Hetken aikaa jo vaivannut selvä tehon puute, jonka huomaa varsinkin alakierroksilla. Meno on melko kuminauhamaista. Kylmällä koneella kulkee hieman paremmin, mutta lämmettyä meno muuttuu hengettömäksi.
Aluksi epäilin lambdaa, ja sen vaihdoinkin. Lambdan vaihdon jälkeen kerkesin jo innostumaan, hemmetti eihän tää o ikinä näin hyvin kulkenut. Vääntöä tuli alhaalle todella paljon lisää, kone "heräsi" paljon aikaisemmin kuin ennen. Yläkierroksillakin meno parantu todella huomattavasti. Mutta viikon ajeltuani tarkistelin vikakoodit, ja tämä uusi alkuperäisen boschin tilalle vaihdettu NGK ei toiminutkaan koneessa ollenkaan (lämmitysvastus NGK:ssa liian alhainen), eli olinkin ajellut ilman lambdaa. Noh, tämän jälkeen uusi alkuperäinen Bosch sitten tilaukseen ja se vaihdettii toimimattoman NGK:n tilalle. Mutta meno palautu samanlaiseksi puhdittomaksi. Ajattelin että jos ei vika ollutkaan lambdassa, vaan oliskohan ilmamassamittari viallinen. Vag-comilla loggasin ilmamassamittarin arvot, ja sain seuraavaa:
3. vaihteella
rpm g/s
4000 73.82
4040 86.67
4120 115.83
4200 122.36
4280 130.14
4400 138.06
4480 134.86
4560 138.06
4680 141.59
4760 144.03
4840 148.26
4920 147.15
5000 152.22
5080 151.67
5160 152.84
5240 153.96
5320 152.84
5360 152.01
5440 152.84
5520 153.06
ELi näyttäisi ilmamassamittarinkin arvot olevan kohdillaan, kun koneessa pitäisi olla noin 200hv. Kokeilin ajaa ilmamassamittarin piuha irti, mutta tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi, ja meno oli vieläkin puhdittomampaa. Nyt kokeilin niin, että otin lambdalta piuhan irti, ja lähdin kokeilemaan. Meno parantui taas huomattavasti, ei mistään tehon puutteesta tietoakaan. Käsittääkseni ilman lambdaa seokset menevät jonkin verran rikkaalle? Eli kun ilman lambdaa saa enempi ainetta niin kulkee hyvin, mutta mikähän sitä aineen saantia rajottaa nyt lambdan ollessa kiinni..
Ahtopaineet ovat ~1,2bar, niinkuin pitääkin ahtomittarista katsottuna. Molemmat lämpötila-anturit olen juuri vaihtanut, uusi 710N by-pass, tulpat, bensansuodatin (mallia motonet), ja tosiaan se uusi lambdakin on. Mitähän seuraavaksi tarkistaisi? Enkä usko että persedyno on vaan tottunut kulkuun :), koska on se meno ihan selkeästi huonontunut, ja ero ilman lambdaa kulkuun on todella suuri. Ilman lambdaa kone vastaa kaasuun viiveettä, kun taas lambdan kanssa saa pedaalia polkee ihan huolella, jotta kulkisi.
Aluksi epäilin lambdaa, ja sen vaihdoinkin. Lambdan vaihdon jälkeen kerkesin jo innostumaan, hemmetti eihän tää o ikinä näin hyvin kulkenut. Vääntöä tuli alhaalle todella paljon lisää, kone "heräsi" paljon aikaisemmin kuin ennen. Yläkierroksillakin meno parantu todella huomattavasti. Mutta viikon ajeltuani tarkistelin vikakoodit, ja tämä uusi alkuperäisen boschin tilalle vaihdettu NGK ei toiminutkaan koneessa ollenkaan (lämmitysvastus NGK:ssa liian alhainen), eli olinkin ajellut ilman lambdaa. Noh, tämän jälkeen uusi alkuperäinen Bosch sitten tilaukseen ja se vaihdettii toimimattoman NGK:n tilalle. Mutta meno palautu samanlaiseksi puhdittomaksi. Ajattelin että jos ei vika ollutkaan lambdassa, vaan oliskohan ilmamassamittari viallinen. Vag-comilla loggasin ilmamassamittarin arvot, ja sain seuraavaa:
3. vaihteella
rpm g/s
4000 73.82
4040 86.67
4120 115.83
4200 122.36
4280 130.14
4400 138.06
4480 134.86
4560 138.06
4680 141.59
4760 144.03
4840 148.26
4920 147.15
5000 152.22
5080 151.67
5160 152.84
5240 153.96
5320 152.84
5360 152.01
5440 152.84
5520 153.06
ELi näyttäisi ilmamassamittarinkin arvot olevan kohdillaan, kun koneessa pitäisi olla noin 200hv. Kokeilin ajaa ilmamassamittarin piuha irti, mutta tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi, ja meno oli vieläkin puhdittomampaa. Nyt kokeilin niin, että otin lambdalta piuhan irti, ja lähdin kokeilemaan. Meno parantui taas huomattavasti, ei mistään tehon puutteesta tietoakaan. Käsittääkseni ilman lambdaa seokset menevät jonkin verran rikkaalle? Eli kun ilman lambdaa saa enempi ainetta niin kulkee hyvin, mutta mikähän sitä aineen saantia rajottaa nyt lambdan ollessa kiinni..
Ahtopaineet ovat ~1,2bar, niinkuin pitääkin ahtomittarista katsottuna. Molemmat lämpötila-anturit olen juuri vaihtanut, uusi 710N by-pass, tulpat, bensansuodatin (mallia motonet), ja tosiaan se uusi lambdakin on. Mitähän seuraavaksi tarkistaisi? Enkä usko että persedyno on vaan tottunut kulkuun :), koska on se meno ihan selkeästi huonontunut, ja ero ilman lambdaa kulkuun on todella suuri. Ilman lambdaa kone vastaa kaasuun viiveettä, kun taas lambdan kanssa saa pedaalia polkee ihan huolella, jotta kulkisi.
Comment