kokematon...vielä!!

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=5930

    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=14406

    Tuon ikäisen auton turbottaminen on käytännössä aika hankalaa. Helpoin lienee hankkia sopivampi virittelyaihio, jos voimaa rutkasti mielii.

    Comment


    • #3
      En halua masentaa, mutta myy se auto ja osta vaikkapa S6 2.2T tms. johon ei tartte turboa varten teettää mitään VTT päästömittauksia ja vaihdella kankia, mäntiä, akseleita jne.

      Ostat sillä säästyneellä rahalla ja tuolla myyntirahalla tuosta vehkeestä kerrassaan kelvollisen S6:sen joko 2.2T tai 4.2 V8, ihan kummalla haluat.

      Comment


        #4
        Se on kyllä totta että jos kerralla vaihtaisi tehokkaampaan, mutta sitten taas tuntuu että pääsee liian helpolla. Haluis vähän kokemusta näitten laitosta ja mahdollisuuksista.

        Comment


          #5
          Kyllä se nyt vain niin on että tuon pannun viritysmahdollisuudet (raha vs. järkevyys) jää siihen vaparisuodattimen ja lastun ostoon. Jos jotain muuta haluaa niin vaihtaa joko kokonaan toisen moottorin (valmiiksi turbollisen, tappelee sitten vain viranomaisten kanssa) tai sitten koko auton (kaikin puolin suositeltavampaa).

          Tämä ei ole mitenkään harrastuksen lannistamiseksi, mutta on vain tosiasioita joita ei voi muuttaa. Yksi niistä on Audin 2.8 V6:n virittäminen... Jos se olisi yhtä kivaa kuin esim. 2.2 t:n niin olisihan tekijöitä ympäri maailman...mutta kun ei ole.

          Comment


          • #6
            Niin ehkä tässä yritetään sanoa sitä, että esimerkiksi verrattuna tuohon s6-malliin joudut upottamaan tonnitolkulla käteistä koneeseen jos haluat nykyisestä yhtä suorituskykyisen. Tämän jälkeen kaveri nakkaa omaan s6-malliinsa muutaman satasen lastun, ja onkin tehoissa jo sellaisella tontilla mihin tuolla v6-koneella ei ole oikein mitään asiaa, vaikka käteistä työntäis kolalla lähimpään vauhtiputkaan. ...Ajettavuudesta nyt puhumattakaan.

            Ei siis yksinkertaisesti ole oikein perusteltua lähteä tuota konetta laittelemaan.

            Comment


              #7
              Joo...elikkäs jos on niin paljon ylimääräisiä euroja ja ei keksi niille parempaa käyttöä niin sillon kannattaa mutta muuten aivan turhaa ajan ja rahan haaskausta!!! Eikä tässä tosiaan mitään mielettömän tarkoituksellistakaan ollut takana tässä ajatuksessa, mutta kunhan vähän viisaimmilta tiedustelin asiaa...kun tuo oma kokemus näissä vehkeissä rajoittuu kovaan ajoon ja perushuoltoihin!!!

              Comment


              • #8
                Vaihtoehto x: Osta joku halvempi rojektiauto ja upota siihen kaikki ylimääräinen käteinen ja vapaa-aika. Varmasti tietämys kasvaa ja vaimokkeen nalkutuskin loppuu, kun huomaa ettei se joku päivä enää olekkaan kotona ;)

                Comment


                • #9
                  Älä lannistu! Sehän on kyllä totta että turboista saa sitä jerkkua irti paljon enemmän ja vähemmällä valuutalla, mutta ei kannata heti siihen tyrehtyä. Tietenkin jos sitä tehoa pitää saada jonnekkin 300hv--> niin sitte voipi jo unohtaa. Itellä on just samanlainen A4 2.8 quattro 12V-tekniikalla, ja tällä hetkellä on kiinni Steinbauerin tehoboksi, vapaavirtaus-suodatin ja simons putkisto ja persdynon mukaan on ehkä jotain 180 hv ja nyt on kesän aikana tarkoitus ottaa rojektiksi kansi+ehkä jotain muutakin riippuen talouspoliittisesta tilanteesta. Pistän sitte kun saan jotain valmiiksi niin tänne foorumille infoa.

                  T: Turpoton urpo.

                  Comment


                    #10
                    Tässä kyllä alkaa ongelman ydin jollain lailla hahmottua itsellekin, mutta jos jollain vain on hyviä vinkkejä asian ratkaisemiseen niin kaikki otetaan avosylin vastaan!!! En vielä anna periksi ja mene vaihtamaan autoa (kiintynyt)!!! Kiinnostus tähän tekniikkaan on suuri ja en tietenkään sano ettei auton suorituskyky aivan "jalkoihin" jäämisen luokkaa ole, mutta jos jotain kuitenkin:)

                    Comment


                    • #11
                      Lainaan topiccia... Itse olen jo maani myynyt ja toivosta luopunut kyseltyäni aikanaan näitä samoja ;) Ja ihan asiasta tietoisena tuon nykyisen lullankin ostin, mutta mutta... tuohon vapariinkiin noita uudelleenohjelmointeja kuitenkin tarjotaan. Jos nuo lupaukset suunnilleen pitävät kutinsa, niin saisihan sitä pikkuisen lisäpuhtia irti tuosta kutosestakin. Onhan se melko matalavireinen tehtaalta lähtiessä, litrateho kun on ~68,7hv.

                      Tässä muutama esimerkki mitä olen löytänyt:
                      B&B Automobilteknik

                      Voimaa.com

                      Olisiko kenelläkään sanottavaa näiden luotettavuudesta?

                      Comment


                        #12
                        "Mukava" kuulla että en paini yksin tässä ongelmassa...kyllähän nuo varmaan kutinsa pitävät noilla sivuilla ilmotettavat tehot, itsekkin huomasin tuon kovaa.com:in saitin ja luulisi sen olevan ihan luotettava. Mutta harmi sinänsä kun nuo on 30-venttiiliseen A4:seen että mikä on soveltuvuus pienempi koppaseen.

                        Comment


                        • #13
                          Ensin kannattaa siun TomKo selvittää että onko moottorinohjaus-yksikkösi uudelleen ohjelmoitavaa mallia vai ei. Itellä on just sitä jälkimmäistä mikä tarkoittaa että siihen ei pysty uutta ohjelmaa "lastulle" laittamaan, mutta on mahdollista laittaa sellainen ns. tehoboksi. Ne kuuluisimmat virityssarjathan tarjoaa Audille; ABT(Suomessa König) ja MTM(Suomessa Lehtonen Motorsport), mutta nämä firmat ovat käsittääkseni erikoistuneet yksinomaan turbovehkeisiin (korjatkaa jos olen väärässä).
                          Mutta tässä pari paikkaa joista kannattaa kysellä ;

                          www.tmuukkonen.fi

                          www.kansiviritys.com

                          Comment


                            #14
                            Hehee tuossahan sais tonnilla munkin adr möhkään 143 heppaa :)

                            http://www.bb-automobiltechnik.de/bb...u_a4_b5_18.php

                            Comment


                              #15
                              Joo...kiitoksia kaikille asiaan vaivautuneille näistä vinkeistä ja lisää otetaan vastaan jos vaan vielä irtoaa!! Aika hyvinhän noita mahdollisuuksia löytyy, tietenkin rahaa vaativat...mutta kaikki ajallaan (pitkäaikainen projekti)! Pitää tässä rueta ottamaan yhteyttä kyseisiin firmoihin ja ottaa samalla selvää tuosta omasta boxista, että minkälaiset mahkut on uudelleen ohjelmoida.

                              Ja vielä tähän loppuun että onko kellään tietoa tuosta että miten nuo ohjelman muutokset käy jos ei ole tuota 30-venttiilistä konetta vaan on se 12-valve!!??Onko väliä?

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä sillä on huomattava väli että onko 30 vai 12 venttiilinen, tehtaan ilmoittamista lukemistakin voi jo jotain päätellä; 30V 193hv/280Nm ja 12V 174hv/250Nm. Eli moniventtiili koneessa on enemmän potentiaalia, esim. kansi on erilainen ja tietenkin kun on enemmän venttiileitä niin mm. polttoaineen suihkutus saadaan toteutettua tehokkaammin. Mutta venttiilien lukumäärällä ei ole vaikutusta ohjelmien sopivuuteen vaan sillä että minkä tyyppinen moottorinohjaus-yksikkö on siun pirssissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Mikäs moottorinohjauspoksi se sellanen on, johon ei ohjelmaa voi vaihtaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näin minulle kertoi henkilö T.Muukkosella kun vein oman pirssin lastutukseen, että tätä ei voi ohjelmoida uudelleen, uupuu kuulemma jokin ohjelmointi-portti siitä. Joten siihen laitettiin sellainen Steinbauerin poksi missä on neljä eri ohjelma-valintaa ja se laitettiin siis ohjausyksikön piuhojen väliin. Tietenkin se että jos siihen ecuun voi jollain tapaa vaihtaa ohjelman niin voi olla. Omakohtainen tietoni perustuu vain saamaani infoon T.Muukkoselta. Joten jos parempaa tietoa teiltä täältä löytyisi niin kovasti olisin kiitollinen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eiköhän muukkonen tiedä, teillä ollut vaan kommunikaatio-ongelma. Ei ole siis tarpeeksi tuore, että voisi päivittää ohjelmoimalla ulkopuolelta vaan pitää tehdä perinteisin menoin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juurikin siitä oli kyse! Anteeksi epäselvä kertomukseni. Mitäs menetelmiä ohjelman muuttamiseen olisi nämä perinteiset menot ?

                                        Comment


                                          #21
                                          Missäs hinnoissa boxin vaihtoineen ja töineen tuo ohjelmointi pyörii(kellään tarkempaa tietoa)!!?? Kyllähän nuo hinnat näkyypi tuolla toimittajien sivuilla, vaan onko minkäänlaista arviota töiden osuudesta...kuuluuko hintaan vai erikseen!!??

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei kai siinä ECU-boksia sentään kannata vaihtaa, senkun tahnalla, kolvilla ja pinseteillä ottaa orkkislastun irti, juottaa tilalle kannan ja painaa siihen virilastun kiinni.

                                            WD Racing Tampereella asentaa Upsoluten tuotteita n. 400 eurolla. Ainakin muutama vuosi sitten palvelu oli hyvää ja maksun sai 10 vrk laskuna mukaan sillä järjestelyllä, että eräpäivään mennessä maksaa laskun tai palauttaa lastun. Laittoivat mukaan pari eri viritason lastua, joten sopivan vahvuuden sai kokeilla rauhassa.
                                            Tämä siis 1.8T:n kanssa, jossa lastulla on huomattava vaikutus.
                                            Vaikka Upsolute ja monet muut tekevät lastuja 2.8:lle ja muille vapareille, oikeaa eroa ne tuskin tekevät. Olen myös kuullut (ei välttämättä turhan luotettavasta lähteestä), että ainakin osa osa vaparilastuista pistää arvot sellaisiksi, että menoa tuntuu olevan enemmän pörinän lisääntyessä, mutta oikeasti teho ei muutu miksikään ja moottori palaa parissa viikossa normaaliksi sopeutettuaan väärät arvot takaisin oikeiksi.

                                            En kyllä vapariin ryhtyisi lastua laittamaan. Parempi hankkia suoraan se 2.7 bt (jota lastuttaa) tai 4.2 V8.
                                            Eikös se niin ollut, että vaparin lastuviritys on onnistunut, kun tehosta häviää alle 30 hv ja kulutus nousee alle kahdella litralla? :)
                                            Vaparin virittämisessä ei ole sellaista "oikotietä onneen" kuin ahdetuissa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Siitä kyllä on ollut puhetta jo aikasemmin ja tottahan se on että turboon vaikutus on varmasti tuntuvampi, mutta jos sitä lastun oheen jotain muutakin värkkää niin kai se jossain näkyy...ainaskin lompakossa, kuulemma;)

                                              Comment


                                                #24
                                                v6 viritys

                                                lueskelen näitä juttuja sillloin tällöin kulostaa että meistä tulee laiskoja näin vanhetessa. ei vaparin viritys voi noin vaikeaa olla! vanhoista eskoista saa melko halvalla 200hv niin miksei audin v6 moottorista. rallimiesten parissa on virittäjävelhoja lähes joka kylällä, rohkeasti vaan kysymään. itse vaihtaisin koko ruiskun ja imusarjan, seuraavaksi pakoputkisto uusiksi alusta loppuun. tosin joutuu teettämään osat tai tekemään itse valmiita tuskin löytyy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vanhaan escoon löytyy osia joka toisesta tallista, että saa oikein kottikärryllä roudata.
                                                  Ehkä se ei niinkään ole nykyään kyse laiskuudesta, vaan eräänlaisesta...hyötysuhteesta.
                                                  Ahdetusta moottorista saa kertaluokkaa virkeämmän, ja pystytään paremmin säilyttämään myös alakierrosten ominaisuudet.

                                                  Jos vertailussa on esimerkiksi audi 80 2.8 ja audi s2 (joista molemmista minullakin on kokemusta), pitää tuota v6 konetta virittää aika härskisti että ollaan suorituskyvyssä lähelläkään s2-mallia. Lastutettu s2 on heti laakista sen 100hv tehokkaampi kuin v6, ja se kyllä näkyy ja tuntuu kaikinpuolin auton kulussa. Tähän kun lasketaan autojen välinen hintaero, ollaan helposti vaparia viritettäessä miinuksen puolella. Samoin käy polttoaineenkulutuksen kanssa, kun vaparia lähdetään kiristämään rankasti.

                                                  Eipä sillä, olisi pirun mielenkiintoista jos joku tekisi antaumuksella tuollaisen kuutosen. Taitaa vaivata osien heikon tarjonnan lisäksi sekin, ettei valmista mallia tai kaavaa oikein kyseiselle koneelle löydy. Niitä siis ei ole juurikaan kukaan tehnyt.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vanhoissa eskoissa vaan on muutama helpottava tekijä sitä viritystä ajatellen.

                                                    1. vain 1kpl nokkia ja niitä saa suoraan kaupan hyllylltä, eli ei tuu niin perkeleen kalliiksi.
                                                    2. Ne on EI VÄHÄPÄÄSTÖISIÄ, joten kaiken mailman kotkauksen on sallittuja, kuten tuplaweberit yms, koitappa toi tehhä jollekkin 30 valve 2.8:lle niin katsastusinssi kierii maassa naurusta.
                                                    3. Tosiaankin noita on viritelty iät ja ajat jopa tehdaslähtöisesti, joten tietoa löytyy ja helposti (vrt Audin 2.2 turbot).

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X